zand in me blok?? wat te doen!! Hellup

lelijk hoofd

MF'er
26 okt 2005
94
0
Utrecht
Hallo beste noppenrijders. Ik heb eergisteren een leuke XL 600 R gekocht, hij zag er erg goed uit voor zijn leeftijd, alleen hamerde hij wat in de kop. Geen probleem dacht ik, gewoon te weinig olie in de kop gehad en dus nokkenas, tuimelaars en kleppen enzo waarschijnlijk kapot. Even koprevisie en voila. Maarrrr toen kwam ik erachter dat er een berg zand aan de verkeerde kant van het luchtfilter zat, en in de carburateur en..... De motor loopt wel en schakelde tijdens het korte proefritje ook goed,maar aan zo'n berg zand had ik niet gedacht. (dom dom ik weet het maar wat doe je eraan, een xl luchtfilter bekijken doe je wat minder makkelijk dan een XR filter)
Nu is dus de vraag, hoe groot is de kans dat het hele blok aan gort is geholpen en niet alleen de kop? Ik heb de olie al uit het blok gehaald en dat zag er niet te best uit,maar ook niet super slecht geen grote metaaldelen maar wel een metallic waas. Morgen gaat het blok eronder vandaan en bekijk ik het oliefilter en gaasfilter in het blok.
Kun je zo'n blok ook uitspoelen of moet alles dan helemaal uit elkaar? Ik heb niet zo'n zin om het blok in de breedte te splitsen, daar heb ik al ervaring mee nl, wat een pokkewerk! Enige adviezen wat betreft blokreinigen(inwendig) zijn erg welkom!!! :(
 
Hallo beste noppenrijders. Ik heb eergisteren een leuke XL 600 R gekocht, hij zag er erg goed uit voor zijn leeftijd, alleen hamerde hij wat in de kop. Geen probleem dacht ik, gewoon te weinig olie in de kop gehad en dus nokkenas, tuimelaars en kleppen enzo waarschijnlijk kapot. Even koprevisie en voila. Maarrrr toen kwam ik erachter dat er een berg zand aan de verkeerde kant van het luchtfilter zat, en in de carburateur en..... De motor loopt wel en schakelde tijdens het korte proefritje ook goed,maar aan zo'n berg zand had ik niet gedacht. (dom dom ik weet het maar wat doe je eraan, een xl luchtfilter bekijken doe je wat minder makkelijk dan een XR filter)
Nu is dus de vraag, hoe groot is de kans dat het hele blok aan gort is geholpen en niet alleen de kop? Ik heb de olie al uit het blok gehaald en dat zag er niet te best uit,maar ook niet super slecht geen grote metaaldelen maar wel een metallic waas. Morgen gaat het blok eronder vandaan en bekijk ik het oliefilter en gaasfilter in het blok.
Kun je zo'n blok ook uitspoelen of moet alles dan helemaal uit elkaar? Ik heb niet zo'n zin om het blok in de breedte te splitsen, daar heb ik al ervaring mee nl, wat een pokkewerk! Enige adviezen wat betreft blokreinigen(inwendig) zijn erg welkom!!! :(

Blok splitsen is helemaal geen ramp..als jij zo simpel doet over een koprevisie en blijkbaar zelf de kop er al af kunt halen kun je ook wel het hele blok splitsen.

Zou ik zelf doen als je toch het blok open gaat halen. Zou zonde zijn als je er achteraf achter komt dat ie toch verder open had gemoeten.

Zand in je blok komt in theorie niet verder dan de cilinder maar omdat je zegt dat je olie er ook niet al te best meer uitziet zou ik toch het blok splitsen.

Meeste zooi in je olie kan idd van je nokkenas en tuimelaars komen.

Even snel rekensommetje in het erge geval:

Kop ingelopen -> 125 euro
Nieuwe tuimelaars -> 125 euro
Nokkenas -> 250 euro
Koppakking -> 25 euro
Kleppendekselpakking -> 30 euro
Nieuwe zuiger -> 150 euro
Hoon/boorbeurt -> 50? euro
Totaal: 755 euro

Tikt lekker aan zo. Verder hopen dat er niets stuk is.
Bigend kom je gauw genoeg achter als je je cilinder eraf hebt.
Versnellingsbak zul je wel getest hebben toen je proefreed dus dat zal nog wel redelijk zijn. Als ie nog goed schakelt en niet doorschiet zul je hooguit wat inpittingen in je tandwielen hebben en lichte afronding van de dogs. Lekker laten zolang het nog werkt anders is het zonde van je geld.
Check ook even het XR howto topic, staat redelijk wat in.
 
lijkt me maar één manier mogelijk hoe zand in je carb komt.
Als het er niet is ingegooid door iemand is het gewoon door het luchtfilter (of iig luchtinlaat) naar binnen gekomen.

Kortom, zorg dat je lucht inlaatsysteem goed is en dan zou ik me voortaan geen zorgen maken.
 
zand kan tog niet via de zuiger in je blok terecht komen? Of de wand en zuiger moeten beiden goed naar de bliksem zijn lijkt mij. Misschien via carter ontluchting die in het luchtfilter terecht komt.
 
zand kan tog niet via de zuiger in je blok terecht komen? Of de wand en zuiger moeten beiden goed naar de bliksem zijn lijkt mij. Misschien via carter ontluchting die in het luchtfilter terecht komt.

klopt..zou in theorie ook niet kunnen.
Via de carterontluchting is ook stug. De carterontluchting blaast het eruit en als de ontluchting op een XL hetzelfde is als op een XR dan komt het niet eens voorbij de T-splitsing (bij xr zit de carterontluchting zelfs niet eens op het luchtfilter).

Maar toch, als zand de cilinderwand en zuiger flink verneukt kan ik me voorstellen dat er wat doorschiet het blok in.
 
Nou ik heb mijn cilinder en zuiger eraf, zuiger was wel aan barrels, zuigerveren waren helemaal versleten door het zand, kon ze er met 2 vinger afhalen. Kleppen en tuimelaars ook aardig aan gort. Nokkenas heeft pitting, er ligt aardig wat metaalslijpesel in de olie maar het groffilter onderin het blok zag er ok uit. er was ook geen zand te zien. Ik moet het blok nog splitsen om de versnellingsbaktandwielen te bekijken en de oliepomp te controleren. Ik zag echter wel al al wat lichte loopsporen op iig 2 tandwielen. Ben benieuwd, ik denk dat het geintje me een dikke 1000 euro aan revisiekosten gaat opleveren. maar het is de moeite denk ik toch waard omdat hij er ook nog eens erg goed en mooi uitziet. :]
 
Nou ik heb mijn cilinder en zuiger eraf, zuiger was wel aan barrels, zuigerveren waren helemaal versleten door het zand, kon ze er met 2 vinger afhalen. Kleppen en tuimelaars ook aardig aan gort. Nokkenas heeft pitting, er ligt aardig wat metaalslijpesel in de olie maar het groffilter onderin het blok zag er ok uit. er was ook geen zand te zien. Ik moet het blok nog splitsen om de versnellingsbaktandwielen te bekijken en de oliepomp te controleren. Ik zag echter wel al al wat lichte loopsporen op iig 2 tandwielen. Ben benieuwd, ik denk dat het geintje me een dikke 1000 euro aan revisiekosten gaat opleveren. maar het is de moeite denk ik toch waard omdat hij er ook nog eens erg goed en mooi uitziet. :]
Dan zat er toch wel redelijk wat zand in, of niet?
 
ik zou ook even de oorzaak onderzoeken hoe dit is het blok terecht gekomen is.

wel zo belangrijk! lijkt me zoo
:Y
Waarschijnlijk is dit een gevalletje modderbad geweest.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan