zaterdag 12 juni VRO Oischot

VRO gedaan?

• RMT (regionale motor training)

Stemmen: 0 0,0%
  • VRO1

Stemmen: 6 85,7%
  • VRO2

• VRO3

• ROC ("slipcursus")

• all road

• off-road

• vergelijkbaar, maar bij een andere organisatie

Stemmen: 1 14,3%

• Totaal aantal stemmers
    7

Burn

Die hard MF'er
22 apr 2003
570
0
Breda
Eindelijk is het dan zover, ik ben maar eens naar de VRO gegaan. Na een lekker bakje koffie en een korte uitleg van wat er die dag te wachten stond gingen we eidndelijk een stukje rijden. De instructeur die we hadden gaf normaal in leylistad les en kende daardoor het parcours niet zo, maar dat was geen probleem, aangezien de meeste oefeningen met twee groepen bij elkaar gedaan konden worden.

we begonnen met een voorstel ronde, wie rijdt hoevaak en sinds wanneer en wat is je beroep. vervolgens een korte uitleg van de controles aan de motor, maar dit was niet erg diepgaand.

Daarna gingen we een beetje sturen: het effect van een ruk aan het stuur (dit werd gedemonstreerd met behulp van een touwtje) en het feit dat de motor zelf alleen rechtuit wil

472_59261_3819.jpg

(foto, waarop een instructeur een aanval lijkt te krijgen: benen en armen die alle kanten uit wapperen (het gas was vastgezet)

deze demonstratie werd gevolgd door een herhaling van de bijzondere verichtingen: slalom en halve draai. Ondanks dat je veel rijdt, is dit ongeveer het eerste dat je vergeet.

Na de eerste koffiepauze een stukje mentale training: hierin werd een korte uitleg gegeven van de werking van de hersenen in een noodsituatie: het kost namelijk veel meer tijd om een oplossing te verzinnen dan een kant en klare oplossing uit een laatje te trekken.

Om die reden werden er een paar analyses gegeven van een aantal ongevallen en wat hierbij de minst pijnlijke oplossing zou zijn geweest. om een beetje ervaring op te doen mocht je over een band en een balk heen rijden.

Omdat de motor toch rechtuit wil, kan je gerust je handen loslaten, en ik heb het zelfs gedaan door op mijn buddyseat te gaan zitten. niets aan de hand!

Mocht het je in de praktijk overkomen, controleer na afloop even de onderkant van de motor, want een flinke beschadiging is niet uit te sluiten (zeker als de velg nog in de band zou zitten) maar je hebt het in iedergeval wel overleefd. je schijnt net zo makkelijk over een hond heen te kunnen rijden. Fifi is wel weer te vervangen

o ja, en als Fifi tussen voor en achterwiel blijft hangen, gebruik hem dan als rem en ga niet zelf ook nog remmen, dan val je namelijk.

472_59261_3821.jpg

foto: Burn over de balk heen

472_59261_3822.jpg

foto: ...en de band

Ook de motorgymnastiek werd gedaan. De twee groepen reden achter elkaar aan en het was een soort follow the leader, waarbij nogmaals werd benadrukt, dat je de oefeningen niet moest maar mocht doen.

het begon eenvouding: arm uitsteken, been uitsteken (de rechterarm bleef bij alle oefeningen bij het gas) op de buddyseat gaan zitten (gehurkt) beide benen aan een kant, beide benen aan een kant uitgestoken en een arm uitgestoken...

472_59261_3827.jpg

dsc03982.jpg

helaas werd duidelijk dat het afsluiten van een dagverzekering toch zeker aan te bevelen is, de motor voor mij ging onderuit doordat hij van zijn zadel afgleed en de motor niet meer hield. de motor was helaas dermate beschadigd, er lekte namelijk vloeistof, dat de bestuurder met de andere oefeningen niet meer mee kon doen.

Daarna gingen we spelen met de wip. Niet dat je midden op de A2 een wip tegen zou komen, maar het ging erom, duidelijk te maken dat het moeilijk is om meerdere dingen te combineren (gas, rem, koppeling, en kijken naar de horizon)

472_59261_3823.jpg

dit werd vervolgens gebruikt als basis voor de noodstop.

Bij het leren van de noodstop heeft iedereen geleerd met zowel voor als achterrem te remmen.

bij de oefening met de wip is duidelijk gemaakt dat het moeilijk is meerdere dingen te combineren, en het blokkeren van de wielen, met name het voorwiel, kan problemen veroorzaken.

We moesten afleren om de achterrem te ggebruiken (op de choppers na, vanwege de gewichtsverdeling) zodat je je volledig kon concentreren op de voorrem. Wat erg opviel (eigenlijk absoluut geen verrassing) is dat de stopafstand steeds korter werd.
472_59261_3824.jpg

Met oefening was mijn remafstand met 70 km/uur even groot als zonder oefening en 50 km/uur. Overigens is met oefening de remafstand bij 50 km/uur ongeveer de helft van die bij 70 km/uur!

472_59261_3825.jpg

Ook het remmen-uitwijken is goed aan bod gekomen: as je het niet lijkt te halen met een noodstop: rem los, koppeling ingekenpen houden en de motor omgooien (kijken waar je heen kan, en niet naar het gevaar)

en het remmen met vuiligheid op de weg. op het moment dat je over de rommel heengaat de rem loslaten, daarna weer rustig gaan remmen, omdat er in het begin nog rommel in de band zit.

ook het remmen met ABS werd gedemonstreerd en het resultaat is op de foto (slecht) te zien. Met abs kan je gewoon blijven remmen, op het moment dat het spul blokkeerd, wordt de rem losgelaten en gaat het wiel weer draaien en kan je je evenwicht bewaren.

472_59261_3826.jpg

op de foto staat een heel kort slipspoor van voor het moment dat de abs in werking trad, een meter verder is geen slipspoor en na de vuiligheid groef de motor zich gelijk weer vast in het asfalt. Ditr heeft als grote voordeel dat ook in de vuiligheid geremd wordt (een beetje) en direct erna niet opnieuw de rem aangelegd hoeft te worden.

[me]Burn wil ook abs!
[/me]

na weer een korte koffiepauze gingen we even een theorielokaal in om de bochtentechniek door te spreken. Het gaat er bij deze niet om om als een coureur de bocht door te schieten, maar om het veilig nemen van de bocht en tevens de bijbehorende kijk en lijnentechniek. hierna gingen we het asfalt weer op en gingen we rondjes racen over het parcours.

472_59261_3829.jpg

en toen was het alweer afgelopen. we werden nogmaals voorzien van koffie (ik begon al ontwenningsverschijnselen te vertonen) en er werden boekjes, certificaten en speldjes uitgedeeld.

Omdat het een zeer vermoeiende dag was geweest werden we gewaarschuwd voor de verschijnselen van moeheid en, mochten we deze onderweg ondervinden, werden we geadviseerd even een tankstation op te zoeken. toen ik thuis kwam ben ik bijna direct op de bank in slaap gevallen. mede door deze vermoeidheid klopt de weergave van de dag in deze thread waarschijnlijk niet met de volgorde van de oefeningen

Ik heb me voorgenomen een paar kegeltjes te kopen en met mijn buurman (rijdt ook motor) regelmatig een terreintje op te zoeken.

Overigens was op deze dag de diversion club aanwezig; de voorzitter heeft foto's gemaakt en deze heb ik "eerlijk" van hun site gejat

Meer foto's vind je hier: Yamaha Diversion Club Nederland

Volgend jaar ga ik voor de VRO 2

... en voor de mensen die niet overtuigd zijn van het feitr dat je voor 170-190 euro grotere overlevingskansen hebt in het verkeer: de meeste verzekeringen geven kortng op de premie na het aanwezig zijn op deze dag.

Laatst bewerkt:
kijk, dit is nog eens informatief. misschien dat nu (nog) meer mensen enthousiast worden voor een vro. aangezien dat zeker aan te raden is!

tenzij je van het type 'ik kan een stoppie dus met die noodstop zal het wel goed zitten' bent...

Kijk hier heppie iets aan. Wij gaan dezelfde doen op 20 juni. Beloofd een leuke dag te worden als ik het zo lees.

Als 't maar droog blijft :X

ben ook op oirschot geweest.
mooi parcours,en goeie instructeurs.
was voor mij erg leerzaam,ben toen met MFer
RoyR geweest

hee bedankt voor alle informatie
ik ben zelf vanplan het ook al te gaan doen
maar hoelaat begint zoiets eigenlijk en hoelang duurt hetwant ik woon in het zuiden en oirschot is redelijk dichtbij maar die heben niet zoveel datas
maar als het al heel vroeg begint is het ene stuklastiger om dan ene heel eind eerst te rijden of valt dat wel mee?
groetjes

Goed verslag :} kost een paar centen maar das goedkoop voorals je het ook maar 1 keer nodig hoeft te hebben.

Dus als ik het goed begrijp doe je dit op eigen motor. Vind ik erg link.

als je geen vertrouwen hebt in je eigen motorbeheersing en je dus bang bent om te vallen, neem je een motorverzekering. dat kost je 60 euro's en wordt de schade TIJDENS de oefeningen gedekt (dus niet als je een rijtje motoren laat domino-en tijdens de pauze

hee bedankt voor alle informatie
ik ben zelf vanplan het ook al te gaan doen
maar hoelaat begint zoiets eigenlijk en hoelang duurt hetwant ik woon in het zuiden en oirschot is redelijk dichtbij maar die heben niet zoveel datas
maar als het al heel vroeg begint is het ene stuklastiger om dan ene heel eind eerst te rijden of valt dat wel mee?
groetjes

ik geloof dat we er om 8:30 moesten zijn (om om 9:00 te beginnen, dus iets te laat is niet erg) en dat het 6:30-17:00 afgelopen is. wees maar niet bang dat je 'savonds niet kunt slapen want je bent bek-af.

ik woon zelf in breda en moest dus ongeveer 45 minuten rijden. dit is prima te doen, er waren er ook die van verder kwamen (schiedam bijvoorbeeld,ook nog een paar uit zoetermeer)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan