Z1000 2011 hapert na kleine beurt

Jellex87

MF'er
1 jul 2018
31
10
Hallo allemaal,

ik heb een Z1000 2011. In 2018 gekocht met 5000km. Nu 7800km. Ik heb dus niet veel gereden. Toch vond ik het prettig om voor dit jaar een kleine beurt te laten uitvoeren. Bij een gerenommeerde zaak in de buurt.
Woensdag uit de schuur getrokken en liep als een zonnetje. Gisteren opgehaald en vanaf het moment dat ik de Z starte liep hij niet lekker. Klonk als 3 cilinders. even warm gereden en afgetankt, maar hij liep niet 100%. Met name bij lage toeren en relatief veel gas hikt/hapert de motor om vervolgens gewoon door te trekken. Hoog in toeren niks aan de hand.
teruggereden en probleem voorgelegd. Monteur dacht aan een vuile bougie. Toevoeging in de tank gedaan en eerst maar eens 100km rijden. Als het probleem niet weggaat, bougie vervangen was het advies.

Toch blijf ik het vreemd vinden dat voor de beurt niks aan de hand was en vanaf de eerste meter na de beurt wel.
Zaken gedaan: olie wissel, ketting gespannen, remvloeistof vervangen.

Wat denken jullie?
 
Met een goedlopende motor naar de motorzaak voor een kleine beurt, met een slechtlopende motor weer naar huis. Hoe slecht wil je het hebben?
Vind ik nogal een statement gebaseerd op aannames! Hoe weet je zeker dat de eigenaar niet een hoop troep in zijn tank had? Hij geeft niet echt aan dat hij hem 30min idle heeft laten draaien of zo om dit uit te sluiten voordat hij naar de motorzaak ging.
Daarnaast wordt er met een kleine beurt niet zomaar iets gedaan aan het brandstofsysteem, dus lijkt me ook onwaarschijnlijk dat ze ermee hebben lopen prutsen.
 
Vind ik nogal een statement gebaseerd op aannames! Hoe weet je zeker dat de eigenaar niet een hoop troep in zijn tank had? Hij geeft niet echt aan dat hij hem 30min idle heeft laten draaien of zo om dit uit te sluiten voordat hij naar de motorzaak ging.
Daarnaast wordt er met een kleine beurt niet zomaar iets gedaan aan het brandstofsysteem, dus lijkt me ook onwaarschijnlijk dat ze ermee hebben lopen prutsen.
Ik neem niets aan. Volgens TS deed zijn motor het goed voor de beurt, en na de beurt niet. Als hij de waarheid vertelt zijn dat gewoon feiten. Gespeculeer over eventuele vervuiling, dat zijn aannames. En zoals ik al eerder opmerkte, waarom kreeg hij een slecht lopende motor mee?
 
Ik neem niets aan. Volgens TS deed zijn motor het goed voor de beurt, en na de beurt niet. Als hij de waarheid vertelt zijn dat gewoon feiten. Gespeculeer over eventuele vervuiling, dat zijn aannames. En zoals ik al eerder opmerkte, waarom kreeg hij een slecht lopende motor mee?
Ik zeg ook niet dat het vreemd is, maar ik zou dit niet aandragen als eerste optie voor het probleem. De beste man heeft rond de 1000km op jaarbasis gereden. Zoveel stilstaan kan ook voor problemen zorgen en mogelijk was dit ritje naar de dealer de druppel voor iets.

Neemt niet weg, ik had het ook netter gevonden als ze dit hadden gespot en hierover contact hadden opgenomen.
 
Voordat je mogelijk een goede zaak een slechte naam geeft, ga eerst de tank eens leegrijden. Stop er nieuwe brandstof in en rij nog wat meer.
Je brandstofsysteem heeft al een tijdje weinig te doen gehad met alle aanslag/rommel van dien.
Die 20km naar de dealer is meer dan genoeg om alle rommel onderin je tank aan te zuigen.
Oh ik wil zeker niet zeggen dat deze zaak slecht is. Sterker nog, staat goed bekend. Bovendien heb ik de naam en plaats ook niet genoemd. Ik ga zsm de tank leeg rijden en post de update natuurlijk.
 
Oh ik wil zeker niet zeggen dat deze zaak slecht is. Sterker nog, staat goed bekend. Bovendien heb ik de naam en plaats ook niet genoemd. Ik ga zsm de tank leeg rijden en post de update natuurlijk.
Overigens heb ik hem na de beurt meteen voorzien van nieuwe benzine plus een bekertje reiniger van de monteur.
 
Gisterenmiddag spontaan even een paar uurtje gesnipperd en de motor gepakt. Heerlijk. Liep eigenlijk meteen een stuk beter tot goed. Zeker niet meer op 3 cilinders. 1 of 2 keer nog aan aarzeling/hikje gehad in lage toeren met relatief veel gas. Als ik bij stilstand in neutraal wat gas geef vind ik hem ook wat minder fel dan voorheen. (of zit dit nu tussen mijn oren? ;) )
De tank is nu bijna leeg en de volgende tanken komt er V-Power in. Ben benieuwd of dat nog dat laatste beetje helpt...
 
Hallo allen,

Dit probleem is nooit helemaal weggeweest en kwam vorige zomer flink terug. Deze week daarom het luchtfilter eens bekeken. Ik schrok flink, want overal lagen zaden en nootjes. Waarschijnlijk door muizen daarheen vervoerd. Heb vorig jaar winter veel muizen in de schuur gehad helaas. Daar lag nog een setje vetbollen en voer voor vogelhuisjes. (Stom ja)

Nieuw filter erin gestoken en ging er eigenlijk vanuit dat hij direct veel beter zou lopen. Was niet meteen waar… heb hem even stationair laten lopen en het werd voor mijn gevoel wel iets beter. Kan het zijn dat door de motor lange tijd te weinig lucht heeft gehad en daardoor de boel vervuild kan zijn? Kan het ook zijn dat de ECU de nieuwe waardes van sensoren nog moet aanpassen, of zou dat secondenwerk moeten zijn?

Natuurlijk moet ik eerst even een uurtje gaan rijden om een goed oordeel te vellen, maar dat laat helaas het weer nog niet toe.
Bijgevoegd wat foto’s van het filter en een filmpje van hoe de motor nu loopt. De eerste tienden van de gasrespons ‘hikt’ hij toch nog even… volgens mij hoort dit niet. Heb daarnaast ook het idee dat bij stationair lopen soms heel even 1 cilinder niet meedoet.

Ben benieuwd wat jullie denken.
 

Bijlagen

  • IMG_8343.jpeg
    IMG_8343.jpeg
    534,4 KB · Weergaven: 0
  • IMG_8344.jpeg
    IMG_8344.jpeg
    507 KB · Weergaven: 0
  • IMG_8370.jpeg
    IMG_8370.jpeg
    403,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG_8369.mov
    74,3 MB
Je kan 2 dingen doen.
1. Lees je goed in over alle mogelijke oorzaken bij jouw motorfiets en ga aan de slag.
2. Breng dat ding weg, of koop een andere.

Ik gok nog steeds op vervuiling in je brandstof systeem.
Controleren en uitsluiten.
Steeds een stapje verder.

Ps. Rij je nou alweer met van die rotte benzine van een jaar oud?
 
Hallo allen,

Dit probleem is nooit helemaal weggeweest en kwam vorige zomer flink terug. Deze week daarom het luchtfilter eens bekeken. Ik schrok flink, want overal lagen zaden en nootjes. Waarschijnlijk door muizen daarheen vervoerd. Heb vorig jaar winter veel muizen in de schuur gehad helaas. Daar lag nog een setje vetbollen en voer voor vogelhuisjes. (Stom ja)

Nieuw filter erin gestoken en ging er eigenlijk vanuit dat hij direct veel beter zou lopen. Was niet meteen waar… heb hem even stationair laten lopen en het werd voor mijn gevoel wel iets beter. Kan het zijn dat door de motor lange tijd te weinig lucht heeft gehad en daardoor de boel vervuild kan zijn? Kan het ook zijn dat de ECU de nieuwe waardes van sensoren nog moet aanpassen, of zou dat secondenwerk moeten zijn?

Natuurlijk moet ik eerst even een uurtje gaan rijden om een goed oordeel te vellen, maar dat laat helaas het weer nog niet toe.
Bijgevoegd wat foto’s van het filter en een filmpje van hoe de motor nu loopt. De eerste tienden van de gasrespons ‘hikt’ hij toch nog even… volgens mij hoort dit niet. Heb daarnaast ook het idee dat bij stationair lopen soms heel even 1 cilinder niet meedoet.

Ben benieuwd wat jullie denken.

Die paar nootjes in je luchtfilter hebben 0,0 effect gehad jouw problemen, ik vind dat je motor stationair netjes draait en zo te horen op alle 4, de gasrespons lijkt me ook goed afgaand op de video maar ik kan jouw gashendel niet voelen en ben niet bekend met het karakter.

Ga een rit maken en kijk of de boel goed loopt eventueel een flesje wynn's injector cleaner er door heen gooien maar ik zie en hoor niets vreemds.
 
Die paar nootjes in je luchtfilter hebben 0,0 effect gehad jouw problemen, ik vind dat je motor stationair netjes draait en zo te horen op alle 4, de gasrespons lijkt me ook goed afgaand op de video maar ik kan jouw gashendel niet voelen en ben niet bekend met het karakter.

Ga een rit maken en kijk of de boel goed loopt eventueel een flesje wynn's injector cleaner er door heen gooien maar ik zie en hoor niets vreemds.
Dank voor je reactie. Die paar nootjes in de bak die zichtbaar zijn op de foto denk ik niet inderdaad, maar alle lamellen van het filter zaten vol met zaden en muizenkeutels (slecht zichtbaar op de foto).. Ik ging er even vanuit dat hij daardoor wel wat minder lekker ademhaalde..

Flesje Wynn's zit er ook in. Zodra ik de tank leeggereden heb, nieuwe 98 getankt heb en die half leeg heb zal ik even een update plaatsen ;)
 
Even een update over dit probleem.
Vorige week wilde ik een testritje maken en direct even verse 98 halen. Zo slecht had hij nog nooit gelopen. Cilinder 1 deed nu helemaal niet meer mee. Ook niet bij wat meer gas/toeren. Uitlaatbocht 1 bleef ook koud. In ieder geval wist ik zeker dat cilinder 1 het probleem was.

4 bougies besteld, wat gereedschap gekocht en geleend en gisterenavond 4 bougies vervangen. Hop, meteen starten/lopen als een malle! Hopelijk snel een lange rit maken om zeker te zijn dat het probleem weg is.
Bougie 1 is iets meer verkleurd dan de andere, dus het zou wel een slechte bougie zijn geweest...
Heb voor de zekerheid bobine 1 en 2 nog omgewisseld, zodat als het probleem terugkeert duidelijk is of het de bougie of bobine/ontsteking was. Maar ik heb goede hoop.
Nogmaals dank voor het meedenken!
 
Nou, ik denk zelf dat het de originele zijn uit 2011. Echter hoeven ze volgens Kawa pas vervangen te worden bij 40.000 km geloof ik en niet op leeftijd… motor heeft bijna 10k gelopen. Maar ik kan me voorstellen dat 10k km’s in 13 jaar ook niet heel fijn is voor de bougies, maar dat is een aanname.
 
Nou, ik denk zelf dat het de originele zijn uit 2011. Echter hoeven ze volgens Kawa pas vervangen te worden bij 40.000 km geloof ik en niet op leeftijd… motor heeft bijna 10k gelopen. Maar ik kan me voorstellen dat 10k km’s in 13 jaar ook niet heel fijn is voor de bougies, maar dat is een aanname.
Best een tijd jah.
Volgens mij slijten die dingen per vonk.
Dus een hoogtoerig blok is sneller door z’n vonkjes heen.

Maar ik dacht dat iedere koude start ook slijtage geeft.
Dus een tijdsinterval zit er volgens mij ook op?

In ieder geval mooi dat het nu goed is👍
 
Top dat het opgelost is! Sommige bougies kunnen inderdaad een km of 30k-40k voor de kiezen hebben echter wel verstandig ze elke 3 jaar ongeveer te vervangen, dat hou ik aan in ieder geval.

Fijn dat je weer lekker kan rijden, nu nog een beetje knap weer 😎👍🏻
 
Best een tijd jah.
Volgens mij slijten die dingen per vonk.
Dus een hoogtoerig blok is sneller door z’n vonkjes heen.

Maar ik dacht dat iedere koude start ook slijtage geeft.
Dus een tijdsinterval zit er volgens mij ook op?

In ieder geval mooi dat het nu goed is👍
Bougies altijd leuke discussie over hoe lang ze meegaan.
Laatst mijn type iridium opgezocht op de NGK site, 100Kmiles zegt NGK.

Voor mijn huidige Suzuki zegt in het boekje ; interval 12k kilometers.
In mijn vorige Honda zelfde type, Honda zegt 24k kilometers.

Scheelt natuurlijk ook of je een ouderwetse ontsteking op je 4 pitter jap hebt met 2 bobines of pen bobines. factor 2 aantal vonkjes.
Dan vraag ik me weer af hoe NGK aan die 100Kmiles kom.
Ze kunnen beter het aantal vonkjes opgeven dan kan iedereen uitrekenen wanneer te vervangen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan