Zekeringen

Rebelske

MF veteraan
12 dec 2001
2.133
0
Delft
2 Vraagjes over zekeringen:

1) zitten er in de motor alleen van die vierkante zekeringen en niet van die cilindervormige?

2) Mijn Haynes-manual zegt: Warning: Never put in a fuse of a higher rating or bridge the terminals with any other substitute, however temporary it may be. Serious damage may be done to the circuit, or a fire may start to burn.

Betekend dit: niet een zekering met een hoger ampere getal erin doen (dus als er 30A in zit, niet 40A erin doen) en niet iets erin doen wat niet dezelfde soort zekering is. (maar dus wel een zekering van 25A erin doen, die hetzelfde van vorm is, ipv de orginele 30A)
Of betekend het dat je er niks anders als de originele (30A) in mag doen.

Mij leek het eerste logisch, omdat het ergste wat dan kan gebeuren is dat de zekering te snel doorbrandt en je gewoon sneller een zekering moet verwisselen.

Alvast bedankt!
 
Dus, gewoon erin doen wat erin hoort. Tijdelijk 1 van 40 die eigenlijk 30 moet zijn kan maar dan puur omdat je anders niet kan rijden want als bijvoorbeeld je startmotor opeens wel 40A kan krijgen zonder dat de zekering doorbrand zou hij in de fik kunnen vliegen.

disclaimer: dit is maar een voorbeeldje dus.. nergens op gebaseerd verder (you get the idea)
 
twee antwoorden:

1) hangt af van je type motor. In mijn BMW zitten van die vierkant, in de Honda cilindervormige

2) klopt, je kunt er beter geen zekering met hogere waarde indoen. Ook geen spijkers, zilverpapier etc. Door de hogere weerstand kan er een hogere stroom gaan lopen waardoor de zaak overbelast wordt.
 
2 Vraagjes over zekeringen:

1) zitten er in de motor alleen van die vierkante zekeringen en niet van die cilindervormige?

Sinds de jaren 90 zijn de meeste motoren uitgerust met steekzekeringen (die vierkante) ipv glaszekeringen.

2) Mijn Haynes-manual zegt: Warning: Never put in a fuse of a higher rating or bridge the terminals with any other substitute, however temporary it may be. Serious damage may be done to the circuit, or a fire may start to burn.

Betekend dit: niet een zekering met een hoger ampere getal erin doen (dus als er 30A in zit, niet 40A erin doen) en niet iets erin doen wat niet dezelfde soort zekering is. (maar dus wel een zekering van 25A erin doen, die hetzelfde van vorm is, ipv de orginele 30A)
Of betekend het dat je er niks anders als de originele (30A) in mag doen.

Mij leek het eerste logisch, omdat het ergste wat dan kan gebeuren is dat de zekering te snel doorbrandt en je gewoon sneller een zekering moet verwisselen.

Alvast bedankt!

Zekeringen branden bij een te hoge spanning door om het circuit te beschermen tegen overbelasting. Zwaardere zekeringen mag dus nooit, omdat je daardoor het circuit kan overbelasten. Immers ze zouden op een lagere waarde door moeten branden.

Een lichtere zekering erin zetten kan. Maar dan heb je het risico dat deze vrij snel doorbrand. Omdat deze bij een lagere waarde doorbrandt als bij de stroomsterkten die optreden.

Kortom gewoon de juiste zekering erin zetten.
 
twee antwoorden:

1) hangt af van je type motor. In mijn BMW zitten van die vierkant, in de Honda cilindervormige

2) klopt, je kunt er beter geen zekering met hogere waarde indoen. Ook geen spijkers, zilverpapier etc. Door de hogere weerstand kan er een hogere stroom gaan lopen waardoor de zaak overbelast wordt.
1) Mijn Honda is een BMW... Er zitten echt in ieder geval ook vierkante in.

2) Okidoki.
 
Op donderdag 01 augustus 2002 21:07 schreef Joris het volgende:Sinds de jaren 90 zijn de meeste motoren uitgerust met steekzekeringen (die vierkante) ipv glaszekeringen.Zekeringen branden bij een te hoge spanning door om het circuit te beschermen tegen overbelasting. Zwaardere zekeringen mag dus nooit, omdat je daardoor het circuit kan overbelasten. Immers ze zouden op een lagere waarde door moeten branden.

Een lichtere zekering erin zetten kan. Maar dan heb je het risico dat deze vrij snel doorbrand. Omdat deze bij een lagere waarde doorbrandt als bij de stroomsterkten die optreden.

Kortom gewoon de juiste zekering erin zetten.

En de mijne is uit '88 8-) (heeft ook al zwevende remschijven, dat heeft een CBR600 uit dat jaar niet..)

Dat van die lichtere zekering (dus minder A) dacht ik ook al. En natuurlijk als ik de juiste zekering had zou ik m er zeker (...) inzetten.
Het is als volgt: ik ga op vakantie en heb net een setje reserve zekeringen gekocht. Die gingen niet verder als 25A. Nou, daar kan ik het dus blijkbaar prima mee redden als ik langs de kant van de weg kom te staan. Vervolgens rij ik wel naar een motorzaak waar ik de goede zekering aanschaf, had ik bedacht.


Mijn dank is groot voor de reakties!! (En meer mag natuurlijk altijd.)
 
En de mijne is uit '88 8-) (heeft ook al zwevende remschijven, dat heeft een CBR600 uit dat jaar niet..)

Dat van die lichtere zekering (dus minder A) dacht ik ook al. En natuurlijk als ik de juiste zekering had zou ik m er zeker (...) inzetten.
Het is als volgt: ik ga op vakantie en heb net een setje reserve zekeringen gekocht. Die gingen niet verder als 25A. Nou, daar kan ik het dus blijkbaar prima mee redden als ik langs de kant van de weg kom te staan. Vervolgens rij ik wel naar een motorzaak waar ik de goede zekering aanschaf, had ik bedacht.

Probeer het uit zou ik zeggen. Zet de 25A zekering erin, de kans bestaat dat hij er tijdens het starten al uit knalt. Knalt ie er niet uit, dan zal het tijdelijk wel gaan.
 
Ik heb het wel over een smi-klassieker he, van 1978 :)
Kanm heel goed dat jij van die 4kante hebt.

En lichter kan dus inderdaad, geen probleem, voor nood.

En een prettige vakantie! :)
Ik had het kunnen weten dat je het over een semi-klassier had....Maar je hebt je icoontje veranderd (deze is ook gaaf trouwens), dus ik was ff kwijt wie je was (ik herrinner gezichten ook altijd beter dan namen.)

En bedankt!
 
Even sprekend vanuit basaal natuurkunde gedoe:

Input --> Zekering --> Output

Stel Input heeft waarde 27 en zekering waarde 30, dan gaat et goed, maar zekering met waarde 25 redt dat niet. Hangt dus van de waarde van de input af of je rijdt of niet...

Btw, zeg ik dit goed mensen?

P.S. Mooi dingetje die 400RR
 
twee antwoorden:

1) hangt af van je type motor. In mijn BMW zitten van die vierkant, in de Honda cilindervormige

2) klopt, je kunt er beter geen zekering met hogere waarde indoen. Ook geen spijkers, zilverpapier etc. Door de hogere weerstand kan er een hogere stroom gaan lopen waardoor de zaak overbelast wordt.

The "brik expert" has spoken :}
 
Even sprekend vanuit basaal natuurkunde gedoe:

Input --> Zekering --> Output

Stel Input heeft waarde 27 en zekering waarde 30, dan gaat et goed, maar zekering met waarde 25 redt dat niet. Hangt dus van de waarde van de input af of je rijdt of niet...

Btw, zeg ik dit goed mensen?

P.S. Mooi dingetje die 400RR

:^ Als je 25 plaatst waar 30 hoort, kan ie er wel mee ophouden, maar dan omdat de zekering al doorbrandt terwijl er nog niks 'aan de hand' is.
 
The "brik expert" has spoken :}
Heb jij de zekeringen discussie al gevolgd in 'het was heettt'?


Maar uh, Rebels...

...als je overdag voor nood zo'n reserve-zekering erin zet, zou ik effe zonder licht rijden. (iig als je aan je laatste zekering bent)

Het meeste stroom gaat erdoor als bijvoorbeeld de motor redelijk wat toeren maakt (dynamo levert extra spanning) & licht aan & knippers aan & remlicht.

Het heeft denk ik weinig zin om een 30Ampere zekering te vervangen door een van 20Ampere.

Zo'n zekering is eigenlijk een bewust aangebrachte 'zwakke plek' in het stroomcircuit. Te hoog en 't is niet meer de zwakste plek. (een of ander duur onderdeel wordt dan 'de zwakste schakel') Te laag en 't word een te zwakke plek, die al bij de normale stroom stukgaat.


Mijn conclusie: Koop voor die paar euro bij een automateriaal-zaak ofzo de goeie zekeringen. Dan kun je je op vakantie 't zoeken besparen. En dan lekker :]
 
Heel simpel, plaats alleen de zekeringen die door de fabrikant worden voorgeschreven. En overbrug de zekekering houder niet met een draad of iets dergelijks.

Een zekering met een te hoog amperage kan schade aanbrengen aan het achterliggende circuit.
Indien er een elektrisch probleem optreed dan kan het zijn dat de zekerering te laat of niet stuk gaat, en kan, als gevolg hiervan iets echt stuk gaan of zelfs brand ontstaan

Plaats je zekereringen met een te laag amperage dan kan de zekering al weer stuk zijn zonder dat er een defekt is aan het achterliggende circuit.
Iets wat ook niet wenselijk is.

Dus hou je aan de voorschriften van de fabrikant.
 
Op donderdag 01 augustus 2002 21:07 schreef Ralfie het volgende:


2) klopt, je kunt er beter geen zekering met hogere waarde indoen. Ook geen spijkers, zilverpapier etc. Door de hogere weerstand kan er een hogere stroom gaan lopen waardoor de zaak overbelast wordt.
2) klopt, je kunt er beter geen zekering met hogere waarde indoen. Ook geen spijkers, zilverpapier etc. Door de lagere weerstand kan er een hogere stroom gaan lopen waardoor de zaak overbelast wordt.

lage weerstand 0 ohm-> onbeperkt stroom doorlaat
hoge weerstand bv. 100Kohm-> beperte stroom doorlaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan