Zekeringhouder voor 12v & usb?

SjaakDeBeer

Die hard MF'er
24 jul 2014
253
0
Leeuwarden
Hallo mede-MF'ers,

Momenteel ligt mijn motor uit elkaar omdat er her en der het een en ander moet gebeuren. Nu wil ik echter graag een 12v aansluiting en usb aansluiting aanleggen en mogelijk op een later moment nog andere apparaten. Hierover heb ik echter een paar vragen:

Graag wil ik elke aansluiting zekeren en zat ik te denken aan het aanschaffen van een zekerhouder (?). Iets soortgelijks als dit:

14.183.12-b%20NEW10.jpg


Input:
2 kabel van de + en - van de accu.

Output
1. 2x kabel naar 12v
2. 2x kabel naar usb

Wat moet ik daarnaast nog doen om ervoor te zorgen dat deze alleen werken als de motor op contact staat? Of wanneer de verlichting is ingeschakeld? Heeft iemand linkjes naar how to's of voorbeelden van menschen die dit eerder hebben gedaan op de hierboven (hopelijk duidelijke) manier?
 
In setje met 12v en usb voor op motor zit een zekering in plus draad.
Die kun je dan aansluiten op accu, of een geschakelde plus.
 
Degene die ik heb besteld heeft dit denk ik niet. Gaat puur om de aansluiting, draad e.d. zit daar niet bij, vermoed dat er geen zekering in de aansluiting zit... Dit is hetgeen dat ik heb besteld:

USB
SKU168524 (3).jpg

SKU168524%20(5).jpg


12V
SKU171793_6.jpg
 
Omdat er geen zekering in zit? Zoals in de eerste post is beschreven is het toch opgelost? Begrijp je reactie dan ook niet helemaal. Kun je deze ook onderbouwen zodat ik het kan begrijpen?
 
Dat wil ik niet. Foto was erg snek van het internet geplukt. Zal een houder worden voor 4 zekeringen. 1 voor de USB, de tweede voor de 12v en de laatste 2 zullen gereserveerd worden voor mogelijke uitbreidingen.
 
relay-8.jpg


Plaatje gevonden via google. Power to accesoires naar je zekering verdeelblok uit openingspost. Swiched power zul je ergens anders vandaan moeten halen en voor moeten meten en mogelijk in je bekabeling rotzooien.

Wat ook nog kan:
0810018_1.jpg

En daar je usb ding op aansluiten, die zet je dan op de plaats van een zekering en in dat dingetje plaats je de verwijderde + de zekering voor je accesoire. Pas bij slager automaterialen gehaald, was een euro of 8 dacht ik, en ze hebben ze niet op voorraad. Het heet een zekering houder bypass. Ging mij er voornamelijk om dat ik niet in de kabelboom hoefde te rotzooien.

Combinatie kan ook nog natuurlijk, relais schakelen via de zekering bypass. Dan heb je geen gerotzooi in je kabelboom.
 
Laatst bewerkt:
Dat wil ik niet. Foto was erg snek van het internet geplukt. Zal een houder worden voor 4 zekeringen. 1 voor de USB, de tweede voor de 12v en de laatste 2 zullen gereserveerd worden voor mogelijke uitbreidingen.
Wat komt er op de 12 v plug en wat zijn de andere mogelijke uitbereidingen?
 
@Eric Z Bedankt voor je reactie. Hier kan ik wel wat mee.

@Martell Op de 12 v zal een electrische luchpomp komen, dat soort dingen. Voor sporadisch gebruik. Geen idee wat mijn dynamo levert en het maximale verbruik. Zal morgen het werkplaatshandboek eens raadplegen.
 
@Eric Z Bedankt voor je reactie. Hier kan ik wel wat mee.

@Martell Op de 12 v zal een electrische luchpomp komen, dat soort dingen. Voor sporadisch gebruik. Geen idee wat mijn dynamo levert en het maximale verbruik. Zal morgen het werkplaatshandboek eens raadplegen.
Wat is het verbruik van die pomp?
En wat zijn nou die andere dingen :?

Die eerdere schakeling is goed voor bepaalde dingen en overmaats voor andere.

Je moet weten wat je wilt, dat duidelijk aangeven, en dan kan iemand je verder helpen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het kan overmaats zijn, maar je kan uiteraard lager zekeren als je die van het eerste plaatje van mij bedoeld?
Ondanks dat het overkill kan zijn heeft de relais constuctie bij mij de voorkeur, maar dat is vooral vanwege canbus ellende. Wat bij een auto een probleem kan vormen, motor weet ik niet.

Nog een voordeel van relais constructie is dat het wat makkelijker uit te breiden is, gezien hij ook wil onderverdelen.

Onder mijn zadel is het een chaos. Allemaal even snel snel en als ik dat nu zie vind ik dat toch wel jammer. Relais voor zwaardere toeter, handvatverwarming, xenon, tomtom en ook nog usb om de telefoon op te laden. Dan is zo'n onderverdeel blokje uit de openingspost een stuk netter om mee te starten. Als je eenmaal begint komt er vanzelf wel weer wat bij.
 
Het kan overmaats zijn, maar je kan uiteraard lager zekeren als je die van het eerste plaatje van mij bedoeld?
Ondanks dat het overkill kan zijn heeft de relais constuctie bij mij de voorkeur, maar dat is vooral vanwege canbus ellende. Wat bij een auto een probleem kan vormen, motor weet ik niet.

Nog een voordeel van relais constructie is dat het wat makkelijker uit te breiden is, gezien hij ook wil onderverdelen.

Onder mijn zadel is het een chaos. Allemaal even snel snel en als ik dat nu zie vind ik dat toch wel jammer. Relais voor zwaardere toeter, handvatverwarming, xenon, tomtom en ook nog usb om de telefoon op te laden. Dan is zo'n onderverdeel blokje uit de openingspost een stuk netter om mee te starten. Als je eenmaal begint komt er vanzelf wel weer wat bij.
Daarom stel ik ook vragen, waar ik overigens maar mondjesmaat antwoord op krijg.

Canbus zit niet op elke motor.
Hangt van de gebruikers af of een relais wel handig is.

Daarnaast is het fijn om te weten welke zekeringen nodig gaan zijn, en hoeveel. En wat de draaddikte moet worden.

Daarnaast wil TS een geschakelde voeding, wat ook weer even opletten is met draaddikte en wel of geen relais, of aftappen.

Ook de plaatsing van de extra's is handig om te weten.
 
Draaddikte zou ik niet weten en daar heb je meer info voor nodig, net als voor het zekeren.

Wat heeft een geschakelde voeding te maken met de kabeldikte, piekspanning? Of interpreteer ik de tekst verkeerd?
 
Draaddikte zou ik niet weten en daar heb je meer info voor nodig, net als voor het zekeren.

Wat heeft een geschakelde voeding te maken met de kabeldikte, piekspanning? Of interpreteer ik de tekst verkeerd?
Geschakeld zoals de toeter nu via een relais word geschakeld.
De standaard draden zijn te dun om een dikke luchthoorn zoveel amp te leveren.
Daarom gebruik je dus een relais die direct van de accu naar de luchthoorn gaat met dikkere draden.
 
Draaddikte zou ik niet weten en daar heb je meer info voor nodig, net als voor het zekeren.

Wat heeft een geschakelde voeding te maken met de kabeldikte, piekspanning? Of interpreteer ik de tekst verkeerd?
Er zijn meer geschakelde draden in de motor. Niet allemaal even dik.

Soms is het heel handig en fijn om bijvoorbeeld vanaf de koplamp een voeding te pakken. Dikkere draden, en geschakeld.

Tis maar net wat iemand wil, waar het zit, en wat het verbruikt.

Voor een usb aansluiting een relais plaatsen met een 20A zekering is weer het andere uiterste, en best wel redundant.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Eric Z Bedankt voor je reactie. Hier kan ik wel wat mee.

@Martell Op de 12 v zal een electrische luchpomp komen, dat soort dingen. Voor sporadisch gebruik. Geen idee wat mijn dynamo levert en het maximale verbruik. Zal morgen het werkplaatshandboek eens raadplegen.
Als het zo'n simpel electrisch luchtbedpompje van de action is, dat gaat prima :Y Ik heb voor mijn oude GSX400X ook een 12V aansluiting gemaakt, direct op de accu met een zwevende zekering ertussen. Niks geschakeld o.i.d., ging allemaal prima (voornamelijk telefoons opladen en luchtbedden oppompen :P)
 
Er zijn meer geschakelde draden in de motor. Niet allemaal even dik.

Soms is het heel handig en fijn om bijvoorbeeld vanaf de koplamp een voeding te pakken. Dikkere draden, en geschakeld.

Tis maar net wat iemand wil, waar het zit, en wat het verbruikt.

Voor een usb aansluiting een relais plaatsen met een 20A zekering is weer het andere uiterste, en best wel redundant.

Uiteraard is 20A te veel voor een usb'tje, zoals al eerder aangegeven.

Maar als je bijvoorbeeld de lampen voor je stroom pakt dan is het ook gezekerd via de koplamp, wat niet mijn voorkeur heeft. Als je zekering eruit klapt heb je geen verlichting meer.

Op mijn motor is het niet netjes dat geef ik zo toe. Maar tegenwoordig heb ik toch wel de voorkeur om niet te gaan rommelen in de kabelboom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan