ZAC of CUP

ER-1

MF veteraan
17 feb 2004
7.447
0
Mijn circuit ervaring is 2 dagen Assen (snelste tijd 1:43) en de TOMS op zandvoort. En nu wil ik volgend jaar een paar wedstrijden rijden.

Ik wil liever niet op zandvoort rijden a. de veiligheid b. ver weg.

Belangrijke verschillen…..De ZAC heeft dit jaar alleen maar aan het einde van het seizoen op Assen gereden (is er eigenlijk al iets bekend over het nieuwe schema van volgens jaar), en de CUP rijd er bijna het hele jaar door. De wedstrijden van de CUP zijn meestal op zaterdag, ook een plus punt.

Volgens mij zijn de kosten (behalve de nog te halen b licentie) per wedstrijd ook niet zo verschillend.

Ik zit zelf te denken aan de c groep tot 600cc, als ik naar de langzaamste tijden kijk moet dat wel haalbaar zijn. Maar omdat ik nog maar zeer beperkte circuit ervaring heb, vraag ik mij af of het wel verstandig is om meteen met de CUP wedstrijden te beginnen. Dit omdat het niveau er volgens mij toch iets hoger ligt dan bij de ZAC.

Ik wil mezelf en anderen niet onnodig in gevaar brengen door overmoedigheid van mijzelf dus als iemand advies heeft….
 
Laatst bewerkt:
Ik begin gewoon ns ff lekker in de ZomerAvondCompetitie, zoals iedereen die begint te racen...
Maar ja, deeptone is ook n dagje ouder he

Met n R1 is t misschien wel n heel ander verhaal...
 
Of gewoon ZAC en CUP ;) Qua tijden maakt het idd niet zoveel uit en zo kun je per race kiezen of je gaat of niet en alles meepikken op Assen.
Financieel maakt het niet erg veel verschil, afhankelijk van wat je eigen eisen/wensen zijn. Inschrijving bij de CUP is zelfs nog iets goedkoper, maar je rijdt dan ook minder.

Enig (financieel) nadeel is dat je een B licentie (wegrace cursus/CRT) moet halen om CUP te mogen rijden.
 
Ik begin gewoon ns ff lekker in de ZomerAvondCompetitie, zoals iedereen die begint te racen...
Maar ja, deeptone is ook n dagje ouder he

Met n R1 is t misschien wel n heel ander verhaal...

In de CUP boven 600 zijn de ronde tijden inderdaad iets lager dan bij de beginnende klasse. Dan moet je toch al de tijden rijden die mossel rijd op assen. Maar dat moet met die R1 :9~ geen probleem zijn.
 
Of gewoon ZAC en CUP ;) Qua tijden maakt het idd niet zoveel uit en zo kun je per race kiezen of je gaat of niet en alles meepikken op Assen.
Financieel maakt het niet erg veel verschil, afhankelijk van wat je eigen eisen/wensen zijn. Inschrijving bij de CUP is zelfs nog iets goedkoper, maar je rijdt dan ook minder.

Enig (financieel) nadeel is dat je een B licentie (wegrace cursus/CRT) moet halen om CUP te mogen rijden.


Is inderdaad een goede optie om beide te doen.

Maar je rijd minder tijdens een CUP wedstrijd? Heb je minder trainingstijd of is de race korter?

B licentie is inderdaad duur, maar ik hoop eigenlijk dat het ook meer een race cursus is waar je beter door leert circuit rijden. Rij en rem technieken etc. Vond de TOMS wat dat betreft een beetje tegen vallen.
 
Is inderdaad een goede optie om beide te doen.

Maar je rijd minder tijdens een CUP wedstrijd? Heb je minder trainingstijd of is de race korter?

B licentie is inderdaad duur, maar ik hoop eigenlijk dat het ook meer een race cursus is waar je beter door leert circuit rijden. Rij en rem technieken etc. Vond de TOMS wat dat betreft een beetje tegen vallen.

Bij de ZAC rij je 2 manches en bij de CUP maar 1. Ik weet niet hoe de wegracecursus zich verhoudt tot de TOMS, maar ik ga er van uit dat het meer inhoudelijk is.
 
Bij de ZAC rij je 2 manches en bij de CUP maar 1. Ik weet niet hoe de wegracecursus zich verhoudt tot de TOMS, maar ik ga er van uit dat het meer inhoudelijk is.
Kan ik de eerste races meerijden in een bevoorrechte klasse voor gehandicapten of krijg ik een voorsprong van 1 ronde? :X
 
In de CUP boven 600 zijn de ronde tijden inderdaad iets lager dan bij de beginnende klasse. Dan moet je toch al de tijden rijden die mossel rijd op assen. Maar dat moet met die R1 :9~ geen probleem zijn.
Als jij niet snel genoeg bent binnen de >600cc dan wordt je ingedeelt in de b-groep <600cc, daar rijd je dan net als in de zac ongeacht cilinderinhoud met elkaar een race.

Je hebt dus eigenlijk twee A klassen, die van <600cc en >600cc, ben je langzamer dan de 40 snelste tijden, ga je naar de b-groep en rij je door elkaar heen.

De wegrace cursus van de knmv is een stuk duurder, maar bevat twee volledige praktijkdagen op Assen en een losse theorie dag.
Voor wat praktijk betreft dus uitgebreider als de TOMS, en de theorie ook maar stel je er niet te veel van voor.
Voordeel je kunt er de zac en de knmv-cup mee rijden, doe je eerst de ook niet goedkope TOMS waar je alleen mee kunt zaccen, en wil je later cuppen, dan moet je alsnog de wegracecursus volgen.

Dud denk goed na voor je beslist! :?
 
Voor wat praktijk betreft dus uitgebreider als de TOMS, en de theorie ook maar stel je er niet te veel van voor.

Hoe zien die praktijkdagen voor de b licentie er ongeveer uit?

Ik begrijp uit je eerdere antwoord al een beetje dat ze je niet 'leren circuit rijden'. Daar had ik eigenlijk toch wel een beetje op gehoopt.
 
Een cursus niveau 2 op Zolder bij MSH is best leerzaam. Wordt je toch op dingen gewezen waar je nog nooit bij stil hebt gestaan. Maar ook daar geldt dat je het meeste misschien al weet, en dan kan zo'n dag tegenvallen, tewijl je toch wat belangrijke dingen hebt bijgeleerd.
 
Hoe zien die praktijkdagen voor de b licentie er ongeveer uit?

Ik begrijp uit je eerdere antwoord al een beetje dat ze je niet 'leren circuit rijden'. Daar had ik eigenlijk toch wel een beetje op gehoopt.
Je leert er weldegelijk circuitrijden, maar als je zoals in mijn geval al veel circuitervaring hebt en al een jaartje zac achter de rug, dan heeft de cursus niet echt meer veel meerwaarde.
Maar je moet het toch doen als je wilt starten in de cup.......

Kortom als je weinig circuitervaring hebt, is deze cursus zeker erg leerzaam.
De dagen zijn ingedeeld in 5 sessies rijden met een start en een race en tussendoor aanvullende theorieblokken en op de laatste dag een heus examen 8-)
 
kan gewoon bij de CUP ..heb je alle soorten klasses
Tuurlijk jij kan het weten!!! Het is geen ZAC !!

Als jij niet snel genoeg bent binnen de >600cc dan wordt je ingedeelt in de b-groep <600cc, daar rijd je dan net als in de zac ongeacht cilinderinhoud met elkaar een race.

Je hebt dus eigenlijk twee A klassen, die van <600cc en >600cc, ben je langzamer dan de 40 snelste tijden, ga je naar de b-groep en rij je door elkaar heen.

De wegrace cursus van de knmv is een stuk duurder, maar bevat twee volledige praktijkdagen op Assen en een losse theorie dag.
Voor wat praktijk betreft dus uitgebreider als de TOMS, en de theorie ook maar stel je er niet te veel van voor.
Voordeel je kunt er de zac en de knmv-cup mee rijden, doe je eerst de ook niet goedkope TOMS waar je alleen mee kunt zaccen, en wil je later cuppen, dan moet je alsnog de wegracecursus volgen.

Dud denk goed na voor je beslist! :?

Dit is pas eens een verstandig antwoord :} :}
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik vast van plan ben om volgend jaar te gaan zaccen, heb ik inmiddels zo'n beetje alle verslagen die op het internet te vinden zijn gelezen. Erg leuk leesvoer overigens, het enthousiasme straalt er vanaf. Complimenten aan alle schrijvers.. Ik ben er klaar voor en hoop dat de koude wintermaanden heel snel voorbij vliegen. Maar nu ter zake, uit al die verslagen duiken tussen de regels door ook wel wat verschillen tussen cup of zac. Dit is mijn indruk:

pluspunten zac:
- gezellig, laagdrempelig, voor elk wat wils, van jong tot oud, toerrijder tot fanatiekeling;
- goedkoopste optie als je meer wilt dan alleen maar vrij rijden op circuitdagen;
- geen ingewikkelde technische voorschriften of andere reglementen;
- de kosten worden laag gehouden door al te professionele (dure) voorzieningen te verbieden, zoals bandenwarmers en regenbanden (dit kan ook een minpunt zijn)
- je kunt je op de dag zelf inschrijven en bij slecht weer dus desgewenst terugkrabbelen zonder je inschrijfgeld kwijt te zijn (ook als je op het laatste moment ziek of anderszins verhinderd bent).

minpunten zac:
- TOMS-cursus: verplichte winkelnering, niet goedkoop en geeft uitsluitend recht op C-licentie
- zeer lange wachttijden met inschrijven, je moet héél vroeg aanwezig zijn, alleen om je in te schrijven en daarna heb je meestal een paar uur niks te doen;
- soms chaotisch na tijdtraining: namen komen niet op lijsten voor, opeens weer een andere indeling;
- je rijdt voornamelijk op Zandvoort, en slechts bij uitzondering op Assen of Zolder;
- veiligheid niet altijd optimaal vanwege de volgende factoren:
- Zandvoort is op bepaalde punten (Bos-Uit) levensgevaarlijk voor motorrijders;
- op Zandvoort ligt vaak zand en rommel op de baan en het asfalt is glad, vooral bij nat weer;
- de snelheidsverschillen en vaardigheden van de deelnemers zijn met name in de S0 en endurance-wedstrijden erg groot;
- je hebt verplicht corvee op de baanposten, soms na het rijden zeer haastig naar de post.

pluspunten cup:
- strakke organisatie, bijvoorbeeld geen ellenlange rijen voor de inschrijving ;
- vaker op Assen rijden;
- professionelere uitstraling (en daarmee ook wat meer status, hoewel de rondetijden van cuppers volgens mij niet per se veel lager liggen dan die van zaccers)
- meer oog voor de veiligheid;
- indeling naar cilinderinhoud;
- geen corvee als baanpost;
- je rijdt voor een klassement.

minpunten cup:
- een woud van technische voorschriften en reglementen, daardoor veel werk en een stuk duurder;
- met een wat oudere motor kun je waarschijnlijk niet aan de voorschriften voldoen (?)
- vooruit betalen, dus bij slecht weer of verhindering ben je je inschrijfgeld kwijt;
- één manche (i.p.v. twee bij de zac)
- alles is gewoon minder 'low budget' dan bij de zac.

Kloppen deze indrukken een beetje?

Ik herhaal dat ik dit dus allemaal vanuit de tweede hand heb. Bovendien zijn de verslagen soms al een paar jaar oud, dus bepaalde minpunten van de zac zijn misschien inmiddels al sterk verbeterd.

Voor mij persoonlijk (als low budget rijder) wordt het voor de eerste keer in elk geval zac.
 
Je hebt jezelf aardig goede info verschaft.
Klopt wel aardig wat je opnoemt.
 
Op jouw site Midstar zie ik trouwens alleen maar een verslag van 18 september? Hoe vind ik je oude verslagen?
 
Je hebt inderdaad een helder beeld van het geheel.

Niks te doen hebben na de inschrijving bij de ZAC valt wel mee hoor. Lekker met iedereen praten of sleutelen ik kom tijd tekort :+

In de cup tot 600 wordt heel hard doorgereden. 1.27 rijden de kop mannen en heel soms zelfs in de 1.26. Zij horen eigenlijk in het onk thuis maar willen niet aan de stratenbanen geloven en hebben liever een 1 daags evenement etc. een oudere motor is in de cup geen probleem. In het ONK wel!

Juniorstock is al helemaal een spannende klasse waar de tijden nog dichter bij elkaar liggen.

Ik rij volgend jaar waarschijnlijk niet op Zandvoort maar wel op Assen. Als er weer op Zolder wordt geraced dan kom ik daar ook wel hoewel daar ook een paar aanpassingen nodig zijn. Asvalt, curbs en uitloop na Sacrements heuvel.
 
Omdat ik vast van plan ben om volgend jaar te gaan zaccen, heb ik inmiddels zo'n beetje alle verslagen die op het internet te vinden zijn gelezen. Erg leuk leesvoer overigens, het enthousiasme straalt er vanaf. Complimenten aan alle schrijvers.. Ik ben er klaar voor en hoop dat de koude wintermaanden heel snel voorbij vliegen. Maar nu ter zake, uit al die verslagen duiken tussen de regels door ook wel wat verschillen tussen cup of zac. Dit is mijn indruk:

pluspunten zac:
- gezellig, laagdrempelig, voor elk wat wils, van jong tot oud, toerrijder tot fanatiekeling;
- goedkoopste optie als je meer wilt dan alleen maar vrij rijden op circuitdagen;
- geen ingewikkelde technische voorschriften of andere reglementen;
- de kosten worden laag gehouden door al te professionele (dure) voorzieningen te verbieden, zoals bandenwarmers en regenbanden (dit kan ook een minpunt zijn)
- je kunt je op de dag zelf inschrijven en bij slecht weer dus desgewenst terugkrabbelen zonder je inschrijfgeld kwijt te zijn (ook als je op het laatste moment ziek of anderszins verhinderd bent).

minpunten zac:
- TOMS-cursus: verplichte winkelnering, niet goedkoop en geeft uitsluitend recht op C-licentie
- zeer lange wachttijden met inschrijven, je moet héél vroeg aanwezig zijn, alleen om je in te schrijven en daarna heb je meestal een paar uur niks te doen;
- soms chaotisch na tijdtraining: namen komen niet op lijsten voor, opeens weer een andere indeling;
- je rijdt voornamelijk op Zandvoort, en slechts bij uitzondering op Assen of Zolder;
- veiligheid niet altijd optimaal vanwege de volgende factoren:
- Zandvoort is op bepaalde punten (Bos-Uit) levensgevaarlijk voor motorrijders;
- op Zandvoort ligt vaak zand en rommel op de baan en het asfalt is glad, vooral bij nat weer;
- de snelheidsverschillen en vaardigheden van de deelnemers zijn met name in de S0 en endurance-wedstrijden erg groot;
- je hebt verplicht corvee op de baanposten, soms na het rijden zeer haastig naar de post.

pluspunten cup:
- strakke organisatie, bijvoorbeeld geen ellenlange rijen voor de inschrijving ;
- vaker op Assen rijden;
- professionelere uitstraling (en daarmee ook wat meer status, hoewel de rondetijden van cuppers volgens mij niet per se veel lager liggen dan die van zaccers)
- meer oog voor de veiligheid;
- indeling naar cilinderinhoud;
- geen corvee als baanpost;
- je rijdt voor een klassement.

minpunten cup:
- een woud van technische voorschriften en reglementen, daardoor veel werk en een stuk duurder;
- met een wat oudere motor kun je waarschijnlijk niet aan de voorschriften voldoen (?)
- vooruit betalen, dus bij slecht weer of verhindering ben je je inschrijfgeld kwijt;
- één manche (i.p.v. twee bij de zac)
- alles is gewoon minder 'low budget' dan bij de zac.

Kloppen deze indrukken een beetje?

Ik herhaal dat ik dit dus allemaal vanuit de tweede hand heb. Bovendien zijn de verslagen soms al een paar jaar oud, dus bepaalde minpunten van de zac zijn misschien inmiddels al sterk verbeterd.

Voor mij persoonlijk (als low budget rijder) wordt het voor de eerste keer in elk geval zac.

Je hebt hiermee een redelijk duidelijk beeld. Overigens valt het met de gladheid op Zandvoort wel mee en de Luyendijk (Bosuit) kun je met een redelijke marge nemen, zodat hij niet persé levensgevaarlijk is.

Ik ga er van uit dat je mijn verslagen ook gelezen hebt en die zijn redelijk recent, aangezien ik ook pas 1 jaar in de ZAC rijd.
 
Tuurlijk jij kan het weten!!! Het is geen ZAC !!

Ohh het is geen ZAC...... dom van me zeg ..... ik snap er ook allemaal niks van .... misschien kan je me wat beter informeren .........

Ik dacht dat er een snelle groep onder de 600 was en een snelle groep boven 600 ... als je daar niet in mee mag rijden dan rij je in jouw groep ......... iig kan je altijd rijden hoe snel/langzaam je ook bent ....... maar ja hoe kan ik dat nou weten ...ik rij ZAC


:Z
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan