Zakelijke motor kopen .

ricardo-k90

Rookie
16 mrt 2013
23
7
spijkenisse
Beste forumleden,

Ik sta op het punt om een zakelijke motor te kopen als particulier. Het gaat om een yamaha uit 2017. Ik kan echter nergens specifiek vinden welke kosten erbij komen kijken zoals btw/bpm omdat ik de motor niet als zakelijk gaat rijden. De eigenaar weet het ook niet precies. Graag hoor ik van jullie.
 
Bpm is betaald toen de motor nieuw is aangeschaft, nu moet je volgens mij enkel nog btw betalen, of vergis ik mij nu?
 
Ik neem aan dat je hem niet gaat importeren maar hier in het binnenland koopt. Als de verkoper de motor aan je verkoopt en de 21% BTW apart op een factuur zet, dan heb jij als particulier daar niks aan. Tenminste niet in de zin dat jij die van de Belastingdienst zou kunnen terugvragen. Het is hetzelfde als jij als particulier iets in een winkel koopt waarop je ook de BTW betaald die op je kassabon staat Die kun jij ook niet aftrekken. De verkoper draagt die BTW elke drie maanden aan de belastingdienst af bij zijn BTW aangifte. Zo zal ook de verkoper van de motor (die hij dan waarschijnlijk op zijn zaak heeft staan) de BTW die jij betaald aan hem, deze aan de belastingdienst moeten afdragen.
BPM hoef je niet te betalen; alleen overschrijfkosten van ca. 10 euro.
 
Lang verhaal kort:

Voor een particuliere koper maakt het niks uit. Jij betaalt de verkoopprijs en die is incl btw
De verkoper moet de btw afdragen. Bpm heb je ook niks mee te maken, aangenomen dat het een nl motor is

Ben je een zakelijke koper dan kun je die btw weer terugvorderen van de belastingdienst.
 
Oke bedankt allemaal ! Het gaat om een motor uit NL , dus geen invoer nodig. Ik las wel als je bijvoorbeeld als particulier een bedrijfsauto overneemt en deze is <5 jaar oud dan is er nog een restant bpm verschuldigd. Is dit met een motorfiets anders geregeld?
 
Dat is alleen bij bepaalde type bestelbussen enz. waar je als ondernemer ook de bpm niet voor hoeft te betalen.
Zitten een aantal regels aan.

Dat kan bij een motor niet, dus dat zul je inderdaad niet tegenkomen.
Alleen btw vrijstelling en daar heb je als particulier niets mee te maken, alleen de verkoper wel dus.

Kort: betalen klaar rijden :)
 
die restant bpm is als het een grijs kenteken is die heb je niet bij motors
als jij de motor koop is er voor jou geen naheffing de verkoper regel dat allemaal via zijn boekhouder hij moet dat weer opgeven als inkomen en de benodigd belasting en btw over betalen
 
Terug
Bovenaan Onderaan