Ze stelen je motor en dan......

ik heb bijv. mijn aanhanger verkocht en niemand heeft iets getekend. Ik zou als ik kwaad wil dus nu kunnen zeggen hij is gejat ( ik heb het originele koop bewijs). Dat geeft me toch een slecht gevoel. Er lopen nu eenmaal slechte mensen rond met lelijke ideeën. En hoe kun je je daar tegen wapenen?

Oh sorry, ik begreep je verkeerd, je bedoelt hem anders.
Ik zat nog in de veronderstelling dat het met stelen te maken had, niet met wie de eigenaar is enzo....
 
Dat ik het ergens wel snap Jan. Dat er geen perfect systeem bestaat en dat het voor jullie ook een hoop werk is om uit te zoeken in belang van beide partijen. Dat gedeelte heb ik toen bij mijn zaak niet gezien. Er werd gezegd hij wil geen afstand doen en ik zag hem elke keer op mijn fiets fietsen tot ik het zat werd. Maar goed dat is jaren terug en er zal heus wel wat verbeterd zijn.
Nu in dit kader zie ik mensen nogal wat tweedehands verkopen, mijn vraag is hoeveel van jullie stellen er een klein briefje op met deze motor/aanhanger/auto/ etc is verkocht door/aan en de datum plus handtekeningen ?

Ok, ik snapte ff niet wat je met dat zinnetje wilde zeggen.

Ach, hoop werk, het hoort er gewoon bij. Het is bijna standaard dat je een aantal zaken controleert, omdat je uit ervaring wel weet waar de schoen gaat wringen als een verdachte met een bepaalde verklaring komt.
In de meeste gevallen levert het geen enkel probleem op, dan bekent de verdachte of tekent een afstandsverklaring.
Maar in die gevallen waarin het lastig wordt hebben we vaak zelf ook onze vraagtekens over de toedracht. Dan is het ook niet zo gek dat het OM daar goed naar kijkt.

Dat briefje? Voor kleine aankopen niet, voor grote/dure aankopen zou ik dat wel doen en heb dat ook al eens gedaan.
Een maatje van me kocht een keer particulier een motor. De overschrijving kon die dag niet meer plaatsvinden. Toen heb ik een briefje opgesteld. Daar hebben beide partijen voordeel van, de een omdat hij kan aantonen de motor te hebben gekocht en betaald, de ander omdat hij kan aantonen dat de ander op een bepaald tijdstip eigenaar was geworden (bv. als er een flitsboete op de mat valt).
Zo'n briefje kan heel simpel zijn: op (datum) heeft (naam) dit (voorwerp) gekocht van (naam) tegen betaling van (bedrag) in deze staat (omschrijving staat voorwerp). Dagtekening en handtekeningen er onder. Klaar. Je kunt er ook evt. bijzonderheden inzetten zoals: wordt (datum) op naam gesteld of: wordt op (datum) betaald.
Kost een klein beetje moeite maar je dekt je van beide kanten wel in. Helaas denken veel mensen nergens over na en mag een ander het soms later uitzoeken. Uiteraard is er dan volop kritiek op "die ander", terwijl mensen zelf heel wat ellende kunnen voorkomen door even na te denken.
 
Als zoiets gebeurd niks, daar kan je denk ik niks tegen doen, je kan moeilijk iemand scannen voor de deur als je daar de mogelijkheid niet voor hebt. Dat is mijn vraag ook, heeft het nog zin ?
ik heb bijv. mijn aanhanger verkocht en niemand heeft iets getekend. Ik zou als ik kwaad wil dus nu kunnen zeggen hij is gejat ( ik heb het originele koop bewijs). Dat geeft me toch een slecht gevoel. Er lopen nu eenmaal slechte mensen rond met lelijke ideeën. En hoe kun je je daar tegen wapenen?

Tja, dat is misschien ook wel typisch Nederlands. We willen élk risico uitsluiten, maar doen daar zelf meestal geen enkele moeite voor (niet naar jou bedoeld). Slechts heel weinig mensen stellen bv. zo'n briefje op of controleren de gegevens van de tegenpartij.
Natuurlijk, als iemand met goed vervalste documenten komt dan doe je daar weinig aan. Je kunt nu eenmaal niet álles voor zijn. Maar meestal wordt er niets gecontroleerd......

Aan de andere kant, ik heb dat al eens zien noemen hier, waarom laat je de potentiële koper niet het koopbedrag als borgstelling betalen voor hij/zij gaat proefrijden bv.? Dan kan er nog maar weinig fout gaan.
Maar ik heb ook al "kopers" hier zien neerpennen dat ze dat zouden weigeren. Tja, als mensen niet willen inzien dat ze daarmee hun eigen kansen op een goede aankoop verpesten en criminelen meer kans geven, houdt alles op.
Maar uiteraard mag ook voor die mensen justitie later opdraven....... snap je wat ik bedoel?
 
Aan de andere kant, ik heb dat al eens zien noemen hier, waarom laat je de potentiële koper niet het koopbedrag als borgstelling betalen voor hij/zij gaat proefrijden bv.? Dan kan er nog maar weinig fout gaan.

Ook de afspraak "schade rijden is kopen" is meteen gedekt dan.
 
Tja, dat is misschien ook wel typisch Nederlands. We willen élk risico uitsluiten, maar doen daar zelf meestal geen enkele moeite voor (niet naar jou bedoeld). Slechts heel weinig mensen stellen bv. zo'n briefje op of controleren de gegevens van de tegenpartij.
Natuurlijk, als iemand met goed vervalste documenten komt dan doe je daar weinig aan. Je kunt nu eenmaal niet álles voor zijn. Maar meestal wordt er niets gecontroleerd......

Aan de andere kant, ik heb dat al eens zien noemen hier, waarom laat je de potentiële koper niet het koopbedrag als borgstelling betalen voor hij/zij gaat proefrijden bv.? Dan kan er nog maar weinig fout gaan.
Maar ik heb ook al "kopers" hier zien neerpennen dat ze dat zouden weigeren. Tja, als mensen niet willen inzien dat ze daarmee hun eigen kansen op een goede aankoop verpesten en criminelen meer kans geven, houdt alles op.
Maar uiteraard mag ook voor die mensen justitie later opdraven....... snap je wat ik bedoel?
ik heb het nagelaten te doen met de aanhanger en diverse tweedehandse spullen. achteraf denk ik niet slim, omdat ik eigenlijk dacht dat het weinig zin had, maar ik denk dat ik het toch ga doen voortaan.
 
Ook de afspraak "schade rijden is kopen" is meteen gedekt dan.

Klopt. Het is wel zo handig dat in de proefrit- overeenkomst te vermelden.
Een fatsoenlijke "koper" zal misschien wat vreemd opkijken omdat we dat niet zo gewend zijn, maar als hij écht geïnteresseerd is zal hij daar niet moeilijk over doen.

Mensen die daar moeilijk over doen zijn misschien niet wat ze zeggen te zijn......... Op die manier bouw je zelf al een soort verzekering in en scheid je de bokken van de schapen.

Wat ik gek vind is dat de meeste mensen die bij een bedrijf gaan proefrijden, zonder meer een legitimatie tonen en een overeenkomst tekenen (TK kennelijk uitgezonderd... :X ).
Gaat het om een proefrit bij een particulier, dan vinden ze dat opeens maar vreemd.
 
Er werd ergens gepost dat die regeling niet voor bedrijven werkt.( hij kwam erg serieus over en ik geloof hem daarin, ook omdat hij ook aangaf dat het voor een privepersoon inderdaad zo werkt)( hebben we toch een hoop opgestoken van dit topic)

ik zeg mogelijke dader omdat hij nog niet veroordeeld is ( tegen die tijd is dat inderdaad wel het geval)

Even voor je opgezocht:

Klopt, zit sinds kort in het hele pakket van slachtofferhulp. Maar ik wilde de schreeuwchef nog ff laten spartelen....... :+

Overigens geldt dat niet voor bedrijven, omdat aangenomen wordt dat die zichzelf daar financiëel tegen kunnen indekken.


Voortaan ff beter lezen.
 
Oh sorry, ik begreep je verkeerd, je bedoelt hem anders.
Ik zat nog in de veronderstelling dat het met stelen te maken had, niet met wie de eigenaar is enzo....
:+ beetje moeilijk beschreven van mij kant denk ik :o
 
Aan de andere kant, ik heb dat al eens zien noemen hier, waarom laat je de potentiële koper niet het koopbedrag als borgstelling betalen voor hij/zij gaat proefrijden bv.? Dan kan er nog maar weinig fout gaan.
Maar ik heb ook al "kopers" hier zien neerpennen dat ze dat zouden weigeren. Tja, als mensen niet willen inzien dat ze daarmee hun eigen kansen op een goede aankoop verpesten en criminelen meer kans geven, houdt alles op.
Maar uiteraard mag ook voor die mensen justitie later opdraven....... snap je wat ik bedoel?
Het enige wat ik me kan bedenken is dat men bang is het geld kwijt te zijn en met een malafide motor te zijn opgescheept als onderpand... Oftewel je hebt de motor niet van te voren gecheckt of ie gestolen zou kunnen zijn en ook niet of het een (slecht) opgeknapte schadefiets is. Jij gaat rijden en komt erachter en de verkoper is foetsie met jouw geld...

Bovendien hoe ga je dat doen bij een motor van 8.000€ ofzo? Contant meenemen? Per giro overmaken en verzoeken terug te boeken wanneer de deal niet doorgaat? Pinnen?
 
Ik krijg as zaterdag een motor mee van een kleine 30.000 euro (proefrit). En ze weten nu al dat ik die motor niet ga kopen.

En ik ga ook niks voorschieten.

Tis allemaal zooo onduidelijk :?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik krijg as zaterdag een motor mee van een kleine 30.000 euro (proefrit). En ze weten nu al dat ik die motor niet ga kopen.

En ik ga ook niks voorschieten.

Tis allemaal zooo onduidelijk :?

Ik vermoed dat je bij een bedrijf gaat proefrijden. Wédden dat ze, tenzij ze je goed kennen, je een overeenkomst voor de proefrit laten tekenen en je om een rijbewijs vragen?
 
Ik vermoed dat je bij een bedrijf gaat proefrijden. Wédden dat ze, tenzij ze je goed kennen, je een overeenkomst voor de proefrit laten tekenen en je om een rijbewijs vragen?
Nou toevallig hebben mijn vriendin en ik vandaag een proefritje gedaan, maar alleen kopietje van rijbewijs was voldoende. De motor van interesse was wel ietsje :P goedkoper
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat je bij een bedrijf gaat proefrijden. Wédden dat ze, tenzij ze je goed kennen, je een overeenkomst voor de proefrit laten tekenen en je om een rijbewijs vragen?

Ja, dat denk ik ook. Maar ik haakte even in op de opmerkingen over 'eerst vraagprijs als borg op tafel'.

Ik ga het ding niet kopen, laat staan dat ik er het geld voor heb.
Ik ga er wel vanuit dat ik een overeenkomstje teken, en dat ze mijn RBW willen zien. Al is het maar voor hun verzekering.
 
Nou toevallig hebben mijn vriendin en ik vandaag een proefritje gedaan, maar alleen kopietje van rijbewijs was voldoende. De motor van interesse was wel ietsje :P goedkoper

Die van mijn vrouwke ook hoor.

Zij gaat voor een nieuwe Sportster kijken, en ik mag iets uit de showroom uitzoeken 'om even lekker mee te rijden'. Tja...
 
Terug
Bovenaan Onderaan