ZAC low-budget

Switch

Banned User
8 mrt 2003
4.442
0
r
Kan dat ??

Ik heb helaas geen geldboompje in de achtertuin staan (heb geeneens een achtertuin :X ) maar het lijkt me toch leuk om volgend jaar misschien met de zac te gaan rijden ... Nou hoorde ik hier en daar om me heen dat je gewoon zo'n 400 euro per race kwijt ben ... en dan zo'n 7 races in het jaar is 2800,- -pleuro's in het jaar :( Nou ben ik dus even low budget gaan rekenen ...

Lincentie €80,- per jaar
ZAC inschijfgeld €35,- per jaar
Transponder huur €15,- per race
Inschijfgeld race €140,- per race
Benzine incl heen en terug rijden €50,- per race
Banden 2 setjes tweedehands €200,- per jaar
Remblokken 1 set + remvloeistof €100,- per jaar

= +- €1850,- in het jaar gedeeld door 7 races = €265,- per race

Is dit reeel geschat ??? er vanuit gaande dat er geen schade wordt gereden ...
en wat ben ik nog voor kosten vergeten ???

Ik had dan het idee om een Thundercat/cbr600/gsxr600 cirucit klaar te kopen voor rond de €3000,- met hopelijk nog het een en ander aan reserve onderdelen erbij
 
mmmhh 7 races met 2 setjes tweedehands...is denk ik krap...

doe met een nieuwe achterband denk ik net 3 circuit dagen, voorband denk ik ook 3 tot 4...en das volgens mij al errugh lang!
 
Koppelingsplaten gaan ook hard volgens mij...

Interessant topic! Ik ben benieuwd wat voor antwoorden er komen! :)
 
inschrijfgeld per race is geen 140 maar 125 euri.

Banden hangt helemaal af van je zelf. In de S3 mag je blij zijn als je achterband het twee races perfect doet, in de S0 is de slijtage vele malen minder en kun je dus langer met een band doen.
 
Ik verwacht voorlopig nog niet in de S3 te gaan rijden :) ... neem aan eerste keer gewoon S0 daarna vast wel S1 en heeel misschien verder in het seizoen of het volgende jaar de S2 .....

Maar ja inschrijf geld valt dus zo'n 100 euro mee .. dat is weer een extra setje banden ;)
 
250-300 euro per circuitdag ...da's wel reeel ..

incl alles....

in het begin is het goedkoper maar de kosten stijgen samen met je rondetijden
 
Heb je een aanhanger of een busje voor het vervoer van en naar het circuit?
Heb je een goedgekeurde helm (volgend jaar wordt moet je een helm hebben die op de KNMV helmenlijst staat. Ik rij dit jaar voor het eerts ZAC en door dit soort zaken had ik te maken met redelijk wat extra opstartkosten.

Met twee setjes tweehands banden kom je er trouwens niet mee. Ik doe vier dagen met mijn nieuwe SC's en dat is al veel (zegt men). Met gebruikte banden doe je denk ik maximaal twee dagen, hoewel je misschien ook de kans loopt dat je de tweede racedag niet meer door de technische keuring komt. Daar heb ik geen ervaring mee. Ook met het oog op de veiligheid zou ik zeggen koop twee setjes nieuwe banden en kijk hoever je daarmee komt.

Mocht je op zoek zijn naar een racer: mijn volledig raceklare fireblade is te koop voor 3000 euro. Alle gebruikelijke toeters en bellen zitten er op/aan. De prijs kan zelfs eventueel iets omlaag als je geen behoefte hebt aan de gloednieuwe hyperpro racespec achtershock die er op zit. Dan krijg je een standaardshock met WP veer.

een leuk plaatje
full

 
volgens mij kost een Zac race 140 inclusief transponder.

ik zou nieuwe banden kopen, ik ken iemand die in de S3 met d207 gp een heel seizoen rijd(droog en nat)

zelf doe ik ook erg zuinig met mijn banden zit nu op mijn tweede voorband en derde achter. 4 wedstrijden en 5 circuitdagen.
 
Bandenslijtage is erg afhankelijk van je rondetijden en de weersomstandigheden. Heb zelf mijn gehele eerste jaar ZAC (S1/S2) gereden met 1 set BT56SS!

Dat jaar kostte mij (crashkosten niet meegerekend) op mijn enigzins aangepaste straatfiets zo'n 4000 gulden; gecorrigeerd naar inflatie dus zo'n 2200 Euro. Dat is inclusief TOMS, licentie, handschoenen, 2x bushuur, teflon remleidingen, nieuwe koppeling, benzine, olie, remblokken etc.
Wel veel zelf sleutelen en de oorzaak niet in tekortkomingen van het materiaal, maar in die van jezelf zoeken....
 
denk dat je wel moet denken aan een gesloten aanhanger oid...kan je de zooi ook makkelijk stallen...
 
Ik heb in ieder geval al een aanhanger en een suomy spec-1r helm (lijkt me wel goed gekeurd toch?) stalling van motor&spullen is ook geen probleem .... werkplaats heb ik op mijn werk tot beschikking incl al het denkbare gereepschap ...

aanschaf van de motor is ook geen probleem en wil wel een motor waar goed onderelen voor te krijgen zijn .. dus geen fireblade :)

Ik denk dat ik het er volgend jaar wel op wil wagen om mee te gaan rijden, mocht het geld halverwege op zijn tsja dan is het jammer maar in ieder geval geprobeert ...
 
Wordt er ook gesponsort in de zac ??? en is het dus normaal als je probeert een (of meerdere) sponsors te werven ???
 
Ik vindt de ZAC inmiddels aardig duur wordenmaar dat ligt aan m'n zelf.
10 sessies met een achterband en hij gaat eraf omdat de grip veel minder is en het rubber bijna helemaal weg is aan de zijkanten. Op Zolder doe ik 2 dagen met m'n remblokken op Assen 3-4 dagen.
 
Erg leuk topic,

krijg waarschijnlijk ruzie met vrouw, maar ja.
Wat zijn de rondetijden waarmee je een beetje mee kan doen?
Wat is dan het verschil tussen S0, 1 en 2.
Wel een 3 keer CRT-tje gedaan, maar nie echt veel ervaring.

Groetjes
 
Ik heb in ieder geval al een aanhanger en een suomy spec-1r helm (lijkt me wel goed gekeurd toch?) stalling van motor&spullen is ook geen probleem .... werkplaats heb ik op mijn werk tot beschikking incl al het denkbare gereepschap ...

aanschaf van de motor is ook geen probleem en wil wel een motor waar goed onderelen voor te krijgen zijn .. dus geen fireblade :)

Ik denk dat ik het er volgend jaar wel op wil wagen om mee te gaan rijden, mocht het geld halverwege op zijn tsja dan is het jammer maar in ieder geval geprobeert ...

Wat betreft de helmen, kun je het beste even kijken op de helemlijst die (volgens mij) te downloaden is via de ZAC site. Let op dit is de lijst voor 2004, die van 2005 kan er anders uitzien maar als je een 'top' model van een bepaalde fabrikant hebt dat niet al te oud is, zit je over het algemeen goed.

En voor de fireblade zijn inderdaad meer dan genoeg onderdelen te krijgen omdat het een veelverkochte fiets is :)
 
Ik rij met Bridgestone BT012 ss en die gaan een stuk langer mee dan de Pirelli's SC. Achterband zeker 4 racedagen. De grip is waarschijnlijk wel wat minder dan met de pirelli's.
 
Wat betreft de helmen, kun je het beste even kijken op de helemlijst die (volgens mij) te downloaden is via de ZAC site. Let op dit is de lijst voor 2004, die van 2005 kan er anders uitzien maar als je een 'top' model van een bepaalde fabrikant hebt dat niet al te oud is, zit je over het algemeen goed.

Kijk op www.knmv.nl voor de helmen lijst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan