Zadelpijn vs zitkussen

InaH

Rookie
4 jun 2022
24
6
Ik heb een Bmwf650gs. Een hele fijne motor. Maar ik heb snel last van zadelpijn en bij lange ritten heb ik zelfs de huid op de zitbeentjes beschadigd.
Wat kan ik hiertegen doen?
Is een zitkussen geschikt en welk soort is dan aan te bevelen?
 
oude wijsheid zegt dat een schapenvachtje zou werken tegen zadelpijn.
Zelf nooit geprobeerd.

Ik had het zelfde probleem als jij, en heb mijn zadel opgestuurd naar Topsellerie voor nieuwe vulling, gelvulling mooi dekje er op en een comfortabelere vorm. Dat scheelt heel veel.

Ook de broek die je aan hebt kan veel schelen...
Op motorjeans rijd ik prima een uurtje, maar een dagtocht wordt toch snel oncomfortabel. Een textiel motorbroek doet het al beter, maar in een leren broek houd ik het een hele dag vol.


Hoop dat je er wat aan hebt. :t
 
oude wijsheid zegt dat een schapenvachtje zou werken tegen zadelpijn.
Zelf nooit geprobeerd.

Ik had het zelfde probleem als jij, en heb mijn zadel opgestuurd naar Topsellerie voor nieuwe vulling, gelvulling mooi dekje er op en een comfortabelere vorm. Dat scheelt heel veel.

Ook de broek die je aan hebt kan veel schelen...
Op motorjeans rijd ik prima een uurtje, maar een dagtocht wordt toch snel oncomfortabel. Een textiel motorbroek doet het al beter, maar in een leren broek houd ik het een hele dag vol.


Hoop dat je er wat aan hebt. :t
schapen vacht + leren broek = helemaal top idd
ikea voor schapenvacht
o, en welke onderbroek scheelt ook. Geen naden op de plek waar je zit in ieder geval!!!
 
  • Leuk
Waarderingen: InaH
Ik weet niet of je al veel kilometers hebt gemaakt? Vaak is het veel kilometers maken en wennen, echter geen garantie. Zadelpijn is bij veel motorrijders een bekend fenomeen. Ik zelf stop even na 150 a 200 km voor koffie of toilet bezoek, dat scheelt enorm. Er zijn speciale custom zadels, deze kosten vaak een vermogen. Als je veel last hebt is het de prijs misschien wel waard.
Er zijn ook luchtkussens voor over het zadel, ik meen deze tip al gezien te hebben. Sterkte.
 
  • Leuk
Waarderingen: InaH
Mijn ervaring is dat voor lange ritten de meeste motorzadels te zacht zijn. Ik gooi op mijn motoren of een Corbinzadel (duurste optie) of ik laat het zadel aanpassen bij Tijger Leathers in Den Haag (beste value for money).

Daarnaast merk ik ook dat voor een hele dag rijden het enorm uitmaakt wat voor een broek je draagt en net als @Sjefman heb ik de beste ervaringen met een leren broek. Je zou daar dus eens mee kunnen beginnen, als je die niet al hebt.

Een kussentje lost volgens mij niets op want het blijft zacht waardoor je eigenlijk continu wat op en neer wiebelt.
 
dit gel zadel er aan hangen
nergens last van*O*
 

Bijlagen

  • IMG_20201229_190023.jpg
    IMG_20201229_190023.jpg
    129,2 KB · Weergaven: 56
  • Leuk
Waarderingen: InaH
Een zitkussen kan zeker helpen, vroeger een airhawk gehad op mijn V-strom en zeker halfopgepompt geeft het lekker comfort (en zelfs koelte).

Met mijn huidige motor ben ik naar de lokale bekleder/stoffeerder gegaan. Mooie antislip bekleding uitgekozen, mijn wensen aangeven (meer zitcomfort, maar wel de huidige vorm aanhouden zodat ik naar voren/achter kan schuiven als het rijden daarom vraagt.

Van pijnlijk binnen 30 minuten naar 2 uur+ comfortabel, ziet er beter uit en niet duur (waar ik geweest ben). Oh en een lokale ondernemer gesteund *O*

Kan het van harte aanraden!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: InaH
Mijn ervaring is dat voor lange ritten de meeste motorzadels te zacht zijn. Ik gooi op mijn motoren of een Corbinzadel (duurste optie) of ik laat het zadel aanpassen bij Tijger Leathers in Den Haag (beste value for money).

Daarnaast merk ik ook dat voor een hele dag rijden het enorm uitmaakt wat voor een broek je draagt en net als @Sjefman heb ik de beste ervaringen met een leren broek. Je zou daar dus eens mee kunnen beginnen, als je die niet al hebt.

Een kussentje lost volgens mij niets op want het blijft zacht waardoor je eigenlijk continu wat op en neer wiebelt.
Leren broek heb ik. Maar had een doorwaai broek aan ivm warmte.
 
Ik heb nog een ongebruikte airhawk liggen :) heb in Australia er veel aan gehad en vervolgens in nl er een gekocht. Maar kort daarna mn motor verkocht…
 
Ik weet wel toen ik van mn standaard zadel naar een vol leren zadel ging dat mn zitcomfort aanzienlijk verbeterde.... Die zetel die ik nu heb kan ik de hele dag wel op zitten :YY
 
wat doet die coolmax ? koelen neem ik aan , maar hoe?
Zo'n legging verspreidt het vocht gelijkmatig zodat je niet alleen zweet plekken krijgt in je kruis of je knieholtes. En vervolgens verdampt het ook beter.

Hetzelfde principe werkt ook goed om je in de winter warm te houden maar er zijn specifieke sportleggings voor in de winter waar wol in is mee geweven. De coolmax variant heeft dat uiteraard niet.
 
Zo'n legging verspreidt het vocht gelijkmatig zodat je niet alleen zweet plekken krijgt in je kruis of je knieholtes. En vervolgens verdampt het ook beter.

Hetzelfde principe werkt ook goed om je in de winter warm te houden maar er zijn specifieke sportleggings voor in de winter waar wol in is mee geweven. De coolmax variant heeft dat uiteraard niet.
ok , duidelijk , en het bevalt goed ?
 
ok , duidelijk , en het bevalt goed ?
Ja. Een leren broek zonder iets er onder kleeft aan je benen vast zodat je hem moeilijk uit en aan krijgt als het warm is. Friends heeft daar nog een hilarische aflevering over gemaakt waarin Ross een leren broek draagt op een date.

Bovendien kun je die leren broek niet wassen en die legging wel.
 
Als ik gewoon ergens naar toe moet en ik wil me makkelijk omkleden (of helemaal niet met motorjeans) dan heb ik geen leren broek aan. Maar dat is ook zelden meer dan 2 uur rijden.
 
Heb om dezelfde reden een mustang besteld. Rampzalige levertijden, eind mei besteld, nog steeds niet binnen, dus kan nog niet zeggen hoeveel beter het is.
 
Dit is niet mijn topic, geen verkooptopic en je bent niet de vragensteller :) Het is de airhawk 2 M (35x35). Rest kan via PM 🤓
 
Terug
Bovenaan Onderaan