Z750 in opleiding

Zo even een "idee opstelling". Het wordt nog eens wat! Nu was ik aan het passen met de veerpoot met linksysteem maar dat wordt een beetje krap maar bovenal niet erg fraai. Nu zijn er ook shocks zonder linksysteem en er bestaat geloof ik ook een mogelijkheid om de spiraalveer te vervangen door een zwaardere. Weet iemand welk merk/model een systeem zonder linksysteem heeft of waar ik zo'n zwaardere spiraal vandaan kan halen? [afbeelding]
Elke achterschokbreker met een reservoir (los of vast aan de breker) is geschikt zonder linksysteem.
Echter moet je wel de geomtrie zo kiezen dat de achterwieluitslag ongeveer identiek is aan de achterschokbrekerdonormotorfiets.

Greetz, Q
 
Zo even een plaatje met mn nieuwe Duc 1098 shock er op. Met link en kan nog passen ook.
full
 
Elke achterschokbreker met een reservoir (los of vast aan de breker) is geschikt zonder linksysteem.
Echter moet je wel de geomtrie zo kiezen dat de achterwieluitslag ongeveer identiek is aan de achterschokbrekerdonormotorfiets.

Greetz, Q


Ha Q, Met identiek bedoel je: zelfde afstand van onderoog shock tot swingarmscharnierpunt en een gelijke hoek van de shock tov de swingarm?

Ik dacht altijd dat het linksysteem er voor zorgde dat de veerdruk gereduceerd wordt naar de shock toe en dat je daarom dus niet de enkele shock uit zo'n systeem kunt gebruiken zonder dat je gelijk met je kont op het achtewiel zit? Waarom zouden de fabrikanten ze anders met een link plaatsen? (niet dat ik eigenwijs wil zijn hoor, maar dat vraag ik mij dus af :$ ).
Ik zou het graag willen proberen zonder link maar met of zonder betekend wel een hele andere constructie te bouwen, da's nou ook niet echt de bedoeling.
Nog iemand tips??????
 
Als het een 1 zitter word kan je prima zonder link,de link zorgt voor een progressieve werking als er meer kracht op komt.Maar je kunt dan ook een progressieve veer monteren.
Zonder link komen er wel meer krachten op brug en frame.Ga je nu zonder link werken dan moet er waarschijnlijk wel een hardere veer op. :+
 
Met identiek bedoel ik:
Laat het achterwiel de afstand (S) afleggen die de achterschokbrekerdonorfiets ook aflegd.
De achterschokbreker zelf moet dan de afstand afleggen die ie max. kan afleggen (E-F)
full


Dan hoef je er geen ander veertje op te doen. Nadeel van ander veertje is nl. dat de demping dan ook niet meer hierop is afgestemd.

Greetz, Q
 
Laatst bewerkt:
Als het een 1 zitter word kan je prima zonder link,de link zorgt voor een progressieve werking als er meer kracht op komt.Maar je kunt dan ook een progressieve veer monteren.
Zonder link komen er wel meer krachten op brug en frame.Ga je nu zonder link werken dan moet er waarschijnlijk wel een hardere veer op. :+

Thanx. Het wordt een 1zitter, maar het is dan dus nog steeds wel aan te raden om een stijvere veer te monteren als je zonder link werkt (ik+pak enzo=100kg). Weet iemand waar ik zo'n stuggere veer kan kopen? Ik heb al ns wat zitten zoeken maar heb nog niets gevonden.
 
Uit welke motor komt de achterschokbreker? een 1098
Uit welk motor komt de achterbrug?
Als je mij alle maten (excl. A, B, S, Z) dan kan ik A en B wel uitrekenen.
(F kan je meten tot aan de bumpstop)

Greetz, Q
 
Laatst bewerkt:
Wow😳, da's een mooie scoop!! Dat klopt precies met de exacte onderdelen! Dat zul je niet met de hand hebben gerekend, maar wel gaaf. Ik zal die maten vanavond of morgen opmeten, kunnen we verder puzzelen. Waar het op neer komt is toch dat bij inveren van gelijke x-mm van wiel bij origineel en mijn bouwsel de shock ook een gelijke afstand inveert? Klopt deze gedachte?
 
Wow😳, da's een mooie scoop!! Dat klopt precies met de exacte onderdelen! Dat zul je niet met de hand hebben gerekend, maar wel gaaf. Ik zal die maten vanavond of morgen opmeten, kunnen we verder puzzelen. Waar het op neer komt is toch dat bij inveren van gelijke x-mm van wiel bij origineel en mijn bouwsel de shock ook een gelijke afstand inveert? Klopt deze gedachte?
Yup.

Maar waarom gebruik je het Duc-linksysteem niet?
Als het past is dat de eenvoudigste oplossing.

Greetz, Q
 
Laatst bewerkt:
Is iets minder strak maar kan wel goed passen hoor. Uit de originele tekening van de 996 heb ik opgemaakt dat mijn tuimelaar net de verkeerde is: met shock links. Moet rechts zijn. Nu zou de shock een beetje scheef naar midden staan, kan dat kwaad?
 
Is iets minder strak maar kan wel goed passen hoor. Uit de originele tekening van de 996 heb ik opgemaakt dat mijn tuimelaar net de verkeerde is: met shock links. Moet rechts zijn. Nu zou de shock een beetje scheef naar midden staan, kan dat kwaad?
Ik begrijp je niet helemaal, maar omdat de 1098-schokbreker (vlgs mij?) oscillerende (=scharnierende) bevestigings-ogen heeft is dit geen probleem.
Een foto zou wat meer verduidelijken.

Uit welk type komt de tuimelaar en de reaktiearm dan vandaan?
En uit welk type komt de achterbrug vandaan?

Greetz, Q
 
Laatst bewerkt:
Ha Q,

Even wat op een rijtje: De shock is van een 1098, de swingarm van een 748/916/996/998, de link zou van een 748 zijn maar dat klopt niet, zal waarschijnlijk van een monster of zo zijn, alle duc racers hebben zover ik weet de shock rechts in de link zitten.
Ik kan dus 2 dingen doen: 1) een echter 748 link opsnorren en die gebruiken, de ruimte heb ik en de veerconstructie is optimaal. 2) zonder link werken, at ik mooier vind, maar dan moet het qua geometrie allemaal wel kloppen begrijp ik. Ik heb wat maten: a=38 mm b=11cm c=5cm d=47cm e= graden onbekend.
wat ik eerder probeerde duidelijk te maken: Het gaat er toch om dat de veerweg tov het originele van de shock (1098 dus), niet moet veranderen? Dus: als A,B en D gelijk zijn aan de originele 1098 achterbrug moet E ook gelijk worden gehouden aan de hoek bij een 1098. Als A, B of D afwijken zul/kun je het verschil waarschijnlijk compenseren door met E te spelen aan de hand van berekening?
De oogjes van de shock waar het asje doorheen gaat zijn richtbaar, dus een beetje scheef monteren kan. Echter de shock zit een beetje klem in het linker montagepunt op de brug, hij past prima in de rechter gleuf.
full
 
Laatst bewerkt:
Zo nog een plaatje van de vreemde passing van de shock, rechter foto is van vooraf genomen.
full
 
Laatst bewerkt:
Die collision bij de "Auw" pijl kan volgensmij wel worden verholpen dmv een bandschuurmachine danwel slijptol. Lijkt dat er niet heelveel materiaal weg hoeft.
 
Mee eens, gaat om millimeters. Maar als de shock in de andere sleuf staat past ie prima. maar daar ik de verkeerde tuimelaar heb kan ie (nog) niet in de juiste sleuf staan.
 
Als je het onderste oog verdraaid past hij wel denk ik?
Daar zit een kleinere bobbel die auw doet.
 
Hey Q, waar haal je die plaatjes vandaan?? Welk programma?
 
Ik schat een SolidWorks of een Inventor en dat is allemaal eigen tekenwerk ;)
 
Een standaard Ducati-schokker zonder linksysteem gaat helaas niet lukken.

Je zult dus "vast" zitten aan een Ducati-linksysteem.
1e opzet:
full

Om hem helemaal te kunnen uitzetten, mis ik nog wel een groot aantal maten.

Greetz, Q
 
Laatst bewerkt:
He Q! Dat ziet er gaaf uit! Heb jij een 3D printer? Print m dan ff voor me!!:-) ben een weekje weggeweest stond even stil dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan