zakelijk (zzp'er) rijden, kopen, leasen

Ik denk dat je boekhouder een ding is vergeten te vermelden. Afschrijven is niets anders dan de waardevermindering in mindering brengen op je winst, want waardevermindering is een kostenpost.

Per saldo is het bedrag dat je af mag schrijven dus de waardevermindering van de motor. Gedurende de jaren kun je best uitgaan van € 500 als restwaarde, alleen wanneer de motor de onderneming verlaat (dus wordt overgedragen aan privé of wordt verkocht/ingeruild) krijgt hij een definitieve eindwaarde. Dat is het exacte bedrag waarnaar je mag afschrijven en dat is ook logisch.

Als je gedurende de jaren te veel hebt afgeschreven, zul je dat dan dus moeten corrigeren.

I know!
 
ik heb wel eens op het forum een tabel met berekeningen van een aantal voorbeeld motoren voorbij zien komen weet iemand waar ik die kan vinden
 
ik sprak laatst iemand die een hybride auto op de zaak (zzp) rijdt, en vertelde me dat investeringen ten bate van het elektrisch rijden aftrekbaar is, en daarmee dus in twee jaar zn zonnepanelen had terugverdiend. weet iemand of dit ook geldt voor elektrische motor op de zaak? graag hoor ik van iemand die een zero op zn éénmanszaak heeft staan en meer weet van die aftrek van investeringen. ik heb nu mn deauville op de zaak staan en daarvoor de xj, maar ik neig sterk naar een elektrische motor als volgende en al helemaal als het klopt van die investeringen.
 
Milieulijst Belastingdienst zei:
G 3110 [Gewijzigd]
Elektrisch aangedreven voertuig
a. bestemd voor: uitsluitend elektrisch vervoer over de openbare weg of op bedrijfsterreinen in de open lucht met een voertuig, dat is
voorzien van een lithiumhoudende accu voor de opslag van energie voor de aandrijving, niet zijnde een fiets, bromfiets, snorfiets,
quad, gehandicaptenvoertuig, brandstofcelaangedreven voertuig, bestelauto, vrachtwagen, bus, tram, metro, vorkheftruck of
andere niet voor transport over de openbare weg bestemde mobiele machines, en voldoet aan de eis:
1. voor een voertuig met kenteken een CO2
-uitstoot van 0 gram per kilometer, of
2. voor een voertuig zonder kenteken een actieradius van ten minste 50 kilometer op een volle accu,
b. bestaande uit: een uitsluitend elektrisch aangedreven voertuig en al dan niet de volgende onderdelen: een vast aan het voertuig
verbonden zonnepaneel en een oplaadstation.
Het bedrijfsmiddel komt voor ten hoogste € 50.000 van het investeringsbedrag in aanmerking voor de milieu-investeringsaftrek.

Betreft de Vamil/MIA.
https://www.belastingdienst.nl/wps/...urige_afschrijving_milieu_investeringen_vamil

Succes met de berekening, maar het is toegestaan
 
Harde eis is, is dat je de stroom van de panelen zakelijk gebruikt. Daarbij moet het zakelijk gezien voordeel opleveren. Dit is wel hard te maken als je maar niet veel meer capaciteit neerlegt dan je gebruikt met je motor. Enige verschil zeg 10% is acceptabel omdat je niet alles exact kan voorspellen. Maar alles wat je over hebt aan het einde van het jaar moet je rekenen als privé onttrekking.

Wat lastiger is de vraag of die panelen dan op je woonhuis mogen. Als je daar een kantoorruimte hebt die je mag aftrekken dan is dat geen probleem. Anders is het de vraag of je panelen vast aan het huis zitten of dat je deze weer mee kan nemen als je verhuist. maar ja wat is vast aan je huis.

Als je geen gedoe wilt dan kun je het beste je voorstel schrijven aan de inpectie en vragen om akkoord. Heb je die dan kunnen ze daarop niet terug komen. Ik schat je kans in op 95%

Ik doe deze constructie al meer dan 5 jaar voor mijn hybride auto.
 
