ZAC - Hoe moet ik dit aanpakken?

Joris

MF veteraan
11 dec 2001
6.227
0
42
Veghel
www.earracing.nl
Ben een beetje verslaafd geraakt aan circuitrijden. Wat moet ik doen om volgend jaar in de zomeravond competitie mee te rijden? De TOMS doe ik eind augustus.

Ik wil voor de ZAC niet mijn straatmotor gebruiken, maar een circuit 600 aanschaffen (bv een kawa of soes van een jaar of 4-5 oud). Kan ik zo'n ding het beste uit Duitsland halen? Zijn ze dan race klaar? Dus polyster kuip, zonder knippers, verlichting en andere overbodige zaken. Wat moet zo'n fiets ongeveer kosten.

Wat kost een jaartje mee rijden (afgezien van schade)? Zit er bijvoorbeeld aan te denken of ik via mijn motordealer onderdelen, banden, etc voor inkoopsprijs zou kunnen krijgen.
 

R1 beest

MF veteraan
5 jun 2001
1.292
0
monaco
Er zitten er wel een paar op dit forum die er alles van weten....zij zijn deelnemer aan de z.a.c.....
 

Ronald Voncken

MF veteraan
5 jan 2002
1.746
0
Posterholt
Ik zou als ik jou was idd een Duitse motor kopen eventueel met schuifschade.
Een bestaande race fiets van iemand overnemen zou ik niet doen en al zeker geen 600, want neem van mij aan dat de kans groot is dat je een hoop ellende koopt, tenzij je graag sleutelt.
Je kunt het beste een fiets kopen met weinig km's waar niet meegeraced is.
Race kuip etc kun je op diverse plekken in Nederland tegen een redelijke prijs krijgen.
Verder zijn de meeste dealers wel bereid spullen tegen inkoopsprijs te leveren in ruil voor wat reclame.

Succes ermee !
 

Danny

Die hard MF'er
10 jan 2002
371
0
Delft
Ben een beetje verslaafd geraakt aan circuitrijden. Wat moet ik doen om volgend jaar in de zomeravond competitie mee te rijden? De TOMS doe ik eind augustus.

Ik wil voor de ZAC niet mijn straatmotor gebruiken, maar een circuit 600 aanschaffen (bv een kawa of soes van een jaar of 4-5 oud). Kan ik zo'n ding het beste uit Duitsland halen? Zijn ze dan race klaar? Dus polyster kuip, zonder knippers, verlichting en andere overbodige zaken. Wat moet zo'n fiets ongeveer kosten.

Wat kost een jaartje mee rijden (afgezien van schade)? Zit er bijvoorbeeld aan te denken of ik via mijn motordealer onderdelen, banden, etc voor inkoopsprijs zou kunnen krijgen.
Ik heb een mailtje naar je hotmail adres gestuurd!
 

Danny

Die hard MF'er
10 jan 2002
371
0
Delft
Oh, ik schrok al :)
Vrijdag weer :] :] :] :]

btw. heb je al een extra achterwiel gevonden?
Vrijdag zac in zolder, zaterdag knmv-cup in assen. Ik heb nu ook een achtervelg voor regenbanden, maar regenbanden zijn niet toegestaan bij de zac.
 

Danny

Die hard MF'er
10 jan 2002
371
0
Delft
No offence ofzo, maar de bedoeling van een forum is natuurlijk dat iedereen er van kan leren. Als't niks persoonlijks ofzo is dus graag in't forum. :)
Het mailtje is een antwoord op een mailtje wat ik gekregen heb, ik zal even de persoonlijke dingen eruit halen en het posten. (jij was toch mod af?)


> Ik ben op dit moment inderdaad op zoek naar een CBR 600 tussen '91 en '94
> met veel schade.

Als je de keus hebt, heeft modeljaar '93/'94 de voorkeur: cartridge voorvork
met instelbare uitgaande demping / achtervering met reservoir (gas en olie
gescheiden) ingaande en uitgaande demping instelbaar. Volgens mij heeft dit
model ook iets meer vermogen (in het midden gebied vooral). Misschien is een
motor uit Duitsland een optie.(als je geen kenteken aanvraagt hoef je ook
geen BPM te betalen)

> deze wil ik dan met racekuipen ombouwen tot een volbloed
> racer. Om de kosten enigzins beperkt te houden wil ik de vering,
motorblok,
> en dergelijke standaard laten. Ik denk dat ik de motor voor het einde van
> het jaar heb en rond maart 2002 probeer ik hem helemaal gereed te hebben.
> De bedoeling is dan dat ik komend jaar aan de zomeravondcompetitie ga
> deelnemen. Ook probeer ik nog een keer met de kicXstart circuitdag in
zolder
> mee te doen. Op dit moment rij ik namelijk op een CBR 900 RR rond.
>

Dingen die goed moeten zijn aan je motor:
1. VERING: Is de vering soepel, maar wel gedempt?(uiteraard geen lekkage)
Vervang in elk geval de voorvorkolie, laat de achterschokbreker reviseren
als de demping verdwenen is ( 250,- WP/technoflex)
2. BANDEN: Als je sportieve straatbanden neemt (pirelli dragon
(corsa)/bridgestone bt 010/dunlop d207) dan heb je aan 1 set genoeg voor een
seizoen,misschien 2 sets met de corsa's. Zachtere racebanden zijn het
eerste jaar nog niet nodig, maar kunnen eigenlijk ook geen kwaad. Ik rijd 4
wedstrijddagen (ong. 1 uur per dag) met een setje michelin pilot race of
pirelli dragon supercorsa soft, dus met 1 of 2 setjes red je het ook. Setje
kost 650,-/700,-.
3. MOTORBLOK: Geef het blok een grote beurt, dus kleppen stellen, bougies,
luchtfilter?, olie + filter, kijk ook naar je nokkenasketting(eigenlijk het
enige zwakke punt van een cbr600) , als je een ratelend geluid hoort bij een
warme start en het geluid blijft aanwezig, dan nokkenasketting(160,-)
vervangen + spanner(100,-). Het blok hoeft niet snel te zijn, maar moet
gewoon goed lopen. Als je gas geeft in de bocht moet het blok gewoon goed
oppakken! Eventueel kun je een dynojet kit laten monteren (550,-)
4. REMMEN: Eigenlijk moet je de remzuigers uit de klauwen halen, de boel
schoonmaken en weer in elkaar zetten met nieuwe afdichtrubbers(60,-) Dan
weet je zeker dat ze goed zijn.(pekel en straatvuil laten de remzuigers
stroef bewegen) Stalen remleidingen zijn wel aan te raden maar niet
noodzakelijk, voor
160,- heb je 2 stalen leidingen voor met mikalor nippels en een bout voor de
rempomp.
Kijk naar de dikte en staat van de remschijven. Remschijven zijn duur maar
onvermijdelijk(imitatie zijn ze nog wel betaalbaar). Remblokken gebruik je
eigenlijk maar voor de helft, als de voering gehalveerd is koop je
nieuwe(origineel of goede imitatie, echte
raceblokken heb je niet nodig omdat sportieve straatblokken tegenwoordig ook
circuitbestendig zijn. Per seizoen heb je aan 1 set wel genoeg, of je moet
wel erg zachte blokken gebruiken.

> Ik heb echter nog veel vragen wat betreft het financiele plaatje. Het
racen
> is namelijk al zeer lang een droom van mij maar ik ben geen miljonair.
> Wellicht kun jij mij een idee geven hoeveel het kost om een seizoen (6
> wedstrijden dacht ik) deel te nemen aan de zomeravondcompetitie. Aan de
> volgende aspecten denk ik dan en waarschijnlijk weet jij er meer;
> - Hoeveel bandensetjes heb je nodig voor 6 wedstrijden?
> - Rijd je over het algemeen gezien veel kostbare mechanische schade?
> - welke toebehoren moet ik hebben buiten de motor en gereedschap?
> - Heb je een aparte ziektekostenverzekering nodig?
> - .....?

KOSTEN

begin seizoen: TOMScursus?(als je die nog niet gedaan hebt) 450,- / licentie
100,-? /eenmalige inschrijving 75,- / kleding compleet? (lederen pak,
helm, handschoenen, laarzen, rugbeschermer) / motor aanschaf & klaarmaken:
banden, remblokken, ketting/tandwielen, enz.

per race: inschrijfgeld (150,- tot 200,-) / transponderhuur t.b.v.
tijdwaarneming (30,-) / benzine (12 liter = 40,-) / heen & terugreis / evt.
schade

Schade is altijd lastig te zeggen. Ik ben zelf 3 keer gevallen in de eerste
5 keren dat ik op een circuit reed. Jeugdige overmoed en een niet optimale
motor waren hier debet aan. In totaal ben ik 6 keer met m'n 90er cbr
gevallen in 3 jaar. Meestal is de schade beperkt, misschien een binnenpoot
(350,-), kuip repareren met polyester, hendels, clip-ons. Wel kunnen
remschijven krom zijn na een val. Helm en kleding
kunnen wel zwaar drukken op de kosten van een valpartij. Ik ben nog nooit op
mijn helm gevallen, pak repareren kost ong. 400,- . Gelukkig is de cbr een
populaire motor en zijn er veel sloop onderdelen. (altijd goed
rondbellen/faxen: prijzen kunnen heel veel schelen bij verschillende
sloperijen!)

Met mijn 96er cbr rijd ik nu 3 jaar (10 keer per jaar) en ben ik 1 keer
gevallen en 1 keer naast de baan geraakt en 'omgevallen' in de grindbak.
Deze motor geeft veel meer
gevoel en het overmoedige is weg. Als je 2000,- op je spaarrekening hebt
staan dan heb je zeker genoeg reserve. (Dit is geen garantie uiteraard, als
je pech hebt rijd je je motor total-loss en is het seizoen financieel gezien
afgelopen)

Om schade te voorkomen moet je (mijns inziens): 1. je motor goed op orde
hebben (zie punten hierboven) 2. 'sneller' wordt je niet door meer risico's
te nemen, maar door vaker te rijden! 3. Rijd met je hoofd en niet met je
hart. Als je wordt ingehaald, accepteer het dan (en kijk waarom hij/zij
sneller is!)

De enige toebehoren die ik nu kan bedenken zijn: een 'achterbrugbok' (als je
de zijstandaard demonteert voor meer grondspeling)

> Misschien kan je ook aangeven wat het jouw in totaal kost om een seizoen
te
> racen. Zo heb ik een indicatie hoeveel ik moet 'sparen' voor komend
seizoen.

Ik rijd de laatste 2 jaar naast de zac ook mee met de knmv-cup. Per jaar kan
je dan zo'n 15 keer rijden, ik heb dit jaar 12 maal gereden. De afgelopen 2
jaar ben ik qua rondetijden flink vooruit gegaan. Ik heb dan ook
'geinvesteerd' in banden en vering en het heeft zijn vruchten afgeworpen.
Het is echt een goed gevoel als je beter/sneller wordt. Als je de kleding en
de motor niet meerekent kost een seizoen: 250,- voor je licentie, 200,- per
race aan inschrijfgeld, 2000,- voor 3 sets banden, 160,- aan remblokken,
500,- aan remschijslijtage, 200,- aan olie(verversen), 50,- benzine per
race, 100,- eten + benzine auto per race, 300,- onderhoud blok, 300,-
ketting/tandwielen, evt. overnachting hotel, ong. 1000,- schade aan motor.
Bij elkaar kost het bijna 10.000,- Hier moet je niet van schrikken.
Racen/circuitrijden is mijn grote en enige hobby/verslaving, daarnaast rijd
ik op straat met mijn oude cbr als vervoermiddel (geen auto). Je geeft uit
wat je hebt of wat je er voor over hebt!

> Ik zou ook graag willen horen hoe dat jij jouw '91 en '96 CBR600 hebt
> omgebouwd tot racer. Welke punten zijn belangrijk die niet direct voor de
> hand liggen. En misschien heb je enkele adresjes waar betaalbaar
> raceonderdelen te verkrijgen zijn.

Helaas zijn race-onderdelen nooit goedkoop. Mijn race kuip komt van rico's
racing research (www.racingresearch.nl) Als volgend jaar het seizoen begint,
kan je bij andere rijders kijken hoe zij hun motor hebben aangepast.


Mijn eerste straat/racemotor is uit 1990 en dat model is heel verschillend
van het model vanaf '91.
Maar mijn '96 cbr is bijna hetzelfde als het model '91-'94

- WP voorvorkveren 240,-
- WP achterschokbreker met lengte verstelling 1600,-
- Brembo remschijven voor (700,- p.st.)/ Nissin remschijven voor (480,-
p.st.)
- Stalen remleidingen voor 160,- / achter 70,-
- Racekuip (rico's racing research) 1100,- (boven/onderkuip,spatbord voor,
zitje)
- Valblokken zijkant motorblok 220,-
- Dynojet met k&n filter 700,-
- BOS slip-on demper 750,-
- Race voetsteunen 500,- tot 750,-
- Paioli stuurdemper 750,-
- Schade tank 150,-
- Smallere 520 ketting & tandwielen ipv. 530

De valblokken zou ik wel aanraden, als je handig bent zijn ze ook zelf te
maken. De racevoetsteunen heb je pas nodig als de originele aan de grond
komen (je kan ook de stepjes verhogen d.m.v. een alu plaatje), dan is ook de
achterschokbreker handig omdat je dan de kont van de motor 3 cm hoger kan
zetten voor meer grondspeling en lichter insturen. Dan is een stuurdemper
een goede investering om de voorkant rustig te houden. Die extra
grondspeling kan je benutten door race-compound banden te gebruiken. Ook de
sportdemper geeft meer grondspeling, maar let wel op geluid. Mijn bosdemper
met db-killer is wel stil genoeg, maar een originele pijp is soms niet eens
stil genoeg (vooral op zolder).
Zoals je ziet is alles een gevolg op elkaar en is het einde snel zoek. Ga
gewoon rijden en verbeter je motor stap voor stap als het nodig is, ook
tussen de wedstrijden heb je genoeg tijd om dingen te veranderen, niet alles
hoeft voor het seizoen begint af te zijn.
>
> Verder zou ik graag tips van jouw horen over zaken die jezelf hebt mee
> gemaakt en waarover je dacht 'als ik dat van te voren had geweten?'. Dan
kan
> ik voorkomen dat ik vergissingen bega die niet nodig zijn.

BEGINNERSTIPS:
- Rijd met oordoppen, geeft meer rust en concentratie.
- Als je je stepjes of je uitlaat aan de grond rijdt, kan je niet
platter/harder door de bocht. Of vergroot je grondspeling of kijk meer 'door
de bocht' en maak een 'rondere' bocht.
- Koop, huur of leen een aanhangwagen/motortrailer. Je komt uitgerust aan en
bij schade/defect hoef je niet je vrienden lastig te vallen.
- Neem benzine mee in een jerrycan want op zandvoort is geen pomp.
- Verlaag de bandenspanning (waardes afhankelijk van type band), koop een
voetpomp en een goede bandenspanningsmeter (waar je ook mee bij je ventiel
komt tussen de remschijven). Controleer dus voor iedere wedstrijd!
- Racen/circuitrijden leer je door ervaring, de een pikt het sneller op dan
de ander, maar beide hebben evenveel plezier! Rijdt niet boven je macht,
want dan maak je fouten. Er komen dan zoveel nieuwe dingen op je af, dat je
hersenen het niet allemaal kunnen verwerken. Pas als je gewend bent aan een
bepaalde snelheid, heb je 'denkruimte over' om harder te gaan rijden.
- Goed eten en drinken, niet te veel en niet te weinig.
 
Laatst bewerkt:

porky

MF veteraan
15 jun 2001
4.432
0
omg.Schipluiden
Zijn we er klaar voor?
Ik ga vanavond al rijden!
Enne.....niet lachen als je mijn "Zolder"demper ziet.
Mile Pajic is aan het hobby'en geweest.
 

porky

MF veteraan
15 jun 2001
4.432
0
omg.Schipluiden
Zucht,wat was het warm.
Ik trainde 1min.47,5(8e plaats) en de 1e race 1min.47,7 en 2e race iets van 1min.48,5.
Het ging steeds slechter,veel te warm en oude banden dus veel glijden.
Ik had nieuwe banden bij mij,maar je kon daar niet wisselen,er was geen bandenservice!
Ik ga zo naar Assen voor mijn maatje in de <600 kijken,staat 2e voorlopig in de training van de A-groep!.Rond 17.00 uur is de race!
Donderdag of vrijdag is er 1 doodgereden door zijn maatje die tijdens de valpartij over hem heen reed!
 
Laatst bewerkt: