Zeepok kon wel omvallen

als er een hoekverschil inkomt heb je dubbele oneenparigheid. weet niet hoeveel het verschil wordt tijdens veren maar ik zou het wijzigen. 100 pk over dat asje geeft ook nogal wat klappen op de rest van de aandrijving. vermoedelijk hoor je waarschijnlijk ook wel gebrom
 
Toch maar weer eens een schopje geven aan dit topic.
Ergens halverwege 2020 heb ik de schokdemper van het zijspanwiel gedemonteerd en met zo veel mogelijk nieuw rubber en wat nieuwe demperolie weer in elkaar gezet. Uiteraard was daarna de demping weer wat het zou moeten zijn. Toch merkte ik dat de demping weer terug liep, en de vette troep rondom de schokdemper beloofde ook niet veel goeds: Nog steeds (of weer?) lek dus.

Dus maar een nieuw dempertje aangeschaft. Op basis van de gegevens die ik aangeleverd had heeft Morren een demper samegesteld. Dat voelt prima, en de kosten vielen me ook nog ontzettend mee. Zeepok is een blij mens!
Dempertje.jpg
 
Volgende probleem:
Na thuiskomst van de Beatrixrun werd het zijspan de garage in gemanouvreerd. En toen viel me op dat er een scheurtje in de linker voorvorkpoot zit. Wat denken de specialisten hiervan. Lassen? En hoe?
 

Bijlagen

  • IMG_20220430_185942_3.jpg
    IMG_20220430_185942_3.jpg
    111 KB · Weergaven: 69
  • IMG_20220430_185932_2.jpg
    IMG_20220430_185932_2.jpg
    102,2 KB · Weergaven: 68
Als dat echt een scheur is, en op de knik van de poot.

Dan zal ik zeggen vervangen voor een nieuwe.
Dan is het materiaal al zoveel vermoeid dat hij gegarandeerd naast de las vrolijk verder gaat scheuren!
 
Zou hij al helemaal door zijn dan?
Ik denk haast van wel.
Ik zou een v-naad er van maken en die vol lassen.
Ja er is een kans dat hij naast de las gaat scheuren, maar misschien ook niet.

Voor de gemoedsrust kun je een strip van 10 of 12 of 15 dik lassen in de binnenbocht.
Die mooi rond slijpen (halve maan) zodat hij mooi aan ligt in de bocht.

Nieuwe poot maken is waarschijnlijk beter, maar ook een heel stuk meer werk.
 
Zorg er dan wel voor dat de v diep genoeg is zodat de scheur helemaal weg is. Anders is dat het begin van een nieuwe scheur door kerfwerking.
 
zit het niet alleen in de lak / poedecoating?
lijkt mij mer de tekening van de klemblok bij het buigen. zit toch net aan het begin van de bocht
 
Mooi allemaal, maar wat als je door het lassen de radius van de bocht veranderd?
Dan zijn links en rechts niet meer gelijk.
En als de ene zijde gaat, wanneer gaat de andere kant?

De scheur zit aan de gerekte kant van het materiaal.
Las je dit dicht dan gaat er een nieuwe komen naast de las waar het materiaal te dun geworden is, of te hard door na het buigen niet ontlaten is.

Ik zou voor vervanging gaan. Laten lassen kost wat, een nieuwe ook. De vraag is wat is het verschil en waar voel je je veilig bij.
 
zit het niet alleen in de lak / poedecoating?
lijkt mij mer de tekening van de klemblok bij het buigen. zit toch net aan het begin van de bocht
Voor een scheurtje is het wel heel erg recht inderdaad.
Laten lassen hoeft in deze hoek van mf, voor Zeepok, niks te kosten.
 
Vandaag een dagje verplicht vrij i.v.m. Suikerfeest. Gelegenheid om de vork uit te bouwen en eens wat beter te bekijken.
Zoals een aantal van jullie al opgemerkt hadden kan de scheur die ik zag ook veroorzaakt zijn door de klemblokken tijdens het buigen van de vork. Een aantal indrukken van die klemblokken zijn duidelijk hier en daar op de vork te zien. En ik denk dat de scheur daar ook door veroorzaakt wordt. Maar ik denk wel dat het een scheurtje is, omdat er ook wat roest te zien is in het breukvlak. Toch maar even verder onderzoeken.

En natuurlijk meteen maar de baklhoofdlagers er uit gehaald. Zonder vork was daar duidelijk een zwaar punt te voelen (ongeveer rechtuit). Nieuwe lagers zijn besteld.
 

Bijlagen

  • IMG_20220502_144040_2.jpg
    IMG_20220502_144040_2.jpg
    353,4 KB · Weergaven: 57
  • IMG_20220502_144026_3.jpg
    IMG_20220502_144026_3.jpg
    169,3 KB · Weergaven: 55
  • IMG_20220502_142156_3.jpg
    IMG_20220502_142156_3.jpg
    170,3 KB · Weergaven: 56
  • IMG_20220502_141829.jpg
    IMG_20220502_141829.jpg
    130,6 KB · Weergaven: 57
Vandaag een dagje verplicht vrij i.v.m. Suikerfeest. Gelegenheid om de vork uit te bouwen en eens wat beter te bekijken.
Zoals een aantal van jullie al opgemerkt hadden kan de scheur die ik zag ook veroorzaakt zijn door de klemblokken tijdens het buigen van de vork. Een aantal indrukken van die klemblokken zijn duidelijk hier en daar op de vork te zien. En ik denk dat de scheur daar ook door veroorzaakt wordt. Maar ik denk wel dat het een scheurtje is, omdat er ook wat roest te zien is in het breukvlak. Toch maar even verder onderzoeken.

En natuurlijk meteen maar de baklhoofdlagers er uit gehaald. Zonder vork was daar duidelijk een zwaar punt te voelen (ongeveer rechtuit). Nieuwe lagers zijn besteld.
Dus niks aan het handje met de vork dus?
Ik lees in het verhaal van Zeepok wel degelijk dat er een scheurtje in zit.
 
Ik lees in het verhaal van Zeepok wel degelijk dat er een scheurtje in zit.
zo lees ik het ook..

Echter hebben allebei de poten exact de zelfde "scheur" die ook nog eens helemaal rond lijkt te gaan.
Wellicht dus een combinatie, naadje van die blokken waar de poot (of poten?) dus precies op scheuren
 
ik vind het heel lastig beoordelen vanaf een foto, maar het lijkt mij veel meer op een dun groefje dan op een beginnende scheur
 
ik vind het heel lastig beoordelen vanaf een foto, maar het lijkt mij veel meer op een dun groefje dan op een beginnende scheur
Ik twijfel ook of het nu wel of niet een scheurtje is. Dus heb ik om een second opinion gevraagd van iemand met verstand van zaken. Slijptol heeft veel meer verstand van, en kijk op, dit soort zaken dan ik. :Y
 
Ik denk dat de poeder coating gebarsten is op het harde randje van het klemblok. Je ziet een scheur, met roest, maar die scheur zit alleen in de coating.
 
Ik zal wel een ander soort buig aparaat voor ogen hebben maar een buigmal zit toch aan de binnen bocht en de buitenbocht ( waar dat lijntje in te zien is) zit of niets of een glijblok daar kan naar mijn idee geen lijntje afgetekend staan .
Coating/verf eraf dan weet je het zeker of het een scheur is of een aftekening
 
Terug
Bovenaan Onderaan