Z750 2008 loopt op 2 of 3 cilinders

KawaWouter

Rookie
18 sep 2016
22
0
Grubbenvorst
Hoi,

Ik sta in frankrijk stil met mijn z750.

Motorbegon te stotteren en kreeg een f1 melding op het scherm. Deze ging soms weg maar kwam elke keer terug. We moesten nog een klein stukje tot het hotel dus even door gereden. Begon de pen bobine vN de 4de cilinder te roken.

Nieuwe gehaald bij de dealer inclusief nieuwe bougie. Maar hij vonkt nog steeds niet.

Waar moet ik het gaan zoeken?!!

Gr

Wouter
 
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn Z750.

Na enige tijd zoeken bleek dat de signaaldraad tussen de 1 van de bobines en de ECU kortsluiting maakte naar massa, doordat deze doorgeschuurd was.

De bobines worden allen aan 1 zijde continue voorzien van 12V door 1 gezamelijke voedingsdraad. Vervolgens loopt er per bobine een eigen signaaldraad naar de ECU.
Simpel gezegd legt de ECU intern deze signaaldraden 1 voor 1 zeer kort aan massa, om een vonk te creëren.
In mijn geval lag de kabelboom tegen de brandstoftank aan, waardoor de isolatie van een signaaldraad doorgeschuurd was en contact maakte aan de onderzijde van de brandstoftank. Het gevolg is dat er continue stroom gaat lopen door de desbetreffende bobine, wat er voor zorgde dat deze uiteindelijk doorbrandde.
De desbetreffende cilinder liep dus niet/ zeer slecht. De overige cilinders vonkten ook minder goed, doordat deze minder stroom krijgen.
Bij het doorbranden van de zekering (goed mogelijk na een doorgebrande bobine) zal er geen van de cilinders meer vonken.

De FI-code kan je meer informatie geven, deze kun je zelf uitlezen.
FI-code 51 t/m 54 zijn van de stick-coils.
 
Kijk, hier komen we een stuk verder mee. Hij loopt op 3 cilinders ja. Vandaag nog een nieuwe bobine geprobeerd. Deze werd na 5 seconde alweer erg heet. Heb de motor daarna maar weg gebracht. Maar ik zal dit verhaal doorgeven aan de monteur. Hij had ook nog geen idee wat het zou kunnen zijn. Hopen dat het meevalt.

Had jij ook al deze verschijnselen?

In ieder geval bedankt voor je reactie.

De spanningsregelaar heeft hier denk ik niets mee te maken. Verder werkt alles goed.
 
Ik had inderdaad dezelfde verschijnselen.
Omdat de originele bobine "ontploft" was door de kortsluiting heb ik deze toen vervangen. Net als bij jou werd de nieuwe bobine gelijk heet. Dit omdat er continue stroom doorheen bleef lopen ipv. pulsjes.
Na het repareren van de kabelboom was dit opgelost.
 
Vandaag de motor weer opgehaald. Er lag dus inderdaad eem kabel bloot.

Eerste kilometers liep hij goed. Maar daarna begon hij weer wat in te houden en de stotteren bij gas geven in hoge toeren vooral.

Nog niet opgelost dus.....

Zou dit toch weer met de bobine te maken hebben? Er zit nu eem gebruikte in.
 
De foutcode heeft hij nu niet gegeven. Ben rustig, zonder hoog in de toeren te komen, terug naar de motorzaak gereden. Dan rijdt hij normaal.

Misschien dat de cdi hier iets mee te maken heeft? Doordat ik een aantal kilometer heb doorgereden met de kabelbreuk?
 
De bougie is ook vervangen Woutert.

Bedankt voor je bericht Tommy. Ik zal daar eens na kijken. Maar ik hoop dat je ongelijk hebt.

Probleem word naar mate hij warmer word ook steeds erger. Misschien nog nuttige informatie.
 
Kun je niet een ECU wisselen van een andere z750 om te testen?

Warmer worden... tja een slechte soldering of een scheurtje in een printplaat zou dan ene rol kunnen spelen. Massa lijkt me wel in orde als het probleem maar op 1 cilinder zit.

Het kan ook nog aan de brandstof kant zitten, al is er minder aanleiding voor in dit geval.
 
Terug
Bovenaan Onderaan