Zekering brandt door

Mosseltje

MF veteraan
19 okt 2004
5.885
64
Breda
Sinds kort brand er bij mijn KLR650C telkens de zekering van het licht door.

Standaard hoort er een 20Amp zekering en die heb ik laatst vervangen door eentje van 25Amp. Echter die brandde ook door maar heeft wel eerst het zekeringendoosjes gesmolten. B|

Deze zekering zorgt voor alle verlichting op m'n motor en is best vervelend als ie doorbrand als je 's avonds in het donker naar huis wilt. :]

Nu heb ik een fantastisch mooie multimeter met een heleboel knopjes maar [schaammodus]Ik weet niet hoe ik zoiets gebruiken moet[/schaammodus] :o

Hoe kan ik er nu achter komen waar ergens in de kabelboom (of ergens anders) de kortsluiting zit?

Kan iemand me stap voor stap vertellen waar en wat ik meten moet????
 
Knop met Ohm teken gebruiken en dan de zwarte draad in Com(3) duwen en rode in V/Ohm(4)


Tof bedankt. :} Dat is al weer 10% van de klus geklaard.

Ik ben het elektra diagram aan het nakijken maar ik kom hele tegenstrijdige dingen tegen.

De zekering die doorbrand zorgt ervoor dat ik nu geen licht op mijn fiets heb. Het remlicht daarentegen doet het wel. :] Volgens het diagram zitten ze op dezelfde zekering. Mis ik iets? :? :?


Nog iets.
Ik geloof dat kleuren een betekenis hebben. De ene is aarde, de min en plus enzo.

Nou, heb ik de volgende kleuren:
BK Black
BL Blue
BR Brown
CH chocolate
DG Dark Green
GY Gray
LB Lighr Blue
O Orange
P Pink
PU Purple
R Red
W White
Y Yellow


De zekering die springt hangt aan de enekant aan:
BL/W die rechtstreeks zonder aftakkingen naar de Headlight switch gaat.

Aan de andere kant van de zekering:
BR die aftakt naar beide Brake light Switches, de turn signal relay, Horn en de ignition switch.



Eigenlijk best leuke puzzel. :P
 
Laatst bewerkt:
Het achterlichtje heeft het al een paar maandjes goed gedaan. Geloof niet dat het daar aan kan liggen. Ben bang dat het eerder aan wat recentere valpartijtjes zijn. :o

Als dat zo is, moet het vrij gemakkelijk te vinden zijn hoor. Bijvoorbeeld plaatmateriaal wat bij de val in de kabelboom gedrukt is, kabels die klem hebben gezeten tussen stuuraanslag, etc ...

Succes hè!
 
Zie zo, Opgelost.

De draad van m'n knipperlicht was helemaal bloot komen te liggen en zat lekker tegen m'n sub frame te schuren. Ff een nieuw draadje getrokken en het was opgelost. :}

Best suf, had me al voorbereid op een irritante speurtocht. Maar toen ik het zadel er af trok zag ik de grote zwarte schroeiplek al zitten.

Heb nu maar meteen een nieuw speeltje toegevoegd aan de motor:

Heb nu een groene stroboscooplamp in m'n koplamp en een rode net boven het nummerbord. Best wel grappig om zo in het donker te rijden. Ik val nu extra goed op. :P
 
Zie zo, Opgelost.

De draad van m'n knipperlicht was helemaal bloot komen te liggen en zat lekker tegen m'n sub frame te schuren. Ff een nieuw draadje getrokken en het was opgelost. :}

Best suf, had me al voorbereid op een irritante speurtocht. Maar toen ik het zadel er af trok zag ik de grote zwarte schroeiplek al zitten.

Heb nu maar meteen een nieuw speeltje toegevoegd aan de motor:

Heb nu een groene stroboscooplamp in m'n koplamp en een rode net boven het nummerbord. Best wel grappig om zo in het donker te rijden. Ik val nu extra goed op. :P


Fijn dat je het gevonden hebt!
(Had een hoop vragen kunnen schelen als je EERST het zadel had verwijderd...)

Hoop dat je de stobo's wel snel uit kunt zetten?
In het geval dat er zo'n wit/blauw/rood gestreepte auto of motor in de buurt is...
 
Fijn dat je het gevonden hebt!
(Had een hoop vragen kunnen schelen als je EERST het zadel had verwijderd...)

Hoop dat je de stobo's wel snel uit kunt zetten?
In het geval dat er zo'n wit/blauw/rood gestreepte auto of motor in de buurt is...


Die vragen waren niet overbodig hoor. Als ik straks een echt probleem heb kan ik het gelijk repareren. Altijd leuk om iets nieuws te leren.

Hoewel ik de kortsluiting snel gevonden had, heb ik nog wel met de multimeter lopen spelen. Kijken of het echt wel een kortsluiting was en wat de weerstanden waren. ;)



Die stroboscoop zit heel netjes weg gewerkt in de koplamp. Je moet de complete cockpit lostrekken wil je iets zien. Het knopje is heel geniepig weg gewerkt naast de reserve kraan en heel makkelijk en snel te bereiken.

Als de polite me aanhoudt zeg ik dat ze zich vergist hebben, want zoiets zou ik namelijk nooit doen. :P O-)

P.s. de rode strobos boven het nummerbord heb ik weg gehaald want die was echt te erg. :P
 
Goeie les om, als je zekering springt, er niet meteen een zwaardere in te zetten..... maar eerst te kijken wat er mis is. In dit geval had de kabelboom inderdaad kunnen affikken.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan