Zeepok kon wel omvallen

IMG_20200812_201843_1.jpg

Meteen maar begonnen om een en ander te demonteren, in de bloedhete garage. Pfff
Na een uurtje sleutelen was het euvel gevonden. Zoals verwacht is de achterste kruiskoppeling van de cardan-as kapot. Eens even kijken of we een goede kunnen vinden. Ook zal ik de voorste kruiskoppeling eens goed bekijken, om te voorkomen dat die binnekort hetzelfde lot ondergaat als de achterste kruiskoppeling.
 
Het kan geen kwaad om een bekertje versnellingsbakolie in de achterbrug te gooien.
Dan blijft alles lekker vettig door de klotssmering.
 
Klopt, de smering zou levenslang mee moeten gaan.
BMW verteld er alleen niet bij of dit de levensduur van de motorfiets of de levensduur van het cardan is.
Op het moment dat de kruiskoppeling kapot draait is de levensduur van het cardan in elk geval voorbij....
 
De XJ heeft me ooit één keer laten staan. Ook met een kapotte kruiskoppeling. Schijnt bij de XJ wel eens vaker voor te komen.
Nu kun ju bij de XJ het verbindings rubber tussen blok en achterbrug aan de kant friemelen. En dan kun je net een paar dikke klodders vet rond en in de kruiskoppeling smeren.

Het is een tip vanuit de XJ club. Degenen die toch dat onderhoud uitvoerden aan de onderhoudsvrije kruiskoppeling, hebben geen van allen last van kapotte koppelingen.
 
Ook zal ik de voorste kruiskoppeling eens goed bekijken, om te voorkomen dat die binnekort hetzelfde lot ondergaat als de achterste kruiskoppeling.
Heeft jouw K100 er 2? Ik dacht dat de 100's de vaste eindaandrijving hadden?

Wellicht weet je het al, maar let op dat er het aantal splines kan verschillen. Er zijn 2 verschillende versies. Tellen en goed opletten wat je zoekt dus.
Ik heb hetzelfde gehad bij mijn vorige K100 span.
 
bij de r-series waren de cardantunnels nog nat, die gingen amper kapot. Bij de K is dit aangepast naar een droge achterbrug en toen kwamen de problemen wel naar voren (ws. ook door het toegenomen vermogen). bij mijn oude K-series (100 en 1100 LT) haalde ik om de bandenwissel even het achtercardan los (4 bouten) je kunt dan de aaandrijfas eruit halen, spiebanen en kruiskoppeling beoordelen en een lik vet geven maar veel meer lukt niet. Bij de 1100 vond ik het uiteindelijk gemakkelijker om de hele achterbrug te demonteren , ging net zo snel en dan kun je er ook redelijk bij.
 
Dit is misschien de gelegenheid om de aandrijflijn te vervangen door een late K. Misschien zelfs een 1100. Je kan voor een paar honderd euro zo'n fiets kopen.
 
In de industrie ben ik ook gewend dat er smeer nippels op cardanassen zitten.

En collega van mij zegt ook altijd over een cardan aangedreven fiets, het is geen onderhouds vrije aandrijving. Maar een onderhoudsarme aandrijving. Dat betekend dus zo af en toe wel wat vet her en der.
Daarom verbaast het me dat je zo kuisje van een cardanas niet kan smeren. Of totaal in de olie zou lopen.

Voor nu vervangen en wat je vervangt dik in de prut Zetten!
 
Bij een niet zo’n oude achterwielaangedreven auto zijn de kruisjes niet altijd te smeren.
Ook bij een voorwielaandrijving de homokineten niet en bijvoorbeeld de stuurkogels ook niet.
Levenslang gesmeerd noemen ze dat. Alleen het leven is soms niet zo heel lang op die manier.
 
In de industrie ben ik ook gewend dat er smeer nippels op cardanassen zitten.

En collega van mij zegt ook altijd over een cardan aangedreven fiets, het is geen onderhouds vrije aandrijving. Maar een onderhoudsarme aandrijving. Dat betekend dus zo af en toe wel wat vet her en der.
Daarom verbaast het me dat je zo kuisje van een cardanas niet kan smeren. Of totaal in de olie zou lopen.

Voor nu vervangen en wat je vervangt dik in de prut Zetten!

rob, vroeger was dat ook zo bij BMW. Daarna gingen ze vertrouwen op droge cardantunnels en staburags als smeermiddel op de splines. dat daarmee de kruiskoppeling niet extra gesmeerd werd is men blijkbaar over het hoofd gaan zien. die oude natte r-series gingen eigenlijk nooit kapot op de cardanas / kruiskoppeling.
 
In de industrie ben ik ook gewend dat er smeer nippels op cardanassen zitten.

En collega van mij zegt ook altijd over een cardan aangedreven fiets, het is geen onderhouds vrije aandrijving. Maar een onderhoudsarme aandrijving. Dat betekend dus zo af en toe wel wat vet her en der.
Daarom verbaast het me dat je zo kuisje van een cardanas niet kan smeren. Of totaal in de olie zou lopen.

Voor nu vervangen en wat je vervangt dik in de prut Zetten!
Het is hier natuurlijk wel zo dat het in stofvrije en droge omgeving draait. En door de kracht van het ronddraaien blijft het vet juist in de kruisjes. Het gaat niet naar het midden waar het eruit kan.
Op de spline smeert herr BMW staburags vet, rete-duur, maar heel goed spul.

Maar zeepok zal vast weten wat je doet. Ombouw naar 1100 aandrijving kan, maar volgens mij heeft z'n fiets de dubbele versterkte eml achterbrug?
 
Ombouw naar 1100 aandrijving kan, maar volgens mij heeft z'n fiets de dubbele versterkte eml achterbrug?
Mooie gelegenheid om dat dubbele complexe ding te vervangen door een Smart adapter. De enige reden om die EML brug te houden is de extra schokdemper waardoor je geen zware veer nodig hebt.
 
Mooie gelegenheid om dat dubbele complexe ding te vervangen door een Smart adapter. De enige reden om die EML brug te houden is de extra schokdemper waardoor je geen zware veer nodig hebt.
Ik heb vandaag gewoon even zo'n losse kruiskoppeling gekocht. Schijnt van een 1100/1150 R te zijn.
Deze week inbouwen, en dan zijn we BOT gereed.

De dubbele EML achterbrug blijft voorlopig.
 
IMG_20200820_182521_3.jpg

De nieuwe R1150 kruiskoppeling op de werkbank. De splines lekker ingevet met Staburags, zoals Herr BMW het graag heeft.

IMG_20200820_183853_3.jpg

De nieuwe kruiskoppeling op zijn plaats. Netjes 90 graden gedraaid t.o.v. de bovenste kruiskoppeling.
Nadat ook de rest van de materialen gemonteerd waren heb ik een kleine proefrit met het span gemaakt. Geen bijzonderheden meer genoteerd. Gereed om BOT 21 te bezoeken :]
 
Moet dat ook van BMW? normaal als je een kardanas hebt moeten beide kruiskoppelingen in dezelfde stand staan.
Ik wou net zeggen bij een cardan as moeten de binnenste vorken gelijk staan. Dit met betrekking tot de lengte verandering die elkaar dan opheft. Die je dit niet is mij altijd geleerd dat het je naaldlagers gaat kosten
 
V
Moet dat ook van BMW? normaal als je een kardanas hebt moeten beide kruiskoppelingen in dezelfde stand staan.
Volgens mij heb ik het verkeerd omschreven. De "uitgaande" kruiskoppeling is 90 graden gedraaid ten opzichte van de ingaande op de as. Dus op de as zitten ze inderdaad in lijn, en de twee losse delen (in en uit) dus ook.

Hoe BMW het wil weet ik niet, aangezien de K100 normaal maar 1 kruiskoppeling heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan