Zal ik een 250cc kiezen?

framboos

MF'er
9 aug 2010
39
0
Gegroet, allen.

Ik ben momenteel hevig aan het verlangen naar een gave crossmotor. Mijn oog ligt op een 250cc. Qua gebruik zal hij niet afgemat worden: ik zal slechts op enkele weilanden en op de weg gaan rijden. Echter ontvang ik veel boe-geroep als het over het aantal cc's gaat. Ikzelf ben 15 jaar oud. Dus ja, een gemiddelde van die leeftijd zou iets lichters moeten kiezen. Echter, ik ben zo rond de 1.75m en weeg zo'n 75 kilo, en nee, ik ben niet dik. Ik ben bovengemiddeld breed, qua schouders en hoeveelheid spiermassa (geen grap). Daarom lijkt het mij geen foute keuze om voor een 250cc te kiezen. Maar vaders weerwoord is: ''Je hebt geen ervaring..''. En dat klopt. Ik heb nog nooit op een CROSSmotor gereden, buiten dat wel in auto's en op conventionele brommers. Ik weet natuurlijk donders goed HOE ik zo'n ding moet besturen, en alle andere aspecten van het vak. Dus een 250cc moet makkelijk kunnen. Je moet toch ooit ergens beginnen?

Buiten dat heb ik nog een vraag: hoeveel pk's heeft de gemiddelde 250cc crosser tegenwoordig? En dan geen chinese natuurlijk...

Alvast bedankt, en excuses voor het kromme verhaal, maar het is al laat. :z
 
Als je 15 bent zou ik toch eerst nog een tijdje een 125cc nemen, als je tenminste echt wilt leren zon ding te besturen. De funfactor is daarmee veel hoger en vergis je niet, die zijn ook flink krachtig. Een 250 tweetakt is best wel een kanon en te wild om zomaar fatsoenlijk op te leren rijden.

Begin nou niet meteen te zwaar, je bent 15 en hebt nog tijd genoeg om zwaarder te gaan rijden. Als je nu op een 125cc begint leer je veel meer en zo heb je er later ook weer plezier van. Er is hier op het forum ook iemand die meteen op een 500 is gaan rijden... Gevolg is dat diegene de 500 alleen stationair onder controle had en het zeer lang duurde voordat hij fatsoenlijk een rondje kon rijden... (of hij kan het nogsteeds niet...)

Ik had hetzelfde postuur en gewicht als jij op die leeftijd, en reed al vanaf mn 13e op crossbrommers, 14e tot en met 70cc. Toen ik op mijn 15e op een cr125 stapte wist ik niet wat ik meemaakte..

Rond de 45-50pk hebben de meeste 250cc crossers....
 
Laatst bewerkt:
125 kan het zat trekken, die trekt mijn vader ook nog en die is wel wat zwaarder als jij. Maar je moet het zelf weten.

Een 125cc kan het makkelijk, alleen de honda cr125 van de jaren '02 tot '04 ofzo zijn sloom (heb ik gelezen hier ergens.)
 
Als je 15 bent zou ik toch eerst nog een tijdje een 125cc nemen, als je tenminste echt wilt leren zon ding te besturen. De funfactor is daarmee veel hoger en vergis je niet, die zijn ook flink krachtig. Een 250 tweetakt is best wel een kanon en te wild om zomaar fatsoenlijk op te leren rijden.

Begin nou niet meteen te zwaar, je bent 15 en hebt nog tijd genoeg om zwaarder te gaan rijden. Als je nu op een 125cc begint leer je veel meer en zo heb je er later ook weer plezier van. Er is hier op het forum ook iemand die meteen op een 500 is gaan rijden... Gevolg is dat diegene de 500 alleen stationair onder controle had en het zeer lang duurde voordat hij fatsoenlijk een rondje kon rijden... (of hij kan het nogsteeds niet...)

Ik had hetzelfde postuur en gewicht als jij op die leeftijd, en reed al vanaf mn 13e op crossbrommers, 14e tot en met 70cc. Toen ik op mijn 15e op een cr125 stapte wist ik niet wat ik meemaakte..

Rond de 45-50pk hebben de meeste 250cc crossers....


maak em niet zo bang ik heb een CR250 95 met 13 kw is 17PK komt niet in de buurt van
40-50 pk weet niet waar jij dat vandaan haalt?
 
anders ga je naar RDW.nl en voor je MP-35-TH in is niet mijn brommetje maar een 92er
is hetzelfde blok
 
Laatst bewerkt:
ach komop een 250cc kan makkelijk! een 500cc kan ook makkelijk!
nee serieus, in het begin is het eng en moet je aan t ding wennen maar op het land kun je zonder veel problemen t gas opendraaien en zal er niet zo snel iets fout gaan.
je koopt t ding voor de lol en je hoeft je niet druk te maken of je iets koopt wat overkill is...zolang je maar plezier hebt.
bochtenwerk is op een 125 hetzelvde als op een 500...tis alleen de power op de rechte stukken die anders is....
 
125 is inderdaad beter om op te leren, En zo'n 125 heeft ook aardig wat power.

Op de weg rijden? je bent 15..
onverzekerd, als je brokken maakt ben je goed de sjaak,
 
Gegroet, allen.

Ik ben momenteel hevig aan het verlangen naar een gave crossmotor. Mijn oog ligt op een 250cc. Qua gebruik zal hij niet afgemat worden: ik zal slechts op enkele weilanden en op de weg gaan rijden. Echter ontvang ik veel boe-geroep als het over het aantal cc's gaat. Ikzelf ben 15 jaar oud. Dus ja, een gemiddelde van die leeftijd zou iets lichters moeten kiezen. Echter, ik ben zo rond de 1.75m en weeg zo'n 75 kilo, en nee, ik ben niet dik. Ik ben bovengemiddeld breed, qua schouders en hoeveelheid spiermassa (geen grap). Daarom lijkt het mij geen foute keuze om voor een 250cc te kiezen. Maar vaders weerwoord is: ''Je hebt geen ervaring..''. En dat klopt. Ik heb nog nooit op een CROSSmotor gereden, buiten dat wel in auto's en op conventionele brommers. Ik weet natuurlijk donders goed HOE ik zo'n ding moet besturen, en alle andere aspecten van het vak. Dus een 250cc moet makkelijk kunnen. Je moet toch ooit ergens beginnen?

Buiten dat heb ik nog een vraag: hoeveel pk's heeft de gemiddelde 250cc crosser tegenwoordig? En dan geen chinese natuurlijk...

Alvast bedankt, en excuses voor het kromme verhaal, maar het is al laat. :z
Heb je al opgegeven voor de AMA Motocross, zo te zien ga je die winnen..

We hebben hier te maken met de nieuwe James Steward denk ik!! :Y :}
 
(Buiten dat heb ik nog een vraag: hoeveel pk's heeft de gemiddelde 250cc crosser tegenwoordig? En dan geen chinese natuurlijk...)

*Die chinesen maken goed spul hoor: Suzuki, Honda, Kawasaki.. dus waarom geen chinese? "natuurlijk"!
 
Laatst bewerkt:
(Buiten dat heb ik nog een vraag: hoeveel pk's heeft de gemiddelde 250cc crosser tegenwoordig? En dan geen chinese natuurlijk...)

*Die chinesen maken goed spul hoor: Suzuki, Honda, Kawasaki.. dus waarom geen chinese? "natuurlijk"!
Prachtspul hoor dat miniatuur!
 
Yups, ik denk dat ze een gemiddelde 250cc (xt of xr) van 1971 hebben genomen voor de typegoedkeuring van de CR250...
Ach, is een 250 2takje, zal wel niet meer dan 15 pk hebben.. ;)

Ga er maar vanuit, dat het vorige type blok, dus van '92 tot '02, ook nog 45pk aan het achterwiel heeft.

Mijn CR500 stond ook voor 17Kw op het kenteken, terwijl die er in het echt 64 heeft....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan