Z1000 importeren uit Amerika

Bij de RDW doe je de keuring en een loketje verder betaal je idd bij de douane.
Wat betreft de kmstand;

Nieuwe vervoermiddelen
Met nieuw bedoelen we:

Vervoermiddelen die nieuw zijn of pas korte tijd in gebruik zijn. Ze zijn ook nieuw als ze al langere tijd in gebruik zijn, maar nog niet veel zijn gebruikt. Het gaat om:

landvoertuigen die niet langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of niet meer dan 6000 kilometer hebben gereden
schepen die niet langer dan 3 maanden geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of niet meer dan 100 uur hebben gevaren
luchtvaartuigen die niet langer dan 3 maanden geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of niet meer dan 40 uren hebben gevlogen


Bron;
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/glos/glos-13.html

Dus nieuw, dus volledig BPM bedrag. :W
 
Laatst bewerkt:
Oh, nog wat.

Je zou kunnen uitzoeken of het lonend/makkelijker is om de motor eerst in Duitsland in te voeren en daarna gelijk in Nederland. Gezien die keuring in Nederland nu 500 euro ofzo kost wellicht het overwegen waard als de mogelijkheid er is.

Weliswaar van jaren geleden, maar ik weet dat een kennis toen zn in Amerika gekochte harley via Duitsland op kenteken heeft laten zetten. Maakte de import makkelijker.
 
Oh, nog wat.

Je zou kunnen uitzoeken of het lonend/makkelijker is om de motor eerst in Duitsland in te voeren en daarna gelijk in Nederland. Gezien die keuring in Nederland nu 500 euro ofzo kost wellicht het overwegen waard als de mogelijkheid er is.

Weliswaar van jaren geleden, maar ik weet dat een kennis toen zn in Amerika gekochte harley via Duitsland op kenteken heeft laten zetten. Maakte de import makkelijker.

Daarbij zal zijn motor inderdaad ook al goedgekeurd zijn in Duitsland aangezien die daar op de wegen rijd. Wij hebben hier ook 2 Nederlandse auto op Nato kenteken, de auto's staan gewoon in Nederland geregistreerd en zijn daar verzekerd maar ze moeten wel aan de Duitse Tüv voldoen en ook HU&AU om de zoveel kilometer.

Nu denk ik dat zijn motor daar geregistreerd staat op de kazerne maar ik ga er van uit dat die wel een Tüv keuring etc heeft, misschien even navragen. Wat wel raar is is dat als je hem dan in Nederland wil invoeren dat ze hem nog een keer willen keuren terwijl te Duitse keuringen een stuk strenger is _O-
 
Laatst bewerkt:
Bij de RDW doe je de keuring en een loketje verder betaal je idd bij de douane.
Wat betreft de kmstand;

Nieuwe vervoermiddelen
Met nieuw bedoelen we:

Vervoermiddelen die nieuw zijn of pas korte tijd in gebruik zijn. Ze zijn ook nieuw als ze al langere tijd in gebruik zijn, maar nog niet veel zijn gebruikt. Het gaat om:

landvoertuigen die niet langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of niet meer dan 6000 kilometer hebben gereden
schepen die niet langer dan 3 maanden geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of niet meer dan 100 uur hebben gevaren
luchtvaartuigen die niet langer dan 3 maanden geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of niet meer dan 40 uren hebben gevlogen


Bron;
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/glos/glos-13.html

Dus nieuw, dus volledig BPM bedrag. :W

Of even paar circuitdagen doen :PEgwel. Kanarie zit goed.
Egnie dus, Kanarie zingt een beetje vals...

Kanarie kijkt onder de rubriek : Omzet BTW en winst. (Van de belastingdienst)
Als je op het BPM aangifte formulier kijkt (Van de douane), wordt er niet naar de km stand gevraagd.
(En nee, ik ben niet eigenwijs, hoort bij mijn werk...douanezaken....)
 
Laatst bewerkt:
Ik zie het idd niet staan op het formulier, maar toch vertrouw ik het niet.
Jij zegt nu dus, dat de wet niet overeenkomt met de door hun eigen opgestelde formulieren. :?
Dat is toch vreemd?

Heb je deze situatie zelf ook al eens meegemaakt toevallig?
Zo ja, hoe is hiermee omgegaan dan?
 
Laatst bewerkt:
Blijft ambtelijke taal, en is niet altijd even makkelijk te volgen.

Zoals ik al aangeef, je kijkt bij de definities zoals die gehanteerd worden in de zin van de wet met betrekking tot "Omzet, BTW en Winst", door de belastingdienst.
BPM is een andere wetgeving, wordt afgehandeld door de douane, en kent deze definitie niet.

Punt is dat begrippen die in een wet worden gebruikt, in de regel in dezelfde wet nader worden gedefinieerd. In een andere wet kan hetzelfde woord (in detail) anders worden uitgelegd.

Het berip nieuw is voor de BPM een absoluut begrip, maar voor de BTW blijkbaar een relatief begrip, ofwel, niet slechts leeftijd gerelateerd, maar ook of het wel of niet (veel) gebruikt is. (Dit, om bepaalde vormen van BTW fraude te voorkomen)


Voor de BPM is dit geregeld in artikel 9 lid 5 en 6 (wet BPM 1992):
5.Voor een nieuwe personenauto, een nieuw motorrijwiel of een nieuwe bestelauto geldt de catalogusprijs bij aanvang van de dag waarop aan de personenauto, het motorrijwiel of de bestelauto een kenteken wordt toegekend.
6.Voor een gebruikte personenauto, een gebruikt motorrijwiel of een gebruikte bestelauto geldt de catalogusprijs van het tijdstip waarop de personenauto, het motorrijwiel of de bestelauto voor het eerst in gebruik is genomen. Indien dit tijdstip niet bekend is, treedt daarvoor in de plaats de laatste dag van het jaar waarin de personenauto, het motorrijwiel of de bestelauto is vervaardigd.


Voor de BTW is dit artikel 2a lid 1 letter f (wet Omzetbelasting 1968):
f. nieuwe vervoermiddelen: voor het personen- of goederenvervoer bestemde schepen met een lengte van meer dan 7,5 m, luchtvaartuigen met een totaal opstijggewicht van meer dan 1550 kg en landvoertuigen die zijn uitgerust met een motor van meer dan 48 cc cilinderinhoud of met een vermogen van meer dan 7,2 kW, met uitzondering van zeeschepen en luchtvaartuigen als bedoeld in de bij deze wet behorende tabel II, onderdeel a, post 3, wanneer op het tijdstip van de levering:
1°. na het tijdstip van eerste ingebruikneming van het landvoertuig niet meer dan zes maanden, dan wel van het schip of luchtvaartuig niet meer dan drie maanden, zijn verstreken; of
2°. het vervoermiddel, als het een landvoertuig betreft ten hoogste 6000 km heeft afgelegd, als het een schip betreft ten hoogste 100 uren heeft gevaren, dan wel als het een luchtvaartuig betreft ten hoogste 40 uren heeft gevlogen;
 
Laatst bewerkt:
Leuk allemaal dat BPM betalen bij importeren, maar laat ze dan ook weer de BPM teruggeven als je je voertuig exporteert, maar nee hoor, dat zit er natuurlijk niet in :W
 
Zit TS niet zo te stangen!! BPM aangifte doe je bij de douane, niet het RDW. En er wordt niet gekeken naar de km stand.


Weet je het zeker dat dit goed gaat? ik bedoel met de bpm, want anders moet ik even een Dyno vinden waar ik wat km's op kan maken :P
 
Laatst bewerkt:
Daarbij zal zijn motor inderdaad ook al goedgekeurd zijn in Duitsland aangezien die daar op de wegen rijd. Wij hebben hier ook 2 Nederlandse auto op Nato kenteken, de auto's staan gewoon in Nederland geregistreerd en zijn daar verzekerd maar ze moeten wel aan de Duitse Tüv voldoen en ook HU&AU om de zoveel kilometer.

Nu denk ik dat zijn motor daar geregistreerd staat op de kazerne maar ik ga er van uit dat die wel een Tüv keuring etc heeft, misschien even navragen. Wat wel raar is is dat als je hem dan in Nederland wil invoeren dat ze hem nog een keer willen keuren terwijl te Duitse keuringen een stuk strenger is _O-


Nee helaas hebben die Amerikanen daar een apart systeem (waar ze zelf overigens erg blij mee zijn) het "USAREUR / USAFE" staat helemaal los van TUV!
TUV is zo mega streng dat ze er dat nooit door krijgen daar, die Amerikanen willen toch in Amerikaanse bakken kunnen blijven rijden ;)
 
Weet je het zeker dat dit goed gaat? ik bedoel met de bpm, want anders moet ik even een Dyno vinden waar ik wat km's op kan maken :P

Maar eerst nog ander goed nieuws!
Na veel heen en weer contact en toch nog wat klagen van mijn kant mag ik de motor nu voor 2450 euro meenemen, dat scheelt dus alweer een heleboel *O*

nieuwe berekening:
Invoerrecht, 6pct over 2450 = 147
BTW 19 pct over 3710 (3500 + 210) = 493
BPM basis 19.4 pct van eur 11398 is eur 2211 minus mindering Eur 210 is 2001,00
BPM volgens tabel mag geminderd worden met 72 pct plus voor 6 maanden 0.416 p/mnd is 74.5 pct, dus 25.5 pct van 2001.00 is eur 510.00
totaal belasting ~1000 1150 euro

Weet je zeker dat de fiets wel in orde is en dat er ook daadwerkelijk een fiets staat?
Ik vind het wel heel erg goedkoop.
Op zich heel lekker als het lukt, maar vaak is prijs/kwaliteit in verhouding.
In ieder geval geen aanbetaling doen o.i.d.
 
Dat gaan we bekijken of hij goed is, maar prijzen zijn daar gewoon erbarmelijk laag....
einde van het seizoen, veel motoren weinig rijders........ en ze willen ze vaak snel kwijt!

Kijk erg uit naar dinsdag ;)
 
Dat gaan we bekijken of hij goed is, maar prijzen zijn daar gewoon erbarmelijk laag....
einde van het seizoen, veel motoren weinig rijders........ en ze willen ze vaak snel kwijt!

Kijk erg uit naar dinsdag ;)

Voor een nieuwe Z1000 2009 betalen ze in Amerika nog geen 9.000,-. Als jij hem 3.500,- betaald in euro's dan heeft die er toch nog zo'n 5.000 dollar voor gekregen. Daarbij verdienen ze zat en misschien moet die gozer wel voor een jaar of 2/3 naar Afghanistan ofzo.

Volgens mij kunnen die Amerikanen ook belastingvrij kopen. Dat voordeel hebben Nederlandse militairen in Duitsland ook, daarom heb ik ook maar 3500,- betaald voor mijn nieuwe ninja 250r ipv. de volle 5.000 die ze in NL vragen.
 
Laatst bewerkt:
en nog iets waar je in de toekomst rekening mee moet houden, een US import (muv harleys) zijn hier moeilijk aan de man te brengen, dus reken ook nog even minder restwaarde mee
 
Zolang ze maar op kenteken staan, lijkt me dat een niet zo heel erg groot probleem eigenlijk? Tenzij de US-versies echt compleet anders zijn dan de EU-versies. Dan heb je namelijk een potentieel probleem met bijv. onderdelen, maar ik denk eignelijk dat dat wel zal meevallen?
 
Zit TS niet zo te stangen!! BPM aangifte doe je bij de douane, niet het RDW. En er wordt niet gekeken naar de km stand.


Zeker wel dus! je mag gewoon BTW afdragen als de KM stand onder de 6000 is! Deze KM stand wordt vermeld op het foprmulier door de RDW wat je in moet leveren bij de douane!
 
Laatst bewerkt:
Egnie dus, Kanarie zingt een beetje vals...

Kanarie kijkt onder de rubriek : Omzet BTW en winst. (Van de belastingdienst)
Als je op het BPM aangifte formulier kijkt (Van de douane), wordt er niet naar de km stand gevraagd.
(En nee, ik ben niet eigenwijs, hoort bij mijn werk...douanezaken....)


Dan heb je er geen verstand van... je bent verplicht BTW af te dragen bij het invoeren van een nieuw voertuig, onder de 6000 km is nieuw... kortom 19% over de nettocatalogusprijs.
BTW staat los van BPM, als je je BTW niet afdraagt is het belastingontduiking.

Vraag me af of je ooit wle een voertuig hebt ingevoerd dat je dit zo stellig zegt... typisch voor een forum iedereen denkt het te weten... maar in de realiteit...


Quote van de belastingdienst site:

Omzetbelasting (BTW)

Als u een nieuwe personenauto, bestelauto of motor naar Nederland brengt, moet u als particulier omzetbelasting betalen. Bij een bpm-aangiftepunt van de Douane kunt u hiervan aangifte doen.

Als u ondernemer bent, dan maakt het niet uit of u een gebruikte of een nieuwe personenauto, bestelauto of motor in een ander EU-land koopt. In deze gevallen moet u over deze aanschaf omzetbelasting betalen. Dit doet u via uw periodieke aangifte omzetbelasting.


Nieuwe vervoermiddelen

~Met vervoermiddelen bedoelen we:~

* landvoertuigen met een motor van meer dan 48 cc cilinderinhoud of met een vermogen van meer dan 7,2 kW (bijvoorbeeld auto's, bromfietsen, tractoren)
* schepen met een lengte van meer dan 7,5 meter, die bestemd zijn voor het vervoer van personen of goederen. Zeeschepen vallen niet onder het begrip vervoermiddel. Zeewaardige plezierjachten langer dan 7,5 meter zijn echter wel een vervoermiddel.
* luchtvaartuigen met een totaal opstijggewicht van meer dan 1550 kg. Luchtvaartuigen die hoofdzakelijk worden gebruikt als openbaar vervoermiddel in het internationale verkeer vallen niet onder het begrip vervoermiddel.

Met nieuw bedoelen we:

Vervoermiddelen die nieuw zijn of pas korte tijd in gebruik zijn. Ze zijn ook nieuw als ze al langere tijd in gebruik zijn, maar nog niet veel zijn gebruikt. Het gaat om:

* landvoertuigen die niet langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of niet meer dan 6000 kilometer hebben gereden
* schepen die niet langer dan 3 maanden geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of niet meer dan 100 uur hebben gevaren
* luchtvaartuigen die niet langer dan 3 maanden geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of niet meer dan 40 uren hebben gevlogen
 
Laatst bewerkt:
Weet je het zeker dat dit goed gaat? ik bedoel met de bpm, want anders moet ik even een Dyno vinden waar ik wat km's op kan maken :P

Maar eerst nog ander goed nieuws!
Na veel heen en weer contact en toch nog wat klagen van mijn kant mag ik de motor nu voor 2450 euro meenemen, dat scheelt dus alweer een heleboel *O*

nieuwe berekening:
Invoerrecht, 6pct over 2450 = 147
BTW 19 pct over 3710 (3500 + 210) = 493
BPM basis 19.4 pct van eur 11398 is eur 2211 minus mindering Eur 210 is 2001,00
BPM volgens tabel mag geminderd worden met 72 pct plus voor 6 maanden 0.416 p/mnd is 74.5 pct, dus 25.5 pct van 2001.00 is eur 510.00
totaal belasting ~1000 1150 euro


Je berekening is NIET correct, je betaald BTW over de netto catalogusprijs, ik weet neit hoe het zit met invoerrechten maar volgens mij is dat niet van toepassing:

Winkelprijs: 11398 euro
Nettocatalogusprijs: 8387 euro
BTW te betalen over de netto catalogusprijs: 1594 euro
BPM te betalen over de netto catalogusprijs met een leeftijdkorting van 75%: 361 euro
Keuringskosten en tennaamstelling: 120 euro

Totaal dus 2075 euro aan kosten....
Is het dan nog steeds interessant?
 
Laatst bewerkt:
Zo het was een beetje druk, vandaar dat ik nu pas reageer..... (ben namelijk ook net verhuisd :D)
maar ik heb de motor staan hoor, prachtding loopt start en rijd perfect, nog een mooi setje banden erop, heeft in Mei een klein beurtje gehad inclusief vervangen alle olie ketting netjes enja ik zal hem nog wel even naar mijn dealer brengen maar daar verwacht ik geen gekke dingen van ;)

Hier nog twee foto's van de terugweg:
3908824627_a90ceb2d5f_b.jpg


3909606784_a93f43155f_b.jpg




Ik heb 600 euro moeten betalen aan BTW en invoerrechten bij de Duitse vrienden van het "Zoll Ambt" BTW was gewoon 19% over aanschaf en dan 8% invoerrechten over een 1000cc motor.
(600cc) = 6 procent
Nu dus alleen nog keuren en BPM'en


@
BTW is dus absoluut niet over nieuwwaarde maar over aanschafprijs!
alleen BPM is over cataloguswaarde,
dat gedeelte wist ik al van het importeren van m'n auto ;)

Vind het alleen zo raar dat die keuring via Lelystad moet, die motor rijd gewoon in NL, lampjes zitten gewoon E-keur glaasjes op en heb waarschijnlijk alleen wat meer reflectors aan de zijkant :?
Owja en op keuringsinfo van Lelystad staat al dat de motoren moeten voldoen aan DBA test, maar dat dat wel goed zit zolang de motor standaard is, omdat meeste Amerikaanse motoren al een EPA test hebben doorgaan (zoals ook de Z1000 wat op de uitlaten zelf staat aangegeven)

beetje jammer dus die geldklopperij in NL weer :N



Enja ik heb hem te koop staan:
http://link.marktplaats.nl/277686876
omdat het alles bij elkaar toch een boel geld is,
het zonde vind dat hij straks voor dagelijks verkeer gebruikt gaat worden, ik pas over een maand mn rijbewijs heb, en het even dat ik erop gereden heb toch eigenlijk wel schrok van de power })

Maare ik verwacht niet dat ik ervoor krijg wat ik vraag dus dan ga ik er toch gewoon op rijden straks :P
 
Laatst bewerkt:
Begrijp ik het nou goed, je gaat hem weer verkopen?
Je doet dus een hoop moeite om hem naar NL te krijgen, hij is te mooi om iedere dag op te rijden en je doet hem weer weg. Had je niet eerder gezien dat het een mooie fiets is? :X

Oke... :z
 
Zo het was een beetje druk, vandaar dat ik nu pas reageer..... (ben namelijk ook net verhuisd :D)
maar ik heb de motor staan hoor, prachtding loopt start en rijd perfect, nog een mooi setje banden erop, heeft in Mei een klein beurtje gehad inclusief vervangen alle olie ketting netjes enja ik zal hem nog wel even naar mijn dealer brengen maar daar verwacht ik geen gekke dingen van ;)

Hier nog twee foto's van de terugweg:
[afbeelding]

[afbeelding]



Ik heb 600 euro moeten betalen aan BTW en invoerrechten bij de Duitse vrienden van het "Zoll Ambt" BTW was gewoon 19% over aanschaf en dan 8% invoerrechten over een 1000cc motor.
(600cc) = 6 procent
Nu dus alleen nog keuren en BPM'en


@
BTW is dus absoluut niet over nieuwwaarde maar over aanschafprijs!
alleen BPM is over cataloguswaarde,
dat gedeelte wist ik al van het importeren van m'n auto ;)

Vind het alleen zo raar dat die keuring via Lelystad moet, die motor rijd gewoon in NL, lampjes zitten gewoon E-keur glaasjes op en heb waarschijnlijk alleen wat meer reflectors aan de zijkant :?
Owja en op keuringsinfo van Lelystad staat al dat de motoren moeten voldoen aan DBA test, maar dat dat wel goed zit zolang de motor standaard is, omdat meeste Amerikaanse motoren al een EPA test hebben doorgaan (zoals ook de Z1000 wat op de uitlaten zelf staat aangegeven)

beetje jammer dus die geldklopperij in NL weer :N



Enja ik heb hem te koop staan:
http://link.marktplaats.nl/277686876
omdat het alles bij elkaar toch een boel geld is,
het zonde vind dat hij straks voor dagelijks verkeer gebruikt gaat worden, ik pas over een maand mn rijbewijs heb, en het even dat ik erop gereden heb toch eigenlijk wel schrok van de power })

Maare ik verwacht niet dat ik ervoor krijg wat ik vraag dus dan ga ik er toch gewoon op rijden straks :P


Ruilen tegen een gsr 600???
GSR 600 2006
 
Terug
Bovenaan Onderaan