zekering(en) gs500, bouwjaar '99

Wafelijzer

MF veteraan
7 jun 2001
1.669
0
Belgie
Waar zit(ten) die?

Wou daarnet starten maar toen ik de startknop induwde was er plots niets meer...
Dus waarschijnlijk een zekering doorgebrand.
 
stjupid, maarre, dodemansknop al gechecked ? :+

Tuurlijk!

De zekering was eraan, en heb de reserve erin gestoken (handig dat er één bij zit). Toen ik het contact aanlegde leek alles ok: de lampjes floepten aan maar dan als ik de startknop indrukte brandde de zekering weer door :(

Waar zou ik het probleem moeten zoeken?
Ik zal maar eerst de kabels van de startmotor nakijken, maar aangezien ik van electriciteit niet veel verstand heb zal ik een tijd zoet zijn. Alle hulp is welkom.

(hoe meet je zoiets uit btw?)
 
Is dit een spontane defecte zekering? Of heb je recent iets aan je motor gewijzigd, waardoor er misschien draden bloot liggen en contact met massa maken.
Als je een nieuwe zekering plaatst en NIET de startknop indrukt, blijft de zekering dan heel?
Zo ja doen alle gebruikers het dan?
Zo ja zorg er dan voor dat je dodemansknop op RUN staat en als het goed is zou je hem dan in zijn 2e versnelling wel aan moeten kunnen duwen.
Als dus alleen bij het indrukken van de startknop de zekering doorbrandt dan moet je de geel groene draad van je start relais los halen.
Als er dan weer een nieuwe zekering in gaat (probeer desnoods even tien ampere en zet al je lichten uit) dan moet je op die draad bij het indrukken van je startknop netjes 12v meten (andere draad van je multimeter aan massa en je meter op DC 20 Volt zetten)
Als dit allemaal klopt zit er waarschijnlijk een sluiting in je startrelais op de spoel.
Ik hoor je wel weer, ik heb schema van een GS500 dus kom maar met je vragen.
geef dan wel even aan welk type GS500 je hebt (daarvoor moet je de gegevens van je typeplaatje even noteren)
Eerst even jouw antwoorden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan