z550gt zijspan

12 dec 2020
7
1
hallo. MIjn naam is Gerd en ik heb een poosje terug een kawasaki z550gt gekocht met zijspan. Nu ben ik er mee aan het opknappen, maar na een paar keer er mee te hebben gereden, zou er van mij wel een grotere motor / meer pk's, onder mogen. Zijn er hier misschien ook technische mensen die weten wat er wel of niet onder zou passen?
De motor is trouwens van 1987 en ratelt iets als ik onder in toeren zit. maar loopt verder wel goed op alle vier de cilinders. Dus als er iemand een suggestie heeft zou ik het graag horen. Bij voorbaat dank.
 
Als ik zo hoor dat ie onderin wat geluid maakt heeft ie wellicht wat aandacht nodig, mss is t maar peanuts maar t kan ook een flinke reparatie worden. Kun je eens compressie meten of laten meten dan heb je alvast een indicatie..
Het lijkt me met wat aanpassingen ook goed mogelijk om er een blok van de ZL 600 in te zetten, die is afgeleid van de gpz maar heeft wel cardan aandrijving.
Het vermogen is niet wat de gpz600 heeft maar is wel goed 10 pk meer dan wat je nu hebt iig.
 
bedankt voor je reactie. het lawaai klinkt voor mij een beetje als de ketting. tenminste als deze een ketting heeft. maar weet jij of de bevestigingen aan het blok hetzelfde zijn van het motorblok van de gpz60?
 
bedankt voor de info. ik heb het artikel gelezen en er staan erg veel handige tips in. ik denk toch dat ik eerst de orginele motor uit elkaar ga halen, en deze proberen weer fris te maken. origineel heeft (na een nachtje er over slapen) toch mijn voorkeur.
 
Dikke kans dat het de NAS is, zijn modificatie setjes voor. Komt heel veel voor bij de oudere Kawa's.
Beetje meer vermogen is wel lekker met een zijspan. Maar een Velorex hang je beter niet aan een te zware motor.

Deze afdeling al gevonden?
Zijspannen
 
Waarom meer power dan? Wat haal je aan snelheid nu?
Er rijden volksstammen rond op 15pk MZjes met span, of 30pk Urals...
En zoals al voorgesteld; kijk eens naar je NokkenAsKettingSpanner (NAKS) of de ketting zelf.
Die zijn met 50-100k ook gewoon 'op'..
 
de motor ging voordat ik hem uit elkaar haalde niet harder dan 100 km/uur. loopt wel op 4 cilinders, maar ratelt onderin toeren behoorlijk. als de distributie ketting te slap staat, is de timing ook niet in orde natuurlijk. en hij heeft poos stil gestaan voordat ik hem kocht. ik ga denk ik de motor uit elkaar halen en kijken hoeveel 'liefde' hij nodig heeft, zodat ik een betere beslissing kan maken over wel of niet een motor met iets meer vermogen. de wegligging was ook niet geweldig, maar nu hij gedeeltelijk uit elkaar ligt, heb ik alles nagemeten, en zat de zijspan helemaal verkeerd gemonteerd aan de motor.
 
Meet je compressie eens, dat is vaak een goede indicatie of een blok los moet..
De NAKS zit aan de 'slappe' kant van de ketting en heeft geen invloed op timing, tenzij de ketting over een tandje kan schieten...
 
ok. bedankt voor de info. zal ik eerst doen, voordat ik de motor uit elkaar draai. ben al meer dan 20 jaar automonteur. maar de techniek verschilt toch weer in de basis. ben blij met elke info die ik krijgen kan.
 
Er zit toch geen verbrede Velorex 700 aan?
@MeanBlueMan

Denk het niet.... maar ik kan iig bevestigen dat het een prima combinatie zou zijn, ik heb twee verschillende 550's aan dat span gehad, rijdt prima en dat zonder stuurdempers of aanpassingen aan de voorvork. Smorgens wel ff wat spek eten bij je pap ;)

Leesvoer over dat span+550:
https://www.motor-forum.nl/threads/bakkie-zn-bakkie-aanknoop-topic.167487/https://www.motor-forum.nl/threads/occ-look-a-likes-helpen-baksteen-op-3-wielen-o.170029/
 
Terug
Bovenaan Onderaan