freakteacher
MF veteraan
Vandaag testritje met een cb1000r en een 2008 z1000 gemaakt. Morgen waarschijnlijk de ktm superduke R als 't goed weer is. Zou de bevindingen laten weten heb ik in verschillende topics beloofd dus bij deze:
De CB1000R loopt als een zonnetje. Pakt zeer goed op en rijdt gewoon super. Over de hele bandbreedte een perfect gesmeerde vermogensafgifte. Kan me voorstellen dat mensen die gaan voor een 2 pitter dit wat zielloos vinden, maar ik kon het zeer waarderen. Overigens ook niks gemekt van slechte transmissie wat je wel eens hort over de cb1000r. Schakeld erg zacht en soepel. Wat een fijne fiets de cb1000r is merkte ik echter pas echt toen ik op de z1000 ging zitten.
Had ik de testritjes gemaakt met bv een dag tussenpose dan had ik 't verschil waarschijnlijk niet zo goed gemerkt. Met uitzondering van de zithouding want die was op de honda gewoon veel en veel beter. Daar had ik veel meer het gevoel dat de motor beter op me aansloot en dat ik één was met de fiets. Op de kawa had ik 't gevoel meer heen en weer te glijden op 't (te harde) zadel en bij de honda sloten m'n benen beter aan tegen de tank en 't zadel zat lekkerder waardoor de zithouding gewoon beter wordt. De honda zat gewoon meteen als gegoten. Bij de kawa had ik dat totaal niet. Het is geen oncomfortabele motor, maar dit was iets wat me, in vergelijking met de honda, opviel zodra ik erop ging zitten.
De rit zelf was op beide fietsen echt genieten. Beide erg soepel, maar de z1000 was op alle vlakken toch wat meer abrupter. Ook eigenlijk niet storend, maar in vergelijking met de cb1000r doet ie 't wat minder soepel. Bij lage toeren wat "bokkiger" en bij loslaten van 't gas remde ie wat plotseling af op de motor waar de honda dat allemaal soepel toeliet.
Ik heb zo ff geen idee wat het verschil in pk's is, maar de kawa kwam net iets krachtiger op me over. Misschien dat dat juist komt omdat ie wat minder soepel als de honda reageert en er dus wat meer onder je aan de hand is, maar gevoel blijft hetzelfde. Had ook 't idee dat de kawa wat makkelijker op 't achterwiel wilde, maar aangezien ik echt geen wheeliekoning ben heb ik dat met beide fietsen maar een paar keer heel lafjes even geprobeerd en de Honda wil ook echt wel omhoog. Kawa komt wel weer minder soepel neer, maar dat zal ook weer aan mijn gebrek aan wheelietalent liggen.
Wat me ook opviel was dat de voorkant van de z1000 wat minder vast op de weg voelde. Kan met omstandigheden te maken hebben, maar bij snel slalommen had ik op de één of andere manier 't gevoel dat de voorkant van de z1000 wat te licht aanvoelde. Wekte minder vertrouwen als de cb1000r.
De z1000 had wel een mooier geluid (beide fietsen standaard uitlaat). Honda zoemde meer en al miste ik 't niet, kn me voorstellen dat veel mensen 'm echt te stil vinden. Kawa was met de standaard uitlaten (die ik erg afgrijselijk vind, maar een medemotorrijder met wie ik de fietsen ff heb beoordeel was er helemaal weg van) gromde al wat meer.
Klinkt alles bij elkaar wat negatief voor de z1000, maar als de looks van deze fiets me veel meer aan zou spreken dan die van de cb1000r zou ik 'm echt niet laten staan. Zo klein zijn de verschillen. Beide dus erg fijne fietsen, maar voor mij is de Honda duidelijk een (iets) fijnere fiets.
Qua design ben ik nog niet uit wat de mooiere fiets is. Smaken verschillen natuurlijk, maar ff mijn mening: De cb1000r ziet er in real life met die eenzijdige wielophanging echt mega vet, maar haast iets te gelikt uit. De z1000 is een stuk robuuster en heeft weer een voorsprong als je er aan beide zijdes een set mooie vervangingsdempers op zet. Staat veel stoerder als dat kleine piepke van de honda.
Ik ben na de testritjes bij motoport zelhem meteen naar Apeldoorn gereden voor de testrit van de KTM superduke R en evt de duke 3, maar toen ik er bijna was heb ik m'n 954rr met een gangetje van zo'n 30 km/u in de prak gereden . Erg stom en totaal m'n eigen fout. Keek ff een seconde op m'n tomtom en in die tussentijd was de auto voor me geremd. Toen ik omhoog keek was ie nog 2 meter van me af en omdat ik nergens heen kon (smalle straat met hoge stoepranden) kneep ik de voorrem in. Achterkant omhoog, ik over de topkuip heen en gedeeltelijk tegen de achterruit van de auto, motor op de neus en daarna op de zijkant terecht gekomen en geschatte (kuip)schade is minimaal 2000 Euro. Goed voorbeeld van dat het in een fractie van een seconde fout kan gaan. Gelukkig zelf ongedeerd, auto voor me geen schade en eigen schade is verzekeringswerk.
Ga dus morgen...met de auto... ...wellicht voor de testrit met de ktm. Zal ook die ervaring ff mededelen.
De CB1000R loopt als een zonnetje. Pakt zeer goed op en rijdt gewoon super. Over de hele bandbreedte een perfect gesmeerde vermogensafgifte. Kan me voorstellen dat mensen die gaan voor een 2 pitter dit wat zielloos vinden, maar ik kon het zeer waarderen. Overigens ook niks gemekt van slechte transmissie wat je wel eens hort over de cb1000r. Schakeld erg zacht en soepel. Wat een fijne fiets de cb1000r is merkte ik echter pas echt toen ik op de z1000 ging zitten.
Had ik de testritjes gemaakt met bv een dag tussenpose dan had ik 't verschil waarschijnlijk niet zo goed gemerkt. Met uitzondering van de zithouding want die was op de honda gewoon veel en veel beter. Daar had ik veel meer het gevoel dat de motor beter op me aansloot en dat ik één was met de fiets. Op de kawa had ik 't gevoel meer heen en weer te glijden op 't (te harde) zadel en bij de honda sloten m'n benen beter aan tegen de tank en 't zadel zat lekkerder waardoor de zithouding gewoon beter wordt. De honda zat gewoon meteen als gegoten. Bij de kawa had ik dat totaal niet. Het is geen oncomfortabele motor, maar dit was iets wat me, in vergelijking met de honda, opviel zodra ik erop ging zitten.
De rit zelf was op beide fietsen echt genieten. Beide erg soepel, maar de z1000 was op alle vlakken toch wat meer abrupter. Ook eigenlijk niet storend, maar in vergelijking met de cb1000r doet ie 't wat minder soepel. Bij lage toeren wat "bokkiger" en bij loslaten van 't gas remde ie wat plotseling af op de motor waar de honda dat allemaal soepel toeliet.
Ik heb zo ff geen idee wat het verschil in pk's is, maar de kawa kwam net iets krachtiger op me over. Misschien dat dat juist komt omdat ie wat minder soepel als de honda reageert en er dus wat meer onder je aan de hand is, maar gevoel blijft hetzelfde. Had ook 't idee dat de kawa wat makkelijker op 't achterwiel wilde, maar aangezien ik echt geen wheeliekoning ben heb ik dat met beide fietsen maar een paar keer heel lafjes even geprobeerd en de Honda wil ook echt wel omhoog. Kawa komt wel weer minder soepel neer, maar dat zal ook weer aan mijn gebrek aan wheelietalent liggen.
Wat me ook opviel was dat de voorkant van de z1000 wat minder vast op de weg voelde. Kan met omstandigheden te maken hebben, maar bij snel slalommen had ik op de één of andere manier 't gevoel dat de voorkant van de z1000 wat te licht aanvoelde. Wekte minder vertrouwen als de cb1000r.
De z1000 had wel een mooier geluid (beide fietsen standaard uitlaat). Honda zoemde meer en al miste ik 't niet, kn me voorstellen dat veel mensen 'm echt te stil vinden. Kawa was met de standaard uitlaten (die ik erg afgrijselijk vind, maar een medemotorrijder met wie ik de fietsen ff heb beoordeel was er helemaal weg van) gromde al wat meer.
Klinkt alles bij elkaar wat negatief voor de z1000, maar als de looks van deze fiets me veel meer aan zou spreken dan die van de cb1000r zou ik 'm echt niet laten staan. Zo klein zijn de verschillen. Beide dus erg fijne fietsen, maar voor mij is de Honda duidelijk een (iets) fijnere fiets.
Qua design ben ik nog niet uit wat de mooiere fiets is. Smaken verschillen natuurlijk, maar ff mijn mening: De cb1000r ziet er in real life met die eenzijdige wielophanging echt mega vet, maar haast iets te gelikt uit. De z1000 is een stuk robuuster en heeft weer een voorsprong als je er aan beide zijdes een set mooie vervangingsdempers op zet. Staat veel stoerder als dat kleine piepke van de honda.
Ik ben na de testritjes bij motoport zelhem meteen naar Apeldoorn gereden voor de testrit van de KTM superduke R en evt de duke 3, maar toen ik er bijna was heb ik m'n 954rr met een gangetje van zo'n 30 km/u in de prak gereden . Erg stom en totaal m'n eigen fout. Keek ff een seconde op m'n tomtom en in die tussentijd was de auto voor me geremd. Toen ik omhoog keek was ie nog 2 meter van me af en omdat ik nergens heen kon (smalle straat met hoge stoepranden) kneep ik de voorrem in. Achterkant omhoog, ik over de topkuip heen en gedeeltelijk tegen de achterruit van de auto, motor op de neus en daarna op de zijkant terecht gekomen en geschatte (kuip)schade is minimaal 2000 Euro. Goed voorbeeld van dat het in een fractie van een seconde fout kan gaan. Gelukkig zelf ongedeerd, auto voor me geen schade en eigen schade is verzekeringswerk.
Ga dus morgen...met de auto... ...wellicht voor de testrit met de ktm. Zal ook die ervaring ff mededelen.
Laatst bewerkt: