Yz 125 carburateur afstellen

Twigsterify

MF veteraan
2 feb 2012
1.460
481
Regio Rotterdam
YZ 125 2016 met volledige hgs uitlaat en vhm kop.
Probleem: houdt in vlak voor of net in powerband.
Er onder rijdt hij perfect.

Ik ben zelf niet thuis in carbs.
Heb de bougie er uit gehaald, deze was pikzwart; conclusie te rijk.
Als eerste de naald op zijn armste punt gezet.
Dit haalde het ergste er uit, maar het is er nog steeds.
De hoofdsproeier bekeken, dit blijkt een 520 te zijn. Dat terwijl boekje 470 aangeeft als max.

Met lucht schroef en andere sproeier heb ik niks gedaan, aangezien hij van stationair tot kwart gas gewoon goed rijdt.

Ik zelf denk een andere hoofdsproeier wat denken jullie?
 
YZ 125 2016 met volledige hgs uitlaat en vhm kop.
Probleem: houdt in vlak voor of net in powerband.
Er onder rijdt hij perfect.

Ik ben zelf niet thuis in carbs.
Heb de bougie er uit gehaald, deze was pikzwart; conclusie te rijk.
Als eerste de naald op zijn armste punt gezet.
Dit haalde het ergste er uit, maar het is er nog steeds.
De hoofdsproeier bekeken, dit blijkt een 520 te zijn. Dat terwijl boekje 470 aangeeft als max.

Met lucht schroef en andere sproeier heb ik niks gedaan, aangezien hij van stationair tot kwart gas gewoon goed rijdt.

Ik zelf denk een andere hoofdsproeier wat denken jullie?
Goed mogelijk, is de motor nieuw voor jou of heeft hij het wel gedaan met deze sproeier ( in jouw bezit) .
 
Nieuw voor mij, altijd slecht gedaan toen wij hem hadden.
We hebben hem in de winter overgenomen.
(Van iemand die er amper op reed)
Vandaar mijn vermoeden dat de sproeier te groot is.
Je geeft aan dat het boekje 470 als max aangeeft , als dat boekje het standaard werkplaatshandboek is zullen ze daar niet rekening houden met aftermarket parts . misschien even het type carburateur noteren en kijken of er iemand in de buurt dat soort sproeiers op voorraad heeft.
Ik vermoed dat het een 2takt is ? (hoofd)sproeier maten zitten in mijn belevering ergens rond de 150 , maar ik heb dan ook geen 2takt :)
 
vermits je geen standaard uitlaat en cylinder-kop hebt, kan je dat boekje weer in de schuif leggen, toch wat betreft sproeier-maten.
verder houdt iedere 2-takt in op 2/3de van het toerental van maximum koppel, en laat dat net altijd vlak voordat de pijp begint te werken zijn. komt doordat bij die toerentallen de pijp meer slecht dan goed doet. krijg je nooit helemaal weg, enkel zeer goed verhelpen maar dan heb je een programmeerbare ontsteking nodig. daarmee kan je de hoeveelheid warmte die in de pijp gaat controleren (en door de warmte regel je de tijd die de gassen nodig hebben om door de pijp te gaan, waardoor je de pijp "zogezegd" langer of korter maakt.

verder is bougie-kleur-kijken ook een kunst en kan je niet gewoon wat rijdrijden, kijken naar de kleur en zeggen : ja dit of dat. je moet specifieke situaties testen en dan kan je alleen oordelen over die specifieke situatie (tenminste, als je de motor direct stil legt en direct controleert).

edit : met een 125 2T crosser heb je niets te zoeken buiten de powerband, gewoon genoeg gas geven dus O-)
 
Laatst bewerkt:
Een update voor de geïnteresseerde.
Mijn plan was sowieso om al langs de motorcross zaak te gaan.
Vandaag langs geweest en die stond met grote ogen te kijken dat er een 520 sproeier in zat.
Gaf aan dat het boekje erg goed is qua waarde, zelfs met pijp en andere kop.
Gelukkig had hij net een soortgelijke yz 125 afgesteld.
Ik ga van een 520 sproeier naar een 440 sproeier.
Zaterdag de baan weer op, ben benieuwd wat mijn vriendin er van vindt O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan