Z750, to S or not to S

Zerol

MF'er
2 mrt 2018
45
9
Hallo mensen,

Na het onlangs hebben gehaald van mijn motor rijbewijs maak ik de komende paar maanden mijn km's op de oude R1100GS van mijn pa. Niet echt de ideale beginnersfiets maar ach, dan kan ik nog even sparen en wel wat rijden in de tussentijd. :]

Nu heb ik mijn zinnen, na wat proefrijden op de XJ600 en de Z750 (en de ER6 met lessen), gezet op de Z750. Maar wat voor uitvoering twijfel ik nog altijd sterk over.
Heb hier al veel over gelezen, ook dat het een eeuwige discussie/twijfel blijft: de kuip. :Y

Nu zijn er 2 dingen waar ik mijn vragen/twijfels over heb:
Ten eerste, wat wordt nu precies bedoelt met een kuip. IK dacht eerst dat een kuip alleen het ruitje was, maar dat is dus duidelijk niet zo. Ik lees dingen over een stuk zwaarder, sneller meer schade bij vallen. Maar wat het dan precies wel is vind ik moeilijk te zien op bijvoorbeeld foto's.
Heeft de normale Z750 nou ook wat "kuipwerk" of totaal niet?

Ten tweede, in mijn situatie: fiets voor het leuke werk maar zo nu en dan ook voor woon-werk (bestaande uit veelal 80km/dorpen want dat is leuker maar soms de snelweg pakken als ik wat minder tijd heb want dat scheelt 15 minuten) is daar de kuip MET functioneel ruitje dan ook een must of wil het met deze 80 km wegen prima zonder kuip/ruitje? Ik merk wel met de GS van mijn pa dat ik ontzettend veel geratel krijg bij de helm op de snelweg, dat wil ik dus liever niet..

Hoop dat ik het een beetje goed heb toegelicht, ben een complete noob op motortechnisch gebied in ieder geval.. |(
 
Laatst bewerkt:
Gewoon kopen welke jij het mooiste vind. Op de 80 kilometer wegen maakt het met of zonder Kuip niet al te veel uit.. en je kan zonder Kuip prima af en toe een snelwegje pakken hoor!! Succes met je keuze en laat het ons weten wat het is geworden.
 
kuip heb je in vele vormen en maten maar in principe zijn alle stukken plastic die een aerodynamische functie hebben onderdeel van de "kuip". voordeel van een goede kuip is dat het winddruk van je lichaam houd waardoor rijden op hogere snelheid minder vermoeiend wordt. nadeel van een kuip is dat hij een hoop turbulentie kan veroorzaken die de kan horen en voelen in bewegingen van je hoofd.
voor rijden binnen nederland (mits je je aan de wettelijke maximum snelheid houd) is prima te doen zonder ruit of kuip zolang als je kleding van een redelijke tot goede kwaliteit is.
en mocht je echt veel last hebben van de herrie van de turbulentie op de motor van je vader dan kan ik je alleen maar aanraden om (betere) oordopen te gebruiken.
een R1100GS heeft niet echt een goede reputatie als het om turbulentie rond de helm gaat bij veel gebruikers.
 
Die ER6 waar je je lessen op hebt gedaan, was dat een N? En had je daarbij (te) veel last van de wind op de snelweg? Ik vond het zelf even wennen maar al gauw prima te doen met snelheden rond de 130.
Mijn huidige motor is een supersport, daar zit ik in de praktijk normaal gesproken ook vol in de wind dus merk ik nauwelijks iets van het kuipwerk maar ook dat is geen probleem.
Als je de gewone Z mooier vindt zou ik waarschijnlijk voor die gaan.
 
Laatst bewerkt:
Die ER6 waar je je lessen op hebt gedaan, was dat een N? En had je daarbij (te) veel last van de wind op de snelweg? Ik vond het zelf even wennen maar al gauw prima te doen met snelheden rond de 130.
Mijn huidige motor is een supersport, daar zit ik in de praktijk normaal gesproken ook vol in de wind dus merk ik nauwelijks iets van het kuipwerk maar ook dat is geen probleem.
Als je de gewone Z mooier vindt zou ik waarschijnlijk voor die gaan.

Zelf ook op een Er6 gelest en man, wat een wind! Ik rij ondertussen op een naked (GSX-s 750) en snelheden tot 180km/u heb je weinig last van de wind!

Ik zou de motor kiezen die jij mooinvind en kan betalen. Zet twee afbeeldingen naast elkaar en je ziet het verschil tussen 750 en 750s. Ik meen me te herinneren dat de 750s gewoon een update was van de 750 beschikbaar vanaf 2008. Correct me if i am wrong.
 
Ik denk helemaal afhankelijk van je fiets.
Bij mij alleen een topkuip. De onderkuip op mijn FZ750 is er al jaren vanaf.

Wind is geen issue. Zelfs dik 200 is er no-problem! :]
Winddruk ervaar ik boven 150 vooral op mijn helm.
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste, wat wordt nu precies bedoelt met een kuip. IK dacht eerst dat een kuip alleen het ruitje was, maar dat is dus duidelijk niet zo. Ik lees dingen over een stuk zwaarder, sneller meer schade bij vallen. Maar wat het dan precies wel is vind ik moeilijk te zien op bijvoorbeeld foto's.
Heeft de normale Z750 nou ook wat "kuipwerk" of totaal niet?
(


Met de kuip wordt meestal de bekleding van de voorkant van de motor bedoeld,

met een volle kuip is ook het volledige motorblok ingepakt, zoals bij de meeste sport motoren.
Met een topkuip alleen de tellerpartij / het front ( Z750-S)
en zonder kuip heb je een naked. ( Z750 )

met kuip is vaak wel iets zwaarder, maar dat gaat om een paar kilo, zou ik me niet direct al te druk om maken. Met name met een volle kuip heb je wel direct meer schade als hij een keer omvalt inderdaad.


Of je voor de S of een gewone gaat moet je echt zelf bepalen, iedereen is namelijk verschillend, je zult hier dus ook iedereen zijn eigen menig horen verkondigen. Ik zelf zou voor de S gaan *D
 
Ik denk helemaal afhankelijk van je fiets.
Bij mij alleen een topkuip. De onderkuip op mijn FZ750 is er al jaren vanaf.

Wind is geen issue. Zelfs dik 200 is er no-problem! :]
Winddruk ervaar ik boven 150 vooral op mijn helm.
Bedankt voor de reacties tot zover! Het begint al een stuk duidelijker te worden.
De FZ750 heeft dus een topkuip. Maar de Z750 dus niet he, die is gewoon naked of zeg ik t nog steeds fout.
Dan neig ik sowieso al een stuk meer naar de normale variant. Ik kan wel wat wind hebben, zou ik zeggen 8-). En ik vraag me dus af hoeveel een topkuip (Z750S) zou schelen in de wind. Zou ik eens moeten proberen te testen. Ik zal straks is een foto hierop zetten want ik zag ook een oranje Z750 en daar zat echt een mini kuip/ruitje op en die stond dan weer niet onder de noemer Z750S te koop maar gewoon Z750... :?
 
De FZ750 is een Yamaha, geen Kawasaki zoals jij het er nu neerzet. Die Oranje Z750 is gewoon een Z750 met een aftermarket flyscreen oid, gewoon een ruitje voor de looks. Dat maakt hem niet meteen een Z750S.
 
De FZ750 is een Yamaha, geen Kawasaki zoals jij het er nu neerzet. Die Oranje Z750 is gewoon een Z750 met een aftermarket flyscreen oid, gewoon een ruitje voor de looks. Dat maakt hem niet meteen een Z750S.
Helemaal helder, dan laat ik de foto zitten want dit is inderdaad waar ik op doelde. Doet dit ruitje behalve de looks aanpassen dan nog iets qua wind/aerodynamica? Vrij weinig lijkt me
 
Helemaal helder, dan laat ik de foto zitten want dit is inderdaad waar ik op doelde. Doet dit ruitje behalve de looks aanpassen dan nog iets qua wind/aerodynamica? Vrij weinig lijkt me
Ligt een beetje an het ruitje. Met een ruimte kun je wel de luchtstroom wat veranderen, waardoor je bijvoorbeeld minder turbulentie precies bij he helm hebt.
 
Ik zou sowieso niet voor de Z750S gaan vanwege de lelijkheid.

De Z750 is een goede beginnersfiets, niet erg spannend en ook relatief zwaar.
Ik vind een ER-6 leuker, ondanks minder vermogen.

Windbescherming is persoonlijk, het hangt er denk ik vanaf hoe vaak je op de snelweg gaat rijden en in hoeverre je je aan de wind gaat irriteren. Persoonlijk vind ik het bij 120 km/u goed te doen, daarboven wordt gauw irritant.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan