Zachte voorband maar toch genoeg spanning?

sanger

Die hard MF'er
16 mrt 2010
577
31
Heemskerk
Ik heb dus al enige tijd dat mijn voorbandje langzaam leegloopt. In het begin zag ik dat ook inderdaad terug bij het oppompen, dan ging hij van 1.7 bar weer naar 2.3 bv.

Nu zie ik de laatste tijd dat de manometer gewoon 2.2 aangeeft maar de band wel voelbaar zacht is. Ik heb verschillende manometers geprobeerd, bij verschillende tankstations. Ben ik nu gek aan het worden en is de band niet zacht maar ligt het aan mij, of wat? Als ik de band probeer in te knijpen dan kan ik met mijn duimen best wel wat indrukken. Dat hoort volgens mij toch niet?

Kan het ventiel stuk zijn ofzo, waardoor de manometer wel gewoon 2.2 aangeeft? Probleem hiermee is namelijk dat ik de bank nu ook niet kan oppompen tot hij hard genoeg lijkt te zijn.
 
De manometers bij tankstations erg onbetrouwbaar.
Koop een goede losse meter.
Meten doe je met een koude band.
Direct na een rit is de spanning vaak wat hoger door de warmte.


Met wat water kan je eenvoudig een lek opsporen.
 
Ik heb dus al enige tijd dat mijn voorbandje langzaam leegloopt. In het begin zag ik dat ook inderdaad terug bij het oppompen, dan ging hij van 1.7 bar weer naar 2.3 bv. :? :?

Nu zie ik de laatste tijd dat de manometer gewoon 2.2 aangeeft maar de band wel voelbaar zacht is. Ik heb verschillende manometers geprobeerd, bij verschillende tankstations. Ben ik nu gek aan het worden en is de band niet zacht maar ligt het aan mij, of wat? Als ik de band probeer in te knijpen dan kan ik met mijn duimen best wel wat indrukken. Dat hoort volgens mij toch niet?

Kan het ventiel stuk zijn ofzo, waardoor de manometer wel gewoon 2.2 aangeeft? Probleem hiermee is namelijk dat ik de bank nu ook niet kan oppompen tot hij hard genoeg lijkt te zijn.

Banden gaan niet vanzelf van 1.7 naar 2.3 .. is allemaal wat een rommelig verhaal .

Band van je fiets ? motor ? tractor ? tubbles, of met tube ? :/
 
Laatst bewerkt:
Misschien cursus begrijpend lezen handig?
Dan zie je dat er voor staat dat hij dit ziet bij het oppompen dat de spanning oploopt van 1.7 naar 2.3...
 
Rij anders even langs een garage om de hoek en vraag of je even gebruik van hun compressor kan maken. Die apparaten bij de pomp zijn meestal toch wel iets onnauwkeurig en gezien bij de meesten de pomp niet om de hoek zit, warmt de band toch al iets op. Lucht zet vrij snel uit bij opwarming.
Zet maar eens een fles ketchup onderste boven in de zon voor een half minuutje. Als je 'm ondersteboven open, spuit de ketchup er zo uit.
 
Ik heb dus al enige tijd dat mijn voorbandje langzaam leegloopt. In het begin zag ik dat ook inderdaad terug bij het oppompen, dan ging hij van 1.7 bar weer naar 2.3 bv.

Nu zie ik de laatste tijd dat de manometer gewoon 2.2 aangeeft maar de band wel voelbaar zacht is. Ik heb verschillende manometers geprobeerd, bij verschillende tankstations. Ben ik nu gek aan het worden en is de band niet zacht maar ligt het aan mij, of wat? Als ik de band probeer in te knijpen dan kan ik met mijn duimen best wel wat indrukken. Dat hoort volgens mij toch niet?

Kan het ventiel stuk zijn ofzo, waardoor de manometer wel gewoon 2.2 aangeeft? Probleem hiermee is namelijk dat ik de bank nu ook niet kan oppompen tot hij hard genoeg lijkt te zijn.
voelbaar zacht als in stuurt lastiger of wat voel je precies. het is natuurlijk ook lekker warm de laatste tijd en daardoor voelt rubber ook anders aan het wordt wat zachter. ook een band met veel snelwegervaring (vierkant gesleten) kan een rot stuurgevoel geven zelfs als het de achterband is. ik zou je ook aanraden om zelf een manometer te kopen. het hoeft niet eens een heel precieze te zijn zolang hij maar elke keer het zelfde aangeeft. dan kan je thuis meten voordat je wegrijd bij koude banden dan heb je elke keer de zelfde meter. druk wordt normaal ook altijd opgegeven bij 20 graden C is het warmer dan is het ook logisch dat de druk in je band een beetje toeneemt. om de zelfde hoeveelheid lucht in de band te hebben zal je hem in de zomer ook op een iets hogere druk moeten zetten als in de winter ~[/ mierenneuker modus]
stappenplan
-koop een eigen manometer en zoek uit bij welke druk jouw band het lekkerste rijd
-bij oppompen bij de pomp gebruik je eigen manometer om te controleren of de druk goed is maar houd er wel rekening mee dat de band al warm is en de druk dus iets hoger moet zijn als thuis.
en houd in de gaten dat je band niet vierkant afgesleten is want dan kan de druk nog zo goed zijn dan stuurt het gewoon beroerd.
 
Als je vermoed dat je band langzaam leegloopt heb je op z'n minst een redelijke bandenspanningsmeter nodig. Bijvoorbeeld om de dag met volledig koude banden met dezelfde meter meten. Of met zeepsopje kijken of je een lek ziet, maar als het héél langzaam leegloopt ga je dat denk ik niet zien.

Als je het idee hebt dat je band niet helemaal lekker meer rijdt of andere bijzonderheden heeft helpt wat meer informatie wel. Plaats eens een foto van de band, hoe oud is ie en hoeveel km is er mee gereden?

Maakt het makkelijker om je te helpen.
 
Best een stuk indrukken bij 2+ bar klinkt inderdaad verdacht. Een band is zonder druk nog vrij stug door het rubber en de koordlagen. Als rubber los komt van de koordlagen en er een bult is gevormd, dan hoef je bij die bult alleen de druk te overwinnen, in plaats van de constructie van de band.

Zelf heb ik het nog nooit gehad, maar het lijkt me dat het eruit zou zien als een afwijkende vorm/profiel van de band.

Hoe voelt het tijdens het rijden, in bochten?
 
De band een keer opnieuw erop laten leggen en dan gelijk de rand van de velg goed schoonmaken en weer invetten .eventueel met fijn schuurpapier , heb zelf een band gehad die ook langzaam leeg liep.na dit gedaan te hebben was het probleem opgelost.

En zou me een digitale bandenspanningsmeter aanschaffen die is veel nauwkeuriger dan de meeste meters die normaal gebruikt worden
 
zoveel advies voor een probleem dat zichzelf heeft opgelost en nu nog enkel tussen de oren van TS zit ...

maar allee, 'k zal ook een tip geven : duw eens op de voorband van een andere moto, dan heb je ten minste een referentie ;) .

en nu gaan er zijn die gaan zeggen dat dat dan wel dezelfde band in dezelfde maat met dezelfde slijtage op een wiel met dezelfde velgmaat EN dezelfde druk moet zijn, maar het is maar als referentie bedoelt, niet als vergelijkingstest.
 
Ik heb zo'n elektronisch manometertje van bij de motorhandel, kost iets van 10 of 15 euro, en daar meet ik regelmatig mijn bandenspanning mee.
Als een band zijn druk verliest is hij lek en een lek moet verholpen worden. Dit kun je zelf testen door de band in te spuiten met zeepsop, en als je jezelf niet vertrouwd ga je gewoon langs een bandenboer, dat is tenslotte hun vak.
 
Als je te ver om moet voor het oppompen dan lukt dat ook met een degelijke fietspomp.
En een eigen manometer aanschaffen.
Dan kun je ook op je gemak te hard oppompen en rustig aan leeg laten lopen tot gewenste druk. (geen gejaag met de tijdklok op de pomp of andere gebruikers)
 
Krijg je het "kopje" van de pomp wel goed op je ventiel? Vaak zit er ook nog zo'n buisje aan waardoor het gewoon slecht past tussen ventiel en schijf. Dan loopt er meer uit dan erin gaat.

Bij pompen doe ik gewoon met voetpomp en een digitaal metertje dan weetje zeker dat hij goed staat. Dan pomp je de boel ook niet op met warme banden.
 
Krijg je het "kopje" van de pomp wel goed op je ventiel? Vaak zit er ook nog zo'n buisje aan waardoor het gewoon slecht past tussen ventiel en schijf. Dan loopt er meer uit dan erin gaat.

Bij pompen doe ik gewoon met voetpomp en een digitaal metertje dan weetje zeker dat hij goed staat. Dan pomp je de boel ook niet op met warme banden.

Ow ja, goed dat je het opmerkt!
Ik heb een pomp met dubbele aansluiting.
1x fiets ventiel
1x zoals auto/motor/kruiwagen.
 
De luchtdruk meters van tankstations zijn niet nauwkeurig en geven vaak hoger aan dan de werkelijke bandendruk. Heb maar al te vaak meegemaakt dat er 0.2 - 0.3 bar verschil was. (tankstation gaf hoger aan dan werkelijk).
Later gemeten met 2 andere manometers, toen gaven beide lager aan.

Ik wil je adviseren om een verloop nippel te kopen zodat je zelf met een fietspomp de band kunt oppompen. En dan meten met een eenvoudige digitale bandendruk meter.


"Band warm en druk moet hoger zijn dan thuis" denk niet dat dit relevant is. Banden van gewone motoren worden niet in de racerij gebruikt; daar praat je echt over warme banden.
 
Een band die op 1,7 bar staat en we hebben alles weer gehoord. Karkasbreuk, velgrand schuren, geijkte manometers... Heerlijk.

Betreffende handmatig indrukken, het is geen fietsband. Als 2,3 wordt geadviseerd door de fabrikant van de band, dan zou ik daar op vertrouwen.

Betreffende het leeglopen: Ik zou eens kijken naar de ventielen. Vaak worden die nooit vervangen. Na 10+ jaar kunnen ze uitgedroogd raken en soms gaan lekken. Makkelijk te controleren door deze met sop nat te maken en een beetje te wiebelen. Als ze op hun eind lopen dan kun je dit zien. Niet alleen kijken naar luchtbelletjes, maar ook naar droogtescheurtjes.
 
In het instructieboekje staan de banden vermeld die de fabrikant van de motor adviseerd, en de bijbehorende bandenspanning. Als je andere banden erop hebt dan die geadviseerd worden - bijvoorbeeld omdat die niet meer gemaakt worden, als je een oude motor hebt - dan kan het geen kwaad om even te kijken wat de bandenfabrikant adviseerd qua bandenspanning. Heel soms wijkt dat weleens af van wat er in het instructieboekje staat.
 
Laatst bewerkt:
@TS
Je zegt dat je met verschillende meters 2.2 bar meet.
Lijkt me erg onwaarschijnlijk dat die allemaal stuk zijn.
Een kapot ventiel geeft geen druk van 2.2 bar, scheur in je band geeft geen 2.2 bar.
Laat wat lucht uit je band lopen (zeg 3 seconden) bij een bandenpomp bij een pompstation, dan moet je zeker een daling in de druk meten. Dan weet je of je jezelf voor de gek houd of dat er iets mis is
 
Ik heb inmiddels een (digitale) bandenspanningsmeter besteld.

Zojuist ook op de site van Dunlop opgezocht hoeveel er in moet. Nu geeft de site alleen de Roadsmart aan en niet specifiek de Roadsmart 2 (en voor achter de 3), maar daar moest dus meer in dan ik verwacht had...

Voor 2,5
Achter 2,8

Dus ook meteen opgepompt bij het tankstation.

Wat ik er van merkte tijdens het rijden? Dat hij een stuk minder strak stuurde in de bochten, met name linksom. Ook als ik een hobbeltje pakte dan voelde je dat de " veerweg op was". En dat was precies hetzelfde gevoel als ik toen hij wel echt maar 1,7 bar had.

Nu in de gaten houden wat hij gaat doen :)
 
Ik heb inmiddels een (digitale) bandenspanningsmeter besteld.

Zojuist ook op de site van Dunlop opgezocht hoeveel er in moet. Nu geeft de site alleen de Roadsmart aan en niet specifiek de Roadsmart 2 (en voor achter de 3), maar daar moest dus meer in dan ik verwacht had...

Voor 2,5
Achter 2,8

Dus ook meteen opgepompt bij het tankstation.

Wat ik er van merkte tijdens het rijden? Dat hij een stuk minder strak stuurde in de bochten, met name linksom. Ook als ik een hobbeltje pakte dan voelde je dat de " veerweg op was". En dat was precies hetzelfde gevoel als ik toen hij wel echt maar 1,7 bar had.

Nu in de gaten houden wat hij gaat doen :)

Misschien wordt het eens tijd voor een grondige inspectie/onderhoudsbeurt van de vering/schokdemping.
 
Terug
Bovenaan Onderaan