BlueFazerin
MF veteraan
Hoi,
Voor mijn werk wil ik geen lease auto omdat ik zelf vrijwel een nieuwe auto heb voor in de winter en slecht weer. Met mooi weer wil ik op de motor naar mijn werk.
Geen bijtelling voor de fiscus etc.
Km-vergoeding is voor mij uit gesloten. De mogelijkheid om het budget voor de lease-auto op de rekening van de werknemer te storten, is niet aantrekkelijk, omdat die vergoeding belast is.
Zelfs als je netto die vergoeding krijgt, dus bruto is het dubbele met de konsekwentie voor pensioen etc. wat waarschijnlijk ongunstig uitpakt.
Wie heeft tips en tricks hierover, vast bedankt voor de moeite.
Computable artikel
IT-branche zoekt alternatief voor lease-auto
AMSTERDAM- De tijd lijkt voorbij dat werknemers een lease-auto willen. Veel IT-bedrijven bedenken alternatieve vervoerspakketten. Bij Origin ziet bijna een kwart van het personeel al twee jaar af van een lease-auto. Ook in het kader van aantrekkelijk personeelsbeleid is het niet meer 'welk merk en welke kleur' maar 'wanneer met welk vervoermiddel'.
Het standaardaanbod van een lease-auto is bij Iquip Informatica in Diemen meer dan een jaar geleden geschrapt. "Wij bieden werknemers nu een mobiliteitsbudget aan", zegt woordvoerder Joyce van Leeuwen. De werknemer mag dat naar keuze besteden. "De mensen zijn heel enthousiast."
Jeroen Goossen van adviesbureau Fleet Support Mobiliteitsmanagement constateert een toenemende vraag naar adviezen op het gebied van 'flexibel mobiliteitsmanagement'. De behoefte komt voort uit de mobiliteitsproblematiek, met daarbij de komst van zaken als rekeningrijden. Daarnaast is het uit het oogpunt van arbeidsvoorwaarden aantrekkelijk om in plaats van een lease-auto een vervoersregeling aan te bieden.
Bedrijven die zich makkelijk van het probleem af willen maken, bieden de mogelijkheid om het budget voor de lease-auto op de rekening van de werknemer te storten. Dat is niet aantrekkelijk, omdat die vergoeding belast is. Slimmer is het om een mobiliteitsbudget te becijferen. Per jaar zit dat al snel op twintigduizend gulden. De werknemer krijgt vouchers voor dat bedrag waarmee hij zijn vervoer kan 'inkopen' bij de werkgever. Blijft er geld over, dan wordt dat aan het eind van het jaar uitgekeerd. Alleen dat bedrag is belast.
Dit systeem hanteert Origin al twee jaar. Het is een enorm succes. Van de werknemers die de afgelopen twee jaar konden kiezen tussen een standaard lease-auto of een alternatief pakket, koos 23 procent voor het laatste.
Het Zoetermeerse Syntegra biedt werknemers binnen het flexibele arbeidsvoorwaardenpakket 'Choice' sinds januari ook een mobiliteitsbudget aan, in plaats van een lease-auto. De belangstelling is volgens Syntegra nog beperkt omdat het project jong is. Hans van der Veeken, manager Interne Zaken, heeft wel al gemerkt dat jonge werknemers van onder de dertig de lease-auto nog erg interessant vinden; voor die groep heeft dat blijkbaar nog veel status.
Voor mijn werk wil ik geen lease auto omdat ik zelf vrijwel een nieuwe auto heb voor in de winter en slecht weer. Met mooi weer wil ik op de motor naar mijn werk.
Geen bijtelling voor de fiscus etc.
Km-vergoeding is voor mij uit gesloten. De mogelijkheid om het budget voor de lease-auto op de rekening van de werknemer te storten, is niet aantrekkelijk, omdat die vergoeding belast is.
Zelfs als je netto die vergoeding krijgt, dus bruto is het dubbele met de konsekwentie voor pensioen etc. wat waarschijnlijk ongunstig uitpakt.
Wie heeft tips en tricks hierover, vast bedankt voor de moeite.
Computable artikel
IT-branche zoekt alternatief voor lease-auto
AMSTERDAM- De tijd lijkt voorbij dat werknemers een lease-auto willen. Veel IT-bedrijven bedenken alternatieve vervoerspakketten. Bij Origin ziet bijna een kwart van het personeel al twee jaar af van een lease-auto. Ook in het kader van aantrekkelijk personeelsbeleid is het niet meer 'welk merk en welke kleur' maar 'wanneer met welk vervoermiddel'.
Het standaardaanbod van een lease-auto is bij Iquip Informatica in Diemen meer dan een jaar geleden geschrapt. "Wij bieden werknemers nu een mobiliteitsbudget aan", zegt woordvoerder Joyce van Leeuwen. De werknemer mag dat naar keuze besteden. "De mensen zijn heel enthousiast."
Jeroen Goossen van adviesbureau Fleet Support Mobiliteitsmanagement constateert een toenemende vraag naar adviezen op het gebied van 'flexibel mobiliteitsmanagement'. De behoefte komt voort uit de mobiliteitsproblematiek, met daarbij de komst van zaken als rekeningrijden. Daarnaast is het uit het oogpunt van arbeidsvoorwaarden aantrekkelijk om in plaats van een lease-auto een vervoersregeling aan te bieden.
Bedrijven die zich makkelijk van het probleem af willen maken, bieden de mogelijkheid om het budget voor de lease-auto op de rekening van de werknemer te storten. Dat is niet aantrekkelijk, omdat die vergoeding belast is. Slimmer is het om een mobiliteitsbudget te becijferen. Per jaar zit dat al snel op twintigduizend gulden. De werknemer krijgt vouchers voor dat bedrag waarmee hij zijn vervoer kan 'inkopen' bij de werkgever. Blijft er geld over, dan wordt dat aan het eind van het jaar uitgekeerd. Alleen dat bedrag is belast.
Dit systeem hanteert Origin al twee jaar. Het is een enorm succes. Van de werknemers die de afgelopen twee jaar konden kiezen tussen een standaard lease-auto of een alternatief pakket, koos 23 procent voor het laatste.
Het Zoetermeerse Syntegra biedt werknemers binnen het flexibele arbeidsvoorwaardenpakket 'Choice' sinds januari ook een mobiliteitsbudget aan, in plaats van een lease-auto. De belangstelling is volgens Syntegra nog beperkt omdat het project jong is. Hans van der Veeken, manager Interne Zaken, heeft wel al gemerkt dat jonge werknemers van onder de dertig de lease-auto nog erg interessant vinden; voor die groep heeft dat blijkbaar nog veel status.
Laatst bewerkt: