Z750 '07-'10 Koelvloeistof

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.390
290
Amsterdam
Vraagje aan de kenners;

Ik heb een Z750 staan waar onder andere de koelvloeistof van is vervangen. Ding loopt sindsdien veel te heet.

Ik heb even gekeken, maar iemand bij Kawasaki vond het een verstandig idee om het ontluchtingsschroefje weg te laten op het thermostaathuis, bij bijvoorbeeld een Z1000 '03-'06 zit hij er wel en komt er een flinke hap lucht uit, dus wat het probleem is begrijp ik ook wel.

Rest de vraag, hoe ontlucht je de thermostaat? Het boek rept er met geen woord over, behalve dat je een beetje in de slangen moet knijpen maar dat lijkt me logisch en doe ik altijd. Kenners/profs die dit vaker hebben gedaan? Ik kan natuurlijk naar de BMW dealer rijden en hem onder vacuum vullen, maar als er een simpelere manier is is dat natuurlijk meteen te doen...
 
Laatst bewerkt:
Ik kom dat regelmatig tegen bij auto's op mn werk en doe idd dan maar de oude truuk.
Beetje slangen knijpen en gewoon warm laten draaien. Slaat de fan aan dan doe ik hem uit...ff laten afkoelen, dop eraf bij de rad en/of vat en bijvullen. Dan ff stukje rijden..door het rijden (lastwissel) komen vaak de laatste bellen wel mee.
Met vullen wle uiyteraard rekening houden met de inhoud. Als er van de 3 ltr al ruim 2.9 liter inzit kan de bel nooit te groot zijn eigenlijk...en kan je dus wel ff een stukje rijden.
Met 1.5 litr inhoud tov oorspronkelijke 3 zou ik dat noet doen :P
Motor redelijke schuin houden geen zin ??
 
Laatst bewerkt:
Ik kom dat regelmatig tegen bij auto's op mn werk en doe idd dan maar de oude truuk.
Beetje slangen knijpen en gewoon warm laten draaien. Slaat de fan aan dan doe ik hem uit...ff laten afkoelen, dop eraf bij de rad en/of vat en bijvullen. Dan ff stukje rijden..door het rijden (lastwissel) komen vaak de laatste bellen wel mee.
Motor redelijke schuin houden geen zin ??

De thermostaat is dicht, en er zit daar lucht gevangen, als er geen vloeistof bijkomt die warm is gaat hij ook niet open en kan de lucht er niet weg. Bij de z zit hij een beetje raar.
 
Mocht je na goed ontluchten nog steeds problemen met de temperatuur hebben moet je de koelvloeistof eens nakijken.

Wij hebben eens een auto gehad die na een vervangen koppakking te warm raakte/ te kort koelde. Thermostaat, waterpomp en uiteindelijk zelfs de koppakking is vervangen maar het probleem bleef :o

Uiteindelijk bleek dat de leverancier van de koelvloeistof was veranderd en in plaats van kant en klare vloeistof hadden we geconcentreerde vloeistof die aangemengd moest worden.
Deze niet verdunde koelvloeistof gaf dus veel beperking in het koel vermogen.
 
De thermostaat is dicht, en er zit daar lucht gevangen, als er geen vloeistof bijkomt die warm is gaat hij ook niet open en kan de lucht er niet weg. Bij de z zit hij een beetje raar.


Echt het hoogste punt dus??
Ok..dat kom ik bij auto niet tegen idd. Dat ie niet warm wordt aan die kan snap ik...maar bij auto's kan je vaak de slang aan de andere zijde vullen en kan die langzaam aan wel warm worden. Het duurt zo wel langer maar op een gegeven moment gaat ie toch open. Maar als ie zo hoog zit.....dan gaat het idd moeilijker. Temp zender is goeie. Mits die daar zit? Niet in de kop??
 
Mocht je na goed ontluchten nog steeds problemen met de temperatuur hebben moet je de koelvloeistof eens nakijken.

Wij hebben eens een auto gehad die na een vervangen koppakking te warm raakte/ te kort koelde. Thermostaat, waterpomp en uiteindelijk zelfs de koppakking is vervangen maar het probleem bleef :o

Uiteindelijk bleek dat de leverancier van de koelvloeistof was veranderd en in plaats van kant en klare vloeistof hadden we geconcentreerde vloeistof die aangemengd moest worden.
Deze niet verdunde koelvloeistof gaf dus veel beperking in het koel vermogen.


Merkte je aan de viscositeit niks ?? Dikker??
 
Merkte je aan de viscositeit niks ?? Dikker??

Verschil was echt minimaal.
Zolang je er niet op bedacht was merkte je er ook niks aan. Het kwam ook uit de pomp haspel uit de muur, dus echt 'in je handen' had je het niet.

Ik heb wel eens geconcentreerd spul gehad wat net dikke siroop was, maar dat was dit zeker niet.



@ Tommy, Met de vulopening goed omhoog kan ook wel eens goed helpen.
Voorwiel op een bierkrat zetten bijvoorbeeld.
 
Verschil was echt minimaal.
Zolang je er niet op bedacht was merkte je er ook niks aan. Het kwam ook uit de pomp haspel uit de muur, dus echt 'in je handen' had je het niet.

Ik heb wel eens geconcentreerd spul gehad wat net dikke siroop was, maar dat was dit zeker niet.



@ Tommy, Met de vulopening goed omhoog kan ook wel eens goed helpen.
Voorwiel op een bierkrat zetten bijvoorbeeld.

Het gaat om een Z, daar zit geen vuldop aan de radiateur, maar een slang op die plek. Achter het balhoofd onder de tank zit de vuldop, en er gaan twee slangen heen met een thermostaat er tussen.

Nou zit ie wel vol, maar zonder een ontluchtingsschroef voor het gedeelte wat achter de termostaat zit blijft dat gedeelte dus gewoon leeg vwb kvs (en de slang die er aan vast zit, etc).
 
Terug
Bovenaan Onderaan