YZF750 valt uit bij warme motor

Slammerss

Die hard MF'er
6 jan 2009
394
2
De motor loopt goed en trekt netjes door in alle toeren, maar zodra hij na een kwartiertje rijden op temperatuur komt valt hij uit bij het stoplicht. Dat voel je ook al aankomen, want hij gaat dan stotterend door de toeren heen bij het optrekken.

Na een tijdje starten slaat hij dan weer aan en loopt hij goed, totdat het probleem weer terugkomt. En zo blijft dat maar doorgaan.

Wat me opviel is dat voordat het probleem zich voordoet hij het hele kwartier vrij hoog stationair draait en zodra hij een keer is uitgevallen draait hij eigenlijk op het juiste stationaire toerental rond de 1250.

De carburateurs zijn onlangs gereinigd met nieuwe revisiesetjes, ook zijn de rubbers tussen de carbs en luchtfilter vervangen.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
 
Nee, het zijn twee heel verschillende dingen.

Het benzinekraantje moet juist vacuum hebben, dus het enige dat daar eigenlijk stuk van kan zijn binnen zicht is het slangetje. Die kans bestaat.
In de tank kan na een kwartiertje rijden een vacuum ontstaan, wat je niet wilt, dan loopt de benzine niet door...
 
Oke duidelijk. Dan ga ik morgen eerst een nieuw stuk benzineslang halen met eerst het filter er tussenuit. Mocht hij dan nog stoppen na een kwartier zet ik de tankdop open om te kijken of het probleem weg is.

Is dat niet het geval kan het dus aan het kraantje liggen als ik het goed begrijp?
 
yep. Maar het stuk slang is niet de dikke maar de dunne, dus niet waar het filter in zit.
Wat niet wegneemt dat het filter best dicht kan zitten... maar 1 ding tegelijk.
 
Bij een hangende choke komen de gevolgen ervan al veel eerder dan pas na een kwartier, lijkt me.
Toch niet uitsluiten: Reduceren door Deduceren... Weet je iig dat het daar niet aan ligt.Terugveer systeem is wel heel sterk op die carbs, wil dat blijven hangen zijn die carbs niet "pas schoongemaakt"
 
Bij een hangende choke komen de gevolgen ervan al veel eerder dan pas na een kwartier, lijkt me.
Het duurt best lang voor een motor echt door en door warm is. En zolang je gas blijft geven merk je het niet / nauwelijks, pas als je een stoplicht oid tegen komt en de motor moet even netjes stationair gaan lopen slaat ie af. TS heeft het in de OP ook over verhoogd stationair toerental. Hij noemt 1250 normaal, dus het ligt nog hoger dan dat. Ik had mijn FZ750 (in basis hetzelfde blok) op 1000 rpm staan, die liep prachtig stationair.
 
Ik heb pas de tank erafgetrokken. Scheelt per jaar denk ik. Bij mij zut er zo'n schroevedrasirrkrasn op

B| B| B| :(

Maar das de '94 600
20200525_172626.jpg
 
Hij noemt 1250 normaal, dus het ligt nog hoger dan dat. Ik had mijn FZ750 (in basis hetzelfde blok) op 1000 rpm staan, die liep prachtig stationair.
Mijn FZ750 draait op dit moment stationair 800-900 toeren in een gestadig tempo.
Alle slagen volgen elkaar heel netjes op. Dus geen gehakketak!! Leeftijd FZ is 35 jaar!

Nu moet ik wel zeggen dat ik afgelopen jaren een hoop gezeik heb gehad met vooral de carbs van mijn FZ.
Het hele benzine-systeem van de tank zelf (roest) nieuwe slangen, nieuw zwevend filter, tot aan revisiesetjes voor met name de vlotters.
Na blijven doorzetten loopt ie nu wel als een zonnetje!!

Edit:
In een post hierboven had ik al gemeld: Vapour Lock.
Ik weet niet hoe de slangen van de YZF precies boven en net langs het blok lopen.
Als de YZF net zo weinig ruimte voor de slangen heeft als mijn FZ dan zou dit toch wel eens het euvel kunnen zijn.

Van mijn FZ weet ik dat ie er met extreme hitte wel iets last van heeft.
Op Sicilië met temps boven 40'C begon het blok na iets te lang wachten voor een stoplicht wel te stotteren.
Na weer op gang komen, rijwind en meer benzinedoorstroming, was het euvel dan direct weer over.
 
Laatst bewerkt:
Wat me opviel is dat voordat het probleem zich voordoet hij het hele kwartier vrij hoog stationair draait en zodra hij een keer is uitgevallen draait hij eigenlijk op het juiste stationaire toerental rond de 1250.
Waarom zou ie bij een vapour lock, afgeknelde slang of rotte bobine "vrij hoog stationair draaien"?

Mijn FZ750 draait op dit moment stationair 800-900 toeren in een gestadig tempo.
Kan best zijn dat mijn FZ's ook net onder de 1000 liepen, is al weer even geleden dat de laatste de deur uit ging :$
En zoals vaker, als het goed gaat let je er niet op. Stationair toerental was zéker geen 1250 rpm
 
Het duurt best lang voor een motor echt door en door warm is. En zolang je gas blijft geven merk je het niet / nauwelijks, pas als je een stoplicht oid tegen komt en de motor moet even netjes stationair gaan lopen slaat ie af. TS heeft het in de OP ook over verhoogd stationair toerental. Hij noemt 1250 normaal, dus het ligt nog hoger dan dat. Ik had mijn FZ750 (in basis hetzelfde blok) op 1000 rpm staan, die liep prachtig stationair.

Aangezien je over de choke begint. Op het moment dat hij uitvalt en ik probeer hem te starten is er wel een merkbaar verschil tussen starten zonder en met choke. Met choke heb je wel gelijk het gevoel dat hij bijna wil. Geen idee of daardoor de choke als probleem buiten de opties komt te vallen?
 
Al heb je maar 5 minuten gereden dan moet ie vlot starten en rijden zonder choke.
Als je na een kwartier rijden nog de choke erbij moet pakken zit er iets in of aan de carburateurs niet goed.

Het zou ook zomaar kunnen dat er een rafel in de binnenkabel zit waardoor deze niet soepel terug gaat als je de choke knop induwt. En kijk dan ook even naar knop stationair toerental. Met warme motor is 900-1000 rpm voldoende.
 
Nou vandaag even een nieuw stuk benzine slang er op gemonteerd en het benzinefilter er tussenuit gelaten. En de motor blijft lopen, ook als hij flink op temperatuur is.

Wat nog wel een probleem is, is dat hij eerst stationair goed loopt alleen als ik een keer gas heb gegeven hij niet terugzakt naar het juiste toerental. Hij blijft dan rond de 2500 hangen. Dit blijft zo, ook als ik afrem met de koppeling ingeknepen. Is dit een kwestie van (laten) afstellen?
 
Nou vandaag even een nieuw stuk benzine slang er op gemonteerd en het benzinefilter er tussenuit gelaten. En de motor blijft lopen, ook als hij flink op temperatuur is.

Wat nog wel een probleem is, is dat hij eerst stationair goed loopt alleen als ik een keer gas heb gegeven hij niet terugzakt naar het juiste toerental. Hij blijft dan rond de 2500 hangen. Dit blijft zo, ook als ik afrem met de koppeling ingeknepen. Is dit een kwestie van (laten) afstellen?
Dat klinkt al valse lucht :?
 
Nou vandaag even een nieuw stuk benzine slang er op gemonteerd en het benzinefilter er tussenuit gelaten. En de motor blijft lopen, ook als hij flink op temperatuur is.

Wat nog wel een probleem is, is dat hij eerst stationair goed loopt alleen als ik een keer gas heb gegeven hij niet terugzakt naar het juiste toerental. Hij blijft dan rond de 2500 hangen. Dit blijft zo, ook als ik afrem met de koppeling ingeknepen. Is dit een kwestie van (laten) afstellen?

Dat maakt 2 van ons


 
Terug
Bovenaan Onderaan