Zeepok kon wel omvallen

Ik zal wel een ander soort buig aparaat voor ogen hebben maar een buigmal zit toch aan de binnen bocht en de buitenbocht ( waar dat lijntje in te zien is) zit of niets of een glijblok daar kan naar mijn idee geen lijntje afgetekend staan .
Coating/verf eraf dan weet je het zeker of het een scheur is of een aftekening
dikwijls worden poten afgedraaid op de diameter van de kroonplaten. dan kan dit ook een oorzaak zijn.
 
Schoon schuren, controleren met dy-check en bij scheurvorming direct vervangen.
Een stel poten mag toch niet betekenen dat je weer op het zijkantje gaat??
Lassen zou ik nooit doen
 
We hebben de boel gecontroleerd.
Perslucht erop en afsoppen bracht geen barstjes aan het licht.
Vervolgens bij beide poten een klein stukje vlak gevijld en geschuurd.
Als er een barst zou zitten dan zou die op het gladde materiaal tevoorschijn komen.
Maar ook hier niks te zien.
Het was ook wel frappant dat de naad bij beide poten op dezelfde hoogte zit en ongeveer de halve omtrek beslaat.
Een zijde aan de voorkant, de andere zijde meer aan de achterkant.

Ik vermoed dat de buizen over de volle lengte zijn afgedraaid maar niet in één opspanning.
Een keer omgedraaid omdat de draaibank niet lang genoeg was.
En de naad is de overgang.
Hoe dan ook, er is geen reden om te twijfelen aan de sterkte van de vork.
Nieuwe balhoofdlagers erin en rijden maar.
 
We hebben de boel gecontroleerd.
Perslucht erop en afsoppen bracht geen barstjes aan het licht.
Vervolgens bij beide poten een klein stukje vlak gevijld en geschuurd.
Als er een barst zou zitten dan zou die op het gladde materiaal tevoorschijn komen.
Maar ook hier niks te zien.
Het was ook wel frappant dat de naad bij beide poten op dezelfde hoogte zit en ongeveer de halve omtrek beslaat.
Een zijde aan de voorkant, de andere zijde meer aan de achterkant.

Ik vermoed dat de buizen over de volle lengte zijn afgedraaid maar niet in één opspanning.
Een keer omgedraaid omdat de draaibank niet lang genoeg was.
En de naad is de overgang.
Hoe dan ook, er is geen reden om te twijfelen aan de sterkte van de vork.
Nieuwe balhoofdlagers erin en rijden maar.
Super dat er nu zekerheid is!
 
We hebben de boel gecontroleerd.
Perslucht erop en afsoppen bracht geen barstjes aan het licht.
Vervolgens bij beide poten een klein stukje vlak gevijld en geschuurd.
Als er een barst zou zitten dan zou die op het gladde materiaal tevoorschijn komen.
Maar ook hier niks te zien.
Het was ook wel frappant dat de naad bij beide poten op dezelfde hoogte zit en ongeveer de halve omtrek beslaat.
Een zijde aan de voorkant, de andere zijde meer aan de achterkant.

Ik vermoed dat de buizen over de volle lengte zijn afgedraaid maar niet in één opspanning.
Een keer omgedraaid omdat de draaibank niet lang genoeg was.
En de naad is de overgang.
Hoe dan ook, er is geen reden om te twijfelen aan de sterkte van de vork.
Nieuwe balhoofdlagers erin en rijden maar.
Ik ben volledig gerustgesteld. Dank voor de hulp.

Aangezien mijn werkgever verwacht dat ik ook nog wat nuttigs doe in ruil voor voor het riante salaris dat maandelijks aan mij gegund wordt, was/is er geen tijd om de opbouw al vandaag te starten. Helaas geen Zeelandiarun dit jaar.

Deze week moet er wel tijd zijn om aan de opbouw te beginnen.
 
Het was ook wel frappant dat de naad bij beide poten op dezelfde hoogte zit en ongeveer de halve omtrek beslaat.
Een zijde aan de voorkant, de andere zijde meer aan de achterkant.

Ik vermoed dat de buizen over de volle lengte zijn afgedraaid maar niet in één opspanning.
Daar kan ik nu niets bij voorstellen dat helemaal terug draaien van de diameter van de pijp
Ja dat stuk wat in je kroonplaten moet komen te zitten wel maar de rest heeft er alleen maar belang bij dat het wat dikker is daat heb je de meeste belasting zitten met die bocht erin
 
Laatst bewerkt:
EML's wegen zijn ondoorgrondelijk

De grootste belasting, in de vorm van buigbelasting, zit op het punt waar de vork de kroonplaten ingaat.
Dus als de afgedraaide buis daar sterk genoeg is, is hij overal sterk genoeg.
De hele buis afdraaien oogt dan fraaier en bespaart gewicht.
Toen we de naad stonden te bestuderen was de eerste gedachte dat het afgedraaid was. Meteen daarna werd die gedachte verworpen omdat hij overal dezelfde dikte had.
Maar later viel bij mij het kwartje dat hij over de hele lengte afgedraaid is, in 2 opspanningen.
 
Laatst bewerkt:
Hebben jullie voor de volledigheid geen proef gedaan met dy-check. Is een penetrant onderzoek. Doen wij vaak bij lassen die er iets toe doen
 
Dat was dus niet nodig.
Er was geen enkele reden meer om aan te nemen dat daar enige vorm van scheurvorming was.
 
Weer eens een updat evan de K100:

Afgelopen Vrijdag het span gereed gezet om naar het zijspantreffen van MC Genemuiden te gaan. Door allerlei omstandigheden was het span sinds de winterstop niet meer van zijn plaats geweest. Dus: accu opgeladen, banden op spanning gezet, vloeistoffen gecontroleerd en toen het span gestart: Niks aan de hand.
Na een minuut of twee viel de motor uit, en wilde ook niet meer starten. (niet meer aan slaan). Geen enkele klap meer.

Eerst maar eens gekeken of het in de brandstoftoevoer of ontsteking zat: Ontsteking dus, want geen vonken meer.
Stap voor stap het systeem nagemeten, beginnend vanaf de bobines. Alles klopte tot aan de ontstekingscomputer, inclusief alle startvoorwaarden zoals koppelingsschakelaar en zo.
Dan blijven de halgevers nog over. Om deze te checken heb ik even een tooltje gefabriekt van een led met weerstand, en wat draadjes en zo: Beide halgevers werken. Verrek nou toch.

Dan moet het systeem dus weken, tenzij de computer zelf kapot is. Alles weer teruggebouwd, en toen werkte het inderdaad weer. De vonken kwamen weer op het juiste moment en de motor draaide prima.

Geen enkel idee waarom het een tijdje niet gewerkt heeft. Het enige waar ik aan kan denken is dat bij het loshalen en terugplaatsen van stekkers een rotte verbinding "hersteld" is of dat er ergens een draadbreuk zit die door het gerommel weer contact maakt. Deze week maar eens een proefritje in de buurt maken. Ik moet ook weer wat vertouwen krijgen in het apparaat, want heel betrouwbaar vind ik dit nog niet.
 
Heerlijk dat soort storingen. Je zal er nu in geen tijden meer last van hebben tot die ene ochtend dat je het niet kan gebruiken.
 
Het zou heel goed een stekkertje kunnen zijn hoor.
Mijn K100 liep begin dit jaar ineens op 3 cilinders. Nadat ik een injector stekker schoongemaakt had was het probleem verdwenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan