Z650 stottert en houd in bij hoog toeren

bakker46

MF'er
18 apr 2008
40
0
Rotsterhaule
Goedemorgen allemaal.

Mijn maat en ik hebben beide een kawa Z650 van 78 en 79. beide de B types. we bouwen deze wat hobbymatig om tot cafe racertjes. nu hebben we 1 probleem waar we niet goed uitkomen. beide blijven ze stotteren in hoge toeren, echt tussen de 7 en 10.000 toeren knalt en stottert de motor en trekt hij niet echt meer door.
wat we allemaal geprobeerd hebben:
carburateurs schoongemaakt, meerdere malen.
andere bobines, bougies, kappen.
contactpuntjes afstellen, meer en minder opening.
ontstekingstijdstip vroeger en later en vroeger en later.
luchtfilters zijn ook beide schoon.

maar het mag niet echt baten.

motoren zijn beide nog volledig origineel, met originele luchtfilters en alles. alleen zitten er open uitlaatjes op dus de uitlaat heeft weinig tot geen tegendruk. maar dat mag volgens mij de pret niet drukken!

hopelijk heeft iemand hier ervaring met gelijksoortige problemen en kan mij vertellen hoe dit toen opgelost is?

alvast bedankt!

groeten Bart Jan Bakker.
 
bougiekabels al eens vervangen ?

Mischien de motoren rijker afstellen , hoogst waarschijnlijk lopen de motoren te arm in de hoge toeren

PS hoe loopt de motor met een originel uitlaat ?
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor je snelle reactie! de motor liep met originele uitlaat ook al slecht boven in.
bougiekabels zijn het niet, getest en verwisseld. maar te arm zou best kunnen.
zou ik de gasnaalden een tikje hoger moeten zetten? volgens mij niet toch? of gewoon grotere sproeiers monteren? hier heb ik nog niet mee geëxperimenteerd...
 
Brandstofkraan(vacuüm) kan soms ook problemen geven. Is membraan in de kraan nog heel? Een keer in "PRI" stand proberen? Tip in het kader van dingen uitsluiten die mogelijk bijdragen aan het probleem.
 
Ik zou eens kijken of de naaldbuizen en de naalden zelf nog wel goed zijn. Dit soort klachten kan heel goed met uitgelubberde naaldbuizen/naalden te maken hebben.

Ik vermoed dat het mengsel in de hogere toeren niet te arm, maar juist te rijk is.
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je Zot weer..... :+

En zoals wel vaker met een goed punt. Gaat ie zo nog slechter lopen dan weet je wat. Loopt ie beter dan weet je ook wat.
 
Heej!
allemaal reacties!
bedankt allemaal, ik ga wat dingen proberen! vanavond eerst maar even klooien en morgen 06:00 u richting assen!

PRI maakt volgens mij niks uit. heb t volgens mij al eens geprobeerd onder het rijden.

zal zo even rolletje tape halen en met m'n luchtfilter bezig.
een te rijk mengsel zou best kunnen want m'n bougies zijn allemaal een beetje aan de vettige kant altijd behalve als ik hem echt een half uurtje goed mishandel zijn ze redelijk op kleur.

luchtfilter dus, en anders voor de 10e keer die carbs maar weer uit elkaar en naar de naalden en gaten kijken.

jullie horen wel wat de resultaten zijn!
 
het is trouwens wel zo dat als hij stationair draait en ik het gas supersnel volledig opendraai de motor nog wel eens wil smoren... soms slaat hij dan zelfs af!

k moet echt een keer van die vacuumklokjes kopen!
 
Het stomme is dat je zoiets even verbaasd leest en dan denkt: shit ja, deden we vroeger ook zo met de brommer......

Euhh, heb jij als politieman je brommertje vroeger gemodificeerd/opgevoerd :?
Damagjijhelemaalniethoor eenpolitiemanzoueigenlijkhetgoedevoorbeeldmoetengeven :Y , maarja tis je vergeven :+ zolang je de huidige jeugd dan ook maar met rust laat zoals je het vroeger ook zou willen.
Behandel mensen zoals je jezelf ook zou behandelen ;)
 
Laatst bewerkt:
Is inderdaad irritant als mensen die zelf een scheve schaats hebben gereden anderen de les gaan lezen. Maar wellicht is er sprake van voortschrijdend inzicht?
 
haha, allemaal bedankt voor de mooie off topic verhalen maar om weer even on topic te komen een update.

zaterdag mooi stukje gereden en 'savonds wat getest met luchtfilter eruit en smoren met een tape'je.
het is mij inmiddels wel duidelijk dat hij onderin goed loopt maar zodra de gasschuif volledig open staat hij veel te veel benzine krijgt. ook wanneer de gasnaald nog z'n werk doet met half gas dan loopt hij redelijk netjes.

ga nu de carburateurs nog 1x goed schoonmaken, vocht uit de tank en vlotters halen als dat er in zit en dan synchroniseren.

iemand nog ideeën waar ik een leuk maar niet al te duur setje kan kopen? of iemand hier die nog 1 over heeft?

heb ook verhalen gelezen hoe je zelf 1 kan maken met gare slang en ketjap maar daar heb ik niet zoveel zin aan. geef liever 1x geld uit en dan ist gelijk goed.

en wat is ongeveer de beste volgorde van synchroniseren??

alvast bedankt voor de reacties.
 
Terug
Bovenaan Onderaan