yzf750r exup klep eruit of lekker laten zitten?

19 nov 2003
9
0
hemiksem
<ik heb onlangs een yamaha yzf 750r gekocht van 96, ik heb al eens iets gehoord van het feit dat de motor meer vermogen zou krijgen op hoge toeren indien de exupklep verwijderd zou worden uit de uitlaat, geef me jullie ervaringen. ivm het geluid wat gaat dat geven?
 
Er zijn wat vervangings uitlaatsystemen op de markt die de exupklep laten vervallen, dit levert echter een behoorlijke dip in het middentoerengebied op en idd een paar pk'tjes op het hogere gebied. Op straat vrijwel zeker niet aan te bevelen omdat je maar erg weinig die toerentallen draaid en je uiteindelijk zelfs langzamer kunt zijn maar in ieder geval een minder fijne fiets terugkrijgt.

Er zijn wel mensen die na zeer zorgvuldig afstelwerk die dip hebben weten te verminderen, maar dan spreek je volgens mij wel over een veel uren (=dus duur).

Voordat ik mijn fiets kocht (Ace uit '96) was ik ook op zoek naar een YZF750 en was ik van plan er een 1000 blok in te hangen, misschien wat voor jou? Je kan zelfs de 6-bak uit je 750 blok in het 1000 blok zetten...

Maar als je zomaar de exupklep verwijdert en verder niks wijzigt lijkt het me sterk dat ie meer vermogen gaat leveren.
 
Laatst bewerkt:
De exup verwijderen heeft geen enkele zin en je krijgt er niet meer topvermogen door. Als de exupklep voledig openstaat is het effect hetzelfde als zonder exupklep. Het enige dat je ermee bereikt is dat de motor onderin minder gaat presteren.

Niet doen dus.
;)
 
De Exup levert vooral winst in de lage toeren. Hij geeft meer tegendruk, dus betere cylindervulling. Het levert dus wel degelijk winst op. Yamaha had er patent op, dat nu vervallen is (10 jaar geloof ik?) Niet voor niets dat de andere fabrikanten nu ook een soortgelijk systeem gebruiken.

Er zijn uitlaatsystemen die zodanig zijn afgesteld, dat ze meer winst halen in de hoge toeren, zonder Exup (Muzzy o.a.). Helaas ben je dan wel de betere prestaties in het lagere gebied kwijt.....

Wat ik ook wel prettig vind, is hoe de Exup het geluid in lagere toeren dempt. Kon je wel eens een ruzie met de buren schelen...
 
HEY MERCI VOOR DE REACTIES TOCH NOG EFFE SNEL EEN VRAAGSKE OVER DE YAMAHA YZF750R WANT VOLGENS MIJ GAAT DE MIJNE TOCH NIET ZO GOED VOORUIT, IK DENKT DAT DEZE AFGESTELD IS (TERUGGEVOERD) OP MIJN PAPIEREN STAAT DAT HIJ 74 KW HEEFT, NORMAAL ZOU DIT 91,2 KW MOETEN ZIJN. IK HEB OOK GEMERKT DAT MIJN VACUUMSCHUIVEN IN DE CARBURATOR NIET VOLLEDIG OPEN GAAN TERWIJL IK DEZE MET MEN HAND OMHOOG DUUW HIJ BLIJFT ZO EEN 3 à 4 MM VAN DE BOVENZIJDE. KAN HET ZIJN DAT HIJ HIEROP IS AFGESTELD, OOK ZIJN TIPS VOOR HET WEGHALEN VAN DEZE AFSTELLING ALTIJD WELKOM ;)
 
awel ja
ik denk dat ik een yamaha yzf750r heb van het duitse type dus slechts 100pk ipv 125 pk nu denk ik dat dit kan liegen aan het feit dat mijn vacumschuiven in mijn carbu's niet volledig open gaan, blijft 3-4mm van de bovenzijde staan als ik hem met mijn vinger naar boven druk, is dit normaal of is dit de afstelling?
 
awel ja
ik denk dat ik een yamaha yzf750r heb van het duitse type dus slechts 100pk ipv 125 pk nu denk ik dat dit kan liegen aan het feit dat mijn vacumschuiven in mijn carbu's niet volledig open gaan, blijft 3-4mm van de bovenzijde staan als ik hem met mijn vinger naar boven druk, is dit normaal of is dit de afstelling?


klopt ik heb ook een duitse yzf bij mij staat 72 kw op het kenteken, ik heb mij laten vertellen dat er rubber dopjes boven de gasschuiven zitten ik heb er zelf nog niet naar gekeken.
en het kan zijn dat de inlaat rubbers een kleinere diameter hebben.

V.g. Henk
 
HEY MERCI VOOR DE REACTIES TOCH NOG EFFE SNEL EEN VRAAGSKE OVER DE YAMAHA YZF750R WANT VOLGENS MIJ GAAT DE MIJNE TOCH NIET ZO GOED VOORUIT, IK DENKT DAT DEZE AFGESTELD IS (TERUGGEVOERD) OP MIJN PAPIEREN STAAT DAT HIJ 74 KW HEEFT, NORMAAL ZOU DIT 91,2 KW MOETEN ZIJN. IK HEB OOK GEMERKT DAT MIJN VACUUMSCHUIVEN IN DE CARBURATOR NIET VOLLEDIG OPEN GAAN TERWIJL IK DEZE MET MEN HAND OMHOOG DUUW HIJ BLIJFT ZO EEN 3 à 4 MM VAN DE BOVENZIJDE. KAN HET ZIJN DAT HIJ HIEROP IS AFGESTELD, OOK ZIJN TIPS VOOR HET WEGHALEN VAN DEZE AFSTELLING ALTIJD WELKOM ;)


WE ZIJN NIET DOOF!!!!!hoogstens slechtziend :P

Maar je exup klep geeft wanneer hij open is nog steeds een stromingsweerstand in vergelijking wanneer die er niet zou zijn. Het eruit halen van die klep geeft een verminderde stromingsweerstand bij hogere toeren maar zorgt voor een slechte cilindervulling bij lage toeren. Als je de motor gewoon stock hebt dan laat die klep er maar lekker in zitten want je verandert het hele motor karakter door die klep eruit te halen (moet je hoogtoerig berijden omdat je onderin geen power meer hebt) en je wint er weinig mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan