Z1000 2011 hapert na kleine beurt

Jellex87

MF'er
1 jul 2018
31
10
Hallo allemaal,

ik heb een Z1000 2011. In 2018 gekocht met 5000km. Nu 7800km. Ik heb dus niet veel gereden. Toch vond ik het prettig om voor dit jaar een kleine beurt te laten uitvoeren. Bij een gerenommeerde zaak in de buurt.
Woensdag uit de schuur getrokken en liep als een zonnetje. Gisteren opgehaald en vanaf het moment dat ik de Z starte liep hij niet lekker. Klonk als 3 cilinders. even warm gereden en afgetankt, maar hij liep niet 100%. Met name bij lage toeren en relatief veel gas hikt/hapert de motor om vervolgens gewoon door te trekken. Hoog in toeren niks aan de hand.
teruggereden en probleem voorgelegd. Monteur dacht aan een vuile bougie. Toevoeging in de tank gedaan en eerst maar eens 100km rijden. Als het probleem niet weggaat, bougie vervangen was het advies.

Toch blijf ik het vreemd vinden dat voor de beurt niks aan de hand was en vanaf de eerste meter na de beurt wel.
Zaken gedaan: olie wissel, ketting gespannen, remvloeistof vervangen.

Wat denken jullie?
 
Remvloeistof valt bij mij onder werkzaamheden bij een grote beurt. Controleer de stekkerverbindingen eens bij de bobines, Door slechte elektrische contacten kun je problemen krijgen met de ontsteking. Kan ook nog zijn dat een of meer bobines scheuren hebben waardoor er vocht in kan komen en dat daardoor de ontsteking niet goed gaat. Je kan hierdoor een stotterige motor krijgen, die dan niet lekker loopt en enorm inhoud. Bougies zelf lijkt mij niet in de eerste plaats een oorzaak. Kan natuurlijk, maar denk eerder aan een bougie dop waar een storing in zit of dat die niet goed op een bougie is vastgedrukt. Heb je een benzinefliter waar je zo bij kan ? Misschien dat daar rommel in zit waardoor de brandstoftoevoer niet vloeiend gaat.

Check ook ff of alle 4 uitlaatbochten even warm/heet worden. Als er 1 koud is dan weet je zeker dat ie op 3 cylinders loopt.
 
Wel vreemd dat ze de motor zo weer hebben meegegeven.
Aan de ene kant misschien wel. Echter vermoed de monteur ook een vervuiling, tot stand gekomen door het vele stationair draaien en het vaak aan en uit zetten van de motor bij de oliewissel. Dat in combinatie met oude benzine.
dus een additief erin om te kijken of het verdwijnt.
Bougiekabels checken is zo te zien op YouTube veel werk (tank luchtfilter eraf).
Brandstoffilter zou ik even kunnen checken. Meteen vervangen of reinigen?
 
Aan de ene kant misschien wel. Echter vermoed de monteur ook een vervuiling, tot stand gekomen door het vele stationair draaien en het vaak aan en uit zetten van de motor bij de oliewissel. Dat in combinatie met oude benzine.
dus een additief erin om te kijken of het verdwijnt.
Bougiekabels checken is zo te zien op YouTube veel werk (tank luchtfilter eraf).
Brandstoffilter zou ik even kunnen checken. Meteen vervangen of reinigen?
Benzinefilter zit in de pomp verwerkt zie ik in de handleiding. Niet los van elkaar te vervangen volgens de handleiding.
Denken jullie dat de toevoeging (reiniger) een dergelijk probleem kan oplossen?
Zijn er eventueel stekkers van sensoren die ik zelf nog even kan checken?
 
Benzinefilter zit in de pomp verwerkt zie ik in de handleiding. Niet los van elkaar te vervangen volgens de handleiding.
Denken jullie dat de toevoeging (reiniger) een dergelijk probleem kan oplossen?
Zijn er eventueel stekkers van sensoren die ik zelf nog even kan checken?
nee
gewoon terug gaan maar reparatie bedrijf en zeg hun dat ze het probleem moeten oplossen .
je kwam tenslotte met een goed lopende motorfiets aanrijden toch .
 
Een kapotte bougie wordt niet heel door een toevoeging in de brandstof.
Gewoon terug gaan en laten zij er maar voor zorgen dat hij weer net zo loopt en rijdt als voor de werkzaamheden
 
Aan de ene kant misschien wel. Echter vermoed de monteur ook een vervuiling, tot stand gekomen door het vele stationair draaien en het vaak aan en uit zetten van de motor bij de oliewissel. Dat in combinatie met oude benzine.
dus een additief erin om te kijken of het verdwijnt.
Bougiekabels checken is zo te zien op YouTube veel werk (tank luchtfilter eraf).
Brandstoffilter zou ik even kunnen checken. Meteen vervangen of reinigen?

Waarom zou je tijdens een oliewissel de motor aan en uit zetten?
 
de meeste mensen merken dingen pas laat op en TS heeft alleen van huis naar het bedrijf gereden na de winterstop
Ik snap wat je denkt. Echter, de rit naar de garage was een kilometer of 20, waarbij de motor exact reed zoals ik hem al 3 jaar ken. Starten en lopen vanaf de schuur ;)
Vanaf het moment dat ik de startknop indrukte bij het ophalen na de beurt merkte ik dat hij anders liep. Stotteren en haperen merkte ik ook meteen vanaf de eerste meter.
Maar het is me duidelijk Veel kan ik nu niet doen. Als het even kan rij ik een stuk en als het dan niet over is ga ik terug.
 
Tja het is een mechanisch apparaat en dat houd in dat er altijd iets kapot kan gaan,dat het aan de
kleine beurt zou hebben gelegen lijkt mij sterk,het enigste dat men doet is olie en filter vervangen ,eventueel ketting
smeren en stellen ,bandenspanning controleren en remmen controleren, remoliepeil en verlichting controleren en
eventueel wat vet tussen scharnierpunten,eigenlijk allemaal dingen die niets te maken hebben met hoe een motor draait,
kortom ik ben bang dat het toeval is dat de motor nu niet goed loopt.
 
Tja het is een mechanisch apparaat en dat houd in dat er altijd iets kapot kan gaan,dat het aan de
kleine beurt zou hebben gelegen lijkt mij sterk,het enigste dat men doet is olie en filter vervangen ,eventueel ketting
smeren en stellen ,bandenspanning controleren en remmen controleren, remoliepeil en verlichting controleren en
eventueel wat vet tussen scharnierpunten,eigenlijk allemaal dingen die niets te maken hebben met hoe een motor draait,
kortom ik ben bang dat het toeval is dat de motor nu niet goed loopt.
poe, wat vergeet jij een hoop controles
 
Heb je al gecontroleerd of er bougieskabels zijn aangevreten door een steenmarter ? :S
13506.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Jim
'' tot stand gekomen door het vele stationair draaien en het vaak aan en uit zetten van de motor bij de oliewissel.''

Ik weet niet hoe ze bij die toko een oliewisseltje doen, en of dit je eigen draai aan het verhaal is maar apart vind ik het wel.
 
'' tot stand gekomen door het vele stationair draaien en het vaak aan en uit zetten van de motor bij de oliewissel.''

Ik weet niet hoe ze bij die toko een oliewisseltje doen, en of dit je eigen draai aan het verhaal is maar apart vind ik het wel.
tsjah. waarschijnlijk even warmdraaien voor de wissel. En misschien na of tijdens de wissel nog een keer laten lopen. Vast geen 5 keer ;)
De overige tips (marter / vacuum) zal ik nog eens nalopen. Ik zie dat het weer beter gaat worden, dus de tank leeg rijden komt steeds dichterbij!
 
Voordat je mogelijk een goede zaak een slechte naam geeft, ga eerst de tank eens leegrijden. Stop er nieuwe brandstof in en rij nog wat meer.
Je brandstofsysteem heeft al een tijdje weinig te doen gehad met alle aanslag/rommel van dien.
Die 20km naar de dealer is meer dan genoeg om alle rommel onderin je tank aan te zuigen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan