z1100 klaar om te rijden

lexleen

Die hard MF'er
18 apr 2007
271
12
Bijna 6 maanden bezig geweest om een z1100 bj '82 terug op te lappen .
vond deze motor in het voorjaar in een erbarmelijke staat .
had 2 jaar stil gestaan onder een afdakje.
geluk was wel dat bijna alle originele onderdelen er nog op zaten .
gans de motor is gedemonteerd geweest tot de laaste schroef .
alles gestraald en terug gespoten .
heel de kabelboom is uit elkaar geweest , elk schakelaartje , contactje .....
Ook het blok is uit elkaar gehaald . blok had 80000km gelopen en de shims van de kleppen zaten nog op 2.75mm . kan bijna niet anders dan dat er met dit blok altijd zeer rustig is gereden . toch kleppen geslepen , nieuwe dichtingen, nieuwe zuigerveren .
alle lagers zijn vernieuwd .
op de uitlaat na is hij helemaal terug origineel . een originele uitlaat weet ik intussen ook liggen .
De lak , die nog origineel is laat ik zo .

full


full


full

full
 
Mooi ding zeg! Maaruh, knap dat zadeltje eens even op, met al die bobbeltjes enzo, dat kan mooier ;) !
 
Niet echt een populaire fiets, dus temeer reden voor :}

Vreselijk mooi gedaan. Vertel eens, is er een speciale reden om voor deze fiets te kiezen, of kwam hij gewoon zomaar toevallig voorbij?
 
Prachtig gedaan, ik weet dat daar heel veel tijd, moeite en geld in gaat zitten.
De originele lak is ook het mooiste natuurlijk, al zit er dan eventueel een krasje in. De uitlaten zijn idd lelijk, maar dat gaat al veranderen zoals je zelf al zegt.
En het zadel, ja, dat is inderdaad een beetje bobbelig aan de zijkant, als je dat ook nog zou rechtzetten zou mooi zijn.

Maar geweldige klus hoor, petje af! :} :}
 
Nice *D
M'n Gs heeft ook nog de originele lak, met idd hier en daar een krasje, maar dat is absoluut niet storend. Karakter zou ik zeggen.


Gelukkig gooi je deze uitlaten er weer af ;) Wat komt er terug? Origineel of lange megaton ofzo :?
 
Laatst bewerkt:
Nice *D
M'n Gs heeft ook nog de originele lak, met idd hier en daar een krasje, maar dat is absoluut niet storend. Karakter zou ik zeggen.


Gelukkig gooi je deze uitlaten er weer af ;) Wat komt er terug? Origineel of lange megaton ofzo :?

een lange megaton zegt ie dan....mja..ik giong ook voor het eendebekkie././
 
toch leuk die reacties.
waarom ik voor deze fiets heb gekozen .
Ik heb op een tijdspanne van ongeveer 10 jaar verscheidene motors gehad .
gs750L ,z1100, GSX1200, shadow vt800 , shadow vt1100, cbr600 , gpz1100, gs1100L .
Ik heb dus zowat alles eens uitgeprobeert. Van al deze motors blijft mijn tweede motor , de Z1100ST nog altijd de motor welke ik het fijnst vond rijden . Een echte toerbuffel met veel kracht onderin. zeer goede zithouding en erg betrouwbaar. Ik heb altijd spijt gehad dat ik deze weg had gedaan . Lang heb ik moeten zoeken om weer eentje te vinden .
Ze zijn echt zeldzaam aan het worden . De LTD vind je nog wel maar de 1100ST is een ramp.
Uiteraard toen ik deze op een verkoopsite zag staan moest ik deze hebben.
De uitlaten die er nu onder zitten kon ik kopen nieuw in de doos voor 50 euro voor de complete uitlaat. Degene die eronder zat is helemaal verrot . Dus voor tijdelijk was dit een perfecte oplossing. deze welke ik weet liggen zijn terug de originele.
Het zadel word iets voor later . momenteel stoord het me niet maar staat wel op het verlanglijstje . Ik weet intussen een adres waar ze de zadel terug als het origineel herbekleden , maar kost natuurk weer wat.

hieronder een foto zoals hij helemaal gaat worden met de originele uitlaten.

full

full
 
Hey lexleen,

Het is een mooie fiets geworden!
Het was mij ook al opgevallen dat dit model, de st dus, weinig aangeboden wordt op het internet.

Ik weet er nog een te staan, in niet heel goede toestand, zonder papieren e.d.
Daar heb ik nou de originele gegevens van, ga eerst bij de rdw een kenteken halen, daarna wil ik hem opknappen.

Is er een specifieke plek waar we voor onderdelen goed terecht kunnen? Of is dat gewoon de verkoopsites in de gaten houden.
Leverd kawasaki nog iets aan onderdelen?

Gr. Vier

PS. ik ga ook al vast rondkijken naar een werkplaatshandboek, lijkt me wel verstandig.
 
Hey lexleen,

Het is een mooie fiets geworden!
Het was mij ook al opgevallen dat dit model, de st dus, weinig aangeboden wordt op het internet.

Ik weet er nog een te staan, in niet heel goede toestand, zonder papieren e.d.
Daar heb ik nou de originele gegevens van, ga eerst bij de rdw een kenteken halen, daarna wil ik hem opknappen.

Is er een specifieke plek waar we voor onderdelen goed terecht kunnen? Of is dat gewoon de verkoopsites in de gaten houden.
Leverd kawasaki nog iets aan onderdelen?

Gr. Vier

PS. ik ga ook al vast rondkijken naar een werkplaatshandboek, lijkt me wel verstandig.

Onderdelen zijn idd nog vrij goed nieuw verkrijgbaar .
hou er wel rekening mee dat ze niet echt goedkoop zijn .
zo koste mijn zuigerveren alleen al een 300 euro.
voor blokdelen is er op marktplaats nog genoeg te vinden omdat het blok van een ltd of een kz gelijk zijn en hiervan vind je nog genoeg, maar alles buiten het blok is weer net iets anders . Tank, zadel, zijdeksels , voorvork, kabelboom , tellers spatborden enz . is in tweedehands niets te vinden .
Ik heb bij het demonteren van de motor en blok bij elke stap een foto genomen .
in totaal heb ik meer dan 400 foto's op een stick staan . bij het monteren netjes de laptop ernaast en je hoeft niet te zoeken hoe iets was gemonteerd of waar zat dit stukje ook alweer.

ik heb wel een origineel onderdelenboekje gekocht waarop je perfect kan zien hoe alles in elkaar steekt . de persoon waar ik het heb besteld heeft er nog van liggen .

Instructieboekjes en vraagbaken - Motoren en Scooters - Speurders.nl

Ik weet niet percies hoe je die fiets wil opknappen , maar als je deze ook terug origineel gaat maken heb je achteraf wel een zeldzame fiets met veel karakter.

Ik wens je nu al veel succes en mocht je vragen hebben mag je me altijd contacteren .

lex
 
Mooie motor en zeer betrouwbaar. Ben ooit samen met een vriend op vakantie geweest, ik op een XS1100 en hij op zijn z1100ST en vaker gewisseld van motor. Beide motoren waren qua sturen, topsnelheid en koppel zo goed als gelijk, de ST was wat comfortabeler geveerd. Alleen had deze ST toen last van langzaam leeglopende luchtschokbrekers.
 
Onderdelen zijn idd nog vrij goed nieuw verkrijgbaar .
hou er wel rekening mee dat ze niet echt goedkoop zijn .
zo koste mijn zuigerveren alleen al een 300 euro.
voor blokdelen is er op marktplaats nog genoeg te vinden omdat het blok van een ltd of een kz gelijk zijn en hiervan vind je nog genoeg, maar alles buiten het blok is weer net iets anders . Tank, zadel, zijdeksels , voorvork, kabelboom , tellers spatborden enz . is in tweedehands niets te vinden .
Ik heb bij het demonteren van de motor en blok bij elke stap een foto genomen .
in totaal heb ik meer dan 400 foto's op een stick staan . bij het monteren netjes de laptop ernaast en je hoeft niet te zoeken hoe iets was gemonteerd of waar zat dit stukje ook alweer.

ik heb wel een origineel onderdelenboekje gekocht waarop je perfect kan zien hoe alles in elkaar steekt . de persoon waar ik het heb besteld heeft er nog van liggen .

Instructieboekjes en vraagbaken - Motoren en Scooters - Speurders.nl

Ik weet niet percies hoe je die fiets wil opknappen , maar als je deze ook terug origineel gaat maken heb je achteraf wel een zeldzame fiets met veel karakter.

Ik wens je nu al veel succes en mocht je vragen hebben mag je me altijd contacteren .

lex

Hoi Lex,

In eerste instantie opknappen zoals hij er nu staat, dat wil zeggen, nog niet de originele uitlaat (is nu een Marshall), waarschijnlijk een imitatie buddy overtrek (is nu kapot). Dat soort dingen, denk dat ik ze uiteindelijk wel in originele staat wil terug brengen, maar dat zit er nu nog niet helemaal in denk ik.

Als het blok verder goed loopt, dan wil ik daar niet te veel aan doen. Moet ik nog gaan proberen. (dus dat kan nog goed tegenvallen)

Van de kawa importeur heb ik in ieder geval wat info gekregen, de motor komt oorspronkelijk uit belgië. Hier kan ik waarschijnlijk bij de RDW weer wat mee. Maandag bel ik ze even.

Gr. Vier
 
een van de redenen dat deze kawa's zo zeldzaam zijn geworden is dat dragracers gek waren op de cilinders en cilinderkoppen van de 1100 . deze paste perfect op een Z1000 kettingfiets maar de kop had een veel grotere luchtinlaat . de 1100 cilinder kon ook probleemloos veel groter worden geboord. Heb laatst nog een kop gezien van een 1100 welke tot max was geflowd en de cilinder was geboord naar 1350cc
 
Lex,
De Gpztjes 1100 zijn vaak niet duur en hebben veel dezelfde onderdelen.
Ik heb er zelf 2 gesloopt voor reserve onderdelen.
Ik heb nog een vvork over en de wielen.
overigens past de kop wel op een kz 1000 maar de cilinders niet , het blok is anders.
 
Laatst bewerkt:
Op mijn motor zit ook een kop van een 1100. Je moet dan wel een conversietoren voor de nokkenasketting gebruiken. Ik heb een oud Z1000 onderblok met een Wiseco big block, 82 mm zuigers (1394cc) en dus een 1100 cilinderkop (geflowd) met dubbele bougies. De verschillen tussen de oude (t/m 1980) en de nieuwe Zeds worden hier beschreven: APE
 
Lex,

Ik heb eigenlijk twee vraagjes voor je:
Mijn Z1100 zit luchtvering achter, bij die van jou niet, is dat omdat ze lek waren en niet meer aan te komen? Of is het niet origineel?

En, zou jij het onderdeel nummer van het volgende motor dekseltje willen opzoeken?
Voor het gemak heb ik jou foto even geleend.
full


Dit is het enige kapje dat ik nodig heb om door de technische keuring te komen bij de RDW, daar moet hij wel lopen namelijk, en geen gekke dingen hebben.
Oh en als het eventueel kan, ook het nummer van het contactslot, die vertrouw ik niet helemaal.

Toch drie vraagjes dus.

Gr. Vier
 
En, zou jij het onderdeel nummer van het volgende motor dekseltje willen opzoeken?
Voor het gemak heb ik jou foto even geleend.
[afbeelding]

Dit is het enige kapje dat ik nodig heb om door de technische keuring te komen bij de RDW, daar moet hij wel lopen namelijk, en geen gekke dingen hebben.
Oh en als het eventueel kan, ook het nummer van het contactslot, die vertrouw ik niet helemaal.

Effe klikken op het juiste jaar;
Kawasaki KZ1100 parts: order genuine spare parts online at CMSNL
 
Terug
Bovenaan Onderaan