Zandstralen Gritstralen

Opa Aart

MF veteraan
6 aug 2006
1.263
0
Elst (Utrecht)
Misschien wel leuk voor de liefhebbers,

Laat hier zien welke motoronderdelen er zoal worden gezandstraald, zelf doen of laat doen.
Incl. foto's van hoe het was en hoe het is geworden.
 
om het een beetje veilig te doen moet je hem dan helemaal uit elkaar halen.

het probleem is als er ergens ook maar ietsje straalgrid achterblijft, bij draaiende gedeeltes.
dan loopt je blok ZEKER vast
en plakband houd het vaak niet allemaal tegen :N

hmm. ok. Dan poets ik het blok wel netjes met de hand op en zet ik hem er schoon terug onder.

Maar ik wil me uitlaten nog wel erg graag gezandstraald hebben, kan iemand mij daarmee helpen? Het zijn uitlaten van een Honda CB 250 Two Fifty.
 
post er eens een plaatje van

honda-cb250t-fifty-1996_model1476.jpg


Het is een groot geheel en verchroomd. Het zijn dus twee uitlaten Links + rechts beide bestaan uit een geheel.
 
Laatst bewerkt:
[http://www.cmsnl.com/img/honda-cb250t-fifty-1996_model1476.jpg (afbeelding)]

Het is een groot geheel en verchroomd. Het zijn dus twee uitlaten Links + rechts beide bestaan uit een geheel.

Ik weet wel dat chroom verwijderd kan worden in zuur, maar of het met zand/gridstralen ook kan weet ik niet.

Bij mij past dat niet in de straalcabine, is te groot.
 
hmm. ok. Dan poets ik het blok wel netjes met de hand op en zet ik hem er schoon terug onder.

Maar ik wil me uitlaten nog wel erg graag gezandstraald hebben, kan iemand mij daarmee helpen? Het zijn uitlaten van een Honda CB 250 Two Fifty.

Na het demonteren van het blok moet het volgens mij geen problemen opleveren, na het stralen de onderdelen goed schoonspoelen met dieselolie of zoiets en netjes droogmaken.

Een motorblok compleet stralen gaat zeker niet goed, er blijft altijd wel ergens straalgrid achter in een verborgen hoekje/gaatje.
 
hmm. ok. Dan poets ik het blok wel netjes met de hand op en zet ik hem er schoon terug onder.

Maar ik wil me uitlaten nog wel erg graag gezandstraald hebben, kan iemand mij daarmee helpen? Het zijn uitlaten van een Honda CB 250 Two Fifty.

:N Als je de uitlaten opnieuw wilt laten verchromen kun je ze beter NIET zandstralen, anders gaat het veel tijd "lees eurie's" kosten om er een nieuwe chroomlaag op te kunnen zetten. Zandstralen maakt het oppervlak erg ruw en om te kunnen verchromen moet het oppervlak juist erg glad en vlak zijn.
Het chroom verwijderen kun je dus beter aan een bedrijf uitbesteden, die doen het met een zuur.

Zoek eens op Google met het zoekwoord "verchromen" Dan kun je genoeg informatie vinden.
 
:N Als je de uitlaten opnieuw wilt laten verchromen kun je ze beter NIET zandstralen, anders gaat het veel tijd "lees eurie's" kosten om er een nieuwe chroomlaag op te kunnen zetten. Zandstralen maakt het oppervlak erg ruw en om te kunnen verchromen moet het oppervlak juist erg glad en vlak zijn.
Het chroom verwijderen kun je dus beter aan een bedrijf uitbesteden, die doen het met een zuur.

Zoek eens op Google met het zoekwoord "verchromen" Dan kun je genoeg informatie vinden.

Bedankt voor het advies, je hebt daar helemaal gelijk in. Ik was echter niet van plan om de uitlaten te laten verchromen ik wil ze gewoon zwart kunnen spuiten zodat ze weer netjes beschermt zijn tegen de elementen. Dus waarschijnlijk chroom eraf en daarna met hittebestendige spray zwart spuiten. Als ik het chroom laat zitten, heb ik een grote kans dat de opgespoten verf weer los laat.
 
Ontchromen van onderdelen

Het ontchromen van een onderdeel is gemakkelijker en goedkoper dan men denkt! Men heeft een kuip nodig, groot genoeg om het stuk volledig onder te dompelen in water. Het stuk wordt vervolgens aan de negatieve klem van een batterijlader gekoppeld, en aan de positieve klem koppelt men een koperen plaat of staaf aan. Men moet een beetje zuur bij het water voegen om een elektrische stroom toe te laten tussen beide stukken. We raden aan de klemmen van de batterij-lader niet in het mengsel te plaatsen, om te vermijden dat ze worden aangevreten door het zuur. Het volstaat de batterijlader op 6 of 12 volt te schakelen en de stroom te regelen op 3 of 4 A. Minstens om het halfuur de staat van het stuk controleren. De stroom laat het te behandelen stuk los en zal zich op het koper neerzetten. Met hetzelfde principe verwijdert men ook nikkel of zink! Probeer eerst op een misbaar onderdeel! Naar het schijnt is het ook mogelijk de roest langs deze weg te verwijderen door het verzuurde water te vervangen door een oplossing op basis van Natriumhydroxide. De roest verandert in een soort donkere modder die men kan afwassen. Opgelet: dit doet men niet met veren, deze worden hierdoor breekbaar en dus onbruikbaar.

- Waterdichte Kuip
- Gedemineraliseerd water
- Zoutzuur
- Staaf koper
 
De reden dat je dit niet met veren en bouten e,d, moet doen is omdat er door de ontlading er zich waterstof aan het opervlak vormt.
Dat waterstof dringt door in het atoomrooster van de metalen onderdelen en zorgen er voor dat het staal breekbaar wordt.

In het verleden heb ik die fout al gemaakt , toen wist ik dus niet dat het bestond.
Hoogwaardige 10K bouten electrolytisch laten verzinken.
Resultaat, elke bout knapte af na niet eens zoveel kracht te hebbben gezet.
Ook geharde ondelen lopen de kans op waterstofbrosheid , zo heet dat dus.
 
De reden dat je dit niet met veren en bouten e,d, moet doen is omdat er door de ontlading er zich waterstof aan het opervlak vormt.
Dat waterstof dringt door in het atoomrooster van de metalen onderdelen en zorgen er voor dat het staal breekbaar wordt.

In het verleden heb ik die fout al gemaakt , toen wist ik dus niet dat het bestond.
Hoogwaardige 10K bouten electrolytisch laten verzinken.
Resultaat, elke bout knapte af na niet eens zoveel kracht te hebbben gezet.
Ook geharde ondelen lopen de kans op waterstofbrosheid , zo heet dat dus.


ik dacht dat het door de koolstof kwam.
maar dat is dus niet zo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan