Ze stelen je motor en dan......

Niet minder dan belachelijk :Z

Iets is van jou... zij nemen het je af... en om het dan terug te krijgen moeten ZIJ die JOUW spullen afgepakt hebben een verklaring tekenen om er afstand van te doen :?

Echt... ronduit absurd |(
 
Motormeuk Nieuws: Het moet toch niet gekker worden in NL

Als ze je motor stelen en ze pakken de dader, dan is er nog een kans dat je de motor niet terug krijgt omdat de dief geen afstandsverklaring ondertekend.

Ik vind dit belachelijk en ben van mening dat daar iets aan gedaan moet worden.

Hoe denken jullie daar over?
ooit een keer gehad met een fiets en het asielzoekerscentrum. Ik mocht er niet op en ik zag zo mijn fiets staan. |(
Dus gewacht tot Moriaantje zich met de fiets buiten het AZC waagde en hem van mijn fiets getrapt.
Moet niet gekker worden hoor.
 
Tja de officier van justitie moet dan bepalen dat/of de motorfiets terug kan naar de rechtmatige eigenaar. Dat klinkt raar maar is toch echt het geval. Als dat nu eens sneller en soepeler beslist kon worden was het niet zo,n probleem meer,.

Jammer van die ambtelijke molens die zo langzaam draaien. '(
 
Tis niet helemaal gek.

Dit is om eventuele kopers die te goeder trouw hebben gehandeld te "beschermen"
in dit specifieke geval gaat dat natuurlijk niet op, maar dat is nu eenmaal zo geregeld.
Ten Kate hoeft zich echt geen zorgen te maken om de GSXR.
Deze staat veilig gestald op een politiebureau of bij een berger.
De GSXR is namelijk in beslag genomen. dit houdt in dat de dief er dus niet over kan beschikken.

De rechter zal echt wel besluiten dat de motor terug gaat.

is inderdaad even een kwestie van wat administratieve handelingen.
niet leuk, maar wel zorgvuldig (wellicht te zorgvuldig in dit specifieke geval, maar ja)

De rechter zal overigens ook in zijn of haar oordeel meewegen dat de verdachte geen afstand doet van de gestolen motor. Het al dan niet meewerken aan het onderzoek, en houding van verdachte kunnen weldegelijk een rol spelen in de uitspraak van de rechter.


dus uiteindelijk heeft deze lullo(en dan druk ik me heeel voorzichtig uit) alleen zichzelf met zijn zogenaamde stoere gedrag


ps, van Ten Kate vind ik dit gewoon een publiciteitsstunt, want zij weten als ondernemer zijnde, donders goed hoe het werkt. En dat ze de motor gewoon terug krijgen
beetje jammer Ten Kate
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel een kromme regel. De rechtmatige eigenaar zou altijd voorrang moeten hebben. Als ik mijn motor zie kan ik er altijd mijn sleutel in steken en wegrijden. Hij staat op mijn naam, niet op de naam van de 'koper te goeder trouw' of zijn verkoper (de dief). Dat andere mensen er mee gaan handelen hoef ik niet te erkennen uiteraard, het is immers mijn motor.
 
Erg onopvallende fiets ook om mee te nemen :+
Tel daar de reactie van pa bij op dan moet je wel tot de conclusie komen dat er in deze familie iets ernstig mis is.
 
Dat is wel een kromme regel. De rechtmatige eigenaar zou altijd voorrang moeten hebben. Als ik mijn motor zie kan ik er altijd mijn sleutel in steken en wegrijden. Hij staat op mijn naam, niet op de naam van de 'koper te goeder trouw' of zijn verkoper (de dief). Dat andere mensen er mee gaan handelen hoef ik niet te erkennen uiteraard, het is immers mijn motor.


sleutelwoord is rechtmatige eigenaar.

Die kan per geval verschillen en hoeft (helaas) niet altijd de aangever te zijn.

Dat het in dit geval wel duidelijk is doet niets af aan de regel van " afstand doen en bij geen afstand doen volgt in beslag name.

Dan kan de rechter een beslissing nemen. In dit geval van Ten Kate, kan iedereen voorspellen wat de beslisisng van de rechter zal zijn.

Er zijn echter ook heel veel voorbeelden waarbij het niet zo voor de hand liggend is.


Soms lijken al die regeltjes echt enorme onzin, maar wees uiteindelijk maar blij dat ze er zijn.... kan ooit jezelf eens van pas komen. Wanneer jij iets te goeder trouw hebt gekocht, en dat blijkt gestolen............


Je kan ook een motorzaak in Libie hebben bijvoorbeeld :o
Dan zou je op je knieen gaan voor een rechter die eventjes op jouw kostbare motor past in afwachting van het strafproces tegen de verdachte })
 
Laatst bewerkt:
Ook dom van Ten Kate dat ze de dader, zonder zijn rijbewijs te hebben gezien, een rondje op het parkeerterrein laten rijden met open(!) hek. Er staat zelf "de man kwam lopend naar Ten Kate", dan weet je als beetje intelligent verkoper toch wel waar dit heen gaat...
 
eehhh dus mijn fiets word ontvreemd door iemand, en die doet er geen
afstand van...
eh steel ik hem terug van hem , en dan :?
ik doe er natuurlijk dan ook geen afstand meer van, erg krom allemaal..... '(
 
Tis niet helemaal gek.
Dit is om eventuele kopers die te goeder trouw hebben gehandeld te "beschermen"
in dit specifieke geval gaat dat natuurlijk niet op, maar dat is nu eenmaal zo geregeld.
Ten Kate hoeft zich echt geen zorgen te maken om de GSXR.
Deze staat veilig gestald op een politiebureau of bij een berger.
De GSXR is namelijk in beslag genomen. dit houdt in dat de dief er dus niet over kan beschikken.
De rechter zal echt wel besluiten dat de motor terug gaat.
is inderdaad even een kwestie van wat administratieve handelingen.
niet leuk, maar wel zorgvuldig (wellicht te zorgvuldig in dit specifieke geval, maar ja)
De rechter zal overigens ook in zijn of haar oordeel meewegen dat de verdachte geen afstand doet van de gestolen motor. Het al dan niet meewerken aan het onderzoek, en houding van verdachte kunnen weldegelijk een rol spelen in de uitspraak van de rechter.
dus uiteindelijk heeft deze lullo(en dan druk ik me heeel voorzichtig uit) alleen zichzelf met zijn zogenaamde stoere gedrag
ps, van Ten Kate vind ik dit gewoon een publiciteitsstunt, want zij weten als ondernemer zijnde, donders goed hoe het werkt. En dat ze de motor gewoon terug krijgen
beetje jammer Ten Kate

Helemaal correct.

Wat mensen maar moeilijk begrijpen (dat snap ik dan wel weer) is dat je met twee wetgevingen te maken hebt. Aan de ene kant is daar het strafrecht, dat bepaalt of iemand iets strafbaars heeft gedaan (en wat de straf wordt), aan de andere kant is er het burgerlijk recht dat bepaalt wie er eigenaar is of blijft enz.

Je hebt ook gelijk dat Ten Kate moet weten hoe dat werkt en gewoon uit is op wat publiciteit.
Het OM/rechtbank moet een beslissing nemen over de teruggave als een verdachte weigert afstand te doen en dat kost nu eenmaal wat meer tijd omdat die alle stukken moeten hebben alvorens ze een beslissing nemen.
Laten we eerlijk zijn, Ten Kate laat iemand zonder de benodigde papieren of enige controle van hun kant op hun motor wegrijden. De belastingbetaler draait voor de kosten van de opsporing op. Dát vindt Ten Kate geen enkel probleem.
Nu gaat Ten Kate bij diezelfde belastingbetaler jammeren omdat de vereiste afhandeling nu eenmaal wat meer tijd kost........
 
Dit is al jaren zo.

In de jaren 80 is mijn mountainbike gejat uit de kelder. Dief is gepakt had de fiets
al verkocht. Ik kon mijn fiets terugkopen :? want de gast die er toen op fietste had er geld voor betaald. Ik moet dan de dief aansprakelijk stellen om zo mijn geld terug te krijgen.

Hoe krom kan het zijn |(
 
Soms lijken al die regeltjes echt enorme onzin, maar wees uiteindelijk maar blij dat ze er zijn.... kan ooit jezelf eens van pas komen. Wanneer jij iets te goeder trouw hebt gekocht, en dat blijkt gestolen............

In dat geval zou mijn redenering zijn dat ikzelf eerder had moeten weten dat er wat scheef zat (deal met louche dief/heler) dan de eigenaar, ik kocht de motor immers zonder papieren.

Ook zou ik kunnen stellen dat mijn verre neef uit libie gisteren jouw motor even gestolen heeft en hem weer terug voor je deur heeft gezet. Ik heb hem zojuist te goeder trouw van hem gekocht, waarna mijn neef is weer in het niets is vertrokken. Het is daarom nu mijn motor.

Om dit soort rariteiten uit te sluiten lijkt het mij noodzakelijk dat eigendomsrecht de eerste (legale) eigenaar respecteert, niet de laatste.

Maar dat is dus niet het geval...
 
In dat geval zou mijn redenering zijn dat ikzelf eerder had moeten weten dat er wat scheef zat (deal met louche dief/heler) dan de eigenaar, ik kocht de motor immers zonder papieren.

Ook zou ik kunnen stellen dat mijn verre neef uit libie gisteren jouw motor even gestolen heeft en hem weer terug voor je deur heeft gezet. Ik heb hem zojuist te goeder trouw van hem gekocht, waarna mijn neef is weer in het niets is vertrokken. Het is daarom nu mijn motor.

Om dit soort rariteiten uit te sluiten lijkt het mij noodzakelijk dat eigendomsrecht de eerste (legale) eigenaar respecteert, niet de laatste.

Maar dat is dus niet het geval...

in jouw voorbeeld en dat van Ten Kate lijkt de regel nogal krom.
De regel is er voor de overige gevallen die minder voor de hand liggend zijn.




Bij goederen met registratie papieren (mits niet vervalst !!) is het "makkelijker" om het duidelijk te krijgen.
Maar met fietsen, audio apparatuur en laptops, navigatie systemen, MX cross motoren etc, is dat een stuk lastiger.

zaken die je niet "op naam" hoeft te zetten.... auto, motor, motorboot, zeilboot (groter dan ????) zijn lastiger te controleren door een koper. Dan is er zoiets als je onderbuik gevoel.

of gewoon niet op marktplaats een nav. systeem kopen O-)

en wanneer jij van een 15 jarige jongeman met een bontkraag en een petje op de hoek van de straat een navgatiesysteem koopt...ben jij niet te goeder trouw.





ik sluit me aan bij JanB's antwoord hieronder :+
 
Laatst bewerkt:
In dat geval zou mijn redenering zijn dat ikzelf eerder had moeten weten dat er wat scheef zat (deal met louche dief/heler) dan de eigenaar, ik kocht de motor immers zonder papieren.
Ook zou ik kunnen stellen dat mijn verre neef uit libie gisteren jouw motor even gestolen heeft en hem weer terug voor je deur heeft gezet. Ik heb hem zojuist te goeder trouw van hem gekocht, waarna mijn neef is weer in het niets is vertrokken. Het is daarom nu mijn motor.
Om dit soort rariteiten uit te sluiten lijkt het mij noodzakelijk dat eigendomsrecht de eerste (legale) eigenaar respecteert, niet de laatste.
Maar dat is dus niet het geval...

Probleem is dat jij, zoals wel meerderen, maar van één kant uit redeneert.
Velen van ons hebben hun motor gebruikt bij een dealer of via een particulier gekocht, de meesten zullen dat te goeder trouw hebben gedaan voor een reële prijs.
Hoe zou het zijn als jouw duurbetaalde eigendom twee jaar later opeens voor je deur wordt weggehaald omdat er een "eerste/ legale" eigenaar blijkt te zijn? Op die manier zou je de hele handel in tweedehands motoren ook meteen de nek omdraaien, wie zou er dan nog een gebruikte motor willen kopen, ook al lijkt alles helemaal in orde?
Stel nu dat ik mijn motor aan jou verkoop. Achteraf vind ik de prijs toch te laag en ik besluit aangifte te doen van diefstal. Is het dan nog zo terecht dat ik die motor klakkeloos terugkrijg, zoals jij voorstelt, of moet er toch wel even goed naar worden gekeken?

De wetgever heeft al vele jaren lang te maken gehad met meerdere kanten van hetzelfde probleem en daar de wetgeving op afgestemd. Is dat ideaal? Nee, maar dat kan geen enkele wetgeving ooit zijn. Het is wel de beste regeling die er gezien alle ins- en outs kon worden gemaakt.

In dit geval is het een storm in een glas water. Ten Kate gaat die motor vrijwel zeker terug krijgen (en dat weten ze heus wel), maar daar zal een rechtbank zich over moeten buigen, omwille van zorgvuldigheid. Dat bepalen jij en ik (gelukkig) niet op basis van een eenzijdig krantenberichtje......
 
Tis niet helemaal gek.

Dit is om eventuele kopers die te goeder trouw hebben gehandeld te "beschermen"
in dit specifieke geval gaat dat natuurlijk niet op, maar dat is nu eenmaal zo geregeld.
Ten Kate hoeft zich echt geen zorgen te maken om de GSXR.
Deze staat veilig gestald op een politiebureau of bij een berger.
De GSXR is namelijk in beslag genomen. dit houdt in dat de dief er dus niet over kan beschikken.

De rechter zal echt wel besluiten dat de motor terug gaat.

is inderdaad even een kwestie van wat administratieve handelingen.
niet leuk, maar wel zorgvuldig (wellicht te zorgvuldig in dit specifieke geval, maar ja)

De rechter zal overigens ook in zijn of haar oordeel meewegen dat de verdachte geen afstand doet van de gestolen motor. Het al dan niet meewerken aan het onderzoek, en houding van verdachte kunnen weldegelijk een rol spelen in de uitspraak van de rechter.


dus uiteindelijk heeft deze lullo(en dan druk ik me heeel voorzichtig uit) alleen zichzelf met zijn zogenaamde stoere gedrag


ps, van Ten Kate vind ik dit gewoon een publiciteitsstunt, want zij weten als ondernemer zijnde, donders goed hoe het werkt. En dat ze de motor gewoon terug krijgen
beetje jammer Ten Kate

Jij gaat het eigenlijk opnemen voor de mensen die anderen benadelen. Dat Ten Kate weet hoe het werkt hoeft nog niet te betekenen dat je dan maar lijdzaam moet toezien dat het systeem zo werkt, terwijl het systeem ook aangepast kan worden zodat het beter werkt. ( bijvoorbeeld boetes in NL, als er te weinig binnenkomt aan geld, verhogen we de bedragen. Dan kan het wel, maar als een ondernemer of persoon dit overkomt blijft het maar zoals het was? )

Het systeem werkt zo dus niet naar behoren en als het niet naar behoren werkt moeten we het aanpassen. Want als Ten Kate ten onder gaat omdat dit wekelijks gaat gebeuren zeggen we dat hij zijn spullen maar beter moet gaan beveiligen....... of om te voorkomen dat ze failliet gaan verhogen ze de prijzen en gaan we hier allemaal roepen dat ze zo duur zijn.

Als ze de boel traineren kan het maanden duren en dan ben je 15000 euro achterop tot je hem terug hebt...... ( en iemand die roept dat de boel veilig op het politie buro staat, mag de krant wel eens gaan lezen omdat er heeeel veel verdwijnt op een politie buro.)
 
Dit is al jaren zo.

In de jaren 80 is mijn mountainbike gejat uit de kelder. Dief is gepakt had de fiets
al verkocht. Ik kon mijn fiets terugkopen :? want de gast die er toen op fietste had er geld voor betaald. Ik moet dan de dief aansprakelijk stellen om zo mijn geld terug te krijgen.

Hoe krom kan het zijn |(

JA lekker krom dat te goeder trouw. Daar kun je zo makkelijk de boel mee verzieken.

Stel: ik jat een fiets, verkoop hem voor 100 euro aan jou en jij verkoopt hem voor 100 euro door aan een vriend. Dan heeft de vriend een fiets voor 100 euro. Zo doen we dat alle drie een keer en dan is alles legaal.

Deze wet stinkt aan alle kanten ( zeker omdat de politie geen prioriteiten stelt aan dit soort zaken) en de burger is de klos. Dan vinden ze het nog raar dat er een soort van anarchie ontstaat in nederland en dat we niet meer naar het gezag luisteren.

Er staan cellen leeg, doel voor 2011 : vullen met dieven zoals de man in het artikel.

Wordt je gepakt voor het stelen( niet terugbrengen na een proefrit) dan ga je gewoon 6 maanden de cel in, maak er een mulderfeit van en klaar. ontlast je de rechterlijke macht, je stelt paal en perk aan diefstal en vult de lege cellen in de gevangenis.
 
Jij gaat het eigenlijk opnemen voor de mensen die anderen benadelen.

Ik vind dit geen fris verwijt, sorry. :N

Probeer je gewoon eens te verdiepen in de afwegingen waaróm het niet zo kan werken als jij voorstelt. Er zit een andere kant aan élk verhaal.
Probeer je ook eens voor te stellen dat zelfs jij niet alles kunt weten aan de hand van een krantenberichtje....... en op die basis ook anderen niet het soort verwijten kunt stellen dat jij nu neerpent.
Bedenk je bij voorbeeld wat er kan gebeuren als "de dief" wél een koopovereenkomst met Ten Kate had...... of dat in ieder geval verklaart.
Kun jij nu even bepalen dat dit niet gebeurd is en dat "de dief" liegt? :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan