YZF 600; Mijn eerste project

Rulesy_twente

Rookie
11 dec 2018
22
2
Hallo allemaal,

ik ben Roel, 38 uit het oosten des lands. Ik was al een tijd bezig om me te orienteren om een motorfiets om te bouwen. Dit uit hobby en ontspannings overwegingen en om lekker bezig te zijn.
Na afwegen tussen de hoofdstromen wat past bij me, bobber, caferacer, streetfighter etc uitgekomen op een streetfighter. Alhoewel dit ook erg smaak gerelateerd is is het doel gewoon lol beleven aan een dikke motor (proberen) te bouwen.
Ik heb de basis motor op het oog, een YZF 600 en ga deze zaterdag bekijken en waarschijnlijk ophalen. Hopelijk heb ik hiermee een beetje geschikte motor gekozen, maar hey daar komen we snel genoeg achter.
Stap 1 is in elk geval de kappen demonteren en maar eens zien wat we allemaal aantreffen.

Tips, trucs, handige adresjes etc zijn altijd welkom. Ik heb al redelijk wat ervaring met sleutelen in diverse hoeken een een garage box ter beschikking met uitgebreid gereedschap en vooral een flex en een lasapparaat :-)

Hier nog even een foto van de motor die het moet bezuren:
YZF.jpg


Ik zal proberen een regelmatige update te geven en te vragen om advies waar nodig.

Greetz all
Roel
 
bezint eer ge begint. het is zeer moeilijk , veel werk en kosten om van een moderne gekuipte sportmotor een mooie streetfighter te maken. de komplete achterkant moet je sowieso veranderen, anders ligt het "visueel zwaartepunt" vanachter ipv het midden. En de radiator en alles wat zich achter de kuip bevindt en zichtbaar wordt mooi afwerken is ook niet van de poes. doe je het niet deftig, eindig je met een "unieke" onverkoopbare moto.
 
bezint eer ge begint. het is zeer moeilijk , veel werk en kosten om van een moderne gekuipte sportmotor een mooie streetfighter te maken. de komplete achterkant moet je sowieso veranderen, anders ligt het "visueel zwaartepunt" vanachter ipv het midden. En de radiator en alles wat zich achter de kuip bevindt en zichtbaar wordt mooi afwerken is ook niet van de poes. doe je het niet deftig, eindig je met een "unieke" onverkoopbare moto.

Hmm.. mijn oog viel op deze vanwege een leuke prijs.. 600 euro.. ook wel meerdere gsx f, zzr en cbr bekeken.. tussen 350 en 500 te doen..
Wat zou je adviseren als betere opstap?
 
Oliegekoelde gsx is altijd wel leuk en je hebt meestal ook wel een kogelvrij blok, echter heb je dan wel al snel een 13 in een dozijn fighter.

Ik denk dat de overweging ook moet zijn; wil ik een unieke bike of een die op een heleboel andere lijkt..
 
Winst is ook zeker niet de intentie..
Wil een leuk knutsel project wat wel betaalbaar blijft maar geen haast heeft.
Rij normaal op n v-strom ivm houding op langere stukken.. dus wou er juist n beetje een gooi en smijt fiets bij naast..
Daarnaast schrik ik niet van verbouw, de afgelopen jaren veel gewerkt aan vrije klasse race combines dus de nodige ervaring.

Ik denk dat qua rij gedrag de yzf een betere beleving is tov de strom..
En verder rustig aan bekijken hoe ik hem opknap ipv onverkoopbaar maak al is verkopen pas de bedoeling als ik erop uitgekeken ben 😊
 
Goede basis lijkt me! In ieder geval een mooi dik frame... rest komt vast ook goed :t
Ik zou zeggen; laat je vooral niet ontmoedigen en ga uit van je eerste keuze/gevoel
 
iedereen moet doen wat ie niet laten kan uiteraard :Y, maar als het eindresultaat zoiets als wordt :

yamaha-thundercat-97-m.jpg

2dj9h0w.jpg

4d008b35dc6ada9913cc47a13.jpg
IMG_0904.jpg


vind ik het maar niets. goegel eens op Thundercat streetfighter of je iets vind dat je mooi vind. zo niet, weet je dat je hem beter niet koopt ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: DRD
Gewoon proberen een uitgangspunt in het hoofd nemen hoe je hem wil hebben. Hoe hij moet worden bepaal jij en niet wij, al helemaal niet als je hem puur voor jezelf wil bouwen. Een ding is zeker, zet je de flex erin dan kan je niet meer terug. En mislukt het dan is dat je leergeld.
 
Nou eerste update: ik denk dat dit eerste project niet door gaat _O-
toch nog even kritisch gekeken naar mogelijkheden en de eerste gedachte nieuwer bouwjaar is beter los gelaten..
Door gezocht op internet en een leuke GSX R 750 gevonden, en nog in de buurt ook ipv het halve land door crossen.
Ja ik weet het.. 13 in een dozijn bla bla :9 Maar ik bouw hem voor mezelf en denk dat juist voor een eerste project voorbeelden eerder een pre zijn dan een nadeel.. en uiteindelijk toch nog proberen iets unieks neer te zetten.. :+
Bovendien zie je in deze regio (twente) niet zoveel streetfighters dus zal allemaal wel meevallen lijkt me..
Screenshot_20181213-153911.png

in elk geval bedankt voor alle support al...
 
Laatst bewerkt:
Snap je punt.. maar kwam deze tegen en heb al een aantal waterboilers gezien die ik wel bruut vind... en zelf vond ik 750 euro voor een 750cc best netjes..

Eerste plan is een vrije korte bouwen waarbij de 'massa ' grotendeels tussen de wielen zit ipv er overheen... dus kort of geen kontje platte koplampunit zoiets...
 
Een gixxer is altijd een goede basis.

En het belangrijkste is dat een een bike gaat bouwen die je zelf mooi vindt.
 
mijn eerste motor, geen streetfighter maar wel een voorbeeld van hoe simpel je zon GSX-r kunt opleuken

2dspr7k.jpg
 
in het topic bovenin deze rubriek "overzicht projecten" staat een hele waslijst aan voorbeelden.

ik ben absoluut geen honda type maar de ouwe fireblade is ook een veelgebruikte basis met een mooi frame.
 
Nou.. daar staat hij dan..
Stukje op gereden.. wel even wennen zeg als je v-strom gewend bent haha ... maar ja past me wel..
Morgen werkplaats opruimen en dan plastic er af en maar eens zien hoe en wat...
Ik zal een nieuw topic openen met n correcte naam...
Zin in morgen 😎
Uitlaat word wel anders.. geluid veel te tam ondanks een laser K1 demper.. 😂
IMG-20181214-WA0037.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan