zeer vuile motor reinigen

7 okt 2002
238
12
Haarlem
Hoi,

Ik heb een bmw 1100 gs gekocht, deze is slecht onderhouden/schoongemaakt door de vorige eigenaar. De velgen zijn alu maar dat zie je niet meer (zijn eerder zwart nu), er zit een flinke koek op die behoorlijk vast zit. Ik wil toch kijken dit weer netjes te krijgen maar weet niet goed waar te beginnen.

Iemand tips over hoe deze smerige wielen weer netjes te krijgen zijn?
 
daarna natuurlijk goed invetten, zand en bagger is foetsie. tot nu toe nog geen nieuwe hoeve kope en mn vriend ook ni heb mijne nu een maand hij heeft de zijne 1,5 jaar

Maar hoeveel kilometers rij je ermee?

Door met een hogedrukspuit op de ketting aan de gang te zijn spuit je al het vet tussen de O of X ringen vandaan die tussen de schakels zitten. En daarmee verdwijnt al je smering. het vet wat je erop smeert is alleen om het wat soepeler om de tandwielen te laten lopen maar dat is minimale slijtage vergeleken met de slijtage op de schakels. En daar zit na zo'n actie dus geen enkele smering meer.
 
Ja, maar als ik met staalwol aan de gang ga, dan gaat de laklaag over het alu er ook aan. En da's toch niet de bedoeling.

Voor roest op de spaken werkt het wel perfect.
 
Ja, maar als ik met staalwol aan de gang ga, dan gaat de laklaag over het alu er ook aan. En da's toch niet de bedoeling.

Voor roest op de spaken werkt het wel perfect.

Zulke spaken zijn meestal verzinkt (de jouwe niet meer). Bruin uitslaan van de zinklaag is geen ijzerroest en blijft het ijzer daaronder toch beschermen. Zolang er nog niet aan geschuurd is, zonder hard poetsen vaak een beetje bevochtigen met diesel, zodat er geen bijtend spul (pekel) op kan blijven zitten. Helemaal zilverblank zullen ze niet blijven maar eerlijk-grijs vind ik niet verkeerd.
 
@Willem: verzinkt is het niet; de kleur klopt niet, het glanst teveel. Eerder verchroomd of vernikkeld ofzo.

@All: blijf maar met die ovenreiniger van je velgen af. Ik heb het gister geprobeerd op een vierkjante centimeter velg. Zing me maar na: 'hele grote bloemkolen, bloemkolen, bloemkolen'
 
@dabit: ik vraag me af of er wel een laklaag op de alu velgen zit bij de oudere GS;en 1100, je schuurt er namelijk zwart vanaf als je ze poetst --> kaal alu maar wel topkwaliteit.

brillo is echt het enige wat nog kan werken. ook je RVS spaken kun je er prima mee doen.
 
Ik heb een aantal vragen over het gebruik van diesel bij het schoonmaken van smerige motoronderdelen.

1. Wat doet diesel met de o-ringen in een ketting met o-ringen?
2. Wat doet diesel met normaal zwart plastic zoals ketting beschermers en handvatten
3. Wat doet diesel met de lak op je aluminium velgen?
4. Wat doet diesel met de lak op je plastic body parts?
5. Wat doet diesel met de lak op je aluminium benzine tank?
6. Wat doet diesel met rubberen onderdelen van je motor?

Boven staande kan in twee verschillende situtaties gedaan worden:
1. Het onderdeel 24 uur in een bak vol met diesel.
2. Gedoopte doek met diesel 24 uur op het onderdeel leggen.

Voorbeeld, men spuit gehele motorblok in met diesel met alle rubberen kabels en slangen, wat kan er fout gaan?

Alvast bedankt, graag zie ik een technisch/natuurkundig onderbouwd antwoord.
 
Ik meen eens te hebben gelezen dat je met diesel per se moet wegblijven van o-ringen (te erge ontvetting?), liever ook van de meeste rubbers/kunststoffen hoewel ik daar nog geen schade van heb gezien, ook niet aan banden.

Ouderwetse goed-vastzittende lak op metaal van brommers 50-60-er jaren had er weinig last van, kleurde soms een klein beetje lichter; lak die eenmaal was aangetast/verweerd of roestblaasjes bevatte donderde van het metaal af.

Kabels heb ik nooit zien lijden onder diesel maar ik weet niet of de plastics/rubbers van nu nog eender zijn als toen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan