zachte vs harde bodyprotector

Peertje

Die hard MF'er
4 sep 2002
365
0
Hoeven
Wat is het verschil tussen de harde en zachter protectoren :?
Met vaste elleboogbescherming of liever zonder icm een losse elleboogbescherming :?
Zit er verschil in kwa warmte in de zomer (ventilatie) :?

Hard
foto%20wpm%20433.jpg





Zacht: body armor / protectie vesten
Dainese Safety jacket V
of 661 - SP1 Pressure suit
vaak met niergordel en rug protectie
full
 
Laatst bewerkt:
die 2e noem ik niet echt een "zachte" body.
heb ook zoiets gehad maar dan van EVS.

voordelen: veel bescherming, zit heel gesloten en dus weinig last van schudden.
nadelen: alles in 1 vest dus het is alles of niets (ff je elleboog beschermers af laten is er niet bij) en het is erg warm in de zomer.


de body die ik nu heb is dus echt een zachte.
zit heerlijk en biedt (tot nu toe) voldoende bescherming.
zit ook super en je voelt bijna niet dat je hem draagt, veel bewegingsvrijheid en hij beweegt ook niet.
nadeel is dat je waarschijnlijk iets minder beschermd bent dan door hard plastic maar hard plastic kan ook lelijke plekken veroorzaken juist door de hardheid.
de insteek is in mijn ogen dat bijv. sturen en noppen niet rechtstreeks in contact met je huid komen.

ikonbulletvestsh0.png

www.ikonracing.com --> bullet vest

dit is enkel mijn ervaring dus pin me er niet op vast ;)

Waldo.
 
Laatst bewerkt:
Waar ga je 'm voor gebruiken??? Cross, zou ik een harde nemen, heb je wel eens achter iemand gereden die wat stenen opslingerd??? *D dan kan hij niet HARD genoeg zijn......voor lichter gebruik, vallen, noppen, zand ed volstaat een wat zachtere
 
Ik denk dat je het beste moet nemen, van wat binnen jouw budget ligt!

Kijk, niemand verwacht dat 'ie hard gaat vallen. Het gebeurd juist onverwacht, en is altijd een ongeluk: stuur in je rug, band op je borst, andere motor tegen je aan, etc. En niet denken dat juist die snellere, meer profi lui een betere nodig hebben, want die vallen juist minder vaak dan jou (en ik ;) ).
Zelf denk ik dat harde altijd (veel) beter is dan zachte bescherming. En als jij druk in de weer bent merk je echt niets meer van dat (harde) ding!
 
Bedankt voor de reacties!

Waar wil ik hem voor gaan gebruiken:
Ik rij nu recreatief rond in de buurt op een DR-Z 400 E :]
maar heb idd al een keer een grote kei tegen mijn borst gehad, auw! B|
Ik ben aan het overwegen om enduro's te gaan rijden en binnenkort
ga ik een keer het motorcrosscircuit op.


Als ik het goed heb gelezen kan een "zachte" bodyprotectoren
grotere klappen opvangen tijdens een val.


@WallieWallie:
Het Ikon bullet vest bescherm maar weinig de schouders,
of lijkt dat maar zo?

Zit er veel verschil in beweegbaarheid (dat je er dus last van ondervind?)

Budget: veiligheid mag geld kosten, maar niet TE gek!
 
Ik ben aan het overwegen om enduro's te gaan rijden en binnenkort
ga ik een keer het motorcrosscircuit op
Als je enduro wilt gaan rijden, moet je zeker een vest nemen - reken erop dat je genoeg zult vallen en obstakels zult tegenkomen :Y . Praktisch iedereen rijdt daar met zo'n vest.
Als ik het goed heb gelezen kan een "zachte" bodyprotectoren
grotere klappen opvangen tijdens een val.
Volgens mij vangen 'zachte' protectoren de klappen altijd minder goed op, omdat een 'harde' de druk over de hele (desbetreffende) plaat verdeelt.
 
het is toch net als met je hoofd? als je met een bivakmuts op je hoofd tegen de muur loopt heb je een beetje pijn aan je hoofd, als je met een helm op tegen de muur loopt heb je minder pijn aan je hoofd,
 
ik heb zelf ook een zachte body van progrip zit echt super verneemt hem amper met rijden ofso. Mij is verteld dat een zachte misschien beter is omdat je kans met een harde aanwezig is doordat tijdens een val je helm op je schouderdelen kan klappen en jeje sleutelbeen breekt.
En zoals walliewallie al zei een body is er eigenlijk voor dat tijdens een val je geen stuur,step, of noppen in je krijgt, en dat mocht je overreden worden de noppen niet in je huid grijpen.
 
Laatst bewerkt:
zijn zo'n body's enkel voor op dirt? of zijn er ook varianten voor "straatgebruik"? vind het nog wel iets hebben :D
 
as Zondag gaan we naar de maasvlakte toe :]
graag zou ik Zaterdag gaan kijken voor een crossbroek/shirt en bodyprotector.

Welke zaak heeft een groot aanbod cross/enduro kleding omg brabant?
 
zijn zo'n body's enkel voor op dirt? of zijn er ook varianten voor "straatgebruik"? vind het nog wel iets hebben :D

weet niet welke body je bedoelde in dit topic maar de body's die hier besproken zijn zijn voor de cross en enduro. in de meeste leren pakken zo niet alle zit de bescherming erin.
 
weet niet welke body je bedoelde in dit topic maar de body's die hier besproken zijn zijn voor de cross en enduro. in de meeste leren pakken zo niet alle zit de bescherming erin.

ik weet dat bij de motokleding die protectoren erin zitten, maar zo'n body om bovenaan aan te doen vind ik persoonlijk er echt wel mooi/stoer uitzien :) past in mijn ogen ook perfect bij de hele SM look...of het ook nut heeft om zoiets aan te doen is dan weer een heel andere zaak
 
ik weet dat bij de motokleding die protectoren erin zitten, maar zo'n body om bovenaan aan te doen vind ik persoonlijk er echt wel mooi/stoer uitzien :) past in mijn ogen ook perfect bij de hele SM look...of het ook nut heeft om zoiets aan te doen is dan weer een heel andere zaak

:? :X
 
zo'n zachte body is echt voor het cross gebruik en daar is hij dus ook het meest voor geschikt. deze zit overigens wel verweg het fijnst, daar kan geen harde body tegen op!

volgens mij kun jij (Peertje) het beste een protectie vest kopen aangezien je hem "allround" wil gebruiken en dan biedt zo'n vest gewoon de meeste mogelijkheden.
ook op straat ben je dan goed beschermd.

in de prijs zit wel weer een groot verschil, een zachte heb je voor 70 euro maar zo'n vest kost al snel het dubbele..

:)

p.s. nog een leuke site: www.evs-sports.com
 
Laatst bewerkt:
Hannamax, hedel, Heli Geldermalsen wat minder :)

Zoek maar ff op goegle ;)

Vanavond ga ik naar Hannamax in Hedel toe!




zo'n zachte body is echt voor het cross gebruik en daar is hij dus ook het meest voor geschikt. deze zit overigens wel verweg het fijnst, daar kan geen harde body tegen op!

volgens mij kun jij (Peertje) het beste een protectie vest kopen aangezien je hem "allround" wil gebruiken en dan biedt zo'n vest gewoon de meeste mogelijkheden.
ook op straat ben je dan goed beschermd.

in de prijs zit wel weer een groot verschil, een zachte heb je voor 70 euro maar zo'n vest kost al snel het dubbele..

:)

p.s. nog een leuke site: www.evs-sports.com


weet je ongeveer hoeveel warmer dit soort vesten zijn?
 
warmer, iets minder fijn zitten ???

bij mij gaat veiligheid nog altijd boven comfort (of het moet wel heel erg zijn)
 
warmer, iets minder fijn zitten ???

bij mij gaat veiligheid nog altijd boven comfort (of het moet wel heel erg zijn)

is motocross dan wel echt een sport voor jou?

gezien het risico dat je loopt bij deze sport maakt het verschil tussen een vest, harde en zachte bodyprotector relatief gezien nog maar weinig uit.
 
wallie dan ga jij maar met een bodyprotector, laarzen en kniebescherms van 2 euro rondrijden.

dan val maar eens een paar keer flink en dan praten we verder
 
op de crossbaan zie je wel eens van die mannen

splinternieuwe motor en een zachte boddyprotector ter grote van een stringetje

dan denk ik bij mijn eigen waar ben je mee bezig
 
gezien het risico dat je loopt bij deze sport maakt het verschil tussen een vest, harde en zachte bodyprotector relatief gezien nog maar weinig uit.
Euh... wél dus B|. Als er een stuur richting jouw borst komt, dan wil ik daar toch echt een hard plastic plaat hebben, en géén zachte protector. Een plaat verdeelt de energie over het hele oppervlak, een zachte kan dat niet, zo simpel is het. Dit geldt dus niet alleen voor een stuur, maar voor alles wat zich te snel richting jouw lichaam beweegt :Y.
Ook bij mij geldt dus dat veiligheid vóór comfort komt, en dus draag ik een vest (met cross, maar ook met enduro). Toegegeven, het is wel wat warmer, maar als jij druk bezig bent, merk je daar echt niets van.
 
wallie dan ga jij maar met een bodyprotector, laarzen en kniebescherms van 2 euro rondrijden.

dan val maar eens een paar keer flink en dan praten we verder


:? nou sorry hoor.. zo bedoelde ik het nou ook weer niet..

ben er al verscheidene keren mee gevallen en heb nog geen wens gehad naar een harde body.
wie weet komt dat nog :)

ik heb trouwens ook niet gezegd dat het één beter is dan het ander, heb alleen gezegd dat een zachte (voor zover mijn ervaring) goed voldoet voor de cross.
 
nog een vraagje..

als zo'n zachte body lang niet zo goed beschermt als een harde body waarom wordt zo 1 dan wel toegestaan bij de knmv?
en elke body wordt toch ook getest en gekeurd?
dan neem ik aan dat een 'zachte' ook voldoende bescherming biedt?


...toch? :?
 
Ik ben gister naar Hannamax in Hedel geweest!

Er lag een vest van Acerbis, EVS en Alpinestars
Acerbis en EVS was mij veel te groot.

De Alpinestars Bionic Protection Jacket maat "S" zat mij als gegoten!

650655_l.jpg

650655_b.jpg


Prijs 200 euro, maar zat als gegoten.
Goede rug protectie (handig bij enduro voor de verharde stukken)
alleen deze was zo lang dat deze net in mijn broek stak
maar als gaat staan en voorover hangt, dat floept ie uit je broek en duwt
je broek omlaag, zeer irritant. ook lastig volgensmij als je shirt in je broek wilt steken.

Heeft iemand meer ervaring met dit protectie vest?

het acerbis zag er minder goed uit als omdat de schouderstukken sneller verschuiven bij een val!
 
dan neem ik aan dat een 'zachte' ook voldoende bescherming biedt?
Oke, je hebt 2 soorten protectie: protectie die 'half goed' beschermt en protectie die 'bijna goed' beschermt. 'Goede' (lees: perfecte) protectie bestaat niet. Méér protectie is altijd beter, logisch. Het is aan jou om te bepalen wat je 'voldoende' acht - en denk niet dat je niet eens zwaar ten val zult komen - God knows wat je op dat moment voor protectie nodig hebt :Y . Wat je kan betalen is dus ook bepalend (naast comfort).

Dat een bepaald type door de KNMV goedgekeurd is, betekent niet dat 'ie je tegen alles beschermd - slechts tot een bepaald niveau. Er is nl. altijd een betere.
Zo langzaam aan bv. lijken nekrollen verplicht te gaan worden in de cross - misschien dat we over 10 jaar ook allemaal verplicht knie-braces dragen?? Lijkt verstandig (want als je je knie 1 keer flink verdraaid zit je daar voor de rest van je leven mee) maar kosten ook wat... (ik draag dus ook 'gewoon' knie-beschermers)
 
Terug
Bovenaan Onderaan