Zeer hoog olieverbruik GS500E

sietze

Rookie
31 dec 2005
7
0
Leeuwarden
Mijn gs-je verbruikt ongeveer 1 liter olie op 400km, niet goed dus.
Eerst even verhaaltje vooraf, heb deze motor kapot gekocht 1 klep gebroken, 2 krom en lager van krukas lag eruit. Alles gereviseerd en lekker gereden van de zomer. Nu heb ik de motor in onderdelen liggen en wil wat doen aan het hoge olieverbruik. Ik ben hem nu helemaal aan het spuiten enz.
Kenmerken: Blauwe rook bij koude start (heel veel).
Zuigers zijn goed, zuigerveren zijn als nieuw (ook qua speling) olieschraapringen zijn niet beschadigt en moeten het wel doen volgens mij.
Ik zet er nu een andere kop op, maar bij de oude kop had ik er ook nieuwe klepseals ingezet. Dus!!!!! volgens mij mag hij niet olie verbruiken, maar hij doet het wel. Suggesties????
 
ps compressie van beide cilinders 1.014 bar absoluut

De zuigers liggen namelijk naast mij.

Gr. Sietze

Niet kutten dan, cilinders honen en verse veren erop. Als dat te duur is (wat ik niet slim vind, maar ik ben ook arm) minimaal een flexhoon door die cilinders gooien.
 
koppaking ???

Frans

Lucht gekoelde motor... :+

De rook komt uit de uitlaat

Die van mij gebruikt ook wat olie maar die heeft 81.000 km weg
vooral in hoge toerental.Heb ik een blauwe lucht achter mij :X

Dit geintje had ik trouwens ook door mijn vorige eigenaaresse Alleen bij mij is het blok toen gereviseerd na 18.000 km (opgeboord)Speling bij de zuiger veren en de cyclinders.
 
Laatst bewerkt:
er zijn ook momenten van onderdruk in het vierslagsysteem ;)
dan staat er op de oliekanalen wel degelijk druk.
persoonlijk lijkt deze me onwaarschijnlijk maar ik heb ook nooit een suzuki gehad.
bij de oude ohc honda's trad deze vorm van lekkage wel op maar kwam de olie naar buiten, over je laarzen.

weet ik :Y daarom zei ik ook dat de druk over het algemeen hoog is in de cilinders ;) Er zijn meer momenten dat er druk op staat dan onderdruk, daarom lijkt het me onwaarschijnlijk dat hij het naar binnen zuigt :Y
 
praat je jezelf nou tegen :? ach ja het is ook laat he O-)

nog niet laat genoeg.
bij een verbrandingsmotor waarvan de viertakt er een is wordt er door een zuiger eerst lucht met benzinenevel ,verzorgd door carburator of inspuiting ,aangezogen dit mengsel wordt dan verdicht (compressieslag) waarna het ontstoken wordt door een vonk van de bougie dit levert de zo gewaardeerde arbeidsslag op die ons motortje vooruit stuwt , dan wordt het verbrande gas naar buiten gewerkt. in dit mooie proces is er dus een slag waarbij er onderdruk optreed in de verbrandingskamer (anders zou ie geen lucht-benzinemengsel aanzuigen)hierbij zal er ook olie aangezogen worden als er speling is bij de zuiger, of de klepgeleiders, als de koppakking lekt tussen oliekanaal en cylinder zal ie daar ook olie wegzuigen. eea treedt vooral op als de motor toeren maakt en het gas dichtgedraaid wordt.(remmen op motor).
dit als antwoord op wat een koppakking met olieverbruik te maken kan hebben
:W :W :W :W
 
nog niet laat genoeg.
bij een verbrandingsmotor waarvan de viertakt er een is wordt er door een zuiger eerst lucht met benzinenevel ,verzorgd door carburator of inspuiting ,aangezogen dit mengsel wordt dan verdicht (compressieslag) waarna het ontstoken wordt door een vonk van de bougie dit levert de zo gewaardeerde arbeidsslag op die ons motortje vooruit stuwt , dan wordt het verbrande gas naar buiten gewerkt. in dit mooie proces is er dus een slag waarbij er onderdruk optreed in de verbrandingskamer (anders zou ie geen lucht-benzinemengsel aanzuigen)hierbij zal er ook olie aangezogen worden als er speling is bij de zuiger, of de klepgeleiders, als de koppakking lekt tussen oliekanaal en cylinder zal ie daar ook olie wegzuigen. eea treedt vooral op als de motor toeren maakt en het gas dichtgedraaid wordt.(remmen op motor).
dit als antwoord op wat een koppakking met olieverbruik te maken kan hebben
:W :W :W :W

He bedankt man, dat je me uitlegt hoe een viertakt motor werkt, altijd handig om te weten met een beroep als het mijne he :W _O-

Dit verhaaltje vertelt mij alleen nog niet waarom je jezelf nou tegenspreekt?

Maargoed, om er ff op in te gaan, jij denkt dus dat als je 4 slagen hebt, (1x onderdruk (inlaat), 2x druk (compressie en arbeids), en 1x redelijk neutraal (uitlaat)) hij net bij die ene onderdrukslag de boel naar binnen zuigt, terwijl er bij twee slagen met een hoge druk in de cilinder, (waaronder de compressieslag die een veel grotere druk levert als de onderdruk bij een inlaatslag) helemaal niks gebeurt :?
 
He bedankt man, dat je me uitlegt hoe een viertakt motor werkt, altijd handig om te weten met een beroep als het mijne he :W _O-

Dit verhaaltje vertelt mij alleen nog niet waarom je jezelf nou tegenspreekt?

Maargoed, om er ff op in te gaan, jij denkt dus dat als je 4 slagen hebt, (1x onderdruk (inlaat), 2x druk (compressie en arbeids), en 1x redelijk neutraal (uitlaat)) hij net bij die ene onderdrukslag de boel naar binnen zuigt, terwijl er bij twee slagen met een hoge druk in de cilinder, (waaronder de compressieslag die een veel grotere druk levert als de onderdruk bij een inlaatslag) helemaal niks gebeurt :?
graag gedaan ;)
je zegt het zelf al" hij net bij die ene onderdrukslag de boel naar binnen zuigt"
bij die slagen waar overdruk is blaast ie de andere kant op. meestal is een koppakking (bij motoren) lek naar buiten en blaast ie olie en gas naar buiten, (op de laarzen)
evengoed denk ik niet dat dit het probleem van de topicstarter is, ik vermoed dat de klepgeleiders niet passen bij de vervangen kleppen, danwel dat de geleiders beschadigd zijn
 
Dat laatste denk ik ook, daarom heb ik ook vervangende kop op de kop getikt. Maar ik hou van zekerheid, daarom het starten van het topic.
Maar lekkende koppakingen of dusdanige dingen heb ik echt geen last van gehad, had hele goed compressieslag en lekker veel vermogen uit het motortje.
Het kan volgens mij alleen aan de olieschraapveren of klepgeleiders en klepseals liggen.
Dat hebben jullie reacties ook wel bewezen.
 
Hoe kan je zien dat de schraapveren goed zitten?
motor in elkaar zetten als ie dan niet rookt en geen olie verbruikt zitten ze goed :+


het is niet zo ingewikkeld, opletten dat de "geribbelde " tussen de twee gladde zit en dat niet alle openingen boven elkaar zitten, maar verdeeld zijn over de omtrek
aan de schraapveren van een gs 500 zit geen "boven of onder"
 
Laatst bewerkt:
hoi, zelfde probleem gehad met gs500e, zuigers en veren leken nieuw, maar was idd veel te weinig compressie en daardoor olieverbruik. laten opboren en eerste overmaat zuigers steken lijkt mij de enige oplossing. Alleen zuigerveren helpt maar even namelijk...

Suc6
 
Terug
Bovenaan Onderaan