Zal ik mijn lesmotor overkopen?

zon lesmotor word echt niet zo erg mishandeld en een er5 kan wel wat hebben...ja op de koppelingsplaten na maar die zijn makkelijk te vervangen...een gemiddelde supersport word erger mishandeld, verder zullen er flink wat gebruikerssporen opzitten en het is van nature niet de mooiste motor ;)

maar eerlijk gezegd zou ik het niet doen, voor 2500/3000 euro kun je hartstikke mooie motoren kopen! veel beter als zon saaie lesmotor *D

what
ever.
 
Beste Mep,

Rondkijken wat er te koop is kan zeker geen kwaad. In een motorzaak koop je met garantie en de zekerheid dat er een vakman naar gekeken heeft, maar je betaalt wat meer. Van een particulier koop je voordelig, maar je loopt altijd een zeker risico.

Toch zou ik eens het te-koop deel en marktplaats doorspitten. Want, mijn brommertje staat voor dezelfde vraagprijs en die is ook in een goede conditie.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat je met dat budget uit genoeg motortjes kan kiezen. Vraag in ieder geval een ander er eens naar te kijken (bij voorkeur een vakman). Als beginnende motorrijdster zie je al snel dingetjes als onderhoudskosten, verbruik, een verse achterband of een kettingset over het hoofd. De beginnende motorrijd(st)er let meestal meer op de schoonheid van het model en of de kleur wel naar zijn /haar zin is....
 
ik weet niet wat voor oostblok rijschool jij hebt gelest? :? maar in het algemeen zijn lesmotoren wel netjes.

Er word in het algemeen niet mee gejakkert ( je moet je tenslotte aan de snelheid houden) en dus netjes warm gereden. zon instructeur verdient ze brood met zijn lesmotoren dus hij zorgt echt wel dat ze goed onderhouden worden want als zon ding een dag stilstaat loopt hij een hoop geld mis.

en natuurlijk er worden speciale maneuvres mee gedaan dus de koppelingsplaten worden goed gebruikt, maar daar houd het motorisch wel mee op. en er zitten vaak gebruikssporen aan maar technisch zijn ze wel in orde.

maar wat te denken van een gemiddelde sportmotor? doortrekken tot in de begrenzer, schakelen zonder koppeling, burnouts, af en toe een circuitdagje? daar kan ie wel tegen maar oeioeioei als je een keer een langzame slalom moet doen :') ?

overigens, als bij een rijschool de lesmotoren daadwerkelijk zo slecht zijn als jij stelt, moet je daar dan wel willen lessen? ;)
 
een ex- rijles motor rijder. een suszuki gs500e uit 2003 49 000km

vervangen.
remschijven v+a
banden v+a
valbeugels
olie afdichting bij het schakel pedaaltje

blokje loopt met 70 000km nog steeds goed, enigste minpunt is dat zijn vrij niet altijd even makkelijk te vinden is.

en verder teveel kapot gereden door hem naast de weg te rijden.

dus bied 1750 en dan zou ik het doen doordat er veel spook verhalen zijn dat het afgeragde kut fietsen zijn wil niemand ze en dan kan je wat zakken in de prijs. ik kocht er eentje van een rijschool die 2 fietsen in de aanbieding had en daarvan staat er nog steeds eentje. omdat niemand een lesfiets wil. en dan kan je vast op een 2000 euro uitkomen. en lesfietsjes zijn leuk te rijden. en de pret begint al op legale snelheid. en afstanden maken is ook geen probleem. je kan er in 12 uur 1100 km naar Oostenrijk mee rijden via de snelweg. en anders rustig 20 uur per dag rondtuffen.
 
ik weet niet wat voor oostblok rijschool jij hebt gelest? :? maar in het algemeen zijn lesmotoren wel netjes.

Er word in het algemeen niet mee gejakkert ( je moet je tenslotte aan de snelheid houden) en dus netjes warm gereden. zon instructeur verdient ze brood met zijn lesmotoren dus hij zorgt echt wel dat ze goed onderhouden worden want als zon ding een dag stilstaat loopt hij een hoop geld mis.

en natuurlijk er worden speciale maneuvres mee gedaan dus de koppelingsplaten worden goed gebruikt, maar daar houd het motorisch wel mee op. en er zitten vaak gebruikssporen aan maar technisch zijn ze wel in orde.

maar wat te denken van een gemiddelde sportmotor? doortrekken tot in de begrenzer, schakelen zonder koppeling, burnouts, af en toe een circuitdagje? daar kan ie wel tegen maar oeioeioei als je een keer een langzame slalom moet doen :') ?

overigens, als bij een rijschool de lesmotoren daadwerkelijk zo slecht zijn als jij stelt, moet je daar dan wel willen lessen? ;)

clown die je bent.

ga voor de grap maar eens een tijdje staan op een plek waar veel rijscholen hun bijzondere verrichtingen oefenen.
kun je zien hoe vaak die dingen wel niet omgaan. ookal is het tijdens stilstand, het frame krijgt wel een tik via de valkooi en bijzonder goed voor de rest van de motor is het ook niet.

daarnaast wordt er wel dergelijk geragd met lesmotoren.
Denk maar eens aan een duoles waarbij één lest op een 25kw (bijv. 250cc) en de ander op bijv. een 500cc onbegrensd. Vervolgens gaan ze met de instructeur een stukje snelweg rijden oefenen en inhalen. Omdat je hoge snelheid moet halen om bijvoorbeeld in te voegen wordt er vaak in een te lage versnelling door getrokken door onervaren leerlingen; of er wordt per ongeluk verkeerd geschakeld.
Of bijvoorbeeld bij het afremmen op de motor bij bijv. een stoplicht met te hoge snelheid en de koppeling te vroeg inknijpen etc, daar slijt alles gewoon van.
Dan hebben we het nog niet eens gehad over het misbruiken van de koppeling/remmen voor het maken van achtjes, slippend etc, ELKE DAG WEER.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Zo'n lesmotor kan best goed onderhoud hebben gehad (lang niet allemaal, trust me, uit eigen ervaring) maar een motor die je hier op het forum koopt, of bij een andere motor-liefhebber op bijv. marktplaats heeft dat waarschijnlijk ook.

Zon motor wil jij als eerste motor aan iemand aanraden? Nou, ik niet.

Aan TS:

zoek eerst laten we zeggen 3 motoren uit qua uiterlijk en die binnen je budget passen.
zoek informatie/ testverslagen over dat type bouwjaar etc.
ga proefrijden indien mogelijk
etc etc.

maar koop absoluut GEEN motor met de motivatie: hij is goedkoop.. tenzij het je puur om vervoer gaat. Anders ga je er neit met plezier/ trots op rijden en dan is de lol er snel af.

tegenwoordig zijn de motorblokken zo sterk en kunnen echt wel wat hebben. voor laag/middeltoerige blokken kunnen met goed onderhoud makkelijk de 100.000km passeren.
 
Laatst bewerkt:
ik hoor hier wel eens dat die motoren verkacht/verwaarloosd zijn.
dat valt over het algemeen echt reuze mee.

tuurlijk valt zoeen motor wel eens om tijdens een bijzondere verrichting, maar dat is bijna alleen met de 8 of halve draai e.d.
daarom heb je ook die beugels.
als de motor recht rijd zonder je handjes tegebruiken,en geen rare hobbels voelt tijdens het rijden dan zal het nog wel allemaal aardig in het lood staan.
onderhoud is eigenlijk altijd goed bij de meeste rijscholen, als de motor het begeeft tijdens je rit of examen geef je niet echt een lekkere reklame boodschap af!
en daar moet je het meestal wel van hebben mond op mond reklame.
de ondernemer verdiend zijn geld met de motor dus moet rijden, altijd.
weer of geen weer, pekel of droog, kluns of een natuur talent.

check de motor gewoon zelf even af, rij er nog eens op en controleer hem dan.
bekijk de beugels of deze niet al geheel zijn versleten. (nieuw is ook niet goed)
en vindt je hem goed genoeg kopuh.
mij zou het niet tegen houden om een ex les motor te kopen.
ex les auto dan weer wel, DAT koop ik echt NOOIT van me leven :+
die zijn echt verrot :+
 
Laatst bewerkt:
Ha, ik heb ook mijn lesmotor overgenomen van mijn rijschool, een Yamaha TDM 850 :9
Ding is gewoon goed en werd alleen na avb gebruikt voor avd en dan alleen als je er toe in staat werd geacht. Heeft niet zo veel geleden dus. Stuur er nu al weer een 6k mee rond en hoop er nog heel wat bij te zetten. Oh ja, mijn tdm heeft nu 79k gelopen.
Dus als de prijs goed is, waarom niet?
 
Heb zelf ook de citta overgekocht van mijn instructeur, nadat ik mijn rijbewijs gehaald had...
Ik vond hem spuug lelijk (een rode honda cb 250) reed wel als een tiet! 2 jaar onderhoudsvrij mee gereden... Voordeel is wel van zo'n motor dat je er niet zuinig op bent, en dus flink (durft) gaat oefenen!!
Maar goed, voor zo'n bedrag vind je idd mooiere motoren!!

Maaruh, les motoren en auto's worden vaak na zoveel jaar weg gedaan, iets met belasting, goedkoper, blablabla....
 
gewoon niet kopen... misschien dat ie nooit in het rood is getrokken of motorisch mishandeld, dat ding is in ieder geval vaak op zijn plaat gegaan.
 
gewoon niet kopen... misschien dat ie nooit in het rood is getrokken of motorisch mishandeld, dat ding is in ieder geval vaak op zijn plaat gegaan.

Precies, wie koopt er nou een motor waarvan je weet dat ie goed misbruikt is door beginnende motorrijders en daarnaast meerdere malen gevallen is.

Een motor houd net als elk ander apparaat/machine niet van vallen.
 
Als je het idee hebt dat hij netjes onderhouden is en hij er netjes uit ziet... zie ik het probleem niet. 9 van de 10 argumenten om het níet te doen hier zijn redelijk op 'niets' gebaseerd in mijn ogen.

Er zijn particulieren genoeg die beroerder met hun fietsen omgaan. En ja, die fietsen staan ook gewoon bij dealers te koop.

een stoplicht met te hoge snelheid en de koppeling te vroeg inknijpen etc, daar slijt alles gewoon van.
Leg eens uit, netjes onderbouwd... Wat slijt er en waarom?
 
Laatst bewerkt:
Als je het idee hebt dat hij netjes onderhouden is en hij er netjes uit ziet... zie ik het probleem niet. 9 van de 10 argumenten om het níet te doen hier zijn redelijk op 'niets' gebaseerd in mijn ogen.

Er zijn particulieren genoeg die beroerder met hun fietsen omgaan. En ja, die fietsen staan ook gewoon bij dealers te koop.Leg eens uit, netjes onderbouwd... Wat slijt er en waarom?

:^

En voor 2500 euro heb je toch een redelijk nieuwe fiets met weinig km's. En al die slijtage ach dat zal allemaal wel meevallen zo'n motor kan best wat hebben.

Particulieren maken wheelies, rijden tegen de toerenbegrenzer aan en doen andere dingen waarvan jij niks weet. Het blijft altijd een gok tenzij je een nieuwe koopt.
 
fucking bullshit.


als die motorfiets nog supergoed is, waarom wordt hij verkocht? zo goed gaat het helemaal niet met de rijscholen. die rijschool heeft echt geen NIEUWE motoren nodig voor in de WINTER..wordt toch bijna niet gelest, en het is een slechte tijd vanwege de kou etc. om een motor te verkopen..


rijlesmotor:

vaak gevallen, dus misschien 'iets' krom. heeft natuurlijk wel een valkooi maar dat betekend niet dat een motor geen beste tik kan krijgen ergens.

mensen hebben erop leren rijden dus je kunt ervan uitgaan dat al die 20dkm de koppeling is MISBRUIKT.

een ton op de klok is best mogelijk, mits hij goed onderhouden wordt..

ik zou sowieso alleen aanraden om deze motor te kopen als je hem SUPERMOOI vind, geen dames wilt versieren, en een noob wilt zijn.
komop man je koopt toch geen Lesmotor.. :')

koop dan mijn Z1000 klik hier

en dan? dan koopt ie hem niet, maar een vergelijkbare bij een motorzaak waarbij de kans bestaat dat ie bij een andere rijschool vandaan komt omdat die dingen nou eenmaal veel als lesmotor gebruikt worden.

voor de rest heeft ie net zoveel kans dat dat ding rot is als dat hij jou motor koopt, garantie is in beide gevallen hetzelfde.
En van dat prijsverschil tussen zijn lesmotor en jou motor kan je best een hoop dingen doen.


ik begrijp eigenlijk ook niet helemaal waarom jij zou bepalen of die rijschool wel of geen nieuwe motoren zou moeten kopen.
 
Laatst bewerkt:
:^

En voor 2500 euro heb je toch een redelijk nieuwe fiets met weinig km's. En al die slijtage ach dat zal allemaal wel meevallen zo'n motor kan best wat hebben.

Particulieren maken wheelies, rijden tegen de toerenbegrenzer aan en doen andere dingen waarvan jij niks weet. Het blijft altijd een gok tenzij je een nieuwe koopt.
is gewoon een goed punt. dat die motor een paar keer is omgedonderd maakt imo niet zoveel uit..
 
idd als je alle agossie ik ben uitgegeleden over een meeuwenstrontje topics hier ziet staan er zat recente motoren die een keer op hun kant gelegen hebben in de diverse showrooms.
 
Met zo'n lesmotor is altijd wat aan de hand, dus veel onderhoud. Ik zou het niet doen.
 
tja heb twijfels je kan het doen, het is handig als begin motor om ff lekker op te leren sturen, maar ik persoonlijk zou het niet doen. Ik heb mijn 1e motor een yamaha Fazer 600 uit 2001 (heb pas bijna 2 jaar me motor rijbewijs en rij nu nog 25 kw tot april 2010 maar heb inmiddels een nieuwe van 2008 gekocht) via marktplaats gekocht daar staan er zat op met minder km`s (het zal idd wel 123000 zijn ipv 23000 want dat is wel erg weinig om een les motor weg te doen) voor miss. hetzelfde geld en als je goed zoekt nog wel minder en zijn waarschijnlijk stukken beter mee om gegaan ipv. versleten koppeling enz...

Groeten Richard
 
Hoezo zou het 123000 moeten zijn? Er zijn ook rijschoolhouders die motoren erbij hebben, maar hier niet dagelijks mee bezig zijn. Die maken echt niet zoveel kilometers. Van welk jaar is de ER5 eigenlijk? Wordt nergens aangegeven of ik heb er overheen gelezen.

Maar bij twijfel niet doen. Kijk liever voor iets wat je ook echt mooi vindt. Technisch zou het niet veel uit maken, lesmotoren worden vaak netjes onderhouden. Wordt denk ik ook niet echt op bezuinigd, je bent toch wel aansprakelijk als er iets gebeurd lijkt mij.
 
idd als je alle agossie ik ben uitgegeleden over een meeuwenstrontje topics hier ziet staan er zat recente motoren die een keer op hun kant gelegen hebben in de diverse showrooms.
:^

Met zo'n lesmotor is altijd wat aan de hand, dus veel onderhoud. Ik zou het niet doen.
Waar baseer je dit op?

De lesmotoren die mijn ex-rijschool gebruikt krijgen gewoon doodnormaal onderhoud. Waarschijnlijk nog stipter dan de doorsnee hobby-ik-rij4000km-per-jaar-habbiebabbie-hobby-isten...


Dit doet mij een beetje denken aan de discussie over een motor kopen die circuit heeft gereden... Allemaal kut en dit en dat... terwijl ik mijn circuitfiets nóg beter van onderhoud voorzie dan mijn ex straatfietsen... Omdat er kortweg gezegd níets maar dan ook níets fout aan mag zijn.
 
idd, ik rij elke dag op mijn fiets, zit er 10 a 12 keer per jaar mee op het circuit, optisch ziet het er allemaal niet uit, maar denk je echt dat ik woonwerk verkeer doe op een motor die er elk moment mee uit kan scheiden? of die met rotte remmen/banden te weinig olie of weet ik veel wat het circuit opga?

Ik heb een tyfushekel aan poetsen, rij het hele jaar door, dus mijn motor is zeker niet in showroom conditie, maar technisch is er niks mis mee, staat nu op 70.000 km en de grootste reparatie wat een rotte nokkenaskettingspanner, mensen kijken veel te veel naar km standen en dat soort dingen.
Motoren zijn niet van suiker hoor, die dingen kan je gewoon gebruiken waar ze voor zijn.

rijden.
en valt er een keer een motor op zijn kant op een parkeerplaats tijdens 8jes draaien breekt ie ook echt niet af hoor.
 
:^Waar baseer je dit op?

De lesmotoren die mijn ex-rijschool gebruikt krijgen gewoon doodnormaal onderhoud. Waarschijnlijk nog stipter dan de doorsnee hobby-ik-rij4000km-per-jaar-habbiebabbie-hobby-isten...


Dit doet mij een beetje denken aan de discussie over een motor kopen die circuit heeft gereden... Allemaal kut en dit en dat... terwijl ik mijn circuitfiets nóg beter van onderhoud voorzie dan mijn ex straatfietsen... Omdat er kortweg gezegd níets maar dan ook níets fout aan mag zijn.
zelfde met mijn stuntbike: 3x per jaar verse olie en filter, veel betere koeling (blok komt zelden tot de 100 graden, constante temp van 85!!), voorschijven elk jaar, 2 x per jaar achter, remblokken zodra ze op de helft zijn, constant nieuwe remvloeistof, ketting smeren elke keer, alles zo veel mogelijk spelingsvrij houden. heb nu alleen een lekke voorvorkkeerring en geen tijd meer om te vervangen dus ik kom vanavond met een doekje om mn vork op tv _O- go figure..
 
Terug
Bovenaan Onderaan