Zeer hoog olieverbruik GS500E

sietze

Rookie
31 dec 2005
7
0
Leeuwarden
Mijn gs-je verbruikt ongeveer 1 liter olie op 400km, niet goed dus.
Eerst even verhaaltje vooraf, heb deze motor kapot gekocht 1 klep gebroken, 2 krom en lager van krukas lag eruit. Alles gereviseerd en lekker gereden van de zomer. Nu heb ik de motor in onderdelen liggen en wil wat doen aan het hoge olieverbruik. Ik ben hem nu helemaal aan het spuiten enz.
Kenmerken: Blauwe rook bij koude start (heel veel).
Zuigers zijn goed, zuigerveren zijn als nieuw (ook qua speling) olieschraapringen zijn niet beschadigt en moeten het wel doen volgens mij.
Ik zet er nu een andere kop op, maar bij de oude kop had ik er ook nieuwe klepseals ingezet. Dus!!!!! volgens mij mag hij niet olie verbruiken, maar hij doet het wel. Suggesties????
 
Zuigers uit een motor halen en opnieuw monteren kan hoog olie verbruik geven als de veren hun oude plekkie niet meer kunnen vinden.
Verder helpen nieuwe sealtjes weinig als de geleiders op zijn.
 
zo veel olie verbruik,blokje is niet in orde.
Zoals eerder genoemdt compresie,testen,
lage waarde?,spuit dan een beetje olie in je cilynders, meet dan nog een keer loopt hij op,zeker weten cylinders zuigers,aan revisie toe.
Heb je alles wel goed gemeten ,op het oog kan het prima zijn maar meten is weten.

En klepseals,zijn te merken aan, het gas los laten als, deze dan uit de uitlaat een rookpluim geven, is dit de oorzaak.

gr toontje :W
 
verbruikte die meteen na de revisie en het weer in elkaarzetten zoveel olie of pas na een tijd rijden?
in het eerste geval is er waarschijnlijk iets mis gegaan bij de montage olieveer niet goed gemonteerd bv of versleten klepgeleiders (door gebroken kromme klep beschadigd?)
in het tweede geval kan het ook domme pech zijn, er is gewoon iets nieuws mis.
maakt ook niet uit, hoe dan ook zul je erin moeten kijken om op te sporen wat het is.
full
ik heb nog een kapot (krukas)blokje liggen 8-)
full
 
Mijn gs-je verbruikt ongeveer 1 liter olie op 400km, niet goed dus.
Eerst even verhaaltje vooraf, heb deze motor kapot gekocht 1 klep gebroken, 2 krom en lager van krukas lag eruit. Alles gereviseerd en lekker gereden van de zomer. Nu heb ik de motor in onderdelen liggen en wil wat doen aan het hoge olieverbruik. Ik ben hem nu helemaal aan het spuiten enz.
Kenmerken: Blauwe rook bij koude start (heel veel).
Zuigers zijn goed, zuigerveren zijn als nieuw (ook qua speling) olieschraapringen zijn niet beschadigt en moeten het wel doen volgens mij.
Ik zet er nu een andere kop op, maar bij de oude kop had ik er ook nieuwe klepseals ingezet. Dus!!!!! volgens mij mag hij niet olie verbruiken, maar hij doet het wel. Suggesties????

als je hem open hebt zou ik even kijken of er geen zuigerveren op zijn kop zitten.
er zijn zuigerveren die taps zijn (onder breder als boven) als je die met het merkteken "top" naar beneden monteerd gaat hij olie pompen.

kijk even of een bougie soms vetter is als de andere, dat is dan je hoofdverdachte.
je kan ook nog schade aan de kop zelf hebben, een klepgeleider die los zit, scheuren.

ik denk dat je voor een ander bovenblok moet gaan kijken, zo'n olieverbruik kost meestal meer als gebruikte delen.
je koopt waarschijnlijk een cosmetisch mishandeld gs-je voor 200 euro
 
Olieplug verloren :? :+

ff serieus, lijkt me toch echt zuigerveren probleempje. Heb je de compressie inmiddels al gemeten?

@yamahafrans: Wat heeft de koppakking ermee te maken :?

even voor mijn beurt, als de oliekanalen door de kop lopen en er is een lek tussen kanaal en cylinder kan het zijn dat er olie in de cylinder wordt gepompt danwel gezogen als je het gas dicht doet.
 
Allemaal alvast eerst bedankt voor de reacties.

Ik heb de compressie niet gemeten voor ik hem uit elkaar haalde.
Toen ik de motor kapot kocht zei de vorige eigenaar al dat hij veel olie gebruikte. Maar na een revisie moet dit goed zijn niet!!
Maar ja ik heb nog een andere kop van deze motor liggen en ik denk laat ik deze in de winter nu eens monteren. Want ik denk zelf eerlijk gezegd ook dat het de klepgeleiders zijn.
Als ik iets uit elkaar haal dan merk ik het dusdanig dat alles goed gemonteerd is, oftewel zuigerveren zitten goed (ook 120° gedraaid) en met top naar boven.
Oh ja ik heb hem niet gesloopt maar ga hem helemaal opnieuw opbouwen (hobbyproject).
In het kort het kan volgens mij alleen aan de kop liggen, maar kan dit een dusdanig olieverbuik tot gevolg hebben??

Gr.
Sietze
 
Olieplug verloren :? :+

ff serieus, lijkt me toch echt zuigerveren probleempje. Heb je de compressie inmiddels al gemeten?

@yamahafrans: Wat heeft de koppakking ermee te maken :?

edit .had reactie erna niet gelezen 1. Als er er tussen een (de)cilinders een lek zit naareen oliekanaal,dan zuigt ie olie in de cilinders

2. Blaast ie via de carterontluchting geen olie in het luchtfilter ??Zoja dan heb je een zuigerprobleem.

Frans
 
Nee hij verblaast geen olie via de carterontluchting.
Het zit hem vooral bij koude start (achtertuin blauw van de rook) warm gaat het wat beter.
Hoe check je of je olieschraapring nog goed is en hoe de klepgeleiders???

Gr,
Sietze
 
Klepstelen en klepsteelgeleiders moet je opmeten. Er staat in je whp wel een minimum maat voor de diameter. Als je een klep in zijn geleider heen en weer kan bewegen(,met een voelbare tik) dan is het fout.

Olieschraapveren kun je volgens mij net als de zuigerveren opmeten. Ik meen een cm onder de stootrand in de cilinder plaatsen en dan de slotspeling opmeten.

Als je zuigers zwartgeblakerd zijn op hun hemd ,dan lekken ze dus via de zuigerveren. Compressie meting zegt een boel over je zuigertoestand.

Frans
 
even voor mijn beurt, als de oliekanalen door de kop lopen en er is een lek tussen kanaal en cylinder kan het zijn dat er olie in de cylinder wordt gepompt danwel gezogen als je het gas dicht doet.

Ik snap wel dat hij daarmee de oliekanaaltjes bedoelde, maar de druk in de cilinder is over het algemeen zo hoog dat ie de olie dan eerder naar buiten zou persen in plaats van de cilinder in.
 
Ik snap wel dat hij daarmee de oliekanaaltjes bedoelde, maar de druk in de cilinder is over het algemeen zo hoog dat ie de olie dan eerder naar buiten zou persen in plaats van de cilinder in.

er zijn ook momenten van onderdruk in het vierslagsysteem ;)
dan staat er op de oliekanalen wel degelijk druk.
persoonlijk lijkt deze me onwaarschijnlijk maar ik heb ook nooit een suzuki gehad.
bij de oude ohc honda's trad deze vorm van lekkage wel op maar kwam de olie naar buiten, over je laarzen.
 
Ik snap wel dat hij daarmee de oliekanaaltjes bedoelde, maar de druk in de cilinder is over het algemeen zo hoog dat ie de olie dan eerder naar buiten zou persen in plaats van de cilinder in.

hij zuigt het uiteindelijk ook langs de klepstelen en langs de zuiger naar binnen als daar wat mis is, via de koppakking komt inderdaad zelden voor en dan gaan de laarzen glimmen
 
De compressie hoeft niets met olie gebruik te maken te hebben.

Ik heb yamaha olieboten in mijn vingers gehad, die een perfecte compresie hadden, maar waar toch een cilinder/zuiger revisie nodig was.
 
Nou vanavond effe druk bezig geweest, oude kop even bekeken en het verschil is wel per cilinder te zien. (linkse nogal wat vetter)
Heb geen nieuwe zuigerveren en zo erin gezet, maar met 18.000 km op de klok lijkt mij dit wat onwaarschijnlijk.
Zuigerveren en olieringen in cilinder gehad, speling van zuigerveren als nieuw, echter de speling van de olieschraapringen staan niet in haynes.
Volgens mij sluit 1 klep van de linker cilinder niet helemaal goed af, kan hij dan hierlangs olie naar binnen zuigen bij de ingaande slag (via de klepseals)????
In ieder geval klepzittingen van andere kop vanavond effe geslepen.
Maar heb mijn twijfels waar de olie wegkomt en ik wil hem niet nog een keer uit elkaar halen.
Eind januari zijn alle onderdelen gestraald en gespoten en dan gaat het blok weer in elkaar. Wil rijden sneeuw of geen sneeuw.
 
Terug
Bovenaan Onderaan