z650 maakt stationair een ratelend geluid

fakawa

Rookie
4 jan 2020
16
5
Mijn kz650 c1 uit 1977 heeft 18 jaar stil gestaan en is nu gereviseerd. Ik wist nog dat de motor toen, bij een laag stationair toerental, een ratelend geluid maakte.
Dacht toen dat het de nokkenaksketting was.

De nokkenaksketting ketting is vernieuwd en ook de spanner . (En goed gespannen)
(Ook nieuwe zuigers, cilinders honen etc)

Maar nu maakt de motor nog steeds een ratelend, metaal achtig geluid, bij lage toeren (lager dan 1200).
Ik denk dat het de primaire ketting (niet vervangen) moet zijn.

Kan deze zoveel geluid maken en kan dit kwaad?
 
Update

Omdat de carbs nog steeds te arm waren afgesteld heb ik de hoofdsproeiers (maat 102) vervangen door eerst een 108 en daarna door 115.
Werd wel beter maar nog steeds te arm en bougies nog steeds te wit.

Heb nu de naald een standje hoger, in de hoogste stand, gezet. Dit had duidelijk effect maar nog steeds niet genoeg.

Toch maar weer een grotere sproeier proberen en anders een dunnere naald, als die er zijn.
Bougies aflezen is een hele kunst.
Meestal gaat het fout.
 
Update

Omdat de carbs nog steeds te arm waren afgesteld heb ik de hoofdsproeiers (maat 102) vervangen door eerst een 108 en daarna door 115.
Werd wel beter maar nog steeds te arm en bougies nog steeds te wit.

Heb nu de naald een standje hoger, in de hoogste stand, gezet. Dit had duidelijk effect maar nog steeds niet genoeg.

Toch maar weer een grotere sproeier proberen en anders een dunnere naald, als die er zijn.

Was ik mis in jou verhaal ik mag hopen dat je de vlotternaalden vervangen hebt en ook heel belangrijk de vlotterhoogte hebt gecontroleerd.
dat is jou bassis waar je van uit moet gaan werken daarna komt pas de rest......................
 
Ik heb alles, behalve de vlotters zelf vervangen. Dus ook de vlotter naalden plus zitting.
Ook vlotters hoogte met slangetje afgeregeld.
Ontsteking gecheckt als ook de kleppen. De luchtfilter is origineel.

bougie_bruin.jpgbougie_wit.jpg


De witte bougie is na een tijdje rijden (meer dan 30 min)
De donkere is na 5 min stationair.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alles, behalve de vlotters zelf vervangen. Dus ook de vlotter naalden plus zitting.
Ook vlotters hoogte met slangetje afgeregeld.
Ontsteking gecheckt als ook de kleppen. De luchtfilter is origineel.

Bekijk bijlage 1523410Bekijk bijlage 1523411


De witte bougie is na een tijdje rijden (meer dan 30 min)
De donkere is na 5 min stationair.
Afstelling kan je niet zien aan de oppervlakte,dan moet je in de schacht kijken naar de onderkant van de isolator ,dat is de kleur van de afstelling.
 
Misschien een idee als je er bijna bent met tunen. Kost anders te veel bougies.

Ben nu van standaard sproeier diameter van 102 naar 115 gegaan, met de naald in de hoogste stand, en nog steeds spierwit.
Wil heb eigenlijk een keer te rijk afgesteld hebben zodat ik weet waar tussen de goede maat moet liggen.

Weet eigenlijk niet of de moderne brandstof (e5, 98) een andere kleuring geeft aan de bougies. (bougie zou ook te koud kunnen zijn )
Maar aan de acceleratie te merken is hij nog iets te arm.
 
Misschien een idee als je er bijna bent met tunen. Kost anders te veel bougies.

Ben nu van standaard sproeier diameter van 102 naar 115 gegaan, met de naald in de hoogste stand, en nog steeds spierwit.
Wil heb eigenlijk een keer te rijk afgesteld hebben zodat ik weet waar tussen de goede maat moet liggen.

Weet eigenlijk niet of de moderne brandstof (e5, 98) een andere kleuring geeft aan de bougies. (bougie zou ook te koud kunnen zijn )
Maar aan de acceleratie te merken is hij nog iets te arm.
Je komt er maar op 1 andere manier achter of de motor goed staat afgesteld en dat is hem op een testbank zetten.
Dan weet je of de A/F verhouding goed is over het hele toeren gebied.
 
Update

Als test heb ik extreem grote sproeiers gemonteerd (maat 125). Maar eigenlijk geen verandering.
De motor houd nog steeds flink in en alle 4 de bougies zijn ook na en lange tijd rijden nog steeds spierwit.

Heb de motor eerst een tijdje stationair laten draaien waardoor de bougies bruin werden maar na 10 min rijden zijn weer helemaal schoon wit.

De sproeier is blijkbaar het probleem niet, maar wat dan wel?

Ik heb wel het idee dat de benzine goed door stroomt, naar wat ik kan zien.
En ook alle 4 de vlotter niveaus zijn goed afgesteld.

Wordt vervolgt.
 
Update

Ik heb een document over het tunen van de z650 carbs gevonden waarin heel gedetailleerd alles staat beschreven.

Stond ook in dat je met een ringetje (0.5mm dik) onder de circlip de naald iets hoger kunt zetten. (Of gebruiken als tussen maat)
Dit had een heel groot effect, niet dat hij beter liep maar dat de bougies werden nu goed zwart.

Ik heb de sproeier van 125 teruggebracht naar 106 en nu is het topje van de bougie wit en loopt hij goed. (denk wel dat ik nog vermogen mis)

De naald moet nog iets lager, dus ringetje moet er weer uit.
Ik denk dat het nu tijd is voor een test bank.

Ben er ook achter gekomen dat, bij nieuwe bougies, het keramische deel niet licht bruin wordt. Het is of zwart of wit.
Pas na heel lang rijden worden de bougies langzaam licht bruin.

RG-gamma heeft dus helemaal gelijk met hoe je bougies moet aflezen.

Bedankt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan