Zekering brand door na elke rit

HondaCM400

MF'er
14 aug 2019
40
15
Hallo Allemaal!

Ik heb mij net aangemeld voor dit mooie forum (en voorgesteld :) ) en zit met 1 technisch probleem.
Vandaag heb ik een Honda CM400 uit '81 opgehaald en nu blijkt dat na elke rit, de zekering doorgebrand is.

Onder het zadel zit een zekering kastje met 3 glas zekeringen, 1 van de buitenste brand na elke rit door.

Nu zijn mijn vragen;
- weet iemand waarvoor de buitenste zekeringen zijn? Kan het nergens vinden op internet.
- of heeft iemand zoiets soortgelijks al mee gemaakt en kan ik direct gericht bezig gaan met reparatie.
- hoeveel ampère zekeringen horen er in te zitten?

In ieder geval al hartstikke bedankt, er zullen ongetwijfeld nog meer vragen gaan komen omdat ik nog wel een paar dingen wil veranderen aan de Honda!.

Foto voor de leuk even bijgevoegd!


Thnx alvast.
fullsizeoutput_e48.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Als de rechter zekering 7A is, dan is het de zekering van achterlicht. (Volgens het elektrisch schema.)
Alle kabels controleren die naar het achterlicht gaan of achter die zekering zitten.
(Bekijk die groene en zwarte draden ook eens, ze zien er verdacht uit)
 
Ik vermoed een doorgesleten bundel ergens bij je stuur. Kijk eens naar die meuk die onder je tank vandaan richting stuur gaat.
Bij mijn GSX uit 1980 knalt iedere keer de zekering van de verlichting er uit. Die 10 ampère dingen heb ik standaard bij me, dus die wil ik nog weleens onderweg vervangen.
Vervang ik een zekering on the road, en ga lekker rijden is er niets aan de hand. Vervang ik hem thuis, start de motor en ga 34 keer steken om buiten te komen gaat ie eruit.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    92,5 KB · Weergaven: 7
het zal even tijd kosten, maar zorg ervoor dat alle bedrading straks in ieder geval weer klopt. Werkhandboek gekocht, veel info lezen. Moet allemaal goed komen met veel geduld
Die dingen waren hun tijd vooruit. Ik ben ondertussen zo blind als een dooie mol, en die glaszekeringen kan ik tenminste nog zien.
Ga ik in mijn oude Hawk ook maar eens kijken of de glaszekeringen nog stevig in hun klemmen zitten. 😎
 

Bijlagen

  • 15659626105181366810353036124511.jpg
    15659626105181366810353036124511.jpg
    114,4 KB · Weergaven: 8
Zojuist even bij de stalling geweest en was nieuwsgierig of hij nou zou doorbranden bij het starten.
( Om een vorige vraag te beantwoorden : zadel is van hout aan de onder kant )

Zojuist gestart met een nieuwe zekering er in, alles elektrisch aangedaan wat maar kon. knipperlichten,grootlicht, alles... zekering na 5 minuten nog niet doorgebrand.

Nu over 2 weken heb ik tijd om de kabelboom los te peuteren en na te lopen, de vraag is gaat de zekering door branden in het ritje van stalling naar huis.
Of misschien als ik het stuur een paar keer om gooi dat daar misschien een breukje ergens zit, we gaan het zien!

Ondertussen wel een ander zekeringkast binnen omdat deze wat warm is geworden en GSXR voorpoten / remklauwen / velg besteld.
Ik weet dat jullie liever van orginele motoren zijn.. maar deze winter komt er een andere dikkere vork in. :)
 
Als je de symbolen begrijpt kun je vlot een net electrisch circuit aanleggen zonder allerlei onnodige aftakkingen. Toevallig ben ik zelf ook bezig een motor te verherbedraden en met behulp van het originele schema leg ik eerst het start en laad circuit aan. Gebruik ook nieuw draad en niet die troep die er sinds 1984 aanhangt. Een aantal draden heb ik doorgeknipt en gestript en het koper is helemaal zwart. Dat zwarte duid corrosie aan. Dus met nieuw materiaal beginnen, kost je een tientje aan draad. En als je handig bent dat kun je de stekkerblokken van nieuwe schuifstekers voorzien en de electrische componenten, waar die schuifstekers opkomen te zitten, kun je schoonmaken met een stukje heel fijn schuurpapier en contactspray.
Wanneer je het eenmaal doorhebt zal het je verbazen met hoe weinig aan draad je motor het gewoon doet. Koop een paar kleurtjes en maak je eigen kleurenschema.

Waar haal jij voor het bedraden van een gehele motorfiets, met alle benodigde kleuren voor 10 euro aan draad? Daar wil ik ook wel bestellen.
 
Zojuist even bij de stalling geweest en was nieuwsgierig of hij nou zou doorbranden bij het starten.
( Om een vorige vraag te beantwoorden : zadel is van hout aan de onder kant )

Zojuist gestart met een nieuwe zekering er in, alles elektrisch aangedaan wat maar kon. knipperlichten,grootlicht, alles... zekering na 5 minuten nog niet doorgebrand.

Nu over 2 weken heb ik tijd om de kabelboom los te peuteren en na te lopen, de vraag is gaat de zekering door branden in het ritje van stalling naar huis.
Of misschien als ik het stuur een paar keer om gooi dat daar misschien een breukje ergens zit, we gaan het zien!

Ondertussen wel een ander zekeringkast binnen omdat deze wat warm is geworden en GSXR voorpoten / remklauwen / velg besteld.
Ik weet dat jullie liever van orginele motoren zijn.. maar deze winter komt er een andere dikkere vork in. :)

Wel even een fotoverslag maken van de verbouwing.
 
als je vijftig jaar aan ouwe meuk sleutelt leer je wel storingzoeken.
de achterkant is ingrijpend verbouwd en daarbij is ook electrisch gerommeld, draadjes doorgeknipt , verlengd en zoals eerder opgemerkt slecht geisoleerd
 
Zojuist even bij de stalling geweest en was nieuwsgierig of hij nou zou doorbranden bij het starten.
( Om een vorige vraag te beantwoorden : zadel is van hout aan de onder kant )

Zojuist gestart met een nieuwe zekering er in, alles elektrisch aangedaan wat maar kon. knipperlichten,grootlicht, alles... zekering na 5 minuten nog niet doorgebrand.

Nu over 2 weken heb ik tijd om de kabelboom los te peuteren en na te lopen, de vraag is gaat de zekering door branden in het ritje van stalling naar huis.
Of misschien als ik het stuur een paar keer om gooi dat daar misschien een breukje ergens zit, we gaan het zien!

Ondertussen wel een ander zekeringkast binnen omdat deze wat warm is geworden en GSXR voorpoten / remklauwen / velg besteld.
Ik weet dat jullie liever van orginele motoren zijn.. maar deze winter komt er een andere dikkere vork in. :)
Het starten doet’m de das dus niet om. Nu uitzoeken wat er nog aan die kant van de zekering aangesloten zit.
Originele motoren zijn leuk verbouwde bakkies zijn leukerderder.
 
Niet iedereen hoor. Dit is de mijne. Dikke USD erop staat hem vast prima.
Wauw mooie machine! Zat al te zoeken en kwam erachter dat de meeste vorken korter zijn. Nu een GSXR 1100 gevonden waar van de vork 80cm is i.p.v. de meeste die 76cm zijn.. icm de 17inch (i.p.v. de 18 die er nu op zit) komt dat het dichtste in de buurt. Is de voorkant van jou veel gezakt?
 
Wauw mooie machine! Zat al te zoeken en kwam erachter dat de meeste vorken korter zijn. Nu een GSXR 1100 gevonden waar van de vork 80cm is i.p.v. de meeste die 76cm zijn.. icm de 17inch (i.p.v. de 18 die er nu op zit) komt dat het dichtste in de buurt. Is de voorkant van jou veel gezakt?
Hij is wel 2 cm gezakt ja en dat is icm de clipons wel te merken in de zithouding en stuurgedrag, maar is nog goed te sturen. De remmen zijn veel beter en dat is erg fijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan