ZAC 16 juni

Als ik een tip mag geven mossel, doe je voorpoten naar WP, die jongens hebben een uitgebreide werkplaats en weten waar ze mee bezig zijn. Ikzelf heb zeer slechte ervaring met technoflex als het op service aankomt.
 
Als ik een tip mag geven mossel, doe je voorpoten naar WP, die jongens hebben een uitgebreide werkplaats en weten waar ze mee bezig zijn. Ikzelf heb zeer slechte ervaring met technoflex als het op service aankomt.
ik zal ze vlgde week eens bellen ...

als je nog meer tips hebt hoor ik het graag hoor :)
 
moet jij ook niet een verslag schrijven kan ik jouw ervaringen ook lezen lijkt me leuk

Ik vind jouw verslag zo geslaagd, dat ik deze gebruikt heb om naar mijn kennissen te mailen (geen copyright hoop ik ;) ).
Beetje lui misschien, maar mijn verslag voegt niet veel toe, denk ik.
Van Zolder ga ik weer een verslag schrijven, lekker weer een ander circuit :P

Eric
 
10mm is netjes dan kan het stuiteren inderdaad aan het wegdek liggen
10 mm is erg weinig mijn inziens,hou zelf 5 a 6 cm aan voor het invering van de v-vork aan.
Wat betreft het dweilen vd achterkant kun je misschien je a-veer wat strakker zetten (stelschroef onderzijde veer) ging daarna bij mij veel stabieler wat betreft het aanremmen vd bocht!
 
Ze bedoelen volgens mij de afgelegde veerweg, dus wat je over hebt onder je
tie- wrap op je voorpoot(indien geplaatst)Pietje.
Als je dan 10 mm overhoud na hard remmen, zit je niet aan de maximale veerweg en veert je vork nog enigzins inplaats van je voorband, dus staat je vering goed.
Heb zelf ook 10 mm over op m'n R1 en geen last van stuiteren o.i.d. ook niet bij hard aanremmen op Zolder.
Ik heb wel een probleem met mijn achterband die is na een circuitdag compleet verwoest, ik heb vernomen dat de veervoorspanning of de uitgaande demping dan te hoog staat, of beide.
Ga dit een voor een proberen om zodoende de goede afstelling te vinden :? om zodoende banden uit te sparen want daar loop ik op deze manier behoorlijk op leeg, probleem is ook dat ik hem prima vind rijden goede grip bocht uit, weinig beweging bij hard aanremmen (mits ik goed terugschakel) en stabiel en vertrouwd in de bocht en lekker wendbaar in chicanes..
Ik begin met het terug schroeven van de veervoorspanning.

Als iemand nog tips heeft of ervaring op dit vlak hoor ik het graag, er zit een Ohlins veer op dus moet toch goed kunnen komen?
 
Ze bedoelen volgens mij de afgelegde veerweg, dus wat je over hebt onder je
tie- wrap op je voorpoot(indien geplaatst)Pietje.
Als je dan 10 mm overhoud na hard remmen, zit je niet aan de maximale veerweg en veert je vork nog enigzins inplaats van je voorband, dus staat je vering goed.
Heb zelf ook 10 mm over op m'n R1 en geen last van stuiteren o.i.d. ook niet bij hard aanremmen op Zolder.
Ik heb wel een probleem met mijn achterband die is na een circuitdag compleet verwoest, ik heb vernomen dat de veervoorspanning of de uitgaande demping dan te hoog staat, of beide.
Ga dit een voor een proberen om zodoende de goede afstelling te vinden :? om zodoende banden uit te sparen want daar loop ik op deze manier behoorlijk op leeg, probleem is ook dat ik hem prima vind rijden goede grip bocht uit, weinig beweging bij hard aanremmen (mits ik goed terugschakel) en stabiel en vertrouwd in de bocht en lekker wendbaar in chicanes..
Ik begin met het terug schroeven van de veervoorspanning.

Als iemand nog tips heeft of ervaring op dit vlak hoor ik het graag, er zit een Ohlins veer op dus moet toch goed kunnen komen?

vlgs mij heb jij nu alle tijd om je motor te laten afstellen bij een goede vering specialist :P
 
Ze bedoelen volgens mij de afgelegde veerweg, dus wat je over hebt onder je
tie- wrap op je voorpoot(indien geplaatst)Pietje.
Als je dan 10 mm overhoud na hard remmen, zit je niet aan de maximale veerweg en veert je vork nog enigzins inplaats van je voorband, dus staat je vering goed.
Heb zelf ook 10 mm over op m'n R1 en geen last van stuiteren o.i.d. ook niet bij hard aanremmen op Zolder.
Ik heb wel een probleem met mijn achterband die is na een circuitdag compleet verwoest, ik heb vernomen dat de veervoorspanning of de uitgaande demping dan te hoog staat, of beide.
Ga dit een voor een proberen om zodoende de goede afstelling te vinden :? om zodoende banden uit te sparen want daar loop ik op deze manier behoorlijk op leeg, probleem is ook dat ik hem prima vind rijden goede grip bocht uit, weinig beweging bij hard aanremmen (mits ik goed terugschakel) en stabiel en vertrouwd in de bocht en lekker wendbaar in chicanes..
Ik begin met het terug schroeven van de veervoorspanning.

Als iemand nog tips heeft of ervaring op dit vlak hoor ik het graag, er zit een Ohlins veer op dus moet toch goed kunnen komen?
Indien je er niet uitkomt kun je altijd nog met mij meegaan naar mijn veerspecialist,die stelt dan perfect voor je af....zeker weten!!
 
Indien je er niet uitkomt kun je altijd nog met mij meegaan naar mijn veerspecialist,die stelt dan perfect voor je af....zeker weten!!


Natuurlijk kunnen veerspecialisten je motor helemaal perfect afstellen, en minimaal een goede basis setup van je motor verzorgen.

Ik vind echter dat je als racer zelf toch minimaal de basisbeginselen moet beheersen en dat je die basis setup daarmee ook zelf moet kunnen vinden (simpele truukjes met tiewraps, in- en uitveren, zelf aanvoelen tijdens rondje proefrijden en bekijken van bandenslijtage) door het gewoon een keer -onder begeleiding- te doen.
De goede afstelling is namelijk niet altijd dezelfde voor je motorfiets: die is afhankelijk van het circuit, weeromstandigheden en bv de gebruikte banden.
Ben van mening dat je -als je de basis begrijpt en zelf wat experimenteert (en dat bijhoudt op papier)- behoorlijk ver kunt komen, zeker als je af en toe wat hulp krijgt van een expert.
Handig voor de theorie zijn bv de boekjes met daarin de basisbeginselen van WP en Öhlins
http://www.ohlins.se/mc_ultimate_tuning.shtml
http://www.ohlins.se/mc_when_you_are_riding.shtml
http://www.ohlins.se/pdf/07255-01.pdf ) ,
en cursus bij MotorXtra.

Praktijk kun je prima oefenen tijdens een circuitdag met veel korte sessies zoals de nivo 1 en 2 van de Motorsportschool Zolder -waarbij je het laatste uur vrij bent in het aantal pitstops) of de DNRT vering en dempingdag 9 juli op CPZ.

Met een goede setup win je meestal meer dan met 5% vermogenswinst, het is leuk om te leren en te doen en het is in tegenstelling tot uitlaatdempers en carburatiesets GRATIS (mits je suspensie-elementen volledig instelbaar zijn en in goede staat).
Soms win je zelfs op je uitgaven aan banden omdat die minder hard slijten; totdat je weer harder kan gaan rijden ...
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk kunnen veerspecialisten je motor helemaal perfect afstellen, en minimaal een goede basis setup van je motor verzorgen.

Ik vind echter dat je als racer zelf toch minimaal de basisbeginselen moet beheersen en dat je die basis setup daarmee ook zelf moet kunnen vinden (simpele truukjes met tiewraps, in- en uitveren, zelf aanvoelen tijdens rondje proefrijden en bekijken van bandenslijtage) door het gewoon een keer -onder begeleiding- te doen.
De goede afstelling is namelijk niet altijd dezelfde voor je motorfiets: die is afhankelijk van het circuit, weeromstandigheden en bv de gebruikte banden.
Ben van mening dat je -als je de basis begrijpt en zelf wat experimenteert (en dat bijhoudt op papier)- behoorlijk ver kunt komen, zeker als je af en toe wat hulp krijgt van een expert.
Handig voor de theorie zijn bv de boekjes met daarin de basisbeginselen van WP en Öhlins
http://www.ohlins.se/mc_ultimate_tuning.shtml
http://www.ohlins.se/mc_when_you_are_riding.shtml
http://www.ohlins.se/pdf/07255-01.pdf ) ,
en cursus bij MotorXtra.

Praktijk kun je prima oefenen tijdens een circuitdag met veel korte sessies zoals de nivo 1 en 2 van de Motorsportschool Zolder -waarbij je het laatste uur vrij bent in het aantal pitstops) of de DNRT vering en dempingdag 9 juli op CPZ.

Met een goede setup win je meestal meer dan met 5% vermogenswinst, het is leuk om te leren en te doen en het is in tegenstelling tot uitlaatdempers en carburatiesets GRATIS (mits je suspensie-elementen volledig instelbaar zijn en in goede staat).
Soms win je zelfs op je uitgaven aan banden omdat die minder hard slijten; totdat je weer harder kan gaan rijden ...
Micha, bedankt voor de links, nuttige site.
Ik wilde 9 juli naar de de dnrt dag, alleen heb ik een gebroken arm dus lukt dat ff niet.
Ik vind het ook leuk en uitdagend om een goede set-up te vinden en heb mij ook zeker verdiept in negatieve veerwegen en in en uitgaande dempingen enz.

Het is alleen zo dat hij dus prima rijd maar z'n achterband opvreet, en de tijden ook redelijk goed zijn, 01.14 Z'voort, 01.48 Zolder en Assen 01.34, er zit zeker nog meer in want de motor voelt nog lang niet op de grens maar ligt meer aan mijn eerste jaars talent denk ik 8-)
Daarom is een verings specialist misschien een goede hulp in de juiste richting
omdat er misschien een te zware veer op zit of gewoon onderhoud noodzakelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan