ZAC low-budget

Lukt nu wel, en mijn helm is gewoon goed gekeurd :)

Hey serge geef jij zelf ook die TOMS cursus of regel jij alleen de inschrijvingen ??
 
Heren, heren,

als beginnend racetalent ook al eens gedacht aan: TOMS-cursus, licentiekosten, inschrijfgeld ZAC, helm, overall, laarzen, handschoenen, rugbeschermer, transport naar en van circuit, overnachting, eten & drinken, inschrijfgeld dagje ZAC, transponderhuur, motor, banden, benzine, remblokken, remolie, motorolie, andere olieen en vloeistoffen, koppelingsplaten, ketting, tandwielen, onderhoud, schuivertjes dus reparaties aan motor en kleding, ziekenfonds (aanvullende verzekering!), VRIEND(IN)/VROUW!!! (altijd handig als deze achter je staat, voor je staat ze toch alleen maar in de weg), etc.

Lagere rondetijden betekenen over het algemeen hogere kosten!

De kosten zijn eventueel te drukken door aardige familie en kennissen, andere sponsoren, minder te rijden (sorry, foutje!).

Ga anders eerst eens een keertje kijken! Druipt de adrenaline dan via je mondhoek op het (hopelijk) warme asfalt, dan zit je meestal wel goed. Doe je tijdens het toekijken al je ogen dicht bij de eerste bocht dan kun je beter wat anders gaan doen denk ik. Wees echter wel op tijd met inschrijven voor de TOMS-cursus! Zie ook www.z-a-c.nl/motoren. Hopelijk tot snel! (OP het circuit natuurlijk)
 
Heren, heren,

als beginnend racetalent ook al eens gedacht aan: TOMS-cursus, licentiekosten, inschrijfgeld ZAC, helm, overall, laarzen, handschoenen, rugbeschermer, transport naar en van circuit, overnachting, eten & drinken, inschrijfgeld dagje ZAC, transponderhuur, motor, banden, benzine, remblokken, remolie, motorolie, andere olieen en vloeistoffen, koppelingsplaten, ketting, tandwielen, onderhoud, schuivertjes dus reparaties aan motor en kleding, ziekenfonds (aanvullende verzekering!), VRIEND(IN)/VROUW!!! (altijd handig als deze achter je staat, voor je staat ze toch alleen maar in de weg), etc.

Lagere rondetijden betekenen over het algemeen hogere kosten!

De kosten zijn eventueel te drukken door aardige familie en kennissen, andere sponsoren, minder te rijden (sorry, foutje!).

Ga anders eerst eens een keertje kijken! Druipt de adrenaline dan via je mondhoek op het (hopelijk) warme asfalt, dan zit je meestal wel goed. Doe je tijdens het toekijken al je ogen dicht bij de eerste bocht dan kun je beter wat anders gaan doen denk ik. Wees echter wel op tijd met inschrijven voor de TOMS-cursus! Zie ook www.z-a-c.nl/motoren. Hopelijk tot snel! (OP het circuit natuurlijk)

TOMS-cursus: Check aanstaande maandag :9
licentiekosten: 80 euro ;)
inschrijfgeld ZAC: 35 euro ;)
Helm, overall, laarzen, handschoenen, rugbeschermer: Allemaal(dubble) aanwezig
transport naar en van circuit: Auto + aanhanger aanwezig :}
overnachting: Huh zac is toch altijd maar 1 dag !?
eten & drinken: thuis moet ik ook eten toch? weinig extra kosten
inschrijfgeld dagje ZAC: 125 euro B|
transponderhuur: 15 euro :X
motor: Wordt geregeld no problem ... 8-)
banden: 2e hands setjes ... *D
benzine: Logisch ..
remblokken: Aan gedacht ik ga gewoon niet remmen maar wat harder de bocht in O-)
remolie: ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
motorolie: Op me werk wel te fixen :)
andere olieen en vloeistoffen: Same here :)
koppelingsplaten: Zal geen paar setjes verslijten neem ik aan ?? :?
ketting&tandwielen: Kan voorkomen :X
onderhoud: Is al het bovenstaande volgens mij :z
schuivertjes: Was ik niet van plan als je daar op gaat rekenen moet je nie gaan racen :+
dus reparaties aan motor en kleding, ziekenfonds: Mocht het gebeuren kan een hoop zelf verzekering is goed geregeld })


VRIEND(IN)/VROUW!!! (altijd handig als deze achter je staat, voor je staat ze toch alleen maar in de weg), etc.: Ok die is er nog een beetje huiverig over maar ja to bad 4 her :9


9 van de 10 dingen stonden als bovenaan in het topic toch ??
 
low-budget is trouwens niet zo moeilijk hoor.

Mijn ervaring tot nu toe:

Ergens in de vorige eeuw ben ik eens komen kijken naar een race op uitnodiging van twee vrienden die toen hun 2e race reden. Terwijl ik stond te genieten in de Hugenholtz, stond Huub Vermeulen achter mij met een zo mogelijk nog grotere grijns op z'n gezicht, terwijl ik live-commentaar op de wedstrijd van hem kreeg.

Dat is niet goed voor je gemoedsrust. Enkele maanden later was het 3 april, TOMS cursus, en heel veel pret (eerste kneedowns, stoppies en wheelies }) )

Volgende stap: ZAC. De 3e wedstrijd in hetzelfde seizoen leerde ik waarom je niet met macadams moet rijden; grip achter weg, schuivertje in de tarzan en twee kuipdelen stuk (Inmiddels is het forum perfect om heel veel te leren over dit soort zaken). Da's duur. Daarom een racekuipje gekocht en voor elke wedstrijd haalde ik zo'n beetje alles van m'n CBR600 af en ging de race kuip erop. Ongeveer een uur werk.
Inmiddels reed ik samen met een vriend naar het circuit, motoren op de aanhanger. En als je moe bent na een dagje racen, is het best lekker om relaxed in een koekblik te zitten.

Dan word je het een beetje zat om telkens je motor om te bouwen. Tweedehands racertje gekocht voor weinig, eigen racekuip er opgezet en wederom pret maken.

CBR verkocht, Cat gekocht. Ook veel pret op gemaakt! R6 reedt eigenlijk nog iets lekkerder, dus R6 gekocht. Nog meer pret.

En wat kostte alles nu?
In den beginne: benzine, af en toe remblokken, inschrijfgeld en transponderhuur. Ik denk zo'n 350 gulden per dagje racen.
Na de 3e race een setje Dunlop D207 gekocht, banden sleten wel harder als op de weg, maar dat maakt je op dat moment eigenlijk weinig uit.

De aanschaf van een racer was natuurlijk een relatief grote uitgave, daarna is het kwestie van veel terug krijgen voor je oude racer en zo weinig mogelijk bijleggen voor de nieuwe ;)

En nu kost een dagje racen:
- ca. 20 liter benzine
- 1/2 achterband
- 1/3 voorband
- 125 euri inschrijfgeld (eigen transponder)
- 1/5 remblokken
- m'n nachtrust

Het idee achter de ZAC is heel eenvoudig:
Je komt op je straatmotor naar het circuit, haalt je spiegels eraf, stukje tape over de koplamp en lekker gummen.
En dat kan nog steeds. Alleen doet bijna niemand dat meer want
- als je op je bek gaat, hoe kom je dan thuis?
- in de auto kun je veel meer spullen meenemen, zoals de koelbox (sommigen bakken zelfs pannekoeken op de paddock)

Ook is het best pittig om 2 extra velgen met regenbanden in een rugzak te krijgen als je besluit om mee te doen aan een endurance (want dan regent het traditioneel O-) )


Disclaimer: regenbanden zijn nog niet toegestaan, totdat 80% aan de start verschijnt op regenbanden. Net als de geliefde SuperCorsa's en RennSports, welke ook geen straatbanden zijn; nadat 80% op deze bandjes verscheen, werden ze gewoon toegestaan
 
Laatst bewerkt:
Sorry hoor, kwist niet dat je boos werd...

Wat de overnachting betreft, als je niet in de buurt van het circuit woont kun je de dag ervoor alvast afreizen en vervolgens (indien mogelijk) op de paddock overnachten. Dit bevalt mij prima. Wat de banden betreft: ik zweer bij nieuwe setjes, mede omdat je niet weet wat er met gebruikte banden gebeurd is. Maar ja, alles is persoonlijk lijkt me. Zo te zien ben je aardig voorbereid, ik heb echter ook mensen gezien die dat kennelijk niet waren... Rest mij dus alleen nog om je succes te wensen. Waar ga je op rijden? Kan ik je voor blijven... :] (grapje)
 
Sorry hoor, kwist niet dat je boos werd...

Wat de overnachting betreft, als je niet in de buurt van het circuit woont kun je de dag ervoor alvast afreizen en vervolgens (indien mogelijk) op de paddock overnachten. Dit bevalt mij prima. Wat de banden betreft: ik zweer bij nieuwe setjes, mede omdat je niet weet wat er met gebruikte banden gebeurd is. Maar ja, alles is persoonlijk lijkt me. Zo te zien ben je aardig voorbereid, ik heb echter ook mensen gezien die dat kennelijk niet waren... Rest mij dus alleen nog om je succes te wensen. Waar ga je op rijden? Kan ik je voor blijven... :] (grapje)

Wordt ook niet boos hoor !! :)

zandvoort en zolder zijn voor mij goed aan te rijden , als ik in assen moet rijden zou een overnachting daar idd geen slechte zijn !

Wat nieuwe banden betreft het is gewoon verschrikkelijk veel duurder , ik rij nu ook met 2ehands en dat bevalt prima voorlopig ..

waar ik op ga rijden weet ik nog niet , ik heb nu een fzr400rr voor op het circuit, stuurt als een scheermes maar komt toch wat vermogen te kort .. ik wil gaan voor een thundercat / gsxr600-750 / cbr600 .... voorlopig zal ik wel bij te houden zijn hoor al zet je me op een gixxer1000 :P
 
Tja, wat kost racen in de ZAC? Eigenlijk wil ik het niet weten en kun je het zo gek maken als je zelf wilt. In mijn geval, kost het veel.

Even een greep uit de kosten :
- Racer € 4500
- Transponder €190
- Laptimer €170
- Paddockstands €180
- Optimate €30
- Accu €80
- 15 sets banden €4000
- 600 liter benzine €700
- Set velgen €450
- Aanhanger €500
- 4 sets remblokken €400
- Shiftlight €30
- Gearindicator €90
- Set kuipen €300
- Kontje en kuipframe €120
- Diversen €1000
- Inschrijfgeld €875 ZAC
- Licentie € 80

En ik ben vast nog wel iets vergeten

Is al €13695/7 is bijna €2000 per race. Ehh ja, ik ben gek ;)
Beeld is natuurlijk niet echt zuiver, want ik heb er ook al een stuk of 20 circuitdagen mee gereden en volgend jaar rijd ik er ook nog mee.
 
Als je zoveel uirgeeft mis jij het volgens mij niet eens als jij mij nou ff die 2000 euro voor het eerste seizoen zou sponsoren :+ doe ik grote stickers met HANSGSXR BEDANKT op de zijkant van me racer })
Ach, wij profiteren er ook van. Mocht de vorige keer onder zijn partytent zitten. :P
 
Tja, wat kost racen in de ZAC? Eigenlijk wil ik het niet weten en kun je het zo gek maken als je zelf wilt. In mijn geval, kost het veel.

Even een greep uit de kosten :
- Racer € 4500
- Transponder €190
- Laptimer €170
- Paddockstands €180
- Optimate €30
- Accu €80
- 15 sets banden €4000
- 600 liter benzine €700
- Set velgen €450
- Aanhanger €500
- 4 sets remblokken €400
- Shiftlight €30
- Gearindicator €90
- Set kuipen €300
- Kontje en kuipframe €120
- Diversen €1000
- Inschrijfgeld €875 ZAC
- Licentie € 80

En ik ben vast nog wel iets vergeten

Is al €13695/7 is bijna €2000 per race. Ehh ja, ik ben gek ;)
Beeld is natuurlijk niet echt zuiver, want ik heb er ook al een stuk of 20 circuitdagen mee gereden en volgend jaar rijd ik er ook nog mee.

jezus christus zeg !!! :o
 
Mijn kosten. De eenmalige kosten zijn zaken die ik dit jaar voor de racerij heb aangeschaft, veel andere dingen had ik ook al. De jaarlijkse kosten zijn gebaseerd op mijn kosten van dit jaar racen.

Eenmalige kosten

[*]Busje - 775 euro
[*]GSX-R600 Racer - 3200 euro
[*]Race-overall - 450 euro
[*]Laptimer - 170 euro
[*]Paddockstands - 100 euro
[*]Optimate - 50 euro
[*]Div. ander klein materiaal - 250 euro

[*]Totaal: 4995 euro

Jaarlijkse kosten

[*]7x ZAC à 125 euro - 875 euro
[*]7x transponderhuur à 15 euro - 105 euro
[*]4 Circuitdagen - 550 euro
[*]3 keer SC2 achterband, 2 keer SC1 voorband - 580 euro
[*]Reiskosten - 250 euro
[*]Licentie - 80 euro
[*]150 liter benzine - 180 euro
[*]Setje remblokken en vloeistof - 100 euro
[*]Verzekering bus per jaar - 170 euro
[*]Wegenbelasting bus per jaar - 200 euro
[*]Diverse kosten - 250 euro

[*]Totaal: 3340 euro

Dit jaar heeft me dus zo'n 3340 + 4995 euro gekost wat een totaalbedrag van 8335 euro maakt. Volgend jaar is dit minder als het goed is, heb dan deze eenmalige kosten niet meer.

Nu weet ik weer waarom ik zo weinig geld overhou elke maand, wist dat het veel kostte maar nu ik het zo uitreken... :X
 
Laatst bewerkt:
maar eigenlijk wil je het niet weten :)

Maar ik wel O-) daarom opende ik dit topic ....

De meeste reacties werken niet echt mee aan mijn enthouiastme :X .. maar aangezien die wel erg groot is zullen jullie nog even flink door moeten gaan als jullie niet tegen mij willen rijden aanstaand jaar :+
 
Maar ik wel O-) daarom opende ik dit topic ....

De meeste reacties werken niet echt mee aan mijn enthouiastme :X .. maar aangezien die wel erg groot is zullen jullie nog even flink door moeten gaan als jullie niet tegen mij willen rijden aanstaand jaar :+

Tja... Racen kost geld, maar jij bepaalt zelf hoeveel. Je kunt natuurlijk ook nog steeds met je wegmotor naar het circuit komen en gewoon meerijden. Afhankelijk van wat je wensen zijn, hangt er een financieel plaatje aan.

Maar op welk niveau je ook rijdt, het is gewoon waanzinnig leuk :P
 
Volgens mij als je eraan begint wil je steeds harder.... tja.. ik wil toch weer wat tijd eraf.. en die vering is zo kut... huppa nieuwe hyperpro vering katsjinggg. Zo begin je volgens mij tot je 8000pleuro uitgeeft.


Het is dat ik het geld er wel voor over heb... alleen niet heb. ;(
 
Terug
Bovenaan Onderaan