Zakelijk vervoer

BlueFazerin

MF veteraan
28 mrt 2006
4.495
0
Amstelveen
Hoi,
Voor mijn werk wil ik geen lease auto omdat ik zelf vrijwel een nieuwe auto heb voor in de winter en slecht weer. Met mooi weer wil ik op de motor naar mijn werk.
Geen bijtelling voor de fiscus etc.
Km-vergoeding is voor mij uit gesloten. De mogelijkheid om het budget voor de lease-auto op de rekening van de werknemer te storten, is niet aantrekkelijk, omdat die vergoeding belast is.
Zelfs als je netto die vergoeding krijgt, dus bruto is het dubbele met de konsekwentie voor pensioen etc. wat waarschijnlijk ongunstig uitpakt.

Wie heeft tips en tricks hierover, vast bedankt voor de moeite.



Computable artikel

IT-branche zoekt alternatief voor lease-auto
AMSTERDAM- De tijd lijkt voorbij dat werknemers een lease-auto willen. Veel IT-bedrijven bedenken alternatieve vervoerspakketten. Bij Origin ziet bijna een kwart van het personeel al twee jaar af van een lease-auto. Ook in het kader van aantrekkelijk personeelsbeleid is het niet meer 'welk merk en welke kleur' maar 'wanneer met welk vervoermiddel'.
Het standaardaanbod van een lease-auto is bij Iquip Informatica in Diemen meer dan een jaar geleden geschrapt. "Wij bieden werknemers nu een mobiliteitsbudget aan", zegt woordvoerder Joyce van Leeuwen. De werknemer mag dat naar keuze besteden. "De mensen zijn heel enthousiast."
Jeroen Goossen van adviesbureau Fleet Support Mobiliteitsmanagement constateert een toenemende vraag naar adviezen op het gebied van 'flexibel mobiliteitsmanagement'. De behoefte komt voort uit de mobiliteitsproblematiek, met daarbij de komst van zaken als rekeningrijden. Daarnaast is het uit het oogpunt van arbeidsvoorwaarden aantrekkelijk om in plaats van een lease-auto een vervoersregeling aan te bieden.
Bedrijven die zich makkelijk van het probleem af willen maken, bieden de mogelijkheid om het budget voor de lease-auto op de rekening van de werknemer te storten. Dat is niet aantrekkelijk, omdat die vergoeding belast is. Slimmer is het om een mobiliteitsbudget te becijferen. Per jaar zit dat al snel op twintigduizend gulden. De werknemer krijgt vouchers voor dat bedrag waarmee hij zijn vervoer kan 'inkopen' bij de werkgever. Blijft er geld over, dan wordt dat aan het eind van het jaar uitgekeerd. Alleen dat bedrag is belast.
Dit systeem hanteert Origin al twee jaar. Het is een enorm succes. Van de werknemers die de afgelopen twee jaar konden kiezen tussen een standaard lease-auto of een alternatief pakket, koos 23 procent voor het laatste.
Het Zoetermeerse Syntegra biedt werknemers binnen het flexibele arbeidsvoorwaardenpakket 'Choice' sinds januari ook een mobiliteitsbudget aan, in plaats van een lease-auto. De belangstelling is volgens Syntegra nog beperkt omdat het project jong is. Hans van der Veeken, manager Interne Zaken, heeft wel al gemerkt dat jonge werknemers van onder de dertig de lease-auto nog erg interessant vinden; voor die groep heeft dat blijkbaar nog veel status.


 
Laatst bewerkt:
Heel simpel dus, een leuke motor incl outfit uitzoeken en deze via een lease maatschapij door het bedrijf laten leasen.En inderdaad je hebt geen bijtelling..BMW verzorgt de lease eventueel zelf, wil je een ander merk rijden kan dat ook echter ben ik even de naam vergeten van de lease maatschapij.

Ik zou zeggen welkom in het S1000RR topic :+ })
 
Heel simpel dus, een leuke motor incl outfit uitzoeken en deze via een lease maatschapij door het bedrijf laten leasen.En inderdaad je hebt geen bijtelling..BMW verzorgt de lease eventueel zelf, wil je een ander merk rijden kan dat ook echter ben ik even de naam vergeten van de lease maatschapij.

Ik zou zeggen welkom in het S1000RR topic :+ })

Bedankt voor de tip.
Ik heb al een motor naast mijn auto en ik wil helemaal niet leasen ;(
 
Klinkt best interessant eigenlijk. Ik heb op het moment een leasebak, maar echt heel praktisch is dat niet. Sta er elke dag 2x mee in de file, dat hok is traag als wat (20% karretje), en 99% van de tijd rij ik er in mn eentje in.

Kan ik eigenlijk beter een motor kopen voor woon-werk, grote topkoffer erop, en daarmee naar mn werk gaan. Als ik daar mn leasebudget aan zou mogen besteden zou ik het wel weten. En in de winter lekker met het OV, geen gekut met die sneeuw :) als ik mn tankpas mag behouden zou het helemaal geweldig zijn 8-)
 
Klinkt best interessant eigenlijk. Ik heb op het moment een leasebak, maar echt heel praktisch is dat niet. Sta er elke dag 2x mee in de file, dat hok is traag als wat (20% karretje), en 99% van de tijd rij ik er in mn eentje in.

Kan ik eigenlijk beter een motor kopen voor woon-werk, grote topkoffer erop, en daarmee naar mn werk gaan. Als ik daar mn leasebudget aan zou mogen besteden zou ik het wel weten. En in de winter lekker met het OV, geen gekut met die sneeuw :) als ik mn tankpas mag behouden zou het helemaal geweldig zijn 8-)

Jij reist nu nooit met de trein neem ik aan? Denk dat je dan die opmerking héél snel terugneemt ;) :P
 
Jij reist nu nooit met de trein neem ik aan? Denk dat je dan die opmerking héél snel terugneemt ;) :P
Eigenlijk alleen als ik ga zuipen in de stad. Maar er zijn ook bussen naar waar ik werk. En voor die paar weken dat er dan sneeuw ligt, jammer dan. Ik vind auto rijden gewoon krampachtig gedoe op de linkerbaan met allerlei idioten om me heen die niet door rijden, en die me er niet tussen laten bij het invoegen. Met zn alle lekker in de file stilstaan en vervolgens op je werk nergens kunnen parkeren omdat alle parkeerplaatsen bezet zijn.

Dan ga ik liever het hele jaar met de motor, en dan die paar weken dat er sneeuw ligt met het OV. Ik ga iig eens bij mn chef vragen of dit niet een mogelijkheid is, koop ik er een woon-werk motor bij :)
 
@ouideaux: motor leasen is tegenwoordig ook gebruikelijk. Toen ik een lease auto had zat ik mij ontzettend te ergeren in de file, waarom ben ik niet met de motor.

Vrijdag 17 dec 2011 was een crime met OV toen plotseling toch gaan sneeuwen. Gelukkig was ik nog in Fuerte Ventura.

http://www.slimreizen.nl/projectDocuments/caseDescription_2885.pdf (Slimreizen) geeft veel alternatieven aan.

Administratie van zakelijk reizen is via Mobility Mixx mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
@ouideaux: ingeval van motor-leasen, lees Brochure "Fiscale regelingen mobiliteit"

3.12 Motorfiets en scooter
Voor het zakelijk verkeer (w.o woonwerk-verkeer) kan een onbelaste kilometervergoeding
van € 0,19 worden gegeven. Indien de werkgever de scooter ter beschikking stelt aan de
medewerker kan geen aanvullende onbelaste kilometervergoeding van € 0,19 aan de
medewerker gegeven worden.
Het privévoordeel van de ter beschikking gestelde motor of scooter ‘de motor of scooter
van de zaak’ is belast voor de loonheffing. Voor de motor of scooter ‘van de zaak’ geldt
geen vast percentage voor het privégebruik, zoals deze wel geldt voor de auto van de
zaak (fiscale bijtelling).
In tegenstelling tot de auto moet dus het werkelijke privégebruik belast worden! Dit
betekent dat de werkgever de privékilometers moet schatten of registreren en dan
belasten tegen de werkelijke kilometerprijs van de motor of scooter. Er zijn in de praktijk
wel afspraken gemaakt met de Belastingdienst inzake het toepassen van een forfaitaire
bijtelling voor privégebruik van de motor of scooter. Indien gewenst kan de werkgever
derhalve ook een dergelijke afspraak met de Belastingdienst trachten overeen te komen.
Voor de bewijslast of de ‘motor of scooter van de zaak’ voor privédoeleinden gebruikt
wordt geldt de vrije bewijsleer. De werkgever mag dus zelf kiezen op welke wijze hij de
omvang van het privégebruik aannemelijk wenst te maken. Wij adviseren de werkgever
aan te sluiten bij de bewijsregels die gelden voor de auto van de zaak.
Wij verwijzen derhalve naar hetgeen wij daar hebben opgemerkt (zie § 2.6.2). Indien de
motor of scooter van de zaak alleen voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt en de
werkgever dit ook aannemelijk kan maken, kan de motor of scooter volledig onbelast ter
beschikking gesteld worden. Wij adviseren dit wel vooraf met de Belastingdienst af te
stemmen.
 
Het artikel rept nog over guldens: in hoeverre is dat nog actueel??

In ieder geval is de belastingdienst vrij star: dit lijkt me een gesprek dat je moet aangaan met je werkgever. Ik kan je helaas niet van tips&tricks voorzien.

Gr. Karl
 
Het artikel rept nog over guldens: in hoeverre is dat nog actueel??

In ieder geval is de belastingdienst vrij star: dit lijkt me een gesprek dat je moet aangaan met je werkgever. Ik kan je helaas niet van tips&tricks voorzien.

Gr. Karl
He Karl, ik dacht dat euro teken zie. Hoe kom je aan die guldens. Linkje verwijst naar de site.
 
Eigenlijk alleen als ik ga zuipen in de stad. Maar er zijn ook bussen naar waar ik werk. En voor die paar weken dat er dan sneeuw ligt, jammer dan. Ik vind auto rijden gewoon krampachtig gedoe op de linkerbaan met allerlei idioten om me heen die niet door rijden, en die me er niet tussen laten bij het invoegen. Met zn alle lekker in de file stilstaan en vervolgens op je werk nergens kunnen parkeren omdat alle parkeerplaatsen bezet zijn.

Dan ga ik liever het hele jaar met de motor, en dan die paar weken dat er sneeuw ligt met het OV. Ik ga iig eens bij mn chef vragen of dit niet een mogelijkheid is, koop ik er een woon-werk motor bij :)
Is t gelukt met het omzetten?
Ik heb nu mobiliteitsbudget, het bedrijf administreert t zelf.
Nu mijn grote laptop in mijn topkoffer proppen....eerst wachten tot die buien over zijn _O-
 
Ik ben laatst op een borrel ff gaan praten met mn chef hierover. Hij vertelde mij dat leasen goedkoop lijkt, maar je in de praktijk zelf goedkoper uit kan zijn. Want je betaald niet alleen bijtelling, maar krijgt ook zaken als kilometer vergoeding etc. waardoor ik per maand ongeveer 400 eu krijg als ik zelf mn vervoer zou regelen. Ik móet het nog ff exact gaan berekenen, maar volgens mij móet ik daar wel een r1200gs voor kunnen kopen. Dus ik ben er nog mee bezig :)
 
Ik ben laatst op een borrel ff gaan praten met mn chef hierover. Hij vertelde mij dat leasen goedkoop lijkt, maar je in de praktijk zelf goedkoper uit kan zijn. Want je betaald niet alleen bijtelling, maar krijgt ook zaken als kilometer vergoeding etc. waardoor ik per maand ongeveer 400 eu krijg als ik zelf mn vervoer zou regelen. Ik móet het nog ff exact gaan berekenen, maar volgens mij móet ik daar wel een r1200gs voor kunnen kopen. Dus ik ben er nog mee bezig :)
Oh, ik krijg lease bedrag van de auto indirekt. Na aftrek van mijn zakelijke km's a 19 cent kan het bedrag na belasting aftrek vangen of onbelast naar pensioen of levensloop regeling (o.i.d.)
 
Aan meneer de belasting maar vragen.....of ga je slapende honden wakker maken.

Ik heb een belastingvrije prive auto ipv een lease auto. Lease bedrag deels in de pocket.
Maar ik ben al aan het kijken voor een oldtimer auto gecombineerd met mijn prive motor.
Ik verdom om belasting te betalen in 2014.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan