zakelijk leasen?

enforcerer

Die hard MF'er
11 sep 2020
948
405
halo allemaal
ik heb een vraag ik heb interesse in een motor bij goedhartmotoren
ik wil die zakelijk leasen
enige voor en nadelen?
ik wil 7000 betalen en 7000 financieren
 
Halo @enforcerer ,

Voor of nadelen hangen vooral af van jouw specifieke (financiële) situatie, en hoe graag je die motor wilt of moet hebben. Lastig te beoordelen dus, tenzij je jouw hele financiële hebben en houden op dit forum plempt, maar dat zou ik niet aanraden.

Even kort door de bocht, want ik moet koffie: zakelijk leasen kun je doen als je een zaak hebt, met voldoende omzet (da’s handig, want dan kan jouw bedrijf het ook betalen), BTW kunt verrekenen, en graag liquiditeit aanhoudt i.p.v. te investeren in een motor als bedrijfsmiddel. Ook dan is het in principe duurder dan er gewoon eentje kopen, BTW aftrekken, en zakelijk afschrijven, al hangt dat er ook een beetje vanaf wat o.a. het beschikbaar houden van werkkapitaal je oplevert, of hoe noodzakelijk dat is, en natuurlijk wat de omzet is. Ik zou je adviseren om dat even goed door te rekenen en/of even met je accountant overleggen wat het slimste is voor jouw zaak.

Als het eigenlijk niet over zakelijk leasen gaat, maar gewoon om het als particulier (deels) financieren van de aankoop, dan geldt dat het als particulier gaan leasen, ongeacht of dat financiële of operationele lease is, doorgaans duurder is dan er zelf eentje kopen met spaargeld. Want je betaald meestal een vorstelijke rente, en afhankelijk van het soort lease een vorstelijke afschrijving plus BTW over kosten die niet wezenlijk anders zijn dan die je zelf zou maken (maar vanwege niet-verrekenbare BTW over de leaseprijs dus 21% hoger zijn). En niet zelden zit er een “verplichte“ verzekering bij, die je elders goedkoper zou kunnen regelen.
Pas een beetje op met personal lease of de zgn. partnerplannen: de beloofde restwaarde krijg je alleen als je de motor in topstaat weer inlevert, en vaak zitten daar allerlei voorwaarden aan (maximaal kilometrage, onderhoud, etc.), dus goed doorvragen om de exacte voorwaarden op het netvlies te krijgen.

Vaak ben je dan nog goedkoper uit als je gewoon bij de bank een persoonlijke lening afsluit, maar dat kun je makkelijk zelf even uitzoeken. Sowieso even de alternatieve financieringsmogelijkheden op een rijtje zetten, doorrekenen en vergelijken. Overigens zou ik persoonlijk nooit geld lenen voor een motorfiets, maar ik snap heel goed het gevoel “diewilikhebben”. Maar goed, daar moet iedereen maar een eigen afweging in maken.
 
Laatst bewerkt:
@enforcerer.
Als je zakelijk wil leasen, dan zou je het beste dit met je boekhouder / accountant kunnen bespreken.
Ik denk, doe een stapje terug in gewenste investering, leen niets en blijf weg van "vriendelijke mensen die je voor bijna niets" een financieel voorstel doen.
Koop zakelijk en trek van je winst de investeringsregeling af.
Koop zakelijk en voeg het vervoermiddel aan je bedrijfskapitaal toe. Je loopt alleen terug in liquiditeit.
Ik zou altijd een btw aftrekbare motorfiets kopen. Ook die kun je tweedehands vinden.

Als je als particulier deze route wilt volgen, dan kun je beter een PL nemen.
Goedhart is geen bank he, die moet verdienen aan je, meer dan een bank direct doet.
 
Halo @enforcerer ,

Voor of nadelen hangen vooral af van jouw specifieke (financiële) situatie, en hoe graag je die motor wilt of moet hebben. Lastig te beoordelen dus, tenzij je jouw hele financiële hebben en houden op dit forum plempt, maar dat zou ik niet aanraden.

Even kort door de bocht, want ik moet koffie: zakelijk leasen kun je doen als je een zaak hebt, met voldoende omzet (da’s handig, want dan kan jouw bedrijf het ook betalen), BTW kunt verrekenen, en graag liquiditeit aanhoudt i.p.v. te investeren in een motor als bedrijfsmiddel. Ook dan is het in principe duurder dan er gewoon eentje kopen, BTW aftrekken, en zakelijk afschrijven, al hangt dat er ook een beetje vanaf wat o.a. het beschikbaar houden van werkkapitaal je oplevert, of hoe noodzakelijk dat is, en natuurlijk wat de omzet is. Ik zou je adviseren om dat even goed door te rekenen en/of even met je accountant overleggen wat het slimste is voor jouw zaak.

Als het eigenlijk niet over zakelijk leasen gaat, maar gewoon om het als particulier (deels) financieren van de aankoop, dan geldt dat het als particulier gaan leasen, ongeacht of dat financiële of operationele lease is, doorgaans duurder is dan er zelf eentje kopen met spaargeld. Want je betaald meestal een vorstelijke rente, en afhankelijk van het soort lease een vorstelijke afschrijving plus BTW over kosten die niet wezenlijk anders zijn dan die je zelf zou maken (maar vanwege niet-verrekenbare BTW over de leaseprijs dus 21% hoger zijn). En niet zelden zit er een “verplichte“ verzekering bij, die je elders goedkoper zou kunnen regelen.
Pas een beetje op met personal lease of de zgn. partnerplannen: de beloofde restwaarde krijg je alleen als je de motor in topstaat weer inlevert, en vaak zitten daar allerlei voorwaarden aan (maximaal kilometrage, onderhoud, etc.), dus goed doorvragen om de exacte voorwaarden op het netvlies te krijgen.

Vaak ben je dan nog goedkoper uit als je gewoon bij de bank een persoonlijke lening afsluit, maar dat kun je makkelijk zelf even uitzoeken. Sowieso even de alternatieve financieringsmogelijkheden op een rijtje zetten, doorrekenen en vergelijken. Overigens zou ik persoonlijk nooit geld lenen voor een motorfiets, maar ik snap heel goed het gevoel “diewilikhebben”. Maar goed, daar moet iedereen maar een eigen afweging in maken.
wow wat een top reactie
dus eigenlijk zou zakelijk kopen een stuk beter zijn sinds ik dan ongeveer 3000 bespaar
 
@enforcerer.
Als je zakelijk wil leasen, dan zou je het beste dit met je boekhouder / accountant kunnen bespreken.
Ik denk, doe een stapje terug in gewenste investering, leen niets en blijf weg van "vriendelijke mensen die je voor bijna niets" een financieel voorstel doen.
Koop zakelijk en trek van je winst de investeringsregeling af.
Koop zakelijk en voeg het vervoermiddel aan je bedrijfskapitaal toe. Je loopt alleen terug in liquiditeit.
Ik zou altijd een btw aftrekbare motorfiets kopen. Ook die kun je tweedehands vinden.

Als je als particulier deze route wilt volgen, dan kun je beter een PL nemen.
Goedhart is geen bank he, die moet verdienen aan je, meer dan een bank direct doet.
zelfde vraag eigenlijk voor jou
dus stel de motorfiets kost 14000 en daar gaat 3000 vanaf
mijn eigen scooter geschat op 5400 dus dan betaal ik nog 5600 uit eigen zak ?
 
wow wat een top reactie
dus eigenlijk zou zakelijk kopen een stuk beter zijn sinds ik dan ongeveer 3000 bespaar
Dat kan, maar dan moet je wel een bedrijf hebben dat die motor koopt, met omzet dus, en idealiter met voldoende winst zodat het bedrijf die motor kan betalen. Een bedrijf kopen of beginnen, en behouden, is meestal niet gratis trouwens, en afhankelijk van de rechtsvorm die je kiest zit er meer of minder administratieve rompslomp en -kosten aan.

Maar zakelijk motorrijden kan idd interessant zijn, omdat je - naast de BTW-aftrek - een boel kosten (motorkleding, onderhoud, brandstof) als bedrijfskosten kunt opvoeren Maar dat werkt natuurlijk alleen als jouw bedrijf winst maakt.

Wel heb je als berijder (jij dus, de privé-persoon aan wie jouw bedrijf de motor ter beschikking stelt) tegenwoordig ook voor de motor een fiscale bijtelling waar je inkomstenbelasting over moet betalen. Maar i.t.t. een auto van de zaak is er geen forfaitaire bijteling (percentage catalogusprijs), maar wordt er gekeken naar de gebruikskosten en het werkelijke aantal prive-kilometers: klik
 
Laatst bewerkt:
Wees je bij het (deels) financieren van een motor er ook van bewust dat mocht je je motor Total los rijden, je deze nog steeds moet afbetalen. M.a.w dan betaal je voor een motor die je niet meer hebt.
 
Je bent toch ook verzekerd
Klopt maar Goedhart zal dat geld toch terug willen. En als je verzekerd bent krijg je vaak de dagwaarde uitgekeerd, afhankelijk van hoe je bent verzekerd uiteraard. Die “schuld” wordt niet minder bij Goedhart, althans de financieringsmaatschappij.
 
Dat kan, maar dan moet je wel een bedrijf hebben dat die motor koopt, met omzet dus, en idealiter met voldoende winst zodat het bedrijf die motor kan betalen. Een bedrijf kopen of beginnen, en behouden, is meestal niet gratis trouwens, en afhankelijk van de rechtsvorm die je kiest zit er meer of minder administratieve rompslomp en -kosten aan.

Maar zakelijk motorrijden kan idd interessant zijn, omdat je - naast de BTW-aftrek - een boel kosten (motorkleding, onderhoud, brandstof) als bedrijfskosten kunt opvoeren Maar dat werkt natuurlijk alleen als jouw bedrijf winst maakt.

Wel heb je als berijder (jij dus, de privé-persoon aan wie jouw bedrijf de motor ter beschikking stelt) tegenwoordig ook voor de motor een fiscale bijtelling waar je inkomstenbelasting over moet betalen. Maar i.t.t. een auto van de zaak is er geen forfaitaire bijteling (percentage catalogusprijs), maar wordt er gekeken naar de gebruikskosten en het werkelijke aantal prive-kilometers: klik
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België geldt woon-werkverkeer (tussen thuis en vaste werkplek) als privéverplaatsing.
 
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België geldt woon-werkverkeer (tussen thuis en vaste werkplek) als privéverplaatsing.
Voor de fiscale bijtelling (inkomstenbelasting) geldt in NL dat woon-werk gezien wordt als zakelijke km’s (klik) maar voor de BTW (ondernemer) dan weer als prive gebruik (klik). Vrij vertaald naar wat ooit een reclameslogan was van onze Belastingdienst: leuker kunnen wij het niet maken, wel grappiger _O-
(vreemd concept trouwens, imho, een Belastingdienst die reclame maakt, alsof je als “consument” iets te kiezen hebt…)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan