Z1000 vs CB1000R vs Superduke R vs Speed Triple

freakteacher

MF veteraan
9 jan 2006
2.246
38
Bemmel
Vandaag testritje met een cb1000r en een 2008 z1000 gemaakt. Morgen waarschijnlijk de ktm superduke R als 't goed weer is. Zou de bevindingen laten weten heb ik in verschillende topics beloofd dus bij deze:

De CB1000R loopt als een zonnetje. Pakt zeer goed op en rijdt gewoon super. Over de hele bandbreedte een perfect gesmeerde vermogensafgifte. Kan me voorstellen dat mensen die gaan voor een 2 pitter dit wat zielloos vinden, maar ik kon het zeer waarderen. Overigens ook niks gemekt van slechte transmissie wat je wel eens hort over de cb1000r. Schakeld erg zacht en soepel. Wat een fijne fiets de cb1000r is merkte ik echter pas echt toen ik op de z1000 ging zitten.

Had ik de testritjes gemaakt met bv een dag tussenpose dan had ik 't verschil waarschijnlijk niet zo goed gemerkt. Met uitzondering van de zithouding want die was op de honda gewoon veel en veel beter. Daar had ik veel meer het gevoel dat de motor beter op me aansloot en dat ik één was met de fiets. Op de kawa had ik 't gevoel meer heen en weer te glijden op 't (te harde) zadel en bij de honda sloten m'n benen beter aan tegen de tank en 't zadel zat lekkerder waardoor de zithouding gewoon beter wordt. De honda zat gewoon meteen als gegoten. Bij de kawa had ik dat totaal niet. Het is geen oncomfortabele motor, maar dit was iets wat me, in vergelijking met de honda, opviel zodra ik erop ging zitten.

De rit zelf was op beide fietsen echt genieten. Beide erg soepel, maar de z1000 was op alle vlakken toch wat meer abrupter. Ook eigenlijk niet storend, maar in vergelijking met de cb1000r doet ie 't wat minder soepel. Bij lage toeren wat "bokkiger" en bij loslaten van 't gas remde ie wat plotseling af op de motor waar de honda dat allemaal soepel toeliet.

Ik heb zo ff geen idee wat het verschil in pk's is, maar de kawa kwam net iets krachtiger op me over. Misschien dat dat juist komt omdat ie wat minder soepel als de honda reageert en er dus wat meer onder je aan de hand is, maar gevoel blijft hetzelfde. Had ook 't idee dat de kawa wat makkelijker op 't achterwiel wilde, maar aangezien ik echt geen wheeliekoning ben heb ik dat met beide fietsen maar een paar keer heel lafjes even geprobeerd en de Honda wil ook echt wel omhoog. Kawa komt wel weer minder soepel neer, maar dat zal ook weer aan mijn gebrek aan wheelietalent liggen.

Wat me ook opviel was dat de voorkant van de z1000 wat minder vast op de weg voelde. Kan met omstandigheden te maken hebben, maar bij snel slalommen had ik op de één of andere manier 't gevoel dat de voorkant van de z1000 wat te licht aanvoelde. Wekte minder vertrouwen als de cb1000r.

De z1000 had wel een mooier geluid (beide fietsen standaard uitlaat). Honda zoemde meer en al miste ik 't niet, kn me voorstellen dat veel mensen 'm echt te stil vinden. Kawa was met de standaard uitlaten (die ik erg afgrijselijk vind, maar een medemotorrijder met wie ik de fietsen ff heb beoordeel was er helemaal weg van) gromde al wat meer.

Klinkt alles bij elkaar wat negatief voor de z1000, maar als de looks van deze fiets me veel meer aan zou spreken dan die van de cb1000r zou ik 'm echt niet laten staan. Zo klein zijn de verschillen. Beide dus erg fijne fietsen, maar voor mij is de Honda duidelijk een (iets) fijnere fiets.

Qua design ben ik nog niet uit wat de mooiere fiets is. Smaken verschillen natuurlijk, maar ff mijn mening: De cb1000r ziet er in real life met die eenzijdige wielophanging echt mega vet, maar haast iets te gelikt uit. De z1000 is een stuk robuuster en heeft weer een voorsprong als je er aan beide zijdes een set mooie vervangingsdempers op zet. Staat veel stoerder als dat kleine piepke van de honda.

Ik ben na de testritjes bij motoport zelhem meteen naar Apeldoorn gereden voor de testrit van de KTM superduke R en evt de duke 3, maar toen ik er bijna was heb ik m'n 954rr met een gangetje van zo'n 30 km/u in de prak gereden :( . Erg stom en totaal m'n eigen fout. Keek ff een seconde op m'n tomtom |( en in die tussentijd was de auto voor me geremd. Toen ik omhoog keek was ie nog 2 meter van me af en omdat ik nergens heen kon (smalle straat met hoge stoepranden) kneep ik de voorrem in. Achterkant omhoog, ik over de topkuip heen en gedeeltelijk tegen de achterruit van de auto, motor op de neus en daarna op de zijkant terecht gekomen en geschatte (kuip)schade is minimaal 2000 Euro. Goed voorbeeld van dat het in een fractie van een seconde fout kan gaan. Gelukkig zelf ongedeerd, auto voor me geen schade en eigen schade is verzekeringswerk.

Ga dus morgen...met de auto... B| ...wellicht voor de testrit met de ktm. Zal ook die ervaring ff mededelen.

:W
 
Laatst bewerkt:
Wat flik je me nou man, klote zeg en dat allemaal terwijl je juist op zoek bent naar een andere fiets :( .
Succes met de afhandeling mocht je hem nog niet inruilen

Je ervaring is in ieder geval duidelijk beschreven :)
 
Dat klinkt allemaal goed. Leuke en duidelijk meningen ook. Geeft wel wat insight over de motoren. Nou staat Honda natuurlijk ook bekend om het gemak waarmee ze rijden, en moet je Kawa's wat meer leren kennen. Ik denk dat de Superduke wel een behoorlijk andere ervaring wordt (positief). Maar houd ons zeker op de hoogte!

Wel echt klote van je 954rr. Zo'n mooie motor in ook nog eens de mooiste kleurstelling. Maar gelukkig ben je zelf oke en wil je toch blijven motorrijden. Succes met het herstel van alles wat herstellen moet en have fun morgen!
 
Het verhaal begon leuk, maar wat een einde!! :( Das echt klote zeg...helemaal als je druk opzoek bent... -O-

De meest extreme fiets komt dus nog O-)

Tja de KTM.

Bokkerig: check :9
nerveus op het gas: check (wheely machine) :Y
mooi geluid: check :9~
hard zadel: check (lees zadel van beton) de SDR dan...! :W
2 pitter ziel: check

Heb op de z1000 gereden en heb zelf een SDR, maar de z1000 is nog makjes bij gasgeven en remmen in vergelijking met de SDR. De SDR is een geval apart. Je moet er van houden. Alles is wat harder (remmen/gasrespons/vering/zadel/etc) maar het is ook een stuk gewenning... Ik wil zelf niet meer anders!! voor lekker zitten en comfort moet je hem niet kopen maar voor FUN!! *O* :] :9~ *O*
 
Wat flik je me nou man, klote zeg en dat allemaal terwijl je juist op zoek bent naar een andere fiets :( .
Succes met de afhandeling mocht je hem nog niet inruilen

Je ervaring is in ieder geval duidelijk beschreven :)

Ja! Beetje bagger, maar goed. Ga 'm nog niet inruilen hoor. Zorg dattie helemaal perfect gerepareerd wordt en wil 'm dan verkopen. Is niks krom oid dus hij wordt nog mooier/nieuwer als van tevoren. Zaten ook al wat oudere gebruikssporen op de kuipdelen die straks dus ook weg zijn. Moet ook nog ff bijsparen voor een naked dus ga er zelf ook nog op rijden.

Ga volgende fiets ook via mp of mf kopen ipv dealer denk ik. cb1000r zit sowieso nog fabrieksgarantie op dus maakt toch niet uit waar je 'm vandaan trekt?

Inruil krijg je er volgens mij ook altijd minder voor terug als particulier. Heb vandaag een bod van 4800 gehad en zitten echt veel extra's op, dus werd daar niet echt heppedepeppie van. Maar bij dealer willen ze 'm origineel hebben terwijl kopers via mp of mf het wel kunnen waarderen als er bv stuurdemper, achterlicht met geïntegreerde knippers, meegespoten seatcover, ingekorte laser hotcam, haakse ventielen, meegespoten hugger, xenon etc, etc. op zit.
 
771337279_5_4E1K.jpeg
mijn speeltje!
 
Klote van je blade, maar misschien pakt het nog goed uit als de verzekering een beetje redelijk uitkeert. De particuliere verkoop ligt toch op z'n gat en inruilen bij een dealer wordt je meestal ook niet erg blij van.....
Ben benieuwd naar je ervaringen op de superduke R icm de ervaringen op de honda en kawa. Heb er zelf 1tje gehad, wel 1 hele maand :+ nu is die total loss, mag dus ook wat nieuws uitzoeken en heb ook interesse in een z1000. Ik neem aan dat je op een 07-09 model hebt gereden, nieuwe komt volgend jaar. Ook erg mooi......
 
Goede beschrijving van hoe je beide motoren ervaren hebt. Je geeft het zelf al een beetje aan; het is je gevoel. Ik ben met mijn 2e Z1000 bezig en heb ook 2 keer op de CB1000 gereden.
Ik vond het qua zithouding helemaal niets. Veel te iel allemaal. En als de zithouding niet bij je past vallen andere dingen ook al snel tegen. Als je niet helemaal lekker zit slaat de kritiek over op andere zaken. Ik kon op de Honda mijn draai niet vinden. Ik heb meerdere mensen gesproken die op de Honda hebben gereden en die waren niet allemaal even lovend.

Maar het blijft iets persoonlijks. Als je een fiets mooi vindt stap je er heel anders op dan een fiets die je niks vind.
 
Leuk leesvoer zo op de vroege ochtend!
Ik heb zelf wel eens op een Z1000 gereden. Iets ouder model, 2004 ofzo dacht ik. Opzicht geen verkeerd ding.
Zonde van je eigen motor. Succes met de afhandeling.
 
Jammer te horen van je ongeluk. Afgezien daarvan moeilijke, maar leuke keuze waar je voorstaat. Toch een vraag,waarom eigenlijk deze 3? Waarom vallen bijvoorbeeld Tuono, street triple, FZ1, duc monster, MV agusta brutale af?

Als je toch proefritjes aan het maken bent :P
 
Leuk dat je ff laat weten hoe ze bevielen, en zwaar *** van je schade zeg :( gelukkig heb je zelf niets ernstigs.

Ik herken eigenlijk bijna alles wat je zegt in je verhaal, heb namelijk ook op de z1000 en cb1000r gereden.

Ben benieuwd wat je van de SD vindt, ik was er meteen aan verkocht maar ik begrijp uit je verhaal dat je de mooie lineare en soepele vermogensafgifte juist erg kan waarderen van de cb1000r.

We horen t wel :) Succes met het herstellen van de schade.
 
ten eerste kut van je motor! maar ik begrijp dat je all-risk verzekerd bent, gelukkig!

tweede ;) ik ben ook erg benieuwd wat je gaat kiezen, ik vind het alledrie mooie motors, ik ben meer van het wheelie gebeuren, dus een SDR heeft ook mijn voorkeur.
hier heb ik ook op gestuurd, de andere 2 niet.

ik sluit me ook volledig aan bij badtzmaru, alleen ik ben nog veel bokkeriger gewent.
heb inmiddels een behoorlijk soepel en precies gas handje gekregen ;)

ik heb als vergelijk ook nog op een appie shiver gereden, daar tegenover is de SDR een motor waar geen 'einde' aan het vermogen komt

grtz Jurrien
 
Sh :( t, van je ongevalletje FreakT :/

Vind mijn Zedje toppie en wbt zithouding, voelt als je er op stapt
(vooral als je het niet gewend bent) idd een beetje vreemd
zelf sportief aan.
Maar het gekke is dat ik op de Z met harde zadel probleemloos
veel kmtrs kan rijden in tegenstelling tot mijn X4 met zachte zadel :?
Heb toch in 1 jaar 12000 blije kmtrs gemaakt :] Zonder problemen })

Een piccie om je over de streep te halen ;)

full
 
Nou!

Net terug van een proefrit met de superduke R bij Motorcitt Apeldoorn. Mooie zaak en relaxte eigenaar, maar 't ging natuurlijk om ff te proeven van die SDR.

In 't echie nog meer een gruwelijk geile fiets om te zien! Zit ook lekker, maar uit de proefrit zelf bleek al vrij snel dat dit geen ding voor mij is. Om te zeggen dat dit voor de openbare weg een nutteloze fiets is vind ik wat ver gaan, maar kan me niet voorstellen dat mensen deze fiets voor dagelijks gebruik fijn vinden. Dat ie hard afgeveerd is stoorde me niet eens. Heb 't eigenlijk niet eens gemerkt omdat ik steeds bezig was met 't gas doseren. Op een lang stuk in de hogere toeren gaat 't als een dolle en maakt ie, met de standaard dempers, al een gruwelijk bruut geluid, maar ff door een dorpje is zonder koppeling bijna niet te doen. Verkoper zei ook dat ie perfect voor 't circuit en brede dijkwegen is, maar lekker rondje ontspannen toeren is er niet bij. Ding rijdt zoals ie eruit ziet. Bruut, lomp en rauw.

Kan me goed voorstellen dat mensen dit juist een pluspunt vinden want in vergelijking met een cb1000r of een z1000 straalt dit veel meer brute power uit en . Ik zou er echter ramgek van worden. Ook nog ff op een slechte weg gereden en gas is idd zo gevoelig dat je daar ook met horten en stoten overheen gaat.

Al met al vind ik dit gewoon niet ontspannend rijden! Nou heb ik maar een proefrit van een krap half uurtje gemaakt en wie weet kan je best wennen aan het bokkige karakter van iets dergelijks, maar ik zou 't eerlijk gezegd niet eens willen. Dan ga'k toch voor de lekker soepele vermogensafgifte van een naked 4 cil. Kun je je lekker concentreren op 't rijden en een beetje om je heen koekeloeren ipv steeds in gevecht met je fiets te zijn.

Maar nogmaals, dit is mijn persoonlijke mening en blijkbaar ben ik iemand die iets anders in motorrijden zoekt dan wat deze fiets biedt.
 
Laatst bewerkt:
Als honda rijder zeg ik waarom niet een cb1300 dan heb je pas vermogen :Y . Vond het koppel van de cb1000 toch beetje tegenvallen. Een vriend van mij rijdt er toevallig 1 maar erg mooie bike en met pc3 120 nm bij 2500 toeren pfffff.
 
De KTM is wel redelijk eenvoudig minder nerveus te maken, je kan er een progressief gashandle op zetten waardoor hij tijdens de eerste graden verdaaing de gaskleppen langzamer bedient, schijnt goed te werken ik moet het nog gaan proberen op mn SMT. Andere dempers en mapping maken `m ook minder bokkig onderin de toeren. En tenslotte een kleiner voortandwiel, draait ie met rustig rijden net wat meer toeren, daardoor ook minder bokkig.

Maar het zal altijd een rauwe 1000 cc twin blijven, je kan `m wel een beetje manieren bij brengen poeslief wordt ie nooit.

