YZF R125.. of toch maar een ander?

Alex93

MF'er
10 mei 2011
225
0
Hallo hallo,

Vanaf 19 Januari 2013 is er het nieuwe A1 rijbewijs, waar jullie vast wel van gehoord hebben.

Nu wil ik dat rijbewijs gaan halen en vervolgens een motor kopen, 125cc uiteraard..

Nu heb ik de Yamaha YZF R125 en de Aprilia RS 125 op het oog. (Wel de 2006> versie)
De Yamaha gekozen voor de looks en het geluid. (4takt motor geluid, niet wat het hoort te zijn, maar komt meer in de richting van de Aprilia)

De Aprilia heb ik gekozen vanwege de power als je hem ontgrenst, ik ben namelijk erg bang dat de R125 snel gaat vervelen qua power, hij heeft standaard 15PK. Ook hoorde ik dat de RS 125 veel onderhoud nodig heeft?

Ik vind het erg lastig om te kiezen, nu vraag ik om advies bij jullie, misschien mensen met ervaring van beide of gewoon kennis?

Overigens rij ik ongeveer 10-15 km per dag naar werk/school.

Welke zal ik kiezen?

Alvast bedankt voor de tips! ;)
 
Laatst bewerkt:
die keuze ga je zelf moeten maken want 2 takt en 4 takt rijdt totaal anders

die rs gaat veel sneller maar moet je altijd hoog in toeren houden om vooruit te kunnen gaan, een 2takt doet namelijk zo goed als niets laag in toeren

om de 10.000km moet je de zuiger vervangen maar als je dat zelf doet vallen de kosten wel mee heb ik gehoord

verbruik van de rs zal minstens 2x zo hoog liggen, denk dat je tegen de 7-8l/100km zit terwijl de r125 +- 3l/100km doet.
 
Je mag helemaal niet die RS ontgrenzen. De regel is niet alleen 125cc maar ook een maximaal vermogen, wat dus idd op 11kw ligt geloof ik.

Om hem dan naar zijn oorspronkelijk 22? kw terug te zetten is verboden. (Mits je alweer een groter rijbewijs hebt natuurlijk)

Ervanuitgaande dat je je aan de regels houd zou ik voor de yamaha gaan :)

Wil je toch ontgrensen omdat je te weinig vermogen vind hebben dan is de keuze logisch toch
 
Als die maar 11kw op kenteken is, ik twijfel nog heel erg.. zoals ik het nu zie wil ik graag de R125, maar ben op een of andere manier bang dat ik na een maandje zeg, ik wil harder, maar dat kan dan niet.. er zijn wel 180cc/200cc kitjes voor, maar dan krijg je alleen maar meer problemen mee..

Lastige keus..
 
Waar ik bang voor ben is dat je misschien je scootertijdperk nog niet uit bent?

Ik lees tussen de regels door dat je al aan het kijken bent om je motor te ontgrenzen of op te voeren. Daar ga ik, en wil ik je absoluut niet mee helpen. Dat is gewoon rijden zonder (bevoegd rijbewijs) en onverzekerd.

In de vraag om de keuze welke van de 2 zou ik voor de yamaha gaan. heb ze in het echt gezien en zien er erg mooi uit. Qua vermogens verschil weet ik niet, zal elkaar niet veel ontlopen gezien ze allebei 11 kw zijn. Misschien een ander karakter omdat 2takt en 4takt
 
Beide leuk. Ik zou voor de R125 gaan i.v.m. minder onderhoud/gezeik/altijd lopen.
 
Rij nu wel op een scooter idd, maar doe er nooit meer wat aan, dus kan zelf wel zeggen dat ik er redelijk uit ben.

@Racer88, het MOET wel een beetje pit hebben, wil niet dat mijn vrienden met hun 70cc'tjes mij eruit rijden op mijn R125 dan.. haha.

Moet ik veel onderhoud plegen aan een RS125 dan?
 
Rij nu wel op een scooter idd, maar doe er nooit meer wat aan, dus kan zelf wel zeggen dat ik er redelijk uit ben.

@Racer88, het MOET wel een beetje pit hebben, wil niet dat mijn vrienden met hun 70cc'tjes mij eruit rijden op mijn R125 dan.. haha.

Moet ik veel onderhoud plegen aan een RS125 dan?

Nou ik denk dat een snelle 70 2takt harder zal optrekken, maar goed als je daarmee wilt vergelijken zou ik wachten tot je een groot rijbewijs kan halen.

125 rijd je voor de fun (tenminste ik dan) Heb een honda rebel 250 naast mijn gsxr 1000. Ik zit een stuk vaker op de rebel kan ik je vertellen :)
 
Ik rij het niet voor de fun, ik wil het gaan rijden omdat het niet anders kan ivm de nieuwe regeling in 2013..

Twijfels, twijfels.. Denk dat de RS 125 voor mij niet snel gaan vervelen, woon zelf in A'veen, dus is optrekken en remmen werk, geen echte lange wegen, ga er ook niet de snelweg mee op.
 
Hoeveel sneller gaat een 11kw 2takt dan een 11kw 4 takt. Lijkt mij niet echt veel?

Of je moet gaan ontgrenzen, maar dat is verboden -> Rijden zonder rijbewijs en onverzekerd. Dat zou ik dus zeker niet doen. Maar goed dat is je eigen keuze.
 
Alleen als je goed ongeluk krijgt gaan ze technisch onderzoek doen toch? Rijden zonder rijbewijs? Dat denk ik niet.

Als je op een 70cc rijd, dan heb je toch precies hetzelfde?
 
Rijden op 70cc is rijden op een motorvoertuig, daar mag je dus niet met een bromfietscertificaat op rijden.

Zelfde geld als jij het rijbewijs voor 125cc/11kw hebt ben je niet bevoegd om te rijden op een motor met meer vermogen dan 11 kw of 125 cc.

Als je redeneert zoals jij doet, kun je net zo goed zonder rijbewijs rijden :)
 
Heb je volkomen gelijk in, denk dat het dan toch de R125 word, vanwege de betrouwbaarheid, verbruik, looks, geluid als je er een leuke pijp op zet.

Ze zijn allemaal injectie neem ik aan toch? Dat betekent toch dat uitlaat gewoon plug n play is? Stelst zichzelf af toch?

Bedankt voor advies allemaal!
 
Een injectie stelt zich net zo min zelf af als een carburateur. Maar als je alleen de einddemper verwisseld (wat je waarschijnlijk gaat doen) hoef je hem waarschijnlijk niet af te stellen.

De hele uitlaat verwisselen voor alleen het geluid, is niet nodig.

Tenminste, ik neem aan dat je voor zo'n 125 cc 4-takt net zo goed alleen een einddemper kunt vinden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan