YZF 750 R streetfighter

20 jan 2012
92
0
Zoetermeer
Aangezien ik hier nu al tijdje rondkijk bij de projecten en ik zelf ook met een project bezig ben, maak ik er ook maar eens een topic over.

Ben Rishwen ben (net) 21, heb sinds me 19de me motor rijbewijs en reed voor mijn YZF op een FZS 600 waar de topkuip vervangen was voor een standaard streetfighter lampunit. Deze ging voor mij te traag en toen heb ik deze kunnen ruilen voor een YZF 750 R.

Ik ruilde de motor met het idee om er een streetfighter van te maken. Maar toen ik hem thuis had staan en eens goed had schoon gemaakt... Was dat ding eigenlijk in te mooie staat om uit elkaar te halen.

e
538585_10150997999974600_1151284177_n.jpg


600310_10150984040449600_1834602508_n.jpg


Daar en tegen had de motor 1 probleem... het bekende YZF 750 olie verbruik probleem. Toen op een gegeven moment was ik er klaar mee en ging ik een 1000 blok ombouwen.

voor 80 euro een gesloopt FZR 1000 blok gekocht. Deze gereviseerd met YZF 1000 ( thunderace) onderdeeltjes en de leuke delen van de YZF 750. Kort gezegd is dit het lijstje.
FZR1000 carters
FZR1000 krukas
FZR1000 kop
Thunderace kleppen
Thunderace drijfstangen
Thunderace zuigers
YZF750 lagers
YZF750 nokkenassen
YZF750 klepveren schotels etc.
YZF750 versnellingsbak
YZF750 computer.
YZF750 carburateurs

Na veel gekut met afstellen dit blok eindelijk goed rijdend gekregen tot aan de 13,5 duizend toeren. ( eerste keer is toch wel beetje eng O-) zoveel toeren draaien met een 1000 blok ) Ding ging als de brandweer en erg veel koppel onder en in het midden maar toch een eindschot wat lang doorgaat.

304468_10151162056704600_323069664_n.jpg


Maandje of 2/3 hier op rond gereden en genoten. Een voor het oog standaard motor met een erg snel blok er onder. Tot ik een dag naar school reed. Op de terug weg zag ik dat er een stuk van 15 bij 10cm uit de linker kuip miste... Hoe of wat weet ik niet maar dat stuk is er uit gebroken... Paar weken zitten zoeken naar een kuip in mijn kleurstelling in dezelfde staat.. Niet te vinden.

In die tijd begon ik me steeds meer te ergere aan de motor. Ik heb een arm blessuren dus voorover hangen is geen prettige rij eigenschap voor mij. Toen zag ik het concept stickerbombing en toen was ik er over uit. Er komt een streetfighter.

Heb eigenlijk alles zelf gedaan omdat ik een student ben ( lees: arm ) en het ook leuk vind om het zelf te doen.

Ik heb helaas niet veel foto's met de tussen stappen en die zijn ook niet makkelijk meer te maken helaas

Het begon dus met de hele motor strippen helaas heb ik ook geen werkplaats dus het begon in de tuin van me moeder ( ik dank haar voor haar geduld :} )

2iji4ut.jpg


Toen de motor helemaal gestript was ben ik langzaam begonnen aan de onderlingen onderdlen pas maken. Ik heb zelf van ABS plastic kapjes gemaakt voor over de ophangings punten van het blok. Dit zodat je niet kan zien dat het een 1000 blok is :+ en dit em erg goed doet staan. Helaas geen foto van, maar je ziet ze op de zijkant van de motor.

Toen ben ik begonnen aan de kont. Deze heb ik van de oude kont gemaakt. kont gesneden en nieuwe lijn er in gemaakt. Helaas geen foto van wel te zien in eindresultaat natuurlijk

Toen aan de voorkant begonnen. De motor heeft een carbon voor en achter spatbord maar die zaten er al op :P .

299386_10151222475164600_2110455406_n.jpg


Hierna heb ik de motor omgetoverd met de stickerbomb vinyl en is die eigenlijk bijna af. ( op al het kleine, veel te dure spul na.)en zijn er andere clipons boven op de kroonplaat gezet om wat rechter op te zitten. Een nieuwe teller, en een zeer ZEER lelijk benzine lampje :r Moet hier nog wat op verzinnen maar de YZF bekabeling werkt niet mee met ledjes.

154486_10151304568014600_2079127152_n.jpg


En het eind resultaat tot nu toe.
740977_10151369991289600_197804922_o.jpg


574778_10151341197379600_540433200_n.jpg


598567_10151327365744600_879043470_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
:o 13.500 rpm voor een 1000 cc blok.........dat lijkt me teveel .

CDI van de 750 nog gemonteerd zeker ;)



Leuk eindresultaat trouwens :Y :Y :Y
 
Jup, cdi van 750 zit er achter idd. btw wel teller 13,5 hoor :P. Maar hij houdt het goed! nog niet geploft na 5000km getrapt

Thank you :D
 
Jup, cdi van 750 zit er achter idd. btw wel teller 13,5 hoor :P. Maar hij houdt het goed! nog niet geploft na 5000km getrapt

Thank you :D

Interesante keuze voor een fighter, ik heb zelf nog zo'n frame liggen! Waarom heb je niet gewoon heel de 750 kop gemonteerd voor meer compressie? En ik ben wel erg benieuwd hoeveel vermogen je zo uit een dit blok haalt? (heb je een uitdraai?)

Ik zou wel nog wat meer werken aan een mooie kont voor de motor, de huidige is het eigenlijk niet...
 
Laatst bewerkt:
Ja kan er wel meer compressie op gooien, maar zou dat toch doen door deze kop aan te passen. Vind het zelf nooit zo strak als die verbrandingskamer en cilinderbus niet perfect aansluiten. De verbrandingscurve van deze computer is ook heel anders als die van een 1000. Hij rijdt ook precies als de 750, met meer koppel en meer vermogen. Heeft heel veel weg van een big bore kit hoe die nu rijdt.

Moet er nog mee op de bank gaan, gaat hopelijk februari gebeuren.

@Tyler, vind em zelf nu mooier als origineel :)
 
Ja kan er wel meer compressie op gooien, maar zou dat toch doen door deze kop aan te passen. Vind het zelf nooit zo strak als die verbrandingskamer en cilinderbus niet perfect aansluiten. De verbrandingscurve van deze computer is ook heel anders als die van een 1000. Hij rijdt ook precies als de 750, met meer koppel en meer vermogen. Heeft heel veel weg van een big bore kit hoe die nu rijdt.

Moet er nog mee op de bank gaan, gaat hopelijk februari gebeuren.

@Tyler, vind em zelf nu mooier als origineel :)

Ik begreep juist van het FZR forum dat een YZF750 kop zonder problemen op een FZR1000 blok past en dat de verbrandingskamer perfect aansluit op de cylinderbus? Klopt dat niet dan?
 
Grappig, je hebt precies dezelfde titel als ik.
Ik dacht eerst dat er weer iemand op mijn topic gereageerd had.
Bij mij is het alleen al een maand acht stil, druk druk druk met andere dingen ;( .
Ik doe nog wel wat aan mijn motor, maar ik vindt het niet het vermelden waard.
 
Ik begreep juist van het FZR forum dat een YZF750 kop zonder problemen op een FZR1000 blok past en dat de verbrandingskamer perfect aansluit op de cylinderbus? Klopt dat niet dan?

Klopt niet, boring van de 750 is 72mm en de boring van de 1000 is 75/76mm dus je heb sowieso 2/3mm te kleine kop in diameter. verhoogt idd de compressie maar mooi vlam front krijg je er niet mee.

@
David, oh lache heb je een linkje van je topic? Effe spieken? heb deze motor in ongv anderhalf maand gebouwd.

@
Tsja,
Die stickers kan je gewoon via Ebay uit engeland bestellen. Is wel lastig haal sowieso extra, maar na wat oefenen ben je er zo achter hoe en wat.
 
Was het veel werk om dat fzr blok pas te maken in het yzf frame en heb jij een Genesis of een Exup blok gebruikt of zijn deze gelijk aan cartets ?
Me zwager wil het ook gaan doen en ik vroeg me af of jij wat foto's had van hoe je de voorste blok ophanging gedaan had.
 
Terug
Bovenaan Onderaan