Ik heb laatst een CB1000r meegekregen als leenmotor, en dat vond ik maar een slaapverwekkend ding. Deed niks verkeerd maar spannend is anders. De afwerking vond ik ook matig, begon hier en daar al te roesten en dunne lak.
 
Nou!

Net terug van een proefrit met de superduke R bij Motorcitt Apeldoorn. Mooie zaak en relaxte eigenaar, maar 't ging natuurlijk om ff te proeven van die SDR.

In 't echie nog meer een gruwelijk geile fiets om te zien! Zit ook lekker, maar uit de proefrit zelf bleek al vrij snel dat dit geen ding voor mij is. Om te zeggen dat dit voor de openbare weg een nutteloze fiets is vind ik wat ver gaan, maar kan me niet voorstellen dat mensen deze fiets voor dagelijks gebruik fijn vinden. Dat ie hard afgeveerd is stoorde me niet eens. Heb 't eigenlijk niet eens gemerkt omdat ik steeds bezig was met 't gas doseren. Op een lang stuk in de hogere toeren gaat 't als een dolle en maakt ie, met de standaard dempers, al een gruwelijk bruut geluid, maar ff door een dorpje is zonder koppeling bijna niet te doen. Verkoper zei ook dat ie perfect voor 't circuit en brede dijkwegen is, maar lekker rondje ontspannen toeren is er niet bij. Ding rijdt zoals ie eruit ziet. Bruut, lomp en rauw.

Kan me goed voorstellen dat mensen dit juist een pluspunt vinden want in vergelijking met een cb1000r of een z1000 straalt dit veel meer brute power uit en . Ik zou er echter ramgek van worden. Ook nog ff op een slechte weg gereden en gas is idd zo gevoelig dat je daar ook met horten en stoten overheen gaat.

Al met al vind ik dit gewoon niet ontspannend rijden! Nou heb ik maar een proefrit van een krap half uurtje gemaakt en wie weet kan je best wennen aan het bokkige karakter van iets dergelijks, maar ik zou 't eerlijk gezegd niet eens willen. Dan ga'k toch voor de lekker soepele vermogensafgifte van een naked 4 cil. Kun je je lekker concentreren op 't rijden en een beetje om je heen koekeloeren ipv steeds in gevecht met je fiets te zijn.

Maar nogmaals, dit is mijn persoonlijke mening en blijkbaar ben ik iemand die iets anders in motorrijden zoekt dan wat deze fiets biedt.

1 tandje kleiner voor en je hebt een andere fiets,en een sd heeft nou eenmaal wat gewenning nodig maar dan :9
 
Je bent de Speed Triple vergeten, die stond voor mij met een vergelijkbare 'overstap' proefrit ver boven de Honda. De triumph gaf veel meer rijplezier en was niet zo braafjes als de honda.
Vond ze allebei trouwens redelijk onderstuurd.
 
FF een zwarte als je wit niet mooi vind... :+

DSCF2867.jpg


Zithouding vind ik perfect, maar aan het zadel bij lange ritten kan
ik na 10.000 km nog niet wennen...zere #*+@...

Het nieuwe model dat er aan komt... :9~ ...
 
Laatst bewerkt:
leuk zo'n review zeg! minder van je ongeluk gelukkig zelf niks aan over gehouden.
ik zou absoluut nog een ritje op die speed of evt. street triple R gaan maken (best of both world's?)
en er zijn natuurlijk meer 2 cilinders die misschien iets subtieler rijden dan deze KTM. Duc Streetfighter? Monster 1100?

de z1000 heb ik een dagje gehuurd en zelfs voor een beginner als mij is er heel goed mee te rijden. ik was behoorlijk onder de indruk van de kracht (onderin). heel soepel.
zitcomfort zeker achterop was minder. of te wel echt geen motor voor 2 wat ons betreft

succes met je zoektocht!
 
Terug
Bovenaan Onderaan