Harde eis is, is dat je de stroom van de panelen zakelijk gebruikt. Daarbij moet het zakelijk gezien voordeel opleveren. Dit is wel hard te maken als je maar niet veel meer capaciteit neerlegt dan je gebruikt met je motor. Enige verschil zeg 10% is acceptabel omdat je niet alles exact kan voorspellen. Maar alles wat je over hebt aan het einde van het jaar moet je rekenen als privé onttrekking.

Wat lastiger is de vraag of die panelen dan op je woonhuis mogen. Als je daar een kantoorruimte hebt die je mag aftrekken dan is dat geen probleem. Anders is het de vraag of je panelen vast aan het huis zitten of dat je deze weer mee kan nemen als je verhuist. maar ja wat is vast aan je huis.

Als je geen gedoe wilt dan kun je het beste je voorstel schrijven aan de inpectie en vragen om akkoord. Heb je die dan kunnen ze daarop niet terug komen. Ik schat je kans in op 95%

Ik doe deze constructie al meer dan 5 jaar voor mijn hybride auto.

Vandaar dat iedere particulier die nu zonnepanelen installeert ook ondernemer wordt. Die eis is dus niet perse noodzakelijk.
 
Vandaar dat iedere particulier die nu zonnepanelen installeert ook ondernemer wordt. Die eis is dus niet perse noodzakelijk.

Dat is meer om de btw af te kunnen trekken en daarna eenmalig forfait voor dat jaar en dan aanvragen ontheffing administratieve verplichtingen.

Wil je de zonnepanelen echt zakelijk inzetten omdat je een electrische auto/motor hebt is het verhaal wat anders.
Je moet dan sowieso jaarlijks forfait betalen of je zakelijke deel precies uitreken.

Je kunt dan naast btw terugvorderen ook de panelen als zakelijke kosten opvoeren en KIA idd gebruiken.
De panelen moeten dan inderdaad niet aan de woning vastzitten maar verplaatsbaar zijn.
Dat is wel weer een vaag begrip maar ok. Het kan allemaal wel.

Dus wel degelijk verschil tussen particulier die panelen plaatst of ondernemer die plaatst en verdere aftrekposten wil opvoeren.

Maar idd een particulier wordt ook ondernemer door de panelen te plaatsen.
Zie ook algemeen stukje belastingdienst

Voor echt zakelijk gebruik heb je dus wel extra mogelijkheden die het toch wel weer een stuk aantrekkelijker maken.
 
heb een vraagje aan jullie heb aan mij boekhouder gevraagd hoe het zit met een zakelijke motor van €16000
ik had begrijpen dat de mia is vervallen
maar is de regeling voor de kilometerregistratie ook veranderd wat betref het bijhouden van de gereden km en woon werk verkeer of zit hij er naast
Dit was zijn antwoordt

Beste René,

In deze mail zullen wij jouw vragen zo volledig mogelijk proberen te beantwoorden, wanneer je de motor zakelijk aanschaft.

Belangrijkste is dat de aanschaf via een BTW-factuur op naam van jouw onderneming wordt aangeschaft.

Allereerst zullen wij de gevolgen voor de omzetbelasting bespreken:

De BTW, het onderhoud van de motor en het gebruik van de motor mogen als voorbelasting worden afgetrokken van de BTW die je moet betalen.

Over het privégebruik van de motor moet er BTW worden betaald. Het woon-werkverkeer geldt voor de BTW ook als privégebruik.

Om het privégebruik te bepalen kan je een sluitende kilometerregistratie bijhouden of je kan een percentage van 2,7% van de catalogusprijs betalen als privégebruik. Dit zal dan 2,7% x € 16.000 = € 432 zijn. Dit is het bedrag dat dan aan BTW moet worden betaald via de aangifte over het 4de kwartaal.

Daarnaast zullen wij de gevolgen voor de inkomstenbelasting bespreken:

Alle autokosten en lasten kunnen worden opgenomen als kostenpost (brandstof, afschrijvingen, etc.). Voor de inkomstenbelasting wordt het woon-werkverkeer gezien als zakelijk gebruik. Ook voor de motor is er sprake van een bijtelling. Deze bijtelling wordt berekend door het aantal privé-kilometers te vermenigvuldigen met de kilometerkosten. Stel je rijdt 5.000 km en de kosten per kilometer zijn € 0.24. De bijtelling is dan € 1.200. Dit moet worden opgeteld bij de winst.

Tenslotte de Mia en Kia regeling:

De MIA-regeling staat voor Milieu-investeringsaftrek. Deze regeling is slechts voor elektrische auto's en waterstofpersonen-auto's.

De Kia regeling staat voor kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Hiervoor kom je wel in aanmerking bij een motorfiets. Je mag in dit geval 28 % aftrekken van het investeringsbedrag naast de reguliere afschrijving. Dit is dus een bedrag ad € 4.480.

Alles samengevat bij aanschaf motor van € 16.000 met 5.000 privé-kilometers heeft dit financieel het volgende effect:

- Een BTW teruggaaf van € 3.360;

- Jaarlijks een Btw-afdracht van € 432 (in kwartaal 4 van de omzetbelasting);

- Een IB-afdracht van ongeveer € 396;

- Afschrijving per jaar van € 2.328;

- Brandstof en onderhoudskosten € ???

- Kia regeling van € 4.480
 
heb een vraagje aan jullie heb aan mij boekhouder gevraagd hoe het zit met een zakelijke motor van €16000
ik had begrijpen dat de mia is vervallen
maar is de regeling voor de kilometerregistratie ook veranderd wat betref het bijhouden van de gereden km en woon werk verkeer of zit hij er naast
Dit was zijn antwoordt

Beste René,

In deze mail zullen wij jouw vragen zo volledig mogelijk proberen te beantwoorden, wanneer je de motor zakelijk aanschaft.

Belangrijkste is dat de aanschaf via een BTW-factuur op naam van jouw onderneming wordt aangeschaft.

Allereerst zullen wij de gevolgen voor de omzetbelasting bespreken:

De BTW, het onderhoud van de motor en het gebruik van de motor mogen als voorbelasting worden afgetrokken van de BTW die je moet betalen.

Over het privégebruik van de motor moet er BTW worden betaald. Het woon-werkverkeer geldt voor de BTW ook als privégebruik.

Om het privégebruik te bepalen kan je een sluitende kilometerregistratie bijhouden of je kan een percentage van 2,7% van de catalogusprijs betalen als privégebruik. Dit zal dan 2,7% x € 16.000 = € 432 zijn. Dit is het bedrag dat dan aan BTW moet worden betaald via de aangifte over het 4de kwartaal.

Daarnaast zullen wij de gevolgen voor de inkomstenbelasting bespreken:

Alle autokosten en lasten kunnen worden opgenomen als kostenpost (brandstof, afschrijvingen, etc.). Voor de inkomstenbelasting wordt het woon-werkverkeer gezien als zakelijk gebruik. Ook voor de motor is er sprake van een bijtelling. Deze bijtelling wordt berekend door het aantal privé-kilometers te vermenigvuldigen met de kilometerkosten. Stel je rijdt 5.000 km en de kosten per kilometer zijn € 0.24. De bijtelling is dan € 1.200. Dit moet worden opgeteld bij de winst.

Tenslotte de Mia en Kia regeling:

De MIA-regeling staat voor Milieu-investeringsaftrek. Deze regeling is slechts voor elektrische auto's en waterstofpersonen-auto's.

De Kia regeling staat voor kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Hiervoor kom je wel in aanmerking bij een motorfiets. Je mag in dit geval 28 % aftrekken van het investeringsbedrag naast de reguliere afschrijving. Dit is dus een bedrag ad € 4.480.

Alles samengevat bij aanschaf motor van € 16.000 met 5.000 privé-kilometers heeft dit financieel het volgende effect:

- Een BTW teruggaaf van € 3.360;

- Jaarlijks een Btw-afdracht van € 432 (in kwartaal 4 van de omzetbelasting);

- Een IB-afdracht van ongeveer € 396;

- Afschrijving per jaar van € 2.328;

- Brandstof en onderhoudskosten € ???

- Kia regeling van € 4.480
Kan niet alles beoordelen, maar de MIA geldt wel degelijk voor elektrische voertuigen en niet alleen auto's. Ook de Zero staat gewoon op de lijst. De lijst kan je hier vinden: Positieve lijsten - MIA\Vamil | RVO.nl of een directe link naar de lijst: https://www.rvo.nl/sites/default/files/2017/02/PosLijst 3109-10-11 22jun2017.pdf
 
knip

Over het privégebruik van de motor moet er BTW worden betaald. Het woon-werkverkeer geldt voor de BTW ook als privégebruik.

huh? kan iemand dat bevestigen? bij mij wordt het in ieder wel degelijk als zakelijk gebruik gezien.

Alle autokosten en lasten kunnen worden opgenomen als kostenpost (brandstof, afschrijvingen, etc.). Voor de inkomstenbelasting wordt het woon-werkverkeer gezien als zakelijk gebruik. Ook voor de motor is er sprake van een bijtelling. Deze bijtelling wordt berekend door het aantal privé-kilometers te vermenigvuldigen met de kilometerkosten. Stel je rijdt 5.000 km en de kosten per kilometer zijn € 0.24. De bijtelling is dan € 1.200. Dit moet worden opgeteld bij de winst.
ik hoef geen privégebruik bij te houden, dat is juist het mooie van een motor op de zaak.
ik noteer alleen de zakelijke kilometers en kan pro rata brandstof en onderhoud aftrekken.
 
Als je goed kijkt zie je dat ik idd aangeef dat het niet van de belastingdienst zelf komt.

Jij praat over een auto. Dat is een heel andere situatie. Het lease-wagenpark in nederland is gigantisch en voor de belastingdienst een grote bron van inkomsten. Dat de regels voor motoren anders zijn blijkt wel uit het feit dat voor motoren geen bijtelling geld zoals dat voor auto's wel geld. Belastingdienst kijkt alleen naar het aantal prive gereden kilometers, ( dit laatste geverifieerd door een telefoontje naar de belastingtelefoon). Zoals gezegd wordt hierover over het algemeen beweerd dat de belastingdienst de bewijslast heeft maar dit heb ik wederom, zoals eerder gezegd, dan weer niet van de belastingdienst zelf.

De praktijk wijst uit dat de belastingdienst weinig interesse heeft voor het handjevol lease-motorrijders. Maar resultaten uit het verleden...........

Die 19ct is natuurlijk leuk maar wat het inhoudt is dat je zeker een kilometeradministratie bij moet houden en dat de meeste auto's/motoren meer kosten dan die 19ct. Tot wel 12 of 15 ct meer. Dan moet een motor op een operational leasecontract dus al meer dan die 12/15 ct kosten. Extra km's die ik maak boven op mijn contractueel afgesproken 30000 km's per jaar kosten me 11 cent............... Na alle teruggaves en aftrekposten kost de motor ook rond de 10-15 ct/p km afhankelijk van het type en contract.

Je opmerking over kortzichtigheid gaat in deze niet op. Heb toch een a4-tje of 3 volgeschreven met berekeningen :)

Ik kan mij volledig vinden in de tekst van "Nijlpaard".

Zelf rijd ik al jaren een lease motor (BMW) als ZZP'r via BMW Financial Lease.

Geen forfaitaire bijtelling. Geen kilometer registratie en alle brandstof, verzekering, mrb, onderhoud en kleding zijn bedrijfskosten. BTW verrekenen en de kosten in mindering op de omzet. Het zijn immers zakelijke kosten. De motor komt op de balans. Afschrijving is dan ook een zakelijk dingetje en je kan gebruikmaken van de MIA/KIA regeling.

Wel geef ik elk jaar een schatting van de gereden prive kilometers. Op basis van de schatting wordt een berekening gemaakt van een eigen bijdrage voor het privé gebruik van de motor. Let op!!! Een schatting, geen sluitende kilometeradministratie. Daar wordt niet om gevraagd. Wel een realistische schatting doen uiteraard.

Op deze wijze rijd ik bijna jaarlijks een nieuwe BMW motor. Met een jaarkilometrage van ca. 25.000 km is het economisch handig de motor met deze km stand en leeftijd in te ruilen. De prijs die je krijgt voor de inruil is dan nog aantrekkelijk en een verhoging van het maandtarief is beperkt. Voor zover er al sprake is van verhoging van het maandtarief.

En!!! (nog) Nooit vragen van de belastingdienst gehad.
 
Allereerst zullen wij de gevolgen voor de omzetbelasting bespreken:

De BTW, het onderhoud van de motor en het gebruik van de motor mogen als voorbelasting worden afgetrokken van de BTW die je moet betalen.

Over het privégebruik van de motor moet er BTW worden betaald. Het woon-werkverkeer geldt voor de BTW ook als privégebruik.

Om het privégebruik te bepalen kan je een sluitende kilometerregistratie bijhouden of je kan een percentage van 2,7% van de catalogusprijs betalen als privégebruik. Dit zal dan 2,7% x € 16.000 = € 432 zijn. Dit is het bedrag dat dan aan BTW moet worden betaald via de aangifte over het 4de kwartaal.

De 2,7% forfaitaire regeling is alleen van toepassing op personenauto niet op motoren.
Je moet daar de bijtelling voor de BTW toepassen op het feitelijke privégebruik. Als 50% van de km’s privé gereden worden dan moet je ook 50% van de BTW corrigeren op de BTW-aangifte.
Vast woon-werk is voor de BTW i.d.d. privé. Voor de IB is dit i.d.d. zakelijk.
 
ok bedankt voor de uitleg ga nog eens aan de boekhouder vragen of die nog een keer wel kijken naar de uitleg over de 2,7 procent bijtelling

Eigenlijk wel slecht dat een boekhouder dat niet weet :/

Het grappige is dat je geen sluitende km registratie hoeft bij te houden wanneer je niet totaal zakelijk rijd.
(Bij 0 km prive moet je wel een registratie hebben, teveel gedoe vind ik)

Het is dus niet te controleren hoeveel je prive rijd. Ik geef voor het gemak altijd 1000 km prive op.
En eigenlijk doe ik mijzelf te kort, want ik rij bijna niet meer prive, maar ok gemak dient de mens.

Vorig jaar maar één toerrit gereden en dit jaar nog geen eentje ;( Druk is leuk voor de omzet maar heeft ook nadelen.
Andere discussie ;)
 
Eigenlijk wel slecht dat een boekhouder dat niet weet :/

Dat is eigelijk ook wel zo maar ik denk dat hij geen andere klanten heb met een motor en dus heel erg gericht is op auto,s

Maar ik moet wel eerlijk zeggen ben zelf op de belastingsite aan het zoeken en kan ook niks vinden over de bijtelling van de motor
 
Laatst bewerkt:
Ze gaan er automatisch vanuit dat voor een motor hetzelfde geldt als voor een auto. Mijn accountant stond er ook op dat ik een sluitende km registratie inleverde. Ik zei: nee dat hoeft niet, bewijslast ligt bij de belastingdienst. Ja maar dat bewijzen ze door jou om een kmregistratatie te vragen. Ja doeiii :